OBSP open-baffle-speaker-project
Moderator: Beheerdersteam
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Het ontkoppelen lijkt me niet zo'n probleem: Maak het gat in de mid-hoog houder net effe groter dan de buis of ronde houder waarin de woofer vast zit en zet die houder op een eigen zetel. De vraag is meer: Hoe krijg je die iele mid-hoog-houder trillingsarm. Sterk materiaal, of extra steun van achteren?
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Maglev?architect schreef:toch lastig om op een nette manier onder en boven te ontkoppelen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maglev
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
wordt vrij complex en groot ben ik bangrichard schreef:Maglev?architect schreef:toch lastig om op een nette manier onder en boven te ontkoppelen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maglev
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Bedenk: Het hoeft niet meer één ding te zijn. Bij een normale tweeweg luidsprekerkast zit de tweeter ingebouwd enkel om die in één vlak dicht bij de woofer te krijgen. Hier kun je daarvoor elk werkend middel gebruiken, met of zonder restje baffle.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Hoorde lang geleden eens een combinatie van Er-4 (als dipool) met Excel W21 (in een box), 4e orde actief gefilterd op 1500 hz meen ik. Dat klonk homogeen, gedetailleerd en vooral ook dynamisch.
De Er-4 kun je overigens heel goed achter een niet te diepe waveguide zetten; trekt de typische amt curve recht als je hem dan als dipool gebruikt.
Mocht je je Er-4 (vooral de Er-4 uit de begin jaren dat die werd gemaakt is een heel mooie tweeter) in deze setting overwegen, dan wil ik je wel wat plaatjes sturen. Kan je evt. ook wel een file aanleveren voor de 3d printer voor zo'n waveguide, de kosten van de vervaardiging vallen tegenwoordig wel mee.
Als ik de W22 had liggen, zou ik die als dipool daar dan bij gebruiken.
De Er-4 kun je overigens heel goed achter een niet te diepe waveguide zetten; trekt de typische amt curve recht als je hem dan als dipool gebruikt.
Mocht je je Er-4 (vooral de Er-4 uit de begin jaren dat die werd gemaakt is een heel mooie tweeter) in deze setting overwegen, dan wil ik je wel wat plaatjes sturen. Kan je evt. ook wel een file aanleveren voor de 3d printer voor zo'n waveguide, de kosten van de vervaardiging vallen tegenwoordig wel mee.
Als ik de W22 had liggen, zou ik die als dipool daar dan bij gebruiken.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
de W22 tot 1500hz is niet optimaal, daarom heb ik als tussenstap een scanspeak 10F klaarliggen maar ik overweeg een neo8 te kopen daarvoor; die er4 heb ik verkocht; voor een bredere afstraling gebruik ik beter een kleinere unit voor het tophoog
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Die woofer is een B&C neem ik aan? Een Beyma met dat typenr bestaat niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
En zo ja: hoe ga je de speaker op zijn plek houden? Dat is een 18" die maar 10Kg weegt. Met een beetje laagcorrectie gaat de handel gewoon aan de wandel omdat je door een OB geen kastgewicht meer hebt.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
inderdaad een B&C 18WS115 - ik heb hem al even los op de grond aangestuurd met laagcompensatie op gevoel, toen bleef hij wel op zijn plek liggen - maar goed, ik ben inderdaad benieuwd naar hoe dit gaat uitpakken - wat extra gewicht is dus wel nuttig begrijp ik
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Uit eigen ervaring weet ik dat gewicht erbij krijgen eenvoudiger is dan gewicht er af krijgen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Met deze driver zou ik niet te zuinig zijn met extra gewicht...architect schreef:inderdaad een B&C 18WS115 - ik heb hem al even los op de grond aangestuurd met laagcompensatie op gevoel, toen bleef hij wel op zijn plek liggen - maar goed, ik ben inderdaad benieuwd naar hoe dit gaat uitpakken - wat extra gewicht is dus wel nuttig begrijp ik
Of je moet hem met een trek/duw anker aan de achterwand vastzetten.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
licht lijkt me mooier, ik zal hier even overleggen of een anker oke is 
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
het anker in de achterwand vind ze niet mooi, maar chemisch anker in de vloer zie je niet 
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Een ruimte voor een terrastegel onder de woofer reserveren. Ps: Alles hangt van je geluidsniveau en muziek af. In mijn luisterruimte had ik met mijn muziek minder wooferkracht nodig dan ik dacht. Ian Dury viert hier desondanks regelmatig feest 
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Als die W22 tot 1500hz niet optimaal is, om welke reden heeft Siegfried hem zo gebruikt dan? Wat zie jij als ongewenst als je die filtert zoals hij dat doet?de W22 tot 1500hz is niet optimaal, daarom heb ik als tussenstap een scanspeak 10F klaarliggen maar ik overweeg een neo8 te kopen daarvoor; die er4 heb ik verkocht; voor een bredere afstraling gebruik ik beter een kleinere unit voor het tophoog
Denk je dat de opzet die je nu voor ogen hebt wel optimaal is?
