ik krijg mijn zaagblad niet los .

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: ik krijg mijn zaagblad niet los .

Bericht door Arno »

Oké. De verloopring is dikker dan het zaagblad. Daarom zit het zaablad zelf niet vast en heeft het dus geen zin om het zaagblad vast te zetten met die schroevendraaier.

De vraag is dan; Hoe vast kan de bout zitten als je hem nooit echt hebt kunnen aandraaien?

En een andere brandende vraag is; Heb je echt geprobeerd te zagen met dat blad zo los om de as?

Als ik naar de draairichting kijk moet je deze bout wel op de gewone manier losdraaien (tegen de wijzers van de klok in). Kun je niet een platte steeksleutel op de bout zetten en hem met een felle tik met een hamer lostikken?
moshe
Berichten: 8
Lid geworden op: di 03 sep 2019, 22:01

Re: ik krijg mijn zaagblad niet los .

Bericht door moshe »

heb ik alles geprobeerd ook tikken met een hamer.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ik krijg mijn zaagblad niet los .

Bericht door Kappa7 »

De as draaien in de richting van vast draaien en dan met de sleutel ineens de moer losdraaien waarbij de energie die nog in de as zit zorgt voor voldoende weerstand .
Dit zal je mogelijk een aantal keer moeten herhalen om de moer los te laten schrikken.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: ik krijg mijn zaagblad niet los .

Bericht door Marp »

Deze misschien nog niet:
  • zaagblad in de bankschroef klemmen tussen 2 stukjes karton.
  • dusdanig hoog plaatsen dat de machine zelf nergens op rust. Daardoor rust de volle 4.7kg op het zaagblad, en wringt de spindel in het asgat. Is de speling klein genoeg, dan wringt het zaagblad hierdoor tussen de 2 borgringen, en kan een wat sterker contact ontstaan.
  • als de borgringen helemaal niet tegen het zaagblad drukken, is er misschien zelfs voldoende speling om vooraf nog even iets duns tussen de boutkop en het zaagblaad te drijven. Denk bijv. aan een voelermaatje, mes, of een scherp geslepen klein schroevendraaiertje. Die laatste noem ik omdat een kleiner contactoppervlak een steviger contact oplevert.
  • plaats een wringijzer met verlengstuk en dopsleutel op de bout. Het verlengstuk geeft de handen wat ruimte om een abrupte beweging te kunnen maken.
  • breng met het wringijzer de motor snel, maar zo vloeiend mogelijk, rechtsom in beweging. Start niet abrupt, om te voorkomen dat de bout vaster komt te zitten. Bij het bereiken van de hoogste snelheid draai je het wringijzer abrupt de andere kant op. Met een beetje geluk heeft de motor voldoende massa om deze beweging niet te kunnen volgen.
Ps: Kappa7 dacht ook in dezelfde richting, zie ik nu. :D
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: ik krijg mijn zaagblad niet los .

Bericht door nanko »

Slagmoersleutel? je lokale garagist kan vast helpen als je er zelf niet over beschikt.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: ik krijg mijn zaagblad niet los .

Bericht door Marp »

Mooi bedacht!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ik krijg mijn zaagblad niet los .

Bericht door OpaBert »

nanko schreef:
Slagmoersleutel? je lokale garagist kan vast helpen als je er zelf niet over beschikt.
Dat zou heel goed kunnen werken !, Als je hem maar niet de verkeerde kant uit laat draaien :D
moshe
Berichten: 8
Lid geworden op: di 03 sep 2019, 22:01

Re: ik krijg mijn zaagblad niet los .

Bericht door moshe »

ik heb uiteindelijk eer hamer gebruikt en met een paar snelle tikken is het gelukt.
heel erg bedankt voor de hulp allemaal .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ik krijg mijn zaagblad niet los .

Bericht door Henkjan »

:yeah:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ik krijg mijn zaagblad niet los .

Bericht door OpaBert »

=D> =D>
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”