meten en registreren spectrum analyse
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
meten en registreren spectrum analyse
ik ben op zoek naar een betaalbare oplossing voor het waarnemen en registreren van geluidshinder, afkomstig van een schrootverwerkingsbedrijf.
Een gewone dB meting volstaat niet want daarop is niet duidelijk welk geluid van het schrootbedrijf komt.
Daarom dacht ik eerder aan een spectrum analyse, waarbij we pogen een onderscheid te maken tussen de verschillende geluidsbronnen.
PC met microfoon en spectrum analyser, dat gaat wel lukken, maar hoe registreer je zoiets?
Bestaan er eenvoudige en betaalbare data loggers die hiervor kunnen worden gebruikt?
De bedoeling is dat het toestel registreert van 6:00 tot 18:00 gedurende enkele weken, waarna de metingen dan voor analyse kunnen worden bekeken.
Een gewone dB meting volstaat niet want daarop is niet duidelijk welk geluid van het schrootbedrijf komt.
Daarom dacht ik eerder aan een spectrum analyse, waarbij we pogen een onderscheid te maken tussen de verschillende geluidsbronnen.
PC met microfoon en spectrum analyser, dat gaat wel lukken, maar hoe registreer je zoiets?
Bestaan er eenvoudige en betaalbare data loggers die hiervor kunnen worden gebruikt?
De bedoeling is dat het toestel registreert van 6:00 tot 18:00 gedurende enkele weken, waarna de metingen dan voor analyse kunnen worden bekeken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: meten en registreren spectrum analyse
Als je er iets juridisch mee wil doen, dan ontkom je niet aan een erkend akoestisch bureau....
Re: meten en registreren spectrum analyse
Als Ed middelen heeft om aan te tonen dat het de moeite waard is kan ie altijd nog naar TNO stappen.
Er is spectrumanalyse software, ook gratis, die een "waterval" plot kan maken. De Z-as is dus de tijd. Hoe snel je de tijd kunt laten lopen weet ik zo snel niet. Voor freeware moet je in de hoek van de SDR (software defined radio) zijn. Ik heb zelf deze free versie jaren terug gebruikt om de netspanning te monitoren: https://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html Daar knutsel je b.v. vrij simpel een frequentiemonitor/detector mee die sub-millihertz kan registreren over de dag.
Er is spectrumanalyse software, ook gratis, die een "waterval" plot kan maken. De Z-as is dus de tijd. Hoe snel je de tijd kunt laten lopen weet ik zo snel niet. Voor freeware moet je in de hoek van de SDR (software defined radio) zijn. Ik heb zelf deze free versie jaren terug gebruikt om de netspanning te monitoren: https://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html Daar knutsel je b.v. vrij simpel een frequentiemonitor/detector mee die sub-millihertz kan registreren over de dag.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: meten en registreren spectrum analyse
Met ARTA en een gekalibreerd microfoon (op SPL niveau doel ik dan), kun je precies wat je wilt incl geluidsniveaus.
Met REW moet het volgens mij ook kunnen (minder ervaring mee)
Als het op lange tijdsmetingen gaat, gewoon iets van Audacity gebruiken. Je kunt dit prima "ijken" als je van de voren de ijktoon meeneemt.
Dit is precies wat ze doen bij de bekendere akoestische bureaus. Soms hebben ze dedicated software, maar dat doet precies hetzelfde.
Doorgaans berekenen ze een Leq over de gehele tijd, plus nemen ze bepaalde kortere periodes mee mochten die er uitspringen.
Stuur anders even een PM, dan kan ik het wat beter uitleggen.
edit: Er zijn trouwens ook niet al te dure geluidsmeters met een datalogging functie.
Wanneer je echt wilt analyseren dat bepaald geluid van het schrootverwerkingsbedrijf komt, zul je wel wat nulmetingen moeten doen.
's Avonds en in het weekend bv, wanneer je zeker weet dat het bedrijf gesloten is.
Kanttekening is wel dat achtergrond niveau anders (lager) kan zijn, maar wellicht dat er nog andere momenten zijn dat het stil(ler) is.
Met REW moet het volgens mij ook kunnen (minder ervaring mee)
Als het op lange tijdsmetingen gaat, gewoon iets van Audacity gebruiken. Je kunt dit prima "ijken" als je van de voren de ijktoon meeneemt.
Dit is precies wat ze doen bij de bekendere akoestische bureaus. Soms hebben ze dedicated software, maar dat doet precies hetzelfde.
Doorgaans berekenen ze een Leq over de gehele tijd, plus nemen ze bepaalde kortere periodes mee mochten die er uitspringen.
Stuur anders even een PM, dan kan ik het wat beter uitleggen.
edit: Er zijn trouwens ook niet al te dure geluidsmeters met een datalogging functie.
Wanneer je echt wilt analyseren dat bepaald geluid van het schrootverwerkingsbedrijf komt, zul je wel wat nulmetingen moeten doen.
's Avonds en in het weekend bv, wanneer je zeker weet dat het bedrijf gesloten is.
Kanttekening is wel dat achtergrond niveau anders (lager) kan zijn, maar wellicht dat er nog andere momenten zijn dat het stil(ler) is.
Re: meten en registreren spectrum analyse
Zondagmorgen voor 9/10 uur lijkt mij wel een geëigende tijd om dat soort dingen te doen.
Voordat de kerkklokken gaan luiden, en de mensen op bezoek gaan bij ....!
Voordat de kerkklokken gaan luiden, en de mensen op bezoek gaan bij ....!
Re: meten en registreren spectrum analyse
Is het in de wet niet zo dat de schrootverwerker een vergunning heeft waar in staat wat hij wel en niet mag
is dat niet opvraagbaar bij de gemeente via wet openbaar bestuur ?
is dat niet opvraagbaar bij de gemeente via wet openbaar bestuur ?
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: meten en registreren spectrum analyse
precies, dat zijn we nu aan het bekijken.Bert61 schreef:Is het in de wet niet zo dat de schrootverwerker een vergunning heeft waar in staat wat hij wel en niet mag
is dat niet opvraagbaar bij de gemeente via wet openbaar bestuur ?
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: meten en registreren spectrum analyse
Leq heeft weinig zin want het stoorgeluid duurt slechts een fractie van het gemiddelde.One World Concepts schreef:Met ARTA en een gekalibreerd microfoon (op SPL niveau doel ik dan), kun je precies wat je wilt incl geluidsniveaus.
Met REW moet het volgens mij ook kunnen (minder ervaring mee)
Als het op lange tijdsmetingen gaat, gewoon iets van Audacity gebruiken. Je kunt dit prima "ijken" als je van de voren de ijktoon meeneemt.
Dit is precies wat ze doen bij de bekendere akoestische bureaus. Soms hebben ze dedicated software, maar dat doet precies hetzelfde.
Doorgaans berekenen ze een Leq over de gehele tijd, plus nemen ze bepaalde kortere periodes mee mochten die er uitspringen.
Stuur anders even een PM, dan kan ik het wat beter uitleggen.
edit: Er zijn trouwens ook niet al te dure geluidsmeters met een datalogging functie.
Wanneer je echt wilt analyseren dat bepaald geluid van het schrootverwerkingsbedrijf komt, zul je wel wat nulmetingen moeten doen.
's Avonds en in het weekend bv, wanneer je zeker weet dat het bedrijf gesloten is.
Kanttekening is wel dat achtergrond niveau anders (lager) kan zijn, maar wellicht dat er nog andere momenten zijn dat het stil(ler) is.
Het uitzoeken van de stoorfrekwentie is inderdaad één van de eerste opdrachten.
Audacity ga ik eens bekijken.
Betaalbare geluidsmeter met frekwentieweergave en datalogging: heb je daar misschien een voorbeeld van?
Re: meten en registreren spectrum analyse
De AudioTools Suite op iOS is best gebruikersvriendelijk en de logging-optie heel betaalbaar. Het probleem zit 'm uiteraard in de microfoon, 1600 dollar voor een class 1-gekalibreerde versie.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: meten en registreren spectrum analyse
Dat heeft elke serieuze luidsprekerbouwer in zijn gereedschapskistje liggen?markbakk schreef:Het probleem zit 'm uiteraard in de microfoon, 1600 dollar voor een class 1-gekalibreerde versie.
Ik wel!
Re: meten en registreren spectrum analyse
Ach, Gerhard weet ook wel dat dat voor zelfbouw nogal heftige overkill is. Een klasse 1-kapsel is niet nauwkeuriger of betrouwbaarder dan een goed gekalibreerde klasseloze. En je moet regelmatig herkalibreren. Maar als je iets wilt verkopen en dan ook eerlijke graphs wilt presenteren ontkom je niet aan zulk gereedschap. Maar een NTI is dan nog best duur, een Earthworks M30 doet hetzelfde.ds23man schreef:Dat heeft elke serieuze luidsprekerbouwer in zijn gereedschapskistje liggen?markbakk schreef:Het probleem zit 'm uiteraard in de microfoon, 1600 dollar voor een class 1-gekalibreerde versie.
Ik wel!![]()
nti.PDF
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: meten en registreren spectrum analyse
Ik heb hem speciaal voor vervormingsmetingen bij hoge geluidsdrukken. Dan heb je helemaal niets aan de goedkope electret meetmicrofoons. Deze kan 154 db aan met 3% vervorming aan.
Re: meten en registreren spectrum analyse
Zeg, die NTI van jou is ook een elektret hoor. Je mag nou pas meepraten als je met een B&K aan komt zetten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: meten en registreren spectrum analyse
Maar niet zo'n lullig chinees dingetje. De NTI kapsel worden in Zwitserland gemaakt.
Heb twee B&K 4003's gehad ( 130volt voeding) voor opnamewerk.
Heb twee B&K 4003's gehad ( 130volt voeding) voor opnamewerk.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: meten en registreren spectrum analyse
KLopt, maar het gaat om beiden.asterduc schreef:Leq heeft weinig zin want het stoorgeluid duurt slechts een fractie van het gemiddelde.One World Concepts schreef:Met ARTA en een gekalibreerd microfoon (op SPL niveau doel ik dan), kun je precies wat je wilt incl geluidsniveaus.
Met REW moet het volgens mij ook kunnen (minder ervaring mee)
Als het op lange tijdsmetingen gaat, gewoon iets van Audacity gebruiken. Je kunt dit prima "ijken" als je van de voren de ijktoon meeneemt.
Dit is precies wat ze doen bij de bekendere akoestische bureaus. Soms hebben ze dedicated software, maar dat doet precies hetzelfde.
Doorgaans berekenen ze een Leq over de gehele tijd, plus nemen ze bepaalde kortere periodes mee mochten die er uitspringen.
Stuur anders even een PM, dan kan ik het wat beter uitleggen.
edit: Er zijn trouwens ook niet al te dure geluidsmeters met een datalogging functie.
Wanneer je echt wilt analyseren dat bepaald geluid van het schrootverwerkingsbedrijf komt, zul je wel wat nulmetingen moeten doen.
's Avonds en in het weekend bv, wanneer je zeker weet dat het bedrijf gesloten is.
Kanttekening is wel dat achtergrond niveau anders (lager) kan zijn, maar wellicht dat er nog andere momenten zijn dat het stil(ler) is.
Het uitzoeken van de stoorfrekwentie is inderdaad één van de eerste opdrachten.
Audacity ga ik eens bekijken.
Betaalbare geluidsmeter met frekwentieweergave en datalogging: heb je daar misschien een voorbeeld van?
Er zijn genoeg meters te vinden, maar ik zou persoonlijk gewoon een gekalibreerde meetmic nemen en die via een usb device aan je pc/laptop aansluiten. Op die manier kun je veel makkelijker veel data opslaan.