Die Er-4 heeft toch best een brede afstraling? Ben je misschien met een rondstraler niet beter bediend?
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
De luidspreker van Asterduc ging ook aan de wandel met de dikke ScanSpeak
https://www.scan-speak.dk/products/prod ... rod_id=165
https://www.scan-speak.dk/products/prod ... rod_id=165
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Als je zo makkelijk je drivers ter zijde legt, speelt geld wellicht geen rol. Dan de tip: gewoon nog zo'n setje B&C aanschaffen en dan in W-configuratie. Heb je geen ankers nodig én nog meer laag.inderdaad een B&C 18WS115 - ik heb hem al even los op de grond aangestuurd met laagcompensatie op gevoel, toen bleef hij wel op zijn plek liggen - maar goed, ik ben inderdaad benieuwd naar hoe dit gaat uitpakken - wat extra gewicht is dus wel nuttig begrijp ik
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Linkwitz deed dat door de woofers in een apart frame te plaatsen, en de andere drivers middels een constructie daar boven te plaatsen. Hierdoor is de boel netjes mechanisch ontkoppeld. Je zou de woofer in een korte cilinder kunnen plaatsen, die aan de onderkant een steun/stand heeft, en precies in een gat van de baffle valt, met genoeg ruimte om dus geen contact te hebben..architect schreef:toch lastig om op een nette manier onder en boven te ontkoppelen
is maar een hersenspinsel....
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
wat je noemt kan maar dan moet die losse baffle wel weer een eigen poot hebben om niet om te vallen - het wordt er gauw onhandig groot vansatefan schreef:Linkwitz deed dat door de woofers in een apart frame te plaatsen, en de andere drivers middels een constructie daar boven te plaatsen. Hierdoor is de boel netjes mechanisch ontkoppeld. Je zou de woofer in een korte cilinder kunnen plaatsen, die aan de onderkant een steun/stand heeft, en precies in een gat van de baffle valt, met genoeg ruimte om dus geen contact te hebben..architect schreef:toch lastig om op een nette manier onder en boven te ontkoppelen
is maar een hersenspinsel....
ik heb er ook aan gedacht om de woofer schuin naar de grond te plaatsen maar dan wordt de kast weer heel dozig of heel complex
de oplossing van loekie met 2 units per kant wordt ook weer groter en ik probeer ook om het geheel wat vriendelijk te laten ogen
ik ben er dus nog niet uit; de rij met sketchup-modellen wordt steeds langer
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Ik vond de ontwerpen van 27 september (hierboven rechts) dichter bij het doel. De mid-hoog-houder en de woofer-houder hadden na ontkoppeling elk enkel nog een voet voor stevig staan nodig.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
De woofer dwars op de luisteras? Het is wat onconventioneel en in theorie zou het met een OB niet moeten werken. Maar mijn ervaring bij Weidok was dat het in de praktijk wel werkt.
