Ik surf mee op de "buizenrevival" van de laatste jaren. Vorig jaar een special op Tweakers over Nixie's gezien. Leuke techniek! Na kort wikken-en-wegen een Nixie-board besteld die je via een Arduino aan kunt sturen. Uiteraard was de standaardsoftware niet zoals ik wilde, maar gelukkig makkelijk zelf wat van te maken. Inmiddels draait deze al vrolijk een jaar als geluidsbediende klok/weerstation.
Inmiddels begon ik behoefte te krijgen aan beter geluid, tezamen met de behoefte aan een meer "analoge" wereld (platenspeler uit de kelder gehaald), en de uitdaging om te leren wat de principiële werking is van alledaagse dingen. Toen ik een maand geleden met de "verdieping" begon had ik nooit beseft dat een versterker in principe niets meer is dan een laag voltage omzetten in een hoger voltage.
Duh
Feit is dat als je een apparaat open schroeft (wat ik graag doe) het tegenwoordig allemaal om IC's draait. En daar is geen inzicht aan te ontleden. Dat, gecombineerd met de charme van buizen, nu aan het besluiten om een buizenversterker te bouwen. Ter lering ende vermaak.
Mijn achtergrond ligt (in deze context) meer in de algoritmiek en software, niet in klassieke elektronica. Door de schema's te bestuderen en fora te lezen leer ik dagelijks bij, en inmiddels concretere plannen. Ik vind dit zelfbouwaudio-forum een fijne collectie met veel ideeën, vragen en antwoorden. Inmiddels tijd om zelf vragen te stellen!