Gewetensvraagje...
Moderator: Beheerdersteam
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Gewetensvraagje...
Zie de poll. Harten onder riemen, goed/slecht bedoelde adviezen, zomerplannen en kerstwensen zijn van harte welkom.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op di 23 jul 2019, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gewetensvraagje...
Als je maar om half elf stopt want dan is "Vrije Geluiden" op de buis.
Re: Gewetensvraagje...
Je bent van een aantal dingen afhankelijk, https://nl.wikipedia.org/wiki/Zondagswet, daarnaast is het ook nog eens een punt, maar dan kan ik niet vinden , het aantal dB wordt gezien als hinder/lawaai.
Ooit eens wat georganiseerd (Dordrecht) op een zondag, maar de formele wedstrijd mocht niet eerder beginnen dan 12:00 uur, vooraf oefenen/trainen was dan weer wel toegestaan, het maakte geen echte herrie in verhouding tot de spoorbaan die er naast lag.
Ooit eens wat georganiseerd (Dordrecht) op een zondag, maar de formele wedstrijd mocht niet eerder beginnen dan 12:00 uur, vooraf oefenen/trainen was dan weer wel toegestaan, het maakte geen echte herrie in verhouding tot de spoorbaan die er naast lag.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Gewetensvraagje...
"Overtreders riskeerden namelijk - in theorie - een gevangenisstraf van drie dagen."hannesie schreef:Je bent van een aantal dingen afhankelijk, https://nl.wikipedia.org/wiki/Zondagswet.
Oh... Dit had ik best willen testen...
Re: Gewetensvraagje...
Dus als ik het goed begrijp mag de bel in de kerktoren niet verder als 200 meter te horen zijn en moet het orgel en het koor zich een beetje inhouden.clausule voor stille activiteiten:"Ten aanzien van openbare vermakelijkheden, waarvan redelijkerwijze geen beletselen voor de viering van de Zondag en geen verstoring van de openbare rust op de Zondag zijn te duchten, wordt bij algemene maatregel van bestuur bepaald, dat zij niet als openbare vermakelijkheden in de zin van deze wet zullen worden beschouwd."
Ik weet wel dat mijn vader vroeger altijd een dubbeltje meekreeg voor de veldwachter als hij 's zondags ging voetballen. In die specifieke gemeente is tegenwoordig nog niet veel veranderd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Gewetensvraagje...
Ben niet vd kerk en voor zover ik weet veel van onze buren ook niet, maar je gaat hier op zondag buiten niet staan frezen/zagen/boren weetikveel. Kwestie van fatsoen en rekening met een ander houden, helemaal nu het mooi weer is en veel mensen buiten zitten. Los van hoe dat in de wet geregeld is.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gewetensvraagje...
Koop een Perles frees, dat ding is zo stil dat ik binnen zelfs nog makkelijk kan frezen.
En sja, zoveel mensen zoveel meningen.
Blijkbaar is een groot deel van de wereld werkloos oid?
Praktisch gezien moet je alles dan maar op je zaterdag doen en moet je het schreeuw en gekrijs van kinderen altijd maar weer tolereren.
Voor beiden is iets te zeggen, dus ik vind het dan weer niet helemaal gepast om het woord "fatsoen" te gebruiken.
Dat is namelijk zo ongelooflijk relatief.
Rekening houden komt namelijk van beide kanten.
Persoonlijk zie ik het probleem niet als iemand dat eens een keertje doet. Als iemand nu elke zondag ochtend herrie staat te maken is dat een ander verhaal.
Als je er zo over twijfelt, anders kwestie van de buren gewoon vragen. Mijn ervaring is dat de meesten zullen zeggen dat half uurtje prima is.
En sja, zoveel mensen zoveel meningen.
Blijkbaar is een groot deel van de wereld werkloos oid?
Praktisch gezien moet je alles dan maar op je zaterdag doen en moet je het schreeuw en gekrijs van kinderen altijd maar weer tolereren.
Voor beiden is iets te zeggen, dus ik vind het dan weer niet helemaal gepast om het woord "fatsoen" te gebruiken.
Dat is namelijk zo ongelooflijk relatief.
Rekening houden komt namelijk van beide kanten.
Persoonlijk zie ik het probleem niet als iemand dat eens een keertje doet. Als iemand nu elke zondag ochtend herrie staat te maken is dat een ander verhaal.
Als je er zo over twijfelt, anders kwestie van de buren gewoon vragen. Mijn ervaring is dat de meesten zullen zeggen dat half uurtje prima is.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Gewetensvraagje...
Het hangt ook van je woonomgeving af, maar 10 uur ‘s morgens op een willekeurige dag lijkt me geen probleem. Het wordt toch geen dagelijkse gewoonte? Mocht er door omwonenden worden geklaagd dan kun je je altijd nog bedenken.
Re: Gewetensvraagje...
Ben het eigenlijk wel eens met BarryBarry2001 schreef:Ben niet vd kerk en voor zover ik weet veel van onze buren ook niet, maar je gaat hier op zondag buiten niet staan frezen/zagen/boren weetikveel. Kwestie van fatsoen en rekening met een ander houden, helemaal nu het mooi weer is en veel mensen buiten zitten. Los van hoe dat in de wet geregeld is.
