mini PA systeem op accu?
Moderator: Beheerdersteam
Re: mini PA systeem op accu?
Nou het duurt nog even... Levering van drivers op zn vroegst half oktober :/
Komende tijd kast zagen, en kastje maken voor accus, dsp en versterker en eea bekabelen
Komende tijd kast zagen, en kastje maken voor accus, dsp en versterker en eea bekabelen
Re: mini PA systeem op accu?
Yess de boel is eindelijk binnen 
Door eea aan minder fijne omstandigheden was ik nog negens mee aan de slag geweest. Vandaag was de timing goed en ben begonnen met zagen. Voor, zij en achterkanten op maat. Boven en onderkantjes en bracing nog niet. Spoedig fotos van de divers etc
Door eea aan minder fijne omstandigheden was ik nog negens mee aan de slag geweest. Vandaag was de timing goed en ben begonnen met zagen. Voor, zij en achterkanten op maat. Boven en onderkantjes en bracing nog niet. Spoedig fotos van de divers etc
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: mini PA systeem op accu?
Ik zou niet weten waarom. Het spul wordt volgens mij gewoon in Italië in elkaar gezet.grimoire schreef:Haha daar heb je wel een punt ja. Sica zit in italie, maar zal wel in china gefabriceerd wordenray5150 schreef:Grote kans dat het alsnog uit China moet komen...
Re: mini PA systeem op accu?
DankjeMechanicalAnimal schreef:oei, das altijd minder nieuws, hoop op kalmer vaarwater voor je
Invalzaag met geleider vam de lidl doet het heel netjes! Meeste is gelukt met minder dan 1mm afwijking. En kaarsrecht. Dit zijn balkjes die de plaat ondersteunden bij het zagen. Het te zagen materiaal kan je volgens mij wel beter op een stuk restant-plaat legge, want dan heb je denk ik minder splinters. Maar ook nu valt dat erg mee.
Die lijmklem tangen zijn geen overbodige luxe, anders verschuift het toch makkelijk een klein beetje. Goed besteed deze 60 euro
De kast op zijn kant, nu lijmen
De voor en achterkanten heb ik net te ruim gezaagd zodat ik die achteraf perfect kan maken met de kantenfrees. Achterkant ga ik schroeven zodat ik nog bij de demping enzo kan.
Voor en achterkant worden zwart met buitenbeits die ik nog he, en het middenstuk neutrale of whitewash bijts (afhankelijk wat ik nog heb liggen)
Re: mini PA systeem op accu?
Nog even een vraag over de baspoorten... Ik wil 2x een driehoekige baspoort. Hoe bereken ik deze? Kan ik gewoon 2 driehoeken maken van de helft van de oppervlakte van een vierkante baspoort, en dan met de zelfde lengte als 1 vierkante?
Re: mini PA systeem op accu?
Ik heb wat gevonden op de site van troels. Hopelijk kan iermand met mij mee denken of het klopt. Als poort oppervlakte heb ik 36cm2 genomen omdat uit een ander programma een vierkante poort van 6*6cm kwam bij een tuning van 50hz op een kast van 25l. Bij de berekening hier onder heb ik de oppervlakte door 2 gedeeld (2poorten), en omgerekend naar de diameter van een ronde poort (4.8cm). Het worden uiteindelijk driehoekige poorten mey het zelfde oppervlak. Ik kwam uit op poort lengte van ongeveer 14cm.
Port Length
The port length required to tune a volume of air to a specific frequency can be calculated by using the following equation: Lv = (23562.5*Dv^2*Np/(Fb^2*Vb))-(k*Dv), where:
Dv = port diameter (cm)
Fb = tuning frequency (Hz)
Vb = net volume (litres)
Lv = length of each port (cm)
Np = number of ports
k = end correction (normally 0.732)
The value for k, the end correction, can be fine-tuned by using the following values to derive the appropriate end correction figure for each end of the port, then adding them together
Port Length
The port length required to tune a volume of air to a specific frequency can be calculated by using the following equation: Lv = (23562.5*Dv^2*Np/(Fb^2*Vb))-(k*Dv), where:
Dv = port diameter (cm)
Fb = tuning frequency (Hz)
Vb = net volume (litres)
Lv = length of each port (cm)
Np = number of ports
k = end correction (normally 0.732)
The value for k, the end correction, can be fine-tuned by using the following values to derive the appropriate end correction figure for each end of the port, then adding them together
Re: mini PA systeem op accu?
