orgel transmissielijn subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
orgel transmissielijn subwoofer
Afgesplitst van Tom zijn TL draadje, presenteer ik hier prototype OTL-18...
Ik werk dus aan een orgel transmissielijn subwoofer.
Bereik vanaf 32ft - 16hz legitimeert dit ontwerp, commerciële subwoofers zijn hiervoor amper te vinden.
Ik heb trouwens al eerder een OTL ontwerp gemaakt, de eerste waren 4 subs met 8" subwoofer in een lange TL waardoor er passief een bereik van 20-80Hz binnen 6dB beschikbaar werd.
Nu de OTL-18. Een monster versie bedoeld voor PA achtige omgevingen, waar een 'infra'-sub nodig is en deze niet voorhanden was bij de gebruikelijke merken. Dit prototype is een (bedrijfs)activiteit van Acoustic Alignment, waar ik onderdeel van ben.
Zit een 18" woofer in, en met een 250 liter BR (Blauw)afstemming van ca 18Hz heb ik bijna 1,5 meter poort nodig bij 500cm2. De poort kost dan ca 75 liter dus komen we uit op 325 liter. Daarom koos ik voor een TL (zwart en rood met driver op 1/3).
Een 400 liter TL met ca 1,5xSd naar 0,6xSd is slechts 75 liter groter.
Edit: 600cm2 BR poort vraagt om 1,7 meter lengte, dus dat is ruim 100 liter poort!!! zit ik op 350 liter, vs 400 liter TL. Voor de buitenafmetingen hoef ik een TL dan niet te laten. Voor de klank heb ik altijd de voorkeur voor TL qua laagweergave bij 1 op 1 vergelijk, hoe lastig ook want de BR kast is altijd kleiner.
Ik werk dus aan een orgel transmissielijn subwoofer.
Bereik vanaf 32ft - 16hz legitimeert dit ontwerp, commerciële subwoofers zijn hiervoor amper te vinden.
Ik heb trouwens al eerder een OTL ontwerp gemaakt, de eerste waren 4 subs met 8" subwoofer in een lange TL waardoor er passief een bereik van 20-80Hz binnen 6dB beschikbaar werd.
Nu de OTL-18. Een monster versie bedoeld voor PA achtige omgevingen, waar een 'infra'-sub nodig is en deze niet voorhanden was bij de gebruikelijke merken. Dit prototype is een (bedrijfs)activiteit van Acoustic Alignment, waar ik onderdeel van ben.
Zit een 18" woofer in, en met een 250 liter BR (Blauw)afstemming van ca 18Hz heb ik bijna 1,5 meter poort nodig bij 500cm2. De poort kost dan ca 75 liter dus komen we uit op 325 liter. Daarom koos ik voor een TL (zwart en rood met driver op 1/3).
Een 400 liter TL met ca 1,5xSd naar 0,6xSd is slechts 75 liter groter.
Edit: 600cm2 BR poort vraagt om 1,7 meter lengte, dus dat is ruim 100 liter poort!!! zit ik op 350 liter, vs 400 liter TL. Voor de buitenafmetingen hoef ik een TL dan niet te laten. Voor de klank heb ik altijd de voorkeur voor TL qua laagweergave bij 1 op 1 vergelijk, hoe lastig ook want de BR kast is altijd kleiner.
Laatst gewijzigd door wouter op za 28 sep 2019, 23:37, 9 keer totaal gewijzigd.
Re: TL's nader bekeken
Die Faital Pro XL1800 zijn monsters, dit wordt een leuk cinema subje!
Eventueel zou je ook eens naar een lange ‘tapped horn’ kunnen kijken, sommige doen erg veel aan een TL denken bijv. de Danley DTS 10 en 20.
Gr. Walter
Eventueel zou je ook eens naar een lange ‘tapped horn’ kunnen kijken, sommige doen erg veel aan een TL denken bijv. de Danley DTS 10 en 20.
