SMD condensatoren RIAA welke?
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: SMD condensatoren RIAA welke?
Die SUPRA had ik ook bekeken, zag 'm ook als gratis download, maar dat gaat 'm niet worden. De voorversterker die ik momenteel gebruik (ding met 2 opamps) bevalt me eigenlijk wel goed, misschien dat dat een optie is (is nu nog met leaded componenten opgebouwd). Is een ontwerp van Herbert, de vroege oost-Nederland luisterdag gangers kennen 'm misschien wel.
Maar verder, als iemand een goede suggestie heeft, altijd welkom.
Maar verder, als iemand een goede suggestie heeft, altijd welkom.
Ik weet het gelukkig uit berekeningen, niet uit ervaring...Barry2001 schreef:Dat is toch wel een grote grap dan; een versterker die als SUPerRuisArm wordt gelanceerd. Met voor 8 tientjes alleen al aan opamps, je zult de printen maar besteld hebben en het ding hebben opgebouwd. Dank voor het delen van de ervaring in elk geval.MarcelvdG schreef:De magnetodynamische (MM-) variant van de Elektor Supra 2.0 moet ik iedereen echt afraden. De ontwerpers hebben het effect van de ruisstroom enorm onderschat. Met een klein fortuin aan ultra-ruisarme op-amps hebben ze de hardst ruisende RIAA-versterker in de geschiedenis gemaakt.
Met de elektrodynamische (MC-) variant is overigens niets mis, door de veel lagere impedantie van een MC-element heb je daarbij het hele probleem niet.
Kort na publicatie van de Supra 2.0 heb ik Elektuur er een e-mail over gestuurd met een beschrijving van het probleem, een berekening en het advies om FET-op-amps te gebruiken in plaats van de LT1028's. Ik kreeg na een tijdje een e-mail terug dat ze ernaar gekeken hadden en dat ze mijn reactie zouden publiceren. Dat is voor zover ik weet nooit gebeurd, dus kennelijk hebben ze het daarna snel in het ronde archief gegooid.
Dan heb jij nog een e-mail terug gekregen van ze....... Elektuurs voornaamste doel is eigenlijk papier verkopen.
Dat is dan wel "Elektor"Pjotr schreef:Dan heb jij nog een e-mail terug gekregen van ze....... Elektuurs voornaamste doel is eigenlijk papier verkopen.
Heb niet zoveel e doen, mooi weer voorbij = binnen blijven.Dus wat in elkaar geflanstHenkjan schreef:SMD versie van de Pass Pearl?Barry2001 schreef:.... maar ik wil zelf wel iets tekenen. Wel iets uit een bestaand ontwerp denk ik, ....
Die NSVJ5908DSG5 (hoe verzinnen ze, ON, het) dubbel Jfet heb ik gevonden bij DigiKey.be
Ze hebben ze voor 80 cent en nog bijna 3k in voorraad.
Want 't wordt uitzoeken, fet-schottky kombinatie die 8...10mA Idss geeft.Zit ongeveer in 't midden van de spreiding, moet kunnen.
De onderdelen RIAA zullen wel samengesteld moeten uit wat er te vinden is.
Anne
Ik heb wel de waarde van de twee C's in het RIAA-filter verkeerd geplaatst (verwisseld)
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 07 sep 2019, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Jij kom ook overal hèAatV schreef:Alleen in het struikgewas...
groet,
Aat
Weten we eindelijk wat het wasAatV schreef:Alleen in het struikgewas...
groet,
Aat
Anne
- Bijlagen
-
- NSVJ5908DSG5-2xJFET-omo.pdf
- (164.45 KiB) 109 keer gedownload
Dat is wel een piepklein fetje. Het zal Barry nog wel lukken. Maar dan?
Als 't effe kan,Pjotr schreef:Maar dan?
zuip ik zeluf alle flessen leeg
Anne
Ik had al zo'n vermoeden dat je niet van de microcontroller-met-drie-weerstandjesgeneratie was, ik ook niet trouwens.Ah!buis schreef:Dat is dan wel "Elektor".Toen het nog "Elektuur" mocht heten was 't wel aardig
.Sindsdien niet veel meer over (voor mij dan toch).
Interessant! Aan de datasheet te zien is die dubbel-FET heel nieuw en behoorlijk ruisarm - al ziet de grafiek van ruisgetal tegen bronweerstand er wat raar uit; waarom blijft het ruisgetal hangen op 1 dB? Kalibratiefout misschien? Voor toepassing als verschilpaar is het jammer dat ze geen offset opgeven, maar aangenomen dat ze die FET's van dezelfde plak halen, zal het vast niet meer dan enkele tientallen millivolts wezen.Ah!buis schreef:Die NSVJ5908DSG5 (hoe verzinnen ze, ON, het) dubbel Jfet heb ik gevonden bij DigiKey.be
Ze hebben ze voor 80 cent en nog bijna 3k in voorraad.
