Douwe's frankenstein set. Center en rears
Moderator: Beheerdersteam
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Houd even de impedantie in de gaten, in het hoog zakt hij wel heel laag.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Onder de 4 is niet wenselijk ? Als in gewoon niet onder de 4 komen ?One World Concepts schreef:Houd even de impedantie in de gaten, in het hoog zakt hij wel heel laag.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Die 700Hz dip is een mirakel. Houd hem er in zou ik zeggen 
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
ik zal m koesteren haha.Wieger61 schreef:Die 700Hz dip is een mirakel. Houd hem er in zou ik zeggen
Ik zal de metingen die ik mis nog even doen en dan nog wat proberen te optimaliseren, hierbij hou ik de Impedantie wel in de gaten!
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ik zie nu ook waarom de luidspreker zo blikkerig klinkt: De scheidingsfrequentie ligt dicht bij de hoge resonantiefrequentie van de woofer. Daardoor trilt die bij elke hoge toon in de buurt mee als een belletje. Tip: Zet de scheidingsfrequentie op maximaal de helft van die van de wooferpiek. Dan komen minder hoge tonen door het filter heen en rinkelt de woofer minder.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op ma 29 jul 2019, 14:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
De scheidingsfrequentie moet in ieder geval niet lager dan de frequentie waarbij de vervorming van de tweeter toeneemt. Idealiter kies je de frequentie waarbij woofer en tweeter van de as af even luid klinken. Want het geluid van de as af kleurt indirect het directe geluid en moet daarom idealiter gelijk verdeeld klinken (al klinkt het zachter).
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
drie en een beetje moet kunnen, maar daaronder vinden niet veel versterkers heel fijn.Nooby schreef:Onder de 4 is niet wenselijk ? Als in gewoon niet onder de 4 komen ?One World Concepts schreef:Houd even de impedantie in de gaten, in het hoog zakt hij wel heel laag.
Komt dat toevallig door de RLC? Sowieso niet echt nodig voor de gemiddelde tweeter.
Beetje schuiven met de weerstanden en je zit meestal wel goed.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Kwam door de RLC ja, die deed heel weinig en was sws zn centen niet waard..
nu dit zo:
nu dit zo:
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Enige waar ik mee zit, is dat de het nogal een badkuip response is.
Niet heel erg neutraal.
Niet heel erg neutraal.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Nu rinkelt je woofer nog bij 4800Hz op -18dB, zie ik. Als het goed is, zie je een flinke vervormingspiek op 4800/2 Hz van de 2e en op 4800/3 Hz van de 3e harmonische. Vervorming op de lagere frequentie wordt nu versterkt en klinkt na op de hogere van 4800 Hz. -18dB is 12,5%.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Dit is echt te hoog gegrepen voor meWieger61 schreef:Nu rinkelt je woofer nog bij 4800Hz op -18dB, zie ik. Als het goed is, zie je een flinke vervormingspiek op 4800/2 Hz van de 2e en op 4800/3 Hz van de 3e harmonische. Vervorming op de lagere frequentie wordt nu versterkt en klinkt na op de hogere van 4800 Hz. -18dB is 12,5%.
true, beetje aangepast. Lager gecrossed nu wellicht lost dat de "rinkel" op ?One World Concepts schreef:Enige waar ik mee zit, is dat de het nogal een badkuip response is.
Niet heel erg neutraal.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ter info: De wooferkarakteristiek van de fabrikant toont een piek in de weergave rond de 4800 Hz op het moment van de zgn cone-breakup. Daar begint de woofer als een bel te rinkelen. Dit treedt meestal bij metalen luidsprekers op, omdat het materiaal te weinig interne demping heeft tegen deze trillingen. Net als bij een gewone bel, trilt de woofer dan eventjes na. Dit kan ook gebeuren na bijv een toon van 2400Hz, want bij die toon ontstaat altijd een beetje tweede orde vervorming, dus vervorming van een frequentie 2 x de grondtoon van 2400 Hz. Die vervorming heeft dus een frequentie van 2400 x 2 = 4800 Hz. Zonder filter geeft jouw woofer die vervormingstoon vervolgens 10 dB harder weer dan die op 1000Hz en 15dB harder vergeleken met 200Hz, lees ik af aan de grafiek die je geplaatst hebt. Gelukkig gebruik je een scheidingsfilter dat bij die frequentie verzwakt, in de laatste versie 22dB, iets minder dan één tiende. Elke keer als de woofer op 2400Hz vervormt, trilt de woofer op 4800Hz nu zachtjes na. Maar ook als de muziek een toon van 4800Hz geeft, trilt de woofer even zachtjes na. Hoe sterker het filter bij die 4800Hz onderdrukt (dus hoe lager de gekozen overdrachtsfrequentie), hoe zachter de woofer natrilt, hoe minder blikkerig hij klinkt.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ik heb voor een vergelijkbaar project het volgende (standaard) filterconcept gebruikt:
De woofer wordt tweedeorde gefilterd met de grote spoel en een condensator, hier van 10uF. Daarmee werk ik tevens de bafflestep weg. Binnenkomende tonen van rond de 4800 Hz, waar de woofer zijn resonantiepiek heeft, worden onderdrukt met het kleine spoeltje in serie van de 10uF condensator (Notch filter). In de praktijk heb ik dat spoeltje geoptimaliseerd middels metingen van de wooferkarateristiek waarbij ik proefondervindelijk meer of minder wikkelingen aanbracht, totdat de uitslag bij 4800Hz minimaal was. Zo verleid ik de woofer daar nauwelijks nog te rinkelen. De akoestische doelkarakteristiek (gemeten aan de microfoon) was overigens Linkwitz-Riley 2e orde.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Je kunt een condensator parallel doen aan de serie spoel voor de woofer.