Gr. Walter
Re: TL's nader bekeken
Een BR-pijp met een diameter van 25cm is wat overdreven voor een 18”, lijkt mij. En maakt bij die maat minder bijgeluiden dan een TL, lijkt mij ook. Op de pijpresonantie na.Ik werk aan een orgel transmissielijn subwoofer.
Zit een 18" woofer in, en met een 250 liter BR (Blauw)afstemming van ca 18Hz heb ik bijna 1,5 meter poort nodig bij 500cm2.
Re: TL's nader bekeken
Het is in de PA wereld bekend dat de zulke grote poorten nodig hebt voor maximale SPL. Kleinere poorten lopen dicht, sommige fabrikanten zoals EAW gebruiken dat dan weer als een soort rem voor de driver.
Re: TL's nader bekeken
Ik zie ze niet in die maten, maar dat is vast mijn beperkte waarneming. Circa 500cm2 voor 2x18" wel, en dan vaak behoorlijk rechttoe-rechtaan. Het is natuurlijk een kwestie van Vd en van vereisten aan de kleuringsvrijheid. Ik ben wel benieuwd hoe de TL-oplossing op dit vlak presteert.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TL's nader bekeken
Ik zie ze wel in grote maten, maar dat is alleen bij potente systemen - en die zie je weer niet zo veel.markbakk schreef:Ik zie ze niet in die maten, maar dat is vast mijn beperkte waarneming. Circa 500cm2 voor 2x18" wel, en dan vaak behoorlijk rechttoe-rechtaan. Het is natuurlijk een kwestie van Vd en van vereisten aan de kleuringsvrijheid. Ik ben wel benieuwd hoe de TL-oplossing op dit vlak presteert.
Meer subs is dan vaak de oplossing, krachtige(re) subs zijn namelijk ook vermogensslurpers en hebben alleen onderin wellicht een voordeel.
https://www.jblpro.com/www/products/rec ... Y-AKVUzbIU
Ook als cinema sub, 2x 18: https://www.jblpro.com/www/products/cin ... Y-AmVUzbIU
Terug naar de OTL-18, een TL met maar 1/10e van de Sd als mondoppervlak reken ik niet onder een echte TL. En luchtverplaatsing moet bij Xmax zonder bijgeluiden gebeuren, dus dan zit je onder de 20 m/s luchtsnelheid wat mij betreft.
Helaas valt bij enkel basgeluid al snel op wanneer de poort gaat puffen o.i.d. dus bij Acoustic Alignment is bij de kasten voor bassisten daar altijd een uitdaging. We bouwen namelijk altijd zo compact mogelijk, en dan moet het ook nog eens diep gaan. Voor een specifieke orgelsub geldt dat ook, die wil je niet horen puffen binnen bij een demo, ook al maskeert de rest van de muziek het uiteindelijk toch wel.
Gelukkig was bij de OTL-18 size not an issue. Type behuizing of luidsprekerdiameter trouwens ook niet.
En wel: orgelsamples, vanaf 16Hz 'echt' kunnen weergeven, in zeer grote ruimtes. Liefst met niet te veel vermogen.
En de OTL 18 haalt binnen de minste concessies met minder dan 1kW een grote geluidsdruk vanaf 16hz.
116/117dB binnen Xmax stelt geen drol voor in PA, maar onder 25Hz is weinig bruikbaars te vinden. Boosten heeft geen enkele zin, dus heb ik dit ontwerp gemaakt. Vooral de 900W voor Xmax, 3kW voor Xmech is een prettige marge. En 600cm2 geeft dan ca 19m/s bij BR (volgens WinISD). In theorie haalt haalt 1 sub de 120dB vanaf 16Hz, op 1 meter. Maar akoestiek gooit daar rustig 20 dB af, of 8 dB bij...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: orgel transmissielijn subwoofer
Eerste MDF prototype is gebouwd, om de effectieve lijnlengte en afstemming te controleren. Target was 16,5 hz, niet meer of minder.
Na meten kwamen we met de impedantieplot uit op 16,9 en na plaatsing op de grond en enige demping in de lijn is het resultaat 16,36Hz.