Anne heeft ze bij Philips nog glas leren blazen bij wijze van sprekenMarcelvdG schreef:Ik had al zo'n vermoeden dat je niet van de microcontroller-met-drie-weerstandjesgeneratie was, ik ook niet trouwens.
Misschien kan een BF862 ook? (scheelt weer twee pootjes...)
groet,
Aat
groet,
Aat
Zo erg is 't ook weer niet.MarcelvdG schreef:Ik had al zo'n vermoeden dat je niet van de microcontroller-met-drie-weerstandjesgeneratie was, ik ook niet trouwens.Ah!buis schreef:Dat is dan wel "Elektor".Toen het nog "Elektuur" mocht heten was 't wel aardig
.Sindsdien niet veel meer over (voor mij dan toch).
Een hele tijd bezig geweest met de Z80, oefensysteem met monitorsoft in elkaar gehangen.
Ook soft voor lezen van de basicode via de radio toen en nog zo wat.
Ook de µC's van Atmel vindt ik leuk spul, niet de PIC met z'n omgekeerde instruktieset.
Maar ja, daar maak je geen RIAA voorvesterker mee
Anne
AatV schreef:Misschien kan een BF862 ook? (scheelt weer twee pootjes...)
groet,
Aat
2xBF862=2x3poot en 1xduo=5poot
Anne
Het is met fets niet zo dat hoe meer pootjes hoe sneller ze rennen kunnen........ 
Jammer dat de BF862 uit productie gaat, was een mooie FET voor bijvoorbeeld MC versterkers,
(Kan trouwens makkelijk 10 mA hebben, twee is niet nodig)
groet,
Aat
groet,
Aat
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Je bent er druk mee geweest Anne, wordt gewaardeerd
Als ik wat rondkijk vind ik bv de Muffsy voorversterker die Joram noemde, schema's staan online, zou ik een smd variant van kunnen maken. Ander is een ontwerp van Rod Elliott. Voor beide zou ik OPA2134 kunnen gebruiken (LM4562 2e trap in de Muffsy), goed leverbaar en niet duur. Muffsy lijkt wat meer bij de tijd, oa elco gebruik bij Elliott. Oja, beide hebben niet iets van een rumble filter. Gebruik ik nu ook niet, wat af en toe wel resultaat bij flinke wooferuitslag, misschien verstandig dit wel te gaan doen.
En dan de voorversterker die ik nu gebruik, ik kan het schema (nog) niet terugvinden
Die bevalt / klinkt erg goed, en ik heb er toendertijd ook wat metingen aan gedaan. Ik ga nog even verder zoeken in de hoop dat ik 'm terug vind. Wat ook nog altijd kan is reverse engineering, maar het handigst is natuurlijk dat ik het mapje met schema's terug vind...
Wat ook nog kan en daar heb ik eigenlijk wel zin in, is meerdere types bouwen. Het wordt toch een aparte module op de ingangsselectie print, component/pcb prijs is 3 x niks, en alle 3 kunnen door dezelfde symmetrische 15V voedign bedient worden. Printje tekenen heb ik wel eens vaker gedaan, moet goedkomen.
Wordt vervolgd.
En dan de voorversterker die ik nu gebruik, ik kan het schema (nog) niet terugvinden
Wat ook nog kan en daar heb ik eigenlijk wel zin in, is meerdere types bouwen. Het wordt toch een aparte module op de ingangsselectie print, component/pcb prijs is 3 x niks, en alle 3 kunnen door dezelfde symmetrische 15V voedign bedient worden. Printje tekenen heb ik wel eens vaker gedaan, moet goedkomen.
Wordt vervolgd.
Ja, was lange tijd een aardig alternatief voor de 2SK's. Maar die ON fetjes zien er ook veelbelovend uit: https://www.onsemi.com/pub/Collateral/NSVJ3557SA3-D.PDF Zie verder hier: https://www.onsemi.com/products/discretes-drivers/jfetsAatV schreef:Jammer dat de BF862 uit productie gaat, was een mooie FET voor bijvoorbeeld MC versterkers,
groet,
Aat
Het is niet wegens de stroom dat er twee (of meer) fet's parallel worden gebruikt.AatV schreef:Jammer dat de BF862 uit productie gaat, was een mooie FET voor bijvoorbeeld MC versterkers,
groet,
Aat
Met twee verdubbeld de versterking maar niet de ruis (is niet hetzelfde voor de twee), gevolg betere signaal/ruis verhouding.
Anne
Barry, ik heb in mijn Elektuur-Archief ook nog wel wat ontwerpen uit het nabije verleden.
Bezwaar tegen als ik deze in een mapje stop en aan je PB ?
Bezwaar tegen als ik deze in een mapje stop en aan je PB ?