Zeker als je het buiten moet , binnen met een redelijk stille machine is ander verhaal
Maar ook niet als je het bij buren zou kunnen horen
Met mijn buur
En Mn soldeerbout ook niet
Maar Als ik aluminium ga frezen hoor je dat buiten erg goed dus dat doe ik maar niet op Zondag
Maar een doordeweekse dan regent het een week steentjes groot en klein
En
En die gaan bij de voorraad
De buurman ontkent Dus hoef ik er hem ook niet voor te bedanken
Ik denk dat met flinke letters op een velpapier aan de muur een bestellijstje hang
Dus het hangt ook af van de relatie met je buren Er zijn gewoon buren die je komen helpen
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gewetensvraagje...
Als je dat heel vaak doet ben ik het met je eens, als je het één of twee keer per jaar doet, moet het kunnen.Barry2001 schreef:Ben niet vd kerk en voor zover ik weet veel van onze buren ook niet, maar je gaat hier op zondag buiten niet staan frezen/zagen/boren weetikveel. Kwestie van fatsoen en rekening met een ander houden, helemaal nu het mooi weer is en veel mensen buiten zitten. Los van hoe dat in de wet geregeld is.
Maar er zijn uiteraard ook andere factoren... Je buurvrouw ligt op sterven of, andersom, ligt te bevallen, om maar eens een zijstraat in te slaan.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Gewetensvraagje...
Ik frees ook nog wel 's nachts om half drie.. alleen geen hardmetalen. Dat dreunt echt door...
Kees
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Gewetensvraagje...
Artikel 3John P schreef:Dus als ik het goed begrijp mag de bel in de kerktoren niet verder als 200 meter te horen zijn en moet het orgel en het koor zich een beetje inhouden.clausule voor stille activiteiten:"Ten aanzien van openbare vermakelijkheden, waarvan redelijkerwijze geen beletselen voor de viering van de Zondag en geen verstoring van de openbare rust op de Zondag zijn te duchten, wordt bij algemene maatregel van bestuur bepaald, dat zij niet als openbare vermakelijkheden in de zin van deze wet zullen worden beschouwd."
Ik weet wel dat mijn vader vroeger altijd een dubbeltje meekreeg voor de veldwachter als hij 's zondags ging voetballen. In die specifieke gemeente is tegenwoordig nog niet veel veranderd.
1) Het is verboden op Zondag zonder strikte noodzaak gerucht te verwekken, dat op een afstand van meer dan 200 meter van het punt van verwekking hoorbaar is.
2) Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op uitingen tijdens geoorloofde samenkomsten tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging, vergaderingen of betogingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties. Voor zover dat vereist is ter voorkoming van gerucht dat de viering van de Zondag en de openbare rust op de Zondag ernstig verstoort, voegt de burgemeester aan de voorschriften en beperkingen bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet openbare manifestaties voorschriften en beperkingen toe met betrekking tot het geluidsniveau en met betrekking tot het gebruik van geluidsapparaten, of worden door hem aanwijzingen ter zake gegeven.
Oh ja, en....
Artikel 8
1) Overtreding van de artikelen 2, eerste lid, 3, eerste lid, 4, eerste lid, 5, eerste lid, en 6, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.
Stevig
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gewetensvraagje...
Artikel 6 is ook leuk:
Het is verboden op zondag zonder genoegzame reden de openbare rust door arbeid in beroep of bedrijf te verstoren.
Feitelijk is dus de winkeltijdensluitingswet en de daar bij behorende ontheffingen op zondag in strijd met de Zondagswet...
Het is verboden op zondag zonder genoegzame reden de openbare rust door arbeid in beroep of bedrijf te verstoren.
Feitelijk is dus de winkeltijdensluitingswet en de daar bij behorende ontheffingen op zondag in strijd met de Zondagswet...
Re: Gewetensvraagje...
Da's vast een wetboek dat nog nooit van de 24 uurs economie heeft gehoord. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gewetensvraagje...
Daarom moet die wet eens bij het oud papier.....ray5150 schreef:Da's vast een wetboek dat nog nooit van de 24 uurs economie heeft gehoord.
Re: Gewetensvraagje...
Ik denk dat het briefgeheim eerder uit de grondwet moet. Als je ziet hoeveel informatie uit e-correspondentie gehaald mag worden door Jan en Alleman.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gewetensvraagje...
En zelfs niet alles mag bij het oud papier dat toch papier is.ds23man schreef:Daarom moet die wet eens bij het oud papier.....ray5150 schreef:Da's vast een wetboek dat nog nooit van de 24 uurs economie heeft gehoord.
Leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder en verwarrender
We gaan nu erg offtopic, maar ja. De privacy en rechten zijn VEEL beter gewaarborgd als je een ouderwetse brief stuurtJohn P schreef:Ik denk dat het briefgeheim eerder uit de grondwet moet. Als je ziet hoeveel informatie uit e-correspondentie gehaald mag worden door Jan en Alleman.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gewetensvraagje...
En dat dacht je...One World Concepts schreef:We gaan nu erg offtopic, maar ja. De privacy en rechten zijn VEEL beter gewaarborgd als je een ouderwetse brief stuurt
Brief komt binnen, gaat gelijk de scanner in en dan...
Gelijkwaardig met een email.