Dat betekent dat de gekozen manier van vouwen in 1x goed uitpakte. Lucky shot. Nu de kast in berken bouwen, maar met dit formaat is het gewicht niet eens het grootste nadeel.
Na meten kwamen we met de impedantieplot uit op 16,9 en na plaatsing op de grond en enige demping in de lijn is het resultaat 16,36Hz.
Dat betekent dat de gekozen manier van vouwen in 1x goed uitpakte. Lucky shot. Nu de kast in berken bouwen, maar met dit formaat is het gewicht niet eens het grootste nadeel.
Re: orgel transmissielijn subwoofer
net zoals mijn zizoklo schat ik in, alhoewel deze wel wat meer output heeft
Re: orgel transmissielijn subwoofer
Waar kijk je precies naar om de afstemming te bepalen? Als ik het goed zie ligt het minimum in de impedantie op een iets hogere frequentie dan waar de cursor staat.wouter schreef:Na meten kwamen we met de impedantieplot uit op 16,9 en na plaatsing op de grond en enige demping in de lijn is het resultaat 16,36Hz.
Re: orgel transmissielijn subwoofer
Je moet bij impedantie juist naar de piek kijken, daar zit de resonantie, die zit op de foto juist wat lager dan de cursor. Verder zie je twee pieken, een is dan van de driver en de andere van de poort of in dit geval van de transmissie lijn. Bij een gesloten box, zul je een piek zien.
De resonantie van de driver is zo te zien ergens tussen de 40 en 50Hz.
De resonantie van de driver is zo te zien ergens tussen de 40 en 50Hz.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: orgel transmissielijn subwoofer
eh, je kijkt waar de fase door de nul gaat, daar staat de lijn exact op. Of akkoestisch: daar waar de conus bijna stil staat.
Tussen de 40 en 50 zou knap zijn met 4 meter lijn lengte.
Als de sub bij 20hz zou beginnen krijg je al een veel gevoeliger systeem, en dito spl max.
Binnen Xmax speelt deze sub ca 116/117dB. Bij Xmech zit je in theorie op 121dB in de powerdip. Maar ook de afstemfrequentie kan niet veel luider meer, de thermische belastbaarheid komt ook in beeld.
En power compressie. Zo luid speelt het vast nooit met orgel en sub.
Hoe dan ook, hij klinkt soft en grenzeloos diep. Geen vuist, wel heb ik bijv 14 t/m 18 hz bij redelijk veel vermogen getest. Dan lijkt alles prima te werken want de deuren en ramen rammelen terwijl ik amper iets hoor.
Tussen de 40 en 50 zou knap zijn met 4 meter lijn lengte.
Ik denk dat 16hz "vanaf" niet te vergelijken is met andere subs, behalve die van Morca misschien.Wowly schreef:net zoals mijn zizoklo schat ik in, alhoewel deze wel wat meer output heeft
Als de sub bij 20hz zou beginnen krijg je al een veel gevoeliger systeem, en dito spl max.
Binnen Xmax speelt deze sub ca 116/117dB. Bij Xmech zit je in theorie op 121dB in de powerdip. Maar ook de afstemfrequentie kan niet veel luider meer, de thermische belastbaarheid komt ook in beeld.
En power compressie. Zo luid speelt het vast nooit met orgel en sub.
Hoe dan ook, hij klinkt soft en grenzeloos diep. Geen vuist, wel heb ik bijv 14 t/m 18 hz bij redelijk veel vermogen getest. Dan lijkt alles prima te werken want de deuren en ramen rammelen terwijl ik amper iets hoor.
Re: orgel transmissielijn subwoofer
Nul doorgang, is inderdaad beter (nauwkeuriger), nu zijn er alleen hier wat meer nul doorgangen (3 zo te zien dan). Op foto is alleen niet zo snel te zien wat de lijn van 0 graden is.
Ik ben meer gesloten systemen gewent, dan heb je er maar een en die zit dan redelijk in de buurt van de piek. Dus dan doe je de cursor eerst naar de piek, dat zie je makkelijker en dan zoom ik meestal in en ga naar de phase kijken, maar dat scheelt dan niet zo veel.
