Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Contacteer:
De baskast met de 2 Scan Speak 21W855-00 is ingespeeld. Ik heb een near field meting uitgevoerd en merk daarbij een bult van 3 db tussen 35 en 70 hz en een nogal steile roll-off.
Dit lijkt op een te hoge Q van de kast. Nochtans heeft de kast een totaal netto volume van 40 liter, dus 20 liter per driver, dit geeft een berekende Q van 0,7.
De kamers zijn beide gescheiden. Als 1 van de units wordt ingeduwd beweegt de andere mee. Er moet dus een lek tussen de 2 kamers zijn, maar ik veronderstel dat dit niet de reden kan zijn van de basboost rond 50 hz.
Om de kast ook te kunnen gebruiken met andere units heb ik de baffle opgebouwd met 2 tegen elkaar geschroefde platen. Tussen de platen is een dichtingslaag geplaatst om het geheel goed af te sluiten, deze houdt de platen 2 mm van elkaar. Ik kan mij voorstellen dat daardoor de baffle waar de speakers op gemonteerd zijn min of meer zwevend is en dus geen massieve verbinding vormt met de kast. Kan dit de oorzaak zijn van de basboost?
Aanzicht van de dichtingsband tussen de 2 baffleplaten
Hier zie je de dichtingsband tussen de 2 platen. De band is 8 mm dik en wordt door de opspanning tussen de baffles gereduceerd tot 2 mm.
De frontbaffle wordt door middel van 16 zeskantbouten van de binnenkant uit tegen de frontplaat van de kast getrokken.
ED
Dit lijkt op een te hoge Q van de kast. Nochtans heeft de kast een totaal netto volume van 40 liter, dus 20 liter per driver, dit geeft een berekende Q van 0,7.
De kamers zijn beide gescheiden. Als 1 van de units wordt ingeduwd beweegt de andere mee. Er moet dus een lek tussen de 2 kamers zijn, maar ik veronderstel dat dit niet de reden kan zijn van de basboost rond 50 hz.
Om de kast ook te kunnen gebruiken met andere units heb ik de baffle opgebouwd met 2 tegen elkaar geschroefde platen. Tussen de platen is een dichtingslaag geplaatst om het geheel goed af te sluiten, deze houdt de platen 2 mm van elkaar. Ik kan mij voorstellen dat daardoor de baffle waar de speakers op gemonteerd zijn min of meer zwevend is en dus geen massieve verbinding vormt met de kast. Kan dit de oorzaak zijn van de basboost?
Aanzicht van de dichtingsband tussen de 2 baffleplaten
Hier zie je de dichtingsband tussen de 2 platen. De band is 8 mm dik en wordt door de opspanning tussen de baffles gereduceerd tot 2 mm.
De frontbaffle wordt door middel van 16 zeskantbouten van de binnenkant uit tegen de frontplaat van de kast getrokken.
ED
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 21 mar 2007, 13:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Als die dichtingsband van poreus materiaal is gemaakt, dan kan ik me toch voorstellen dat daar het lek zit. Gewoon rubber vijverfolie op de hele baffle plakken, dan issie absoluut luchtdicht is mijn ervaring. Kan het daar iig niet aan liggen. Koop een metertje bij het tuincentrum van bijv 0.8 mm dik.
- asterduc
- Contacteer:
Daar heb je gelijk in Jeroen.jeroen_d schreef:Als die dichtingsband van poreus materiaal is gemaakt, dan kan ik me toch voorstellen dat daar het lek zit.
De band die ik heb gebruikt komt van een fabrikant van geluidswerende deuren. Het ziet er meer uit als neopreen. Heb sterke twijfels of hij dicht is of niet.
Als die band daadwerkelijk poreus is, dan staat de kast gelijk aan een lekke kast en kan dat natuurlijk een verklaring zijn voor de basboost!
ED
- asterduc
- Contacteer:
De middentoner wordt voorlopig niet in een Sphere-horn design geplaatst. Wel wordt en spits toelopend einde voorzien waarin sterk dempend materiaal wordt geplaatst.
Nogmaals dank aan Robert-Jan die dit alles zo mooi in beeld brengt.
In de praktijk ga ik pogen om deze kegel te draaien op een grote draaibank. Daarna wordt hij in het midden doorgezaagd. Per speakerkast is dan een halve kegel nodig. Poepsimpel.
ED
Nogmaals dank aan Robert-Jan die dit alles zo mooi in beeld brengt.
In de praktijk ga ik pogen om deze kegel te draaien op een grote draaibank. Daarna wordt hij in het midden doorgezaagd. Per speakerkast is dan een halve kegel nodig. Poepsimpel.
ED
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 21 mar 2007, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- robbiedobbie
- asterduc
- Contacteer:
Rob,robbiedobbie schreef:graag gedaan.
ik zal nog proberen om de tekening zo aan te passen dat het hout eindigt net onder de tweeter.
groeten,
rj
het hout zal ophouden, daar waar de kegel ophoudt. Daar zullen we weinig andere keuze in hebben.
Voor het eerste prototype zal echter een MDF kegel gedraaid worden, dan nemen we de kast in houtlook en de bol in het zwart. Of misschien maak ik de Kegel in plexi, dan kunnen we optisch zien hoe de geluidsgolven zich in de kegel gedragen
ED
- voodooless
- Contacteer:
- robbiedobbie
Zie de laatste tekening die ik je gisteren stuurde. Het gewoon een kwestie van de bovenste 'slice' van de onderkast in het hetzelfde hout te maken als de sphere.asterduk schreef:
Rob,
het hout zal ophouden, daar waar de kegel ophoudt. Daar zullen we weinig andere keuze in hebben.
ED
is niet veel extra werk en veel mooier.
Ook zitten alle andere units nu in de onderste (hogere) kast.
groeten,
rob
- asterduc
- Contacteer:
Deepspace,deepspace schreef:Woei, snode plannen
Wat misschien ook cool is: de kegel iets boven de rest van de kast laten zweven, maar wel zo dat ie mooi in de kast opgaat...
Daar heb je gelijk in. Het is niet alleen cool maar constructief ook noodzakelijk.
Het is de bedoeling om een iets dieper liggend zwart randje tussen de kegel en de kast te voorzien, anders krijg je die beide delen nooit mooi aan elkaar aangewerkt.
ED
- asterduc
- Contacteer:
Vandaag heb ik de frontplaat er opnieuw opgezet, ditmaal met 3 mm rubber ertussen, maar terug hezelfde resultaat.jeroen_d schreef:Als die dichtingsband van poreus materiaal is gemaakt, dan kan ik me toch voorstellen dat daar het lek zit. Gewoon rubber vijverfolie op de hele baffle plakken, dan issie absoluut luchtdicht is mijn ervaring. Kan het daar iig niet aan liggen. Koop een metertje bij het tuincentrum van bijv 0.8 mm dik.
De meting wordt gedaan met beide woofers aangesloten en de microfoon 1 cm near-field op één woofer.
Als test sluit ik nu slechts 1 woofer aan en doe de meting opnieuw. Ditmaal is de curve perfect. Ook bij de andere woofer bekom ik een perfecte curve.
Blijkbaar zit ik hier met een meetfout.
Twee units aangestuurd in elk hun eigen behuizing geven dus een andere meetkurve (3 db bult tussen 30 en 70 hz) als 1 aangestuurde unit.
Nu ben ik niet zeker of dit zo is, maar kan het zijn dat frekwenties tot 70 hz van beide units worden gemeten, ook dus in een near-field meting bij 1 unit.
ED
volgens mijn speaker workshop tutorials, zijn nearfield metingen 'geldig' tot een maximale frequentie van fmax=10950/D, met f in Hz en D in cm, en is de maximale afstand tussen driver en microfoon gelijk aan 0.055*D
voor een 15cm unit dus respectievelijk 730Hz en 0.8cm. Lijkt me niet dat hierdoor de meting verstoort wordt.
voor een 15cm unit dus respectievelijk 730Hz en 0.8cm. Lijkt me niet dat hierdoor de meting verstoort wordt.
- voodooless
- Contacteer:
Is dat niet eerder de minimale frequentiedaniel schreef:volgens mijn speaker workshop tutorials, zijn nearfield metingen 'geldig' tot een maximale frequentie van fmax=10950/D, met f in Hz en D in cm, en is de maximale afstand tussen driver en microfoon gelijk aan 0.055*D
- asterduc
- Contacteer:
Dat klopt Daniel.daniel schreef:volgens mijn speaker workshop tutorials, zijn nearfield metingen 'geldig' tot een maximale frequentie van fmax=10950/D, met f in Hz en D in cm, en is de maximale afstand tussen driver en microfoon gelijk aan 0.055*D
In mijn situatie zit ik echter met een meetfout onder de 100 hz.
De woofers zijn 18 doorsnede en de microfoon heb ik op 1 cm staan.
Interferentie van de andere woofer kan, ze staan uiteindelijk slechts 35 cm afstand uit elkaar en een <100 herz toon is redelijk omnidirectioneel en heeft een golflengte van meer dan 3 meter. Maar waarom zit dan de fout uitsluitend in het gebied tussen 35 en 70 hz?
ED
- voodooless
- Contacteer:
- asterduc
- Contacteer:
Heb ik nog niet gedaan omdat dit in mijn kleine ruimte volgens mij zinloos is omwille van de ruimteakoustiek. Ook bij MLSSA meting kan ik niet onder de 200 Hz meten. Best zou ik dit buiten in de tuin willen doen, maar daar ben ik nog niet toe gekomen.Rudy schreef:Ed,
Hoe meet je dan als je de totale response opmeet ( van beide woofers wel te verstaan ).
Groetjes
Rudy
Ik zal de metingen deze week proberen doorvoeren en de curves publiceren, maar dan moet ik de data uit mijn Clio 3.x in één of andere grafiek zien te importeren.
Ed.
Wellicht vind je de verklaring in onderstaand artikel asterduc. De bult zit hier wat hoger, je zou even moeten checken of dit in jouw geval dan inderdaad lager zou liggen en ook of het aan de microfoon positie ligt eventueel (in dit artikel midden tussen de drivers).
http://www.interdomain.net.au/~bodzio/Article5.pdf
http://www.interdomain.net.au/~bodzio/Article5.pdf
- asterduc
- Contacteer:
@henkjan:
dat is een goede tip, maar ik zou niet weten wanneer ik daar de tijd en moed voor zou moeten, willen en kunnen nemen om het te lezen en dan ook nog te vatten.
Speakerbouw is één van mijn grote passies, maar het puur wetenschappelijk verder ontwikkelen van mijn huidige DIY kennis ten koste van zware theoretische educatieve inspanning, nee die moed heb ik niet (meer).
Voor mij is het lekker dromen, ontwerpen, bouwen, testen, luisteren en genieten.
Desalnietemin, bedankt voor je moeite om mij op het juiste spoor te zetten.
@jeroen
deze 8 blz konden nog net!
de formules buiten beschouwing gelaten!!! sjonge, hoe komen ze erop.
Mutual Radiation Impedance heet het verschijnsel waar je mij attent op maakt.
"when 2 speakers are mounted on the same baffle, fed with the same signal, one driver starts to produce additional pressure on the other, increasing its radiation impedance".
Zou het hier gaan om 2 units die in 1 gezamelijke kast zitten of zijn het gescheiden drukkamers. Ik neem aan dat ze een gezamelijke behuizing hebben. Bij mij zitten ze echter gescheiden. Kan de druk via de atmosfeer eveneens de 2de speaker beinvloeden en dan in die mate dat hij het gedrag van de 1ste speaker verstoord?
dat is een goede tip, maar ik zou niet weten wanneer ik daar de tijd en moed voor zou moeten, willen en kunnen nemen om het te lezen en dan ook nog te vatten.
Speakerbouw is één van mijn grote passies, maar het puur wetenschappelijk verder ontwikkelen van mijn huidige DIY kennis ten koste van zware theoretische educatieve inspanning, nee die moed heb ik niet (meer).
Voor mij is het lekker dromen, ontwerpen, bouwen, testen, luisteren en genieten.
Desalnietemin, bedankt voor je moeite om mij op het juiste spoor te zetten.
@jeroen
deze 8 blz konden nog net!
Mutual Radiation Impedance heet het verschijnsel waar je mij attent op maakt.
"when 2 speakers are mounted on the same baffle, fed with the same signal, one driver starts to produce additional pressure on the other, increasing its radiation impedance".
asterduk schreef:
Zou het hier gaan om 2 units die in 1 gezamelijke kast zitten of zijn het gescheiden drukkamers. Ik neem aan dat ze een gezamelijke behuizing hebben. Bij mij zitten ze echter gescheiden. Kan de druk via de atmosfeer eveneens de 2de speaker beinvloeden en dan in die mate dat hij het gedrag van de 1ste speaker verstoord?
met het risico dat ik iets vreemdszeg, aangezien ik het artikel niet gelezen heb, maar ja, dat kan volgens mij. Een van de krachten die op een speaker werkt, is het gevolg van een drukverschil over het membraam (voor-achterzijde). Drukvariaties (akoestische golven) veroorzaakt door ene woofer, oefenen dus een kracht uit op de andere.
Ja, het gaat juist precies om het monteren op dezelfde baffle. Niet over een of twee kamers. De radiation impedance wordt bepaald door het oppervlak van de woofer, die een bepaalde weerstand van de lucht ondervindt. Een tweede woofer vlak daarbij die ook lucht in beweging brengt heeft invloed op de radiation impedance die de andere woofer ondervindt. In het artikel wordt duidelijk gemaakt dat dit niet meer opgaat wanneer de frequentie boven een paar honderd Hz ligt, midden en hoog dus. Daar kun je de bronnen als vectoren optellen en is het gedrag volledig voorspelbaar op basis van amplitude en fase van de individuele respons. In het laag werken ze wel op elkaar in en blijkbaar is er een punt waarbij de radiation impedance dusdanig beinvloed wordt dat er een 3 dB bult ontstaat. Dit zou verklaren dat ook subjectief één grote driver een mooiere bas geeft dan twee kleine ook al hebben die minstens zo'n groot oppervlak samen. Het is goed dat je dit ontdekt hebt. Als je actief filtert is er relatief eenvoudig voor te corrigeren lijkt me.
- asterduc
- Contacteer:
Boeiend.jeroen_d schreef:Ja, het gaat juist precies om het monteren op dezelfde baffle. Niet over een of twee kamers. De radiation impedance wordt bepaald door het oppervlak van de woofer, die een bepaalde weerstand van de lucht ondervindt. Een tweede woofer vlak daarbij die ook lucht in beweging brengt heeft invloed op de radiation impedance die de andere woofer ondervindt.
Jammer dat het net deze configuratie is die ik passief wilde filteren.
Ondertussen heb ik de kast op een andere manier gemeten, plat op de grond met de microfoon op 50 cm afstand. De bult is nu weg maar er is een dip op 100 hz.
Curve volgt, ... als ik ze eindelijk eens van de Clio naar Excell krijg!
Ed.
- voodooless
- Contacteer: