meten en registreren spectrum analyse

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

meten en registreren spectrum analyse

Bericht door asterduc »

ik ben op zoek naar een betaalbare oplossing voor het waarnemen en registreren van geluidshinder, afkomstig van een schrootverwerkingsbedrijf.

Een gewone dB meting volstaat niet want daarop is niet duidelijk welk geluid van het schrootbedrijf komt.
Daarom dacht ik eerder aan een spectrum analyse, waarbij we pogen een onderscheid te maken tussen de verschillende geluidsbronnen.

PC met microfoon en spectrum analyser, dat gaat wel lukken, maar hoe registreer je zoiets?
Bestaan er eenvoudige en betaalbare data loggers die hiervor kunnen worden gebruikt?
De bedoeling is dat het toestel registreert van 6:00 tot 18:00 gedurende enkele weken, waarna de metingen dan voor analyse kunnen worden bekeken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door ds23man »

Als je er iets juridisch mee wil doen, dan ontkom je niet aan een erkend akoestisch bureau....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door Pjotr »

Als Ed middelen heeft om aan te tonen dat het de moeite waard is kan ie altijd nog naar TNO stappen.

Er is spectrumanalyse software, ook gratis, die een "waterval" plot kan maken. De Z-as is dus de tijd. Hoe snel je de tijd kunt laten lopen weet ik zo snel niet. Voor freeware moet je in de hoek van de SDR (software defined radio) zijn. Ik heb zelf deze free versie jaren terug gebruikt om de netspanning te monitoren: https://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html Daar knutsel je b.v. vrij simpel een frequentiemonitor/detector mee die sub-millihertz kan registreren over de dag.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door OWC »

Met ARTA en een gekalibreerd microfoon (op SPL niveau doel ik dan), kun je precies wat je wilt incl geluidsniveaus.
Met REW moet het volgens mij ook kunnen (minder ervaring mee)

Als het op lange tijdsmetingen gaat, gewoon iets van Audacity gebruiken. Je kunt dit prima "ijken" als je van de voren de ijktoon meeneemt.
Dit is precies wat ze doen bij de bekendere akoestische bureaus. Soms hebben ze dedicated software, maar dat doet precies hetzelfde.
Doorgaans berekenen ze een Leq over de gehele tijd, plus nemen ze bepaalde kortere periodes mee mochten die er uitspringen.

Stuur anders even een PM, dan kan ik het wat beter uitleggen.

edit: Er zijn trouwens ook niet al te dure geluidsmeters met een datalogging functie.

Wanneer je echt wilt analyseren dat bepaald geluid van het schrootverwerkingsbedrijf komt, zul je wel wat nulmetingen moeten doen.
's Avonds en in het weekend bv, wanneer je zeker weet dat het bedrijf gesloten is.
Kanttekening is wel dat achtergrond niveau anders (lager) kan zijn, maar wellicht dat er nog andere momenten zijn dat het stil(ler) is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door hannesie »

Zondagmorgen voor 9/10 uur lijkt mij wel een geëigende tijd om dat soort dingen te doen.
Voordat de kerkklokken gaan luiden, en de mensen op bezoek gaan bij ....!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door OpaBert »

Is het in de wet niet zo dat de schrootverwerker een vergunning heeft waar in staat wat hij wel en niet mag
is dat niet opvraagbaar bij de gemeente via wet openbaar bestuur ?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door asterduc »

Bert61 schreef:
Is het in de wet niet zo dat de schrootverwerker een vergunning heeft waar in staat wat hij wel en niet mag
is dat niet opvraagbaar bij de gemeente via wet openbaar bestuur ?
precies, dat zijn we nu aan het bekijken.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door asterduc »

One World Concepts schreef:
Met ARTA en een gekalibreerd microfoon (op SPL niveau doel ik dan), kun je precies wat je wilt incl geluidsniveaus.
Met REW moet het volgens mij ook kunnen (minder ervaring mee)

Als het op lange tijdsmetingen gaat, gewoon iets van Audacity gebruiken. Je kunt dit prima "ijken" als je van de voren de ijktoon meeneemt.
Dit is precies wat ze doen bij de bekendere akoestische bureaus. Soms hebben ze dedicated software, maar dat doet precies hetzelfde.
Doorgaans berekenen ze een Leq over de gehele tijd, plus nemen ze bepaalde kortere periodes mee mochten die er uitspringen.

Stuur anders even een PM, dan kan ik het wat beter uitleggen.

edit: Er zijn trouwens ook niet al te dure geluidsmeters met een datalogging functie.

Wanneer je echt wilt analyseren dat bepaald geluid van het schrootverwerkingsbedrijf komt, zul je wel wat nulmetingen moeten doen.
's Avonds en in het weekend bv, wanneer je zeker weet dat het bedrijf gesloten is.
Kanttekening is wel dat achtergrond niveau anders (lager) kan zijn, maar wellicht dat er nog andere momenten zijn dat het stil(ler) is.
Leq heeft weinig zin want het stoorgeluid duurt slechts een fractie van het gemiddelde.

Het uitzoeken van de stoorfrekwentie is inderdaad één van de eerste opdrachten.

Audacity ga ik eens bekijken.

Betaalbare geluidsmeter met frekwentieweergave en datalogging: heb je daar misschien een voorbeeld van?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door markbakk »

De AudioTools Suite op iOS is best gebruikersvriendelijk en de logging-optie heel betaalbaar. Het probleem zit 'm uiteraard in de microfoon, 1600 dollar voor een class 1-gekalibreerde versie.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door ds23man »

markbakk schreef:
Het probleem zit 'm uiteraard in de microfoon, 1600 dollar voor een class 1-gekalibreerde versie.
Dat heeft elke serieuze luidsprekerbouwer in zijn gereedschapskistje liggen?

Ik wel! :mrgreen:
nti.PDF
(79.72 KiB) 55 keer gedownload
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door hannesie »

Zonder bluf is het leven duf. :rofl:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door markbakk »

ds23man schreef:
markbakk schreef:
Het probleem zit 'm uiteraard in de microfoon, 1600 dollar voor een class 1-gekalibreerde versie.
Dat heeft elke serieuze luidsprekerbouwer in zijn gereedschapskistje liggen?

Ik wel! :mrgreen:

nti.PDF
Ach, Gerhard weet ook wel dat dat voor zelfbouw nogal heftige overkill is. Een klasse 1-kapsel is niet nauwkeuriger of betrouwbaarder dan een goed gekalibreerde klasseloze. En je moet regelmatig herkalibreren. Maar als je iets wilt verkopen en dan ook eerlijke graphs wilt presenteren ontkom je niet aan zulk gereedschap. Maar een NTI is dan nog best duur, een Earthworks M30 doet hetzelfde.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door ds23man »

Ik heb hem speciaal voor vervormingsmetingen bij hoge geluidsdrukken. Dan heb je helemaal niets aan de goedkope electret meetmicrofoons. Deze kan 154 db aan met 3% vervorming aan.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door markbakk »

Zeg, die NTI van jou is ook een elektret hoor. Je mag nou pas meepraten als je met een B&K aan komt zetten.;)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door ds23man »

Maar niet zo'n lullig chinees dingetje. De NTI kapsel worden in Zwitserland gemaakt.

Heb twee B&K 4003's gehad ( 130volt voeding) voor opnamewerk.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: meten en registreren spectrum analyse

Bericht door OWC »

asterduc schreef:
One World Concepts schreef:
Met ARTA en een gekalibreerd microfoon (op SPL niveau doel ik dan), kun je precies wat je wilt incl geluidsniveaus.
Met REW moet het volgens mij ook kunnen (minder ervaring mee)

Als het op lange tijdsmetingen gaat, gewoon iets van Audacity gebruiken. Je kunt dit prima "ijken" als je van de voren de ijktoon meeneemt.
Dit is precies wat ze doen bij de bekendere akoestische bureaus. Soms hebben ze dedicated software, maar dat doet precies hetzelfde.
Doorgaans berekenen ze een Leq over de gehele tijd, plus nemen ze bepaalde kortere periodes mee mochten die er uitspringen.

Stuur anders even een PM, dan kan ik het wat beter uitleggen.

edit: Er zijn trouwens ook niet al te dure geluidsmeters met een datalogging functie.

Wanneer je echt wilt analyseren dat bepaald geluid van het schrootverwerkingsbedrijf komt, zul je wel wat nulmetingen moeten doen.
's Avonds en in het weekend bv, wanneer je zeker weet dat het bedrijf gesloten is.
Kanttekening is wel dat achtergrond niveau anders (lager) kan zijn, maar wellicht dat er nog andere momenten zijn dat het stil(ler) is.
Leq heeft weinig zin want het stoorgeluid duurt slechts een fractie van het gemiddelde.

Het uitzoeken van de stoorfrekwentie is inderdaad één van de eerste opdrachten.

Audacity ga ik eens bekijken.

Betaalbare geluidsmeter met frekwentieweergave en datalogging: heb je daar misschien een voorbeeld van?
KLopt, maar het gaat om beiden.

Er zijn genoeg meters te vinden, maar ik zou persoonlijk gewoon een gekalibreerde meetmic nemen en die via een usb device aan je pc/laptop aansluiten. Op die manier kun je veel makkelijker veel data opslaan.
Plaats reactie