Nu zie je iets voor de null doorgang op de opgaande flank ook nog een nul doorgang op de neergaande flank, deze valt op oog redelijk samen met de eerste piek. Welke nul doorgang moet je hebben bij dit systeem? Die andere null doorgang bij de andere (tweede) piek is op de neergaande flank, dat lijkt meer op wat ik gewent ben van gesloten systemen.
Door mijn beperkte ervaring met alleen gesloten systemen kijk ik van nature alleen naar neergaande fase flanken, maar dat zit hier natuurlijk een beetje anders in elkaar.
Ik ben meer gesloten systemen gewent, dan heb je er maar een en die zit dan redelijk in de buurt van de piek. Dus dan doe je de cursor eerst naar de piek, dat zie je makkelijker en dan zoom ik meestal in en ga naar de phase kijken, maar dat scheelt dan niet zo veel.
Nu zie je iets voor de null doorgang op de opgaande flank ook nog een nul doorgang op de neergaande flank, deze valt op oog redelijk samen met de eerste piek. Welke nul doorgang moet je hebben bij dit systeem? Die andere null doorgang bij de andere (tweede) piek is op de neergaande flank, dat lijkt meer op wat ik gewent ben van gesloten systemen.
Door mijn beperkte ervaring met alleen gesloten systemen kijk ik van nature alleen naar neergaande fase flanken, maar dat zit hier natuurlijk een beetje anders in elkaar.
Re: orgel transmissielijn subwoofer
Waarom zit de magneet zo dicht tegen het schot? Geeft dit geen extra compressie en verminderde koeling van de unit?
Gr. Walter
Gr. Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: orgel transmissielijn subwoofer
Dit kwam voor het prototype gewoon zo uit. Een laag dicht vilt erop zodat de woofer met kracht tegen de eerste TL-deler aan zit is wellicht zelfs een voordeel. Er komt nog flink wat bracing in het definitieve model.
Of de woofer ruimte achter de motor nodig heeft moet ik nog bekijken, zo te zien ontlucht hij opzij.
Waar prototypes al niet goed voor zijn;-)
Of de woofer ruimte achter de motor nodig heeft moet ik nog bekijken, zo te zien ontlucht hij opzij.
Waar prototypes al niet goed voor zijn;-)
Re: orgel transmissielijn subwoofer
Ik zie nu pas hoe groot deze subwoofer eigenlijk is. Gaaf!
Deze woofer lijkt zowel de kleine gaatjes aan de zijkant te hebben als een groter gat aan de achterkant. De foto komt van https://sprut.ai/client/blog/1278.
Deze woofer lijkt zowel de kleine gaatjes aan de zijkant te hebben als een groter gat aan de achterkant. De foto komt van https://sprut.ai/client/blog/1278.
Re: orgel transmissielijn subwoofer
Die gaten aan de zijkant zijn voor de lucht onder de spider/centreering, het grote gat aan de achterkant voor de lucht onder de stofkap. Zal duideijk zijn dat beide open moeten blijven.
Re: orgel transmissielijn subwoofer
En ontluchten door middel van een gat achter de woofer op de juiste positie?
Als het toch maar een testkastje is..
Als het toch maar een testkastje is..
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: orgel transmissielijn subwoofer
update
18mm berken multiplex. Schuine interne constructie aangepast.
Volgende week naar de spuiter
18mm berken multiplex. Schuine interne constructie aangepast.
Volgende week naar de spuiter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: orgel transmissielijn subwoofer
Zeker, dat is ook het probleem. Kan er eigenlijk alleen met 2 man aan bouwen, alleen krijg ik hem niet getild of gedraaid. Zitten straks 4 handvatten aan en stootvaste coating, naar nu moet ik hem nog voorzichtig verplaatsen. Ben heel benieuwd hoe dit in grote ruimten gaat klinken. 120dB vanaf 16hz is in theorie mogelijk. 117dB zelfs met minder dan 1000 Watt.
Hier een kleinere orgelsub met coating:
Hier een kleinere orgelsub met coating:
