luidspreker beveiliging

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
DIY_peter

luidspreker beveiliging

Bericht door DIY_peter »

heeft er iemand ervaring met die kits van Velleman? Of andere kits/schema's die hetzelfde doen.

Wat ik zoek is een soft-start gecombineerd met een DC-beveiliging voor de speakers.
sietse

Bericht door sietse »

Hallo Diy_Peter

Ik denk dat je het gewoon moet proberen. Ik loop tegenwoordig een beetje achter in de hobby, dus weet ik even niet wat er tegenwoordig zoal is. Ik heb zelf al jaren een uit de Elektuur, jaren 80.
Maar misschien wel een tip voor je.
Als je parallel aan het relais van die vertraging nog een relais zet, kun je daarmee met een weerstand de inschakelstroom beperken. Als het relais inschakeld wordt de weerstand kortgesloten. Deze weerstand zit in serie met de primaire kant van de trafo.
Ik heb de indruk dat veel zelbouwversterkers dat niet hebben.

Succes, Sietse
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

Interessant!

Dat is inderdaad de enige tekortkoming aan die kit van velleman. het signaal naar de speakers wordt wel pas na een aantal seconden ingeschakeld, maar er wordt niets gedaan om de inschakelstroom te beperken.

Kan je wat meer uitleg geven? Ik ben nl. nog wat een beginner op gebied van elektronika.
Welke relais kan ik gebruiken?
sietse

Bericht door sietse »

Het te gebruiken relais is afhankelijk van de voedingspanning van de vertragingsschakeling. Enkelpolig om schakelend is voldoende. De waarde van de weerstand is afhankelijk van de voedings schakeling, vooral de hoeveelheid afvlakelco's bepaald de inschakelstroom. Als de voorschakelweerstand niet te hoog is, is de voeding op spanning als het relais opkomt. Gebruik wel een relais met een beetje stevige kontacten i.v.m. overgangs weerstand tijdens het gebruik van de versterker.
De weerstandswaarde die ik gebruikte weet ik even niet meer, maar laat ik nog weten als ik het kan vinden.

Sietse
sietse

Bericht door sietse »

Intussen even mijn zelfbouw open gemaakt.
Ik gebruik 150 ohm 10W weerstand met 80.000uF als elco's in de totale voeding.

Sietse
daniel

Bericht door daniel »

Hoezo tekortkoming? die kit is bedoeld als speakerprotectie, niet als inschakelbeveiliging. Speakerprotectie vooral voor DC, met als bijkomend voordeel dat er een inschakelvertraging voor de speakers bijkomt.

Gebruik voor de voeding een separate, indien nodig. Gebruik anders gewoon een thermistor.

Daniel
sietse

Bericht door sietse »

[quote="daniel"]Hoezo tekortkoming? die kit is bedoeld als speakerprotectie, niet als inschakelbeveiliging. Speakerprotectie vooral voor DC, met als bijkomend voordeel dat er een inschakelvertraging voor de speakers bijkomt.

Gebruik voor de voeding een separate, indien nodig. Gebruik anders gewoon een thermistor.

Daniel[/quote]

Weet je Daniel,

Zo'n inschakel vetraging is niet alleen voor DC, want een inschakel-knal kan je ook luidsprekers kosten. De inschakel piekstroom beperken is ook beter voor de levensduur van de elco's. Het zou goed zijn als daar meer aandacht aan werd besteed.

Sietse
daniel

Bericht door daniel »

Heb je helemaal gelijk in.

Maar dan moet je daar een specifieke kit voor kopen, en niet klagen dat een luidspreker-protectiekit niet je voedingselko's beschermt. De kits waar peter naar vraagt bestaan m.i. niet. Omdat die twee verschillende zaken zijn, softstart en speakerprotectie.

Die velleman kit is primair een dc-beveiliging, met als bijkomend voordeeltje dat ie ook nog vertraagt de speakers inschakelt.

Da's net zoiets als zeggen dat het een tekortkoming is dat de groentebeoer geen appeltaart verkoopt. :)

Daniel
sietse

Bericht door sietse »

Ok Daniel, maar wat is je probleem om dat bouwpakketje met een extra relais uit te breiden. Simpele modificatie, en dat is in de zelfbouwhobby best wel populair te noemen. Gewoon doen. Niks mis mee.

Sietse
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

zeg, daniel, werk jij voor velleman ofzo :)

Ik vond het gewoon spijtig dat die kit dat niet deed. op de site van rod elliot staat bvb een schema van een softstart circuit dat zowel de luidsprekers beveiligt, als de initiele stroom limiteert. Het bestaat dus wel...
daniel

Bericht door daniel »

DIY_peter schreef:
zeg, daniel, werk jij voor velleman ofzo :)

Ik vond het gewoon spijtig dat die kit dat niet deed. op de site van rod elliot staat bvb een schema van een softstart circuit dat zowel de luidsprekers beveiligt, als de initiele stroom limiteert. Het bestaat dus wel...
lol... nee, dat niet...

Ik kan dat schema op ESP niet vinden. Alleen nummer 33, alleen doet die precies hetzelfde als de Velleman kit doet. Maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien. En dat is geen kit, maar alleen een schema.
Een relais toevoegen aan die Velleman kit kan natuurlijk prima. Let wel op het gebruikte relais, en of die het trafootje niet overbelast. Ik heb die velleman kit een keer gebouwd, en er zit echt een piepklein trafootje op.

Een alternatief voor een inschakelvertraging is een tijdrelais. Die worden nog wel eens op marktplaats aangeboden.

Daniel
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

Ja inderdaad. project 39 is de softstart. Ik dacht dat die 33 ook een softstart functie had, maar blijkbaar niet.

Ik was eerst van plan dat projctje 33 van ESP te maken, maar die velleman kit is zo goedkoop...
De relais had ik al wel gekocht, waren vrij duur trouwens (amplimo). Dus misschien probeer ik het nog wel 'ns voor een volgende versterker.
sietse

Bericht door sietse »

Goeie keus, die relais van Amplino. Gebruik ik er ook voor.
Je kan overigens het hele verhaal ook samenbouwen op van dat gaatjes printplaat. Veroboard heette dat vroeger,en misschien nog wel.
Je zet daar de komplete zelfbouw schakeling op met afstandsbusjes en het ekstra relais ernaast samen met die weerstand. Verder gewoon je fantasie een beetje gebruiken. Ik heb het ook zo gedaan. Niks mis mee.

Sietse
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

Ja, ken die veroboard spullen. heb er een gainclone mee gemaakt onlangs.

Daarnet die module van velleman ingebouwd. werkt perfect! Is eigenlijk wel een goedkope oplossing.
Plaats reactie