Ik had zelf een 6.5 en daar begint het bundelen meer merkbaar te worden bij 2Khz. Zal bij een 7 niet heel veel lager worden. Ik heb even de Troels SBAA mw19 opgezocht en de website gelezen en zag dat de crossover bij 1.7KHz was. Hier waren ook SB accoustics tweeters gebruikt, wel ander type dan ik gebruikte, maar beide hebben de eigenschap dat ze redelijk laag kunnen voor een tweeter. Door het steile filteren kun je wat lager gaan zitten dan je anders zou doen/kunnen en de crossover naar een gebied trekken dat de woofer minder bundelt. De effectieve conus diameter is ongeveer 16 cm. Bij de crossover van de troels SBA mw19 van 1.7kHz zal golflengte 20cm zijn, dus de bundeling zou dan nog mee moeten vallen. Zou me niet verbazen dat dit ook een overweging was om hier de crossover frequentie te kiezen, wetende dat de gebruikte tweeter laag kan komen.
Minder steil filteren en meer overlap te hebben om de betere spreiding van de tweeter te gebruiken heeft ook weer een nadeel. Gedurende een groter gebied spelen beide drivers en door verschil in afstand tot oor krijg je interferentie van die twee bronnen. Als je steile filters gebruikt kun je wat lager gaan zitten, wat minder bundeling geeft van woofer, maar ook is overgangsgebied kleiner, waardoor je over een veel kleiner gebied last heb van de interferentie van geluid uit twee bronnen. Tevens als crossover frequentie wat lager is, is de golflengte groter en is dus faseverschil door verschil in afstand kleiner en dus ook interferentie effect minder.
Even met wat makkelijke getallen een reken voorbeeld. Stel de afstand tot oor van tweeter verschilt 5 cm met de afstand van de woofer tot oor en we doen crossover op 1.7kHz en we spelen iets af op 1.7kHz. De golflengte is dan 20 cm en dus is fase verschil 5/20x360 = 90 graden. De beide golven zullen elkaar wat versterken, maar minder dan feitelijk de bedoeling is met 0 graden fase verschil en we krijgen een kleine dip. Beide signalen zijn -6dB hier (als we uitgaan van een Linkwitz-Riley filter) en opgeteld had het 0dB moeten worden, maar door fase verschil zal het nu zo'n -3dB zijn. Een dipje van -3db is maar beperkt merkbaar.
Echter als we in diezelfde situatie een crossover zouden hebben op 3.4kHz, dan is de golflengte 10 cm en is bij een afstand verschil van 5 cm het fase verschil 180 graden en dan zal het signal volledig uitdoven. Dit heeft duidelijk meer effect op geluidsbeeld als een dipje van -3dB. Dus een lagere crossover geeft minder interferentie effecten bij hetzelfde verschil in afstand. Ik vermoed dat naast het bundelings effect dat dit ook een overweging is geweest om een tweeter te kiezen die je relatief laag kan gebruiken en dus de keuze van Troels om op 1.7kHz de crossover te doen.
Ik heb zelf een Dayton Audio RS180-4 speaker gebruikt in mijn project, mede vanwege budget reden. Ik ben begonnen met een goedkoop 2x50 watt versterker bordje met DSP. Dat was de trigger om hier iets mee te bouwen. Het bordje was iets van 54 euro en ik wilde daar geen dure woofer aan hangen, ik wilde in de buurt van de prijs van het bordje blijven. Dus globaal een budget van 100 euro voor een woofer en tweeter samen.
Als ik nu iets soortgelijks zou doen met een groter budget, dan zou ik de SB acoustics mw19p-4 gebruiken denk ik. Dus het is wel grappig om te zien dat dit de woofer is die in dit Troels project gebruikt wordt. En ook dat er voor een SB Accoustics tweeter gekozen is en gezien de lage crossover frequentie waarschijnlijk om precies dezelfde reden dat ik ook daar uitkwam, ik alleen vanwege het budget bij een ander type.
Verder ook naar de kast gekeken en als je echt een actieve speaker wil maken met een plate amp met DSP, dan moet je je wel afvragen of je deze kast wil maken, waarbij de tweeter iets naar achteren staat. Troels doet dit om het akoestisch centrum van de tweeter meer in lijn met de woofer te brengen. Als je echter een DSP mogelijkheid heb, dan kun je ook eenvoudig een paar samples delay aanbrengen in signal path naar tweeter. De tweeter breng je dan virtueel naar achteren en dan kunnen de woofer en tweeter gewoon in dezelfde baffle. De constructie wordt dan eenvoudiger en de tweeter ziet naar onderen niet meer de rand in het front en dus geeft dit dan ook minder diffractie effecten.
Tevens moet je je afvragen of je een basreflex systeem wil, je hebt een actieve DSP mogelijkheid en je kunt laag via die route ook wat verder naar beneden trekken met b.v. een Linkwitz transform. Dit kost je wel wat rendement het is een afweging, sommige mensen vinden closed systemen fijner klinken dan een basreflex. Als je hoog volume en laag wil dan moet je voor een basreflex gaan. Als max volume wat lager mag (4 a 6 dB) en je wil wat strakkere bass dan kun je voor een gesloten systeem gaan met DSP correctie. Als je voor een actief systeem met DSP gaat, dan heb je die mogelijkheid, dus denk daar over na.
Verder als ik naar de waterfall kijk op de site van de Troels SBA mw19, dan ben ik niet echt onder de indruk van de kast, ik zie toch veel onregelmatigheden en dan laten ze het deel onder de 300Hz niet eens zien.
Nu is mijn referentiekader voornamelijk alleen mijn eigen bouwsel, dus wellicht is het vergeleken met andere boxen niet zo gek, maar de waterfall van mijn project ziet er naar mijn mening toch een heel stuk strakker uit.
De onregelmatigheden bij de Troels SBA mw19 zitten met name onder de crossover frequentie, daarboven moet je er een beetje doorheen kijken. De frequentie curve is daar minder vlak dan mijn project waar veel meer (DSP) EQ is toegepast. Hierdoor lijkt het daar wat grilliger dan het in werkelijkheid is. De paar wat kleinere dingen die hogerop zitten zijn waarschijnlijk de harmonischen van dingen vanuit het lagere frequentie gedeelte.
Nu heb ik veel aandacht besteed aan het ontwerp van de kast met schuine schotten intern om staande golven te voorkomen en de wanden ook te bracen. Verder kun je een gesloten systeem ook wat meer vullen met dempingsmateriaal, een basreflex moet wat meer "open" blijven om te kunnen werken. Door de mindere hoeveelheid demping die je logischerwijs in een basreflex stopt, zal de waterfall er wellicht snel wat minder uitzien dan een wat voller gestopte closed systeem. En verder heeft het Troels ontwerp redelijk wat evenwijdige wanden en zijn de wanden ook dunner en in een ander materiaal uitgevoerd dan mijn project.
Verder kan ik me voor dit soort speaker (maat en tweeweg) helemaal vinden in de keuze van de drivers en de relatieve lage crossover frequentie. De keuze van de tweeter maakt die lage crossover ook mogelijk.