Q7 kef met Q9C of de Q5 van Kef

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

OpperNoE
Berichten: 3
Lid geworden op: di 24 sep 2019, 21:25

Re: Q7 kef met Q9C of de Q5 van Kef

Bericht door OpperNoE »

Toevallig zelf ook een Q7/Q5/Q9c combi die voorheen aangedreven werden door een Onkyeo TX-NR905 versterker...
Echter, ze staan nu stof te verzamelen en dacht zo doende, laat ik eens gaan knutselen met de IKEA sonos speakers.

volgens de volgende handleiding: https://makezine.com/2019/08/16/hacking ... eaker-amp/ de speakers uit elkaar gehaald en vervolgens bi-amp aangesloten.

Resultaat: Q5 werkt maar de Q7 werkt de bovenste woofer niet. Ik vermoed door het andere crossover netwerk wat er inzit.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Q7 kef met Q9C of de Q5 van Kef

Bericht door Chocomel »

Dat zal helaas niet goed werken. De versterker uit de Ikea Symfonisk heeft al actieve filtering en een equalizer aan boord, die afgestemd zijn op de oorspronkelijke woofer en tweeter. Alleen voor deze woofer en tweeter is de afstemming correct. Er zit bijvoorbeeld een versterking van de lage tonen in, zodat de kleine woofer toch diep gaat. Als je daar een grote woofer aan hangt die prima de lage tonen kan weergeven, worden die dus te hard weergegeven.

Je hoort nu niks uit de bovenste (KEF Q7) woofer, omdat deze woofer en de (KEF Q7) tweeter nu aangesloten zijn op het versterkerkanaal dat voor de (Ikea) tweeter is bedoeld. Dat kanaal zal een hoogdoorlaatfilter hebben op pakweg 3 kHz. Om de KEF Q7 goed te laten klinken, moet hij op beide ingangen een ongefilterd signaal krijgen.

Als je geïnteresseerd bent in meer achtergrondinformatie over de elektronica in de Ikea Symfonisk, dan kan ik dit filmpje aanraden:

OpperNoE
Berichten: 3
Lid geworden op: di 24 sep 2019, 21:25

Re: Q7 kef met Q9C of de Q5 van Kef

Bericht door OpperNoE »

Dank voor de reactie! interesant. Had al begrepen dat de HW voornamelijk hetzelfde is als de Play1.
Heb nu de Q5 "getuned" met TruePlay, en klinkt al stukken beter, best goed te doen eigenlijk. (nu nog mono uiteraard)

Btw Q5 gebruikt de zelfde boven woofer als de Q7, zal de speaker panelen eens los halen!
OpperNoE
Berichten: 3
Lid geworden op: di 24 sep 2019, 21:25

Re: Q7 kef met Q9C of de Q5 van Kef

Bericht door OpperNoE »

Q5:
Bestandsbron: http://www.kirsp.nl/foto/q5_CrossOver_1.jpg
Bestandsbron: http://www.kirsp.nl/foto/q5_CrossOver_1.jpg
Bestandsbron: http://www.kirsp.nl/foto/q5_CrossOver_2.jpg
Bestandsbron: http://www.kirsp.nl/foto/q5_CrossOver_2.jpg
Q7:
Bestandsbron: http://www.kirsp.nl/foto/q7_CrossOver_1.jpg
Bestandsbron: http://www.kirsp.nl/foto/q7_CrossOver_1.jpg
Bestandsbron: http://www.kirsp.nl/foto/q7_CrossOver_2.jpg
Bestandsbron: http://www.kirsp.nl/foto/q7_CrossOver_2.jpg
wat mij gelijk opvalt is dat bij de Q7 de tweeter en bovenste woofer "gelijk opgaan" in tegenstelling tot de Q5.
Laatst gewijzigd door Marp op wo 25 sep 2019, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeeldingen bij het bericht gevoegd. Het forum is tevens een gezamelijk archief/naslagwerk. Daarom bewaren we op ZBA graag afbeeldingen bij de tekst. :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Q7 kef met Q9C of de Q5 van Kef

Bericht door Shadow »

Gelijk opgaan? :think:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Q7 kef met Q9C of de Q5 van Kef

Bericht door VintageHarry »

De Q7 is een 3-weg, waarbij de ovale woofer tot 120 Hz aan het woord is. De Q5 is een 2,5-weg.
Plaats reactie