Op die manier kun je een (diepe) notch maken zonder dat het al teveel extra componenten kost.
@Nooby
Doorgaans wil je freq resp redelijk recht hebben met liever nog een lichte tilt naar beneden naar het hoog toe.
Op die manier kun je een (diepe) notch maken zonder dat het al teveel extra componenten kost.
@Nooby
Doorgaans wil je freq resp redelijk recht hebben met liever nog een lichte tilt naar beneden naar het hoog toe.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ok, eerste en tweede orde vervorming zijn vaste gegevens of in dit geval 4800 en 2400 ivm de breakup op 4800 ? bij een breakup bij 3000 was de 2e orde vervorming 1500 geweest ?Wieger61 schreef:Ter info: De wooferkarakteristiek van de fabrikant toont een piek in de weergave rond de 4800 Hz op het moment van de zgn cone-breakup. Daar begint de woofer als een bel te rinkelen. Dit treedt meestal bij metalen luidsprekers op, omdat het materiaal te weinig interne demping heeft tegen deze trillingen. Net als bij een gewone bel, trilt de woofer dan eventjes na. Dit kan ook gebeuren na bijv een toon van 2400Hz, want bij die toon ontstaat altijd een beetje tweede orde vervorming, dus vervorming van een frequentie 2 x de grondtoon van 2400 Hz. Die vervorming heeft dus een frequentie van 2400 x 2 = 4800 Hz. Zonder filter geeft jouw woofer die vervormingstoon vervolgens 10 dB harder weer dan die op 1000Hz en 15dB harder vergeleken met 200Hz, lees ik af aan de grafiek die je geplaatst hebt. Gelukkig gebruik je een scheidingsfilter dat bij die frequentie verzwakt, in de laatste versie 22dB, iets minder dan één tiende. Elke keer als de woofer op 2400Hz vervormt, trilt de woofer op 4800Hz nu zachtjes na. Maar ook als de muziek een toon van 4800Hz geeft, trilt de woofer even zachtjes na. Hoe sterker het filter bij die 4800Hz onderdrukt (dus hoe lager de gekozen overdrachtsfrequentie), hoe zachter de woofer natrilt, hoe minder blikkerig hij klinkt.
Het is zaak de breakup helemaal weg te filteren of minimaal met X decibel ?
in je voorbeeld maak je een notch van een 2e orde filter, daar had ik nog niet aan gedacht... ga ik mee rommelen
Deze neem ik ook mee.One World Concepts schreef:Je kunt een condensator parallel doen aan de serie spoel voor de woofer.
Op die manier kun je een (diepe) notch maken zonder dat het al teveel extra componenten kost.
@Nooby
Doorgaans wil je freq resp redelijk recht hebben met liever nog een lichte tilt naar beneden naar het hoog toe.
Dat van de licht aflopende doel freq was me bekend echter was het gisteren verdwenen kennelijk
Dank wederom beide.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
ik krijg het niet voor elkaar die hobbel in de response van de tweet vlak te houden. in het hoog loopt hij sowieso wel op, het geheel loopt wat af zo tot na die coax dip om maar zo te zeggen.
met spoel
met cap En nu ik toch bezig ben, aan de hand van de tip met de cap paralel even voor de rears dit bedacht.
met spoel
met cap En nu ik toch bezig ben, aan de hand van de tip met de cap paralel even voor de rears dit bedacht.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
De 2e (of 3e) orde vervorming is het stoorgeluid op 2 x (of 3 x) de frequentie van het originele geluid. Vervormt bijvoorbeeld een woofer 1% op de 2e (dan wel 3e) harmonische als die gevoed wordt met een toon van 300 Hz van 85dB gemeten aan de microfoon, dan meet je door de vervorming bij 600Hz (dan wel 900Hz) een extra signaal op een niveau van 45 dB (want elke factor tien zachter is 20dB minder in niveau). Nu vervormt jouw woofer overal een beetje, ook bij 2400Hz (dan wel 1600Hz), zowel 2e als 3e harmonische (en hogere, die ik nu weg laat). Nu klinken de 2e orde vervorming van een 2400Hz signaal en de 3e orde vervorming van een 1600Hz signaal, beide op 4800Hz, zonder filter extra hard op je woofer, omdat die bij 4800Hz extra luid klinkt (zie specs). Niet alleen dat, hij rinkelt bij 4800Hz als een bel (cone break-up), dus trilt ook na zodra de vervorming bij die frequenties optreedt.Nooby schreef:Ok, eerste en tweede orde vervorming zijn vaste gegevens of in dit geval 4800 en 2400 ivm de breakup op 4800 ? bij een breakup bij 3000 was de 2e orde vervorming 1500 geweest ?
Het is zaak de breakup helemaal weg te filteren of minimaal met X decibel ?
in je voorbeeld maak je een notch van een 2e orde filter, daar had ik nog niet aan gedacht... ga ik mee rommelen![]()
Je woofer rinkelt ook als die een spanning met een frequentie van 4800Hz krijgt. Van zo'n signaal moet hij dus zo min mogelijk binnenkrijgen, wat je bereikt met behalve het aangegeven Notch-filter, ook met een lage afsnijfrequentie van het laagdoorlaatfilter of een steiler filter (laatst zou ik niet doen). Helemaal weg krijg je die vervorming niet, wat niet erg is. Ik verander in zulke gevallen het spoeltje in serie met die condensator (samen parallel aan de woofer) net zo lang tot de bult in de afnemende karakteristiek min of meer weggewerkt is. Bij een SEAS C16 bleven zo twee piekjes van 0,5% vervorming (2e en 3e orde) over.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Bijna klaar! Het laatste filter ziet er best goed uit! Ik zou alleen de tweeter op de as even hard zetten als de woofer bij 700Hz (waar is daar de dip gebleven ???), omdat gesloten boxen altijd wat donker in het laag klinken (door de baffle step). Behalve als je altijd op de tweeteras gaat luisteren.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ik denk dat je de bafflestep teveel compenseert.
Vanaf 250-300Hz moet je in principe gewoon een rechte lijn hebben.
Op dit moment zit er zelfs helemaal geen bafflestep compensatie in het filter, terwijl je spoel maar 1mH is, wat erg ongebruikelijk is
Zou je de meetfiles kunnen delen? Ik wil eventueel wel even een blik werpen.
Vanaf 250-300Hz moet je in principe gewoon een rechte lijn hebben.
Op dit moment zit er zelfs helemaal geen bafflestep compensatie in het filter, terwijl je spoel maar 1mH is, wat erg ongebruikelijk is
Zou je de meetfiles kunnen delen? Ik wil eventueel wel even een blik werpen.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
De horizontale as dan denk ik ?Wieger61 schreef:Bijna klaar! Het laatste filter ziet er best goed uit! Ik zou alleen de tweeter op de as even hard zetten als de woofer bij 700Hz (waar is daar de dip gebleven ???), omdat gesloten boxen altijd wat donker in het laag klinken (door de baffle step). Behalve als je altijd op de tweeteras gaat luisteren.
Hij moet toch juist licht aflopend ?One World Concepts schreef:Ik denk dat je de bafflestep teveel compenseert.
Vanaf 250-300Hz moet je in principe gewoon een rechte lijn hebben.
Op dit moment zit er zelfs helemaal geen bafflestep compensatie in het filter, terwijl je spoel maar 1mH is, wat erg ongebruikelijk is
Zou je de meetfiles kunnen delen? Ik wil eventueel wel even een blik werpen.
Hoe ziet de center er nu uit ?
Kan ik uploaden, de 0gr vd woofer heb ik per ongeluk txt opgeslagen
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ik zou het denk ik ongeveer zo doen.
Je kunt hier en daar nog wat tweaken
Je kunt hier en daar nog wat tweaken
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ok, zat ik aardig in de buurt 
Ik heb alles op de 0.82Mh na liggen.
Ik heb alles op de 0.82Mh na liggen.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Kan ook nog, heb 1,2 liggen.Wieger61 schreef:1mH afwikkelen of aftappen
Is het center filter zo ok ?
