Fusion 567

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door Henkjan »

ah, nou komt de aap uit de mouw. walt had een paar goede tips gegeven :rofl: welk merk ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion 567

Bericht door Shadow »

En waren die vol voor aanvang luistersessie?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fusion 567

Bericht door wouter »

het DIY gehalte vliegt weer omhoog, kan dit niet serieus nemen. Als je 1 nummer draait en dan bij je eigen systeem blijft... dat lijkt me een beetje gek. Die midhoog sectie zijn ongemodificeerd toch?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion 567

Bericht door Shadow »

Geloof niet dat Gerhard zelf muziek heeft gedraaid / de keuze heeft gemaakt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
ah, nou komt de aap uit de mouw. walt had een paar goede tips gegeven :rofl: welk merk ?
Grolsch
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Shadow schreef:
En waren die vol voor aanvang luistersessie?
Nee, de lege flesjes staan hier gewoon in een AH boodschappentas.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

wouter schreef:
het DIY gehalte vliegt weer omhoog, kan dit niet serieus nemen. Als je 1 nummer draait en dan bij je eigen systeem blijft... dat lijkt me een beetje gek. Die midhoog sectie zijn ongemodificeerd toch?
Ik zou zo zeggen, kom lekker langs in B'Zwaag...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fusion 567

Bericht door wouter »

ik heb jaren terug een set 800D3 vergeleken met de Hobby Hifi Chorda. Ondanks de aanwezige loudness afstemming maakte die B&W wel gehakt van de super goede Chorda 2-weg met accuton.

Het was zo veel grootser, de luisterruimte leek 3x zo groot. iets waar de geweldig zware kasten, mega zwaar gebouwde (magneten aan de rohacel) woofer wellicht aan bijdragen. Er lijkt toch weinig toeval bij te zijn want het is toch vaak wel een flinke brok techniek, zo'n dure grote high end speaker.

Ook impulsgecompenseerde woofers hebben grote voordelen. Sd/ oppervlak ook.

Dit ontwerp van Gerhard heeft prachtige onderdelen, maar het blijft een eenvoudige opzet (met state of the art technology)
Als dat de boel zo eenvoudig naar huis speelt wil ik graag aandelen kopen ;-)

In beetsterzwaag zal de Vivid vast niet meer naast dit ontwerp staan...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Fusion 567

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
Er lijkt toch weinig toeval bij te zijn want het is toch vaak wel een flinke brok techniek, zo'n dure grote high end speaker.
Los van alle marketingingrepen en bezuinigingen is B&W natuurlijk prima in staat om welk systeem dan ook goed te bouwen. Wat mij vaak is opgevallen is dat veel andere high-endfabrikanten niet echt goed onderlegd zijn qua R&D en toch een goede boterham lijken te verdienen.

Ik heb al wat jaren het vermoeden dat een topsysteem gewoon in de basis goed moet zijn, lineair, regelmatig verlopend afstraalgedrag en geen grote problemen in het tijdsdomein (ook resonanties). De rest aan optimaliseringen is onderhevig aan de wet van de verminderde meeropbrengst en daaraan zijn de luisterruimte en de beperkingen van ons gehoor vooral debet.

Wel weer een mooi project Gerhard! Go on go on...
Laatst gewijzigd door markbakk op vr 13 sep 2019, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Ik had verwacht dat de Fusions alleen in het laag en laagmid beter zouden zijn dan de Vivids, maar op elk vlak?

En dat met een kast gemaakt van Gamma multiplex en zonder loodbitumen. Demping bestaat uit de wanden beplakt met damping-10 vilt, woofer ruimte gevuld met polyester watten voor kussens en de mid wat twaron. Geen ingewikkelde bracings of aparte constructies achter de mid. Wat alleen nog een verbetering kan zijn is om op de mid ook stroomsturing te gaan gebruiken.

Ik realiseer me nu dat ik een zwart bouwgat ga vallen... Wat moet ik nu nog in vredesnaam gaan bouwen? :shock:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Fusion 567

Bericht door toetertje »

Volgens mij had je nog een las klusje liggen toch? :mrgreen:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Fusion 567

Bericht door John P »

Een cursus rietdekken volgen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

Iets zonder dsp en met een serieuze DAC ervoor
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef:
Iets zonder dsp en met een serieuze DAC ervoor
Je moet het ook niet te moeilijk maken, Jeroen........ :lol:
Maar ik weet wel een leuke DAC. :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fusion 567

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Ik realiseer me nu dat ik een zwart bouwgat ga vallen... Wat moet ik nu nog in vredesnaam gaan bouwen? :shock:
Je tapedeck eens afmaken ?
viewtopic.php?f=20&t=19946&p=1675589
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Fusion 567

Bericht door markbakk »

ds23man schreef:
Ik had verwacht dat de Fusions alleen in het laag en laagmid beter zouden zijn dan de Vivids, maar op elk vlak?
Heb die Vivids nooit zelf gemeten (niet eens gehoord ;) ) maar als de meting van Jon Atkinson van de G1 klopt, lijkt het me dat Vivid bewust of onbewust ervoor gekozen heeft om een vette bult op 100Hz te laten weergeven. En verder lijkt het mij een vrij conventioneel systeem met een hoog 'kijk mij eens'-gehalte.
ds23man schreef:
Wat moet ik nu nog in vredesnaam gaan bouwen? :shock:
Een multisub-satellietsysteem voor in de huiskamer natuurlijk. Die MFB-techniek vráágt er gewoon om.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Fusion 567

Bericht door toetertje »

markbakk schreef:
Wat moet ik nu nog in vredesnaam gaan bouwen? :shock:
Een multisub-satellietsysteem voor in de huiskamer natuurlijk. Die MFB-techniek vráágt er gewoon om.[/quote]

Dikke plus 1, een paar kleine mfb subs, daar heb ik wel oren naar. \:D/
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Fusion 567

Bericht door Forza »

@ds23man: ik heb gezocht naar de specs waaraan een MFB geschikte driver moet voldoen. Maar ik krijg het niet gevonden, zijn er eisen of maakt het geen bal uit?

Is de add-on voor de Fusion plate amp ook geschikt voor de FAxx1 modellen. Die hebben een highlevel input waardoor het vrij simpel wordt om een woofer aan een al bestaand monitor o.i.d. toe te voegen, en dan met MFB. Zoals dit van Troels: http://www.troelsgravesen.dk/SBA-741-BASS.htm

Afbeelding
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Even rustig aan jongens.

Elke woofer heeft een specifieke curve nodig die ook afhangt van de gebruikte kastvolume en niet iedere woofer is zomaar geschikt ( mechanisch qua inbouw sensor of spec's).
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Fusion 567

Bericht door VintageHarry »

ds23man schreef:
Ik had verwacht dat de Fusions alleen in het laag en laagmid beter zouden zijn dan de Vivids, maar op elk vlak?
Aan de andere kant is hier natuurlijk wel sprake van 3-weg actieve versterking met DSP ten opzichte van een box met passieve filtering. De mid die je hebt gebruikt is ook bepaald geen slechte driver! Dus zo heel erg sta ik er niet van te kijken.
ds23man schreef:
En dat met een kast gemaakt van Gamma multiplex ...
Van welk multiplex worden Vivids dan gemaakt? :wink: .
Maar je moet nou ook niet net doen alsof je een goedkope speaker hebt gebouwd ;) . Zo’n Hypex unit kost voor een particulier al meer dan € 500 zag ik, dan een woofer van minstens 400, de mid is niet echt goedkoop en de tweeter ook niet gratis. Is € 1500 per box aan materiaal een redelijke schatting?
En dan het MFB verhaal, als een fabriek dit (deels) zou hebben ontwikkeld en gefinetuned zoals jij dat laatste hebt gedaan, wat zou dan de winkelprijs van zo’n box zijn geworden? Daarbij ook gelet op de grote marges die er in de HighEnd sector (noodzakelijkerwijze?) zijn....

Misschien zie ik het verkeerd, maar imho heb je gewoon een dure box gebouwd. En in die prijsklasse wordt het toch wat lastiger met onderling vergelijken, misschien kwamen de Vivids in de luisterruimte niet goed tot hun recht, was de opstelling net niet lekker of de versterker net niet goed genoeg? :hide:

Voor mij (maar wie ben ik) zou de voorkeur trouwens op voorhand uitgaan naar jouw creatie, met erg mooie techniek en drivers van bewezen kwaliteit. Ik weet dat er hier ook HighEnd liefhebbers rondlopen maar of “hoe duurder - hoe beter” altijd opgaat? :relax:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion 567

Bericht door Shadow »

Vergeet niet dat de prijs in de winkel minstens 10x de prijs is die je voor de onderdelen betaald :!:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fusion 567

Bericht door ray5150 »

VintageHarry schreef:

Maar je moet nou ook niet net doen alsof je een goedkope speaker hebt gebouwd ;) . Zo’n Hypex unit kost voor een particulier al meer dan € 500 zag ik, dan een woofer van minstens 400, de mid is niet echt goedkoop en de tweeter ook niet gratis. Is € 1500 per box aan materiaal een redelijke schatting?
En dan het MFB verhaal, als een fabriek dit (deels) zou hebben ontwikkeld en gefinetuned zoals jij dat laatste hebt gedaan, wat zou dan de winkelprijs van zo’n box zijn geworden? Daarbij ook gelet op de grote marges die er in de HighEnd sector (noodzakelijkerwijze?) zijn....

Ik denk dat een winkelprijs van 4 a 5000 Euro het stuk (voor de luidsprekers van ds23man) heel realistisch zou zijn, hetgeen nog een koopje is vergeleken met de B&W en de Vivid, die ruim 20 en 30 K moeten opbrengen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

Is helemaal niet realistisch kijk wat Grimm voor een vergelijkbaar systeem (qua techniek en drivers) vraagt en die worden er niet rijk van.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door hannesie »

De speciale opzet voor die Vivid's zal ook niet de zo simpel te construeren en te verkopen zijn.
De G3 heb ik wel in Tilbug afgelopen jaar gehoord.
G3.png
De kleinere heb ik dan wel gehoord in Brussel, en daar werd ik best blij van de weergave , i.c.m. de Mola Mola's.
K90.png
Maar ik denk dat het de K45 was, echt wel lekker.
Een heel bijzondere constructie, en geen multiplex van de Gamma , maar Polyester schalen en montage van de drivers via de magneten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Kosten:

Tweet: 69 euro
Mid: 125 euro
Woof: 344 euro
Plate: 532 euro

Maakt: 1070 euro.

Deze woofer is gewoon overkill en door de gigaresonantie van de magnesium conus een ramp voor de feedback loop.

De volgende keer zou ik de L26rfx/p pakken die kost maar 166 euri.

Maar 1 ding is wel duidelijk, de NCxxxMP amp en de dac in de Fusion zijn dermate goed dat ze probleemloos de Mola Mola set ( amps+dac) van 22.000 euro aankunnen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”