OBSP open-baffle-speaker-project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Leeuwarden »

Fijn dat je het vertaalt, nu begrijpen we het...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Shadow »

Gezien het feit dat John ook architect is vat ik hem wel :lagge:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

tekent hij steeds rondjes en vierkantjes?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door pappaleo »

Nee hij heeft inmiddels ook zijn driehoekjes certificering gehaald :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door ds23man »

De regelmatige vijfhoek is nog een dingetje.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door John P »

Ken je klassiekers:
villa rotonda- Palladio
villa rotonda- Palladio
Meer moet dat niet zijn, zeggen ze in Belgie.
Dit is dan ook een mooie architectonisch verantwoorde luidspreker:
L2.png
Maar laten we het verder hebben over de open baffle, we zijn het topic een beetje aan het vervuilen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

introductie
het lijkt me leuk om mijn huidige speakers (Linkwitz Orions) door te ontwikkelen naar iets beters :
- ik denk dat het laag dynamischer kan door het sd te vergroten
- ik denk dat het hoog beter kan - de ER4 die ik had klonken sprankelender

huidige stand van zaken
- Seas Excel W33 ga ik hergebruiken
- Beyma 18SW115 heb ik aangeschaft om het laag te gaan vervullen - sd 1210 vs 700(2x350 XLS10) en vd 115 vs 88(2x44 XLS10)
- Scanspeak F10 4424G00 gaat de overgang van W22 naar het hoog opvullen
- XO punten komen waarschijnlijk, rond 100hz en 800hz te liggen; voor het hoog moet ik eerst een driverkeuze maken maar het zal ergens tussen 5 en 8 khz komen; ik denk aan Mundorf 17D2.2; gedachten daarbij :
.....+ amt - dynamiek
.....+ dipool - consequent over het hele bereik van de speaker zowel naar voren als naar achter geluid
.....+ kleine afmeting - beter voor afstraling
.....- vraag is of 3% vervorming bij 105db nadelig is - ervaringsvraag gesteld via diyaudio aan erikthebest uit Zwitserland
- ik denk aan een minidsp opendrc DA8 als voorversterker/dsp/dac
- ontkoppelen midhoogpaneel ten opzichte van laagweergavepaneel ofwel ontkoppelen laagweergever van totaalbaffle is nog een open vraag
- afstraling / breedte baffle ten opzichte frequentiegebied per luidsprekereenheid vraagt nog om studie
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door ds23man »

"vraag is of 3% vervorming bij 105db nadelig is"

Op welke frequentie?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

het gebied waarin de weergever gebruikt wordt; zeg eens boven 5khz; maar zoals je in onderstaande link kunt zien is de vervorming contant tussen 2kz en 20khz
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... HRu3mMZ9bd
pagina 18
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst maar eens naar de spectrale geluidsdrukverdeling kijken. 105db tussen de 2 en 20K verdraagt niemand en laat staan dat het in muziek voorkomt.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

Mooi, dan lijkt het erop dat ik een geschikte en compacte tweeter gevonden om mee verder te gaan
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

bijgaand een plaatje van verschillende vormstudies waarmee ik bezig ben, de speaker op de voorgrond lijkt me een mooie basis om een prototype te gaan maken - graag hoor ik jullie bedenkingen of kansen die jullie zien om te verbeteren

de eerdere schetsen waren trouwens op een ipad gemaakt - met een daarvoor best geschikte app : sketches
Bijlagen
dipole02.png
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door anonamemouse »

Ik vind de vijfde (die met het blauwe vlak erdoor) heel gaaf! Persoonlijk zou ik dan proberen iets te bedenken waardoor de woofersectie helemaal niet aan midhoog vast zit.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Leeuwarden »

Ik ga voor een van die achterste met zwevende baffle voor mid en hoog. Als het bij draaitafels kan, kan het bij speakers ook!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door hannesie »

MMwaawwww, er is volgens mij wel een verschil tussen de verticale of horizontale opzet.
Maar een pootje er onder en dan de laag unit in een hoek plaatsen, is wel een opzet die mij kan bekoren.

Heb de Monitors van Daudio gehoord, en het moet zeker ook met deze, of soortgelijke opzet lukken.
monitor.PNG
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door John P »

Ik zeg maar zo: Of je maakt een basdoos met los midhoog plankje, of je maakt een grote plank met een kleinere doos aan de achterkant. Dezelfde voorplank voor midhoog en basdoos wordt wat rommelig.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

als ik in edge de amt 17d2.2 simuleer, dan ligt de dipoolpiek op 4,5kz en daaronder valt het geluid af. hoe zinvol is het dan om de tweeter vrij op te hangen? dit voelt onlogisch omdat het hoog pas rond 5khz wordt ingezet - ik zou denken dat ik het hoog dan beter gewoon in de baffle kan plaatsen

als we daudio even als voorbeeld pakken dan is de vrij opgehangen tweeter te verklaren omdat deze lager wordt ingezet ivm de grotere midwoofer

edge is nieuw voor mij; maak ik soms een foutje ? - het verplaatsen van de mic heeft bijvoorbeeld geen effect
Bijlagen
dipole edge01 hoog.png
dipole edge01 midhoog.png
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Je kunt de afval gebruiken in je filterontwerp van een hoogdoorlaatfilter en na wat correctie boven de piek de driver gebruiken, of met een 1e orde laagdoorlaatfilter vanaf een frequentie veel lager dan je piekfrequentie, de afval naar laag rechttrekken. Een echte dipool voor hoge tonen is lastig gezien de korte golflengtes. Reken maar na.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

ja lijkt dat lijkt zo met een tweeter in een 6cm baffle, boven 4,5khz heeft zo een smalle baffle geen nut
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

de dipoolpiek van een smalle baffle voor een 10cm midwoofer ligt met ca. 2khz dus midden in het werkingsgbied van 800 en 4,5khz dat ik voor ogen had; maar dat kan ik toch gewoon vlak dsp'en? de afval is eenvoudig te compenseren
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Kun je proberen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

via https://oplug-support.org/ (alleen toegankelijk voor kopers van een Linkwitzlab-project)
zie ik dat het toch een positief effect heeft om de 17D2 zonder baffle toe te passen;
ik ben ook benieuwd naar het vergelijk met een grotere amt die vanaf 1000hz wordt ingezet
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

ik neig er momenteel naar om te gaan voor amt units van Sounderlink - neo8 en neo3dpr/AMT-300-01
eventuele onderlinge afwijkingen in de frequentiecurve kan ik eenvoudig met dsp vlaktrekken
Bijlagen
dipool03.png
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Bij deze concepten kun je de woofer met buis fysiek loskoppelen van de houder die de mid en hoog in de lucht houden. Zo blijven trillingen weg van de houder (bij een vaste vloer). :-)
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

toch lastig om op een nette manier onder en boven te ontkoppelen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”