Die berekening klopt als je een paar zaken vereenvoudigt. In de praktijk zal de poort langer zijn dan volgens deze berekening met k=0,732, omdat de nabijheid van kastwanden de lucht langer rechtdoor laat gaan. De eindcorrectie is dan groter. In Boxsim zit een calculator om het effect daarvan mee te nemen, al zal je een vierkante poort moeten modelleren in plaats van een driehoekige.
Re: mini PA systeem op accu?
Bedankt chocomel!
Ik zal nog eens in boxsim kijken. De daadwerkelijkr poort zal dus iets korter worden dan nu berekend.
De basis van de kast is af, mooi afgerond met de frees. Nu nog even goed schuren. Voorkant gelijmd, achterkant geschroefd, zodat ik eea achteraf kan aanpassen indien nodig, bv baspoort
Ik zal nog eens in boxsim kijken. De daadwerkelijkr poort zal dus iets korter worden dan nu berekend.
De basis van de kast is af, mooi afgerond met de frees. Nu nog even goed schuren. Voorkant gelijmd, achterkant geschroefd, zodat ik eea achteraf kan aanpassen indien nodig, bv baspoort
Re: mini PA systeem op accu?
Dat klopt. Als je de mogelijkheid hebt om een impedantiemeting te doen, zou je aan de hand daarvan de poortafstemming kunnen bepalen. Je zou kunnen beginnen met te korte driehoekige poorten en daar stukjes hout achter lijmen om ze te verlengen.
Nette kast! Had je al ideeën hoe je hem wilt afwerken en of je nog iets met een rooster wilt?
Nette kast! Had je al ideeën hoe je hem wilt afwerken en of je nog iets met een rooster wilt?
Re: mini PA systeem op accu?
Leuk project, ik volg je versterking deel graag. ik moet nog een 2.1 bouwradio maken 
Re: mini PA systeem op accu?
ik kan die meting niet doen denk ik, maar werk met een DSP, dus de exacte afstemming komt dan niet extreem precies denk ik omdat ik eea digitaal kan tweakenChocomel schreef:Dat klopt. Als je de mogelijkheid hebt om een impedantiemeting te doen, zou je aan de hand daarvan de poortafstemming kunnen bepalen. Je zou kunnen beginnen met te korte driehoekige poorten en daar stukjes hout achter lijmen om ze te verlengen.
Nette kast! Had je al ideeën hoe je hem wilt afwerken en of je nog iets met een rooster wilt?
Vandaag begonnen met de afwerking. alles geschuurd, en zij- boven- en onderkant met kleurloze buitenbijts gedaan, 2 lagen.
de voor en achter plaat doe ik met ebben (=zwart) buitenbijts. deze had ik toevallig nog liggen en komen nu mooi van pas.
dit gaat er wel stijlvol uitzien denk ik
De woofer komt flush ingefreesd op de baffle, maar zonder rooster ofzo, dat maakt het er niet mooier op lijkt me.
en denk niet dat de set een zeer zwaar leven krijgt, dus moet dat wel goedkomen zonder rooster
Re: mini PA systeem op accu?
Wees je er bewust van dat beitsen minder hard zijn dan lakken. Een lak blijft op het hout zitten en vormt een extra beschermlaag, beits trekt bijna in z'n geheel in het hout en beschermt van binnenuit.grimoire schreef:Vandaag begonnen met de afwerking. alles geschuurd, en zij- boven- en onderkant met kleurloze buitenbijts gedaan, 2 lagen.
de voor en achter plaat doe ik met ebben (=zwart) buitenbijts. deze had ik toevallig nog liggen en komen nu mooi van pas.
dit gaat er wel stijlvol uitzien denk ik
Gewaagd. Ik heb boven een Visaton setje staan waar ik bewust mee omga. Toch is er nu, tijdens een vakkundig uitgevoerde 'opslagperiode', een dikke scheur in een rolrand gekomen. Geen idee hoe, wie en waarom.grimoire schreef:De woofer komt flush ingefreesd op de baffle, maar zonder rooster ofzo, dat maakt het er niet mooier op lijkt me.
en denk niet dat de set een zeer zwaar leven krijgt, dus moet dat wel goedkomen zonder rooster
Ik zou er een rooster voor doen. Wellicht voor het rooster weer wat speakerschuim tegen biergooiende pubers.
Re: mini PA systeem op accu?
Baspoorten.
In het document van troels blijkt dat in de praktijk de poort korter is dan berekend, nog even los van de locatie van de poort. Na frezen van de gaten zullen de poorten ongeveer 8cm zijn. gelijke zijden van 55mm. Langer maken van de poort (en lagere tuning) kan altijd nog!
Later vandaag hopelijk tijd om te frezen Verder hebben deze woofers geen uitstekende rubbere rolranden. Dus ik maak m eerst zo, en rooster toevoegen kan ook altijd nog
Wat betreft bijtsen ben ik me er van bewust. Het is ook een kostenbesparende keuze omdat ik het al had. Blijft een budget project
en daarnaast beetje duurzaam omspringen met materiaal (=ook opmaken wat je hebt) ben ik ook wel voor in plaats van voor alles wat nieuws kopen. Als dit mijn meesterwerk werd of jarenlang in de woonkamer moet had ik inderdaad wel andere keuzes gemaakt.
In het document van troels blijkt dat in de praktijk de poort korter is dan berekend, nog even los van de locatie van de poort. Na frezen van de gaten zullen de poorten ongeveer 8cm zijn. gelijke zijden van 55mm. Langer maken van de poort (en lagere tuning) kan altijd nog!
Later vandaag hopelijk tijd om te frezen Verder hebben deze woofers geen uitstekende rubbere rolranden. Dus ik maak m eerst zo, en rooster toevoegen kan ook altijd nog
Wat betreft bijtsen ben ik me er van bewust. Het is ook een kostenbesparende keuze omdat ik het al had. Blijft een budget project
Re: mini PA systeem op accu?
Aan de binnenkant nog wat latjes lijmen, want schroeven van een 8" woofer in maar 1cm hout vind ik krap aan
Laatst gewijzigd door grimoire op wo 23 okt 2019, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: mini PA systeem op accu?
Of 4 mm inslagmoeren aan de binnenzijde, dat komt muurvast te zitten...
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: mini PA systeem op accu?
Hier nog een leuk topic vol met driver montage inspiratiegrimoire schreef:Aan de binnenkant nog wat latjes lijmen, want schroeven van een 8" woofer in maar 1cm hout vind ik krap aan
IMG_20191023_122148.jpg
viewtopic.php?f=5&t=10091
Re: mini PA systeem op accu?
Al heel tevreden met de layout en looks 
Voorkant krijgt een extra laagje en wordt nog donkerder
Voorkant krijgt een extra laagje en wordt nog donkerder
Re: mini PA systeem op accu?
Meer bijts bleek niet mooier en resulteerde in vlekkerig zwart. Dus beetje opschuren weer, licht opwrijven met zwarte bijts om de dofheid er af te halen en voila, een stoere road-worn uitstraling. Woofer ligt er straks mooi vlak in, het gat is 0.2 mm te krap ofzo
3 pootjes ivm buitengebruik, altijd stabiel en ligt de speaker niet direct op vochtige ondergronden
3 pootjes ivm buitengebruik, altijd stabiel en ligt de speaker niet direct op vochtige ondergronden
Re: mini PA systeem op accu?
De eerste kast van binnen bekleed met vilt. Makkelijk spul, met plaklaagje. De helft van het vilt komt precies uit! Ook de achterzijde krijgt nog een vilt laagje
Re: mini PA systeem op accu?
Randen van achterkant met speaker/tochtstrip en onder de hoorn ook om de kast zo goed mogelijk luchtdicht te krijgen. Speakon aansluiting mooi weggewerkt. Drivers er in en ze zijn nu af:)
Over roosters denk ik nog na, want er is weinig ruimte om die vast te maken, en het moet er ook een beetje leuk uit zien
en verder is die hoorn praktisch bij het tillen
Het gewicht valt erg mee! 9 kg per stuk
Komende week de versterkers en DSP etc koppele. En aan de praat krijgen. Gelukkig had ik het zaag en freeswerk met het mooie weer af kunnen krijgen
Over roosters denk ik nog na, want er is weinig ruimte om die vast te maken, en het moet er ook een beetje leuk uit zien
en verder is die hoorn praktisch bij het tillen
Het gewicht valt erg mee! 9 kg per stuk
Komende week de versterkers en DSP etc koppele. En aan de praat krijgen. Gelukkig had ik het zaag en freeswerk met het mooie weer af kunnen krijgen
Re: mini PA systeem op accu?
Ik heb ooit 2 rvs kastgrepen van de ikea gemonteerd als bescherming van een subwoofer. Zou ook een optie kunnen zijn.
