Fusion 567

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Ik vergelijk niets Wouter maar laat zien dat zelfs de "ideale" woofer ook nog 10% vervormt in het uiterste laag en dat op nog maar 1 watt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef:
Laten we even de Purifi driver erbij pakken:

puridist.PNG

Ook een driver met 87db rendement. Rond de 30Hz ligt de d3 iets meer dan 20db onder de curve, bijna 10% dus. En dat is nog maar op 1 watt....
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Ik zoek naar een verklaring waarom de vervorming na MFB niet nog lager is dan 2%. Met jouw mate van MFB moet het lager kunnen zijn. Dus nog eens: waar ligt de beperking, de sensor? Of zie jij een andere reden?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Omdat dit een meting is op dik 100db spl! Natuurlijk ligt alles een stuk lager als je een meting op 87 db zou doen.

Dit is een meting met een 24db rumble filter op 35Hz om te voorkomen dat door de sweep op nog hogere niveau's de clip limiter ingrijpt.
maxmetrumble24db35hz.PNG
Met de sensor is niets aan de hand, die is door Rob gevalideerd met een hele dure B&K trillingssensor.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fusion 567

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
Ik vergelijk niets Wouter maar laat zien dat zelfs de "ideale" woofer ook nog 10% vervormt in het uiterste laag en dat op nog maar 1 watt.
Dan moet je dat ook niet aanhalen, een 10" woofer met mfb vs een 6,5" midwoofer.

97dB is nu ook 100dB meting... in de PA is 1khz ref: je zit op 60dB dus \:D/

Zonder dollen, je doet mooie dingen maar ga niet andere dingen neerhalen waaraan anderen werken . Dat heb je helemaal niet nodig. Moet je nagaan wat je kunt bereiken met die 6,5" purify... In vergelijking met andere 6,5" midwoofers natuurlijk
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Ik haal helemaal niemand naar beneden, ik geef alleen aan dat een woofer in de laagste regionen een zeer hoge D3 hebben. Zelfs een zeer goed ontworpen driver als de Purify.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef:
Omdat dit een meting is op dik 100db spl! Natuurlijk ligt alles een stuk lager als je een meting op 87 db zou doen.

Dit is een meting met een 24db rumble filter op 35Hz om te voorkomen dat door de sweep op nog hogere niveau's de clip limiter ingrijpt.

maxmetrumble24db35hz.PNG

Met de sensor is niets aan de hand, die is door Rob gevalideerd met een hele dure B&K trillingssensor.
Je hoeft het natuurlijk niet te doen, maar ik zou graag een meting zien van jouw woofer op dezelfde geluidsdruk maar dan zonder de MFB. Ik wil kunnen beoordelen of het zinvol is om naar dsp en stroomsturing te gaan, of dat ik net zo goed bij mijn huidige analoge opzet en spanningsturing kan blijven.

Dat die sensor is gevalideerd wil niets zeggen. Als die sensor 1% vervormt kun je nooit onder 1% komen. Sterker nog, met teveel tegenkoppeling ga je de sensor vervormingsproducten horen, dat klinkt niet muzikaal.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de sensor inmiddels zelf getest. Mooi ding, eenvoudig te monteren en zeer ruisvrij vanwege de onboard versterking!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

De design goal was een gelijkwaardige of betere sensor dan de ACH-01 zoals gebruikt in de Grimm DMF sub. Op het laatste punt heeft Rob de ACH overtroffen door de toepassing van een:

https://en.wikipedia.org/wiki/Charge_amplifier

In mijn 567's is er totaal geen ruis te bekennen, ook al duw je je hoofd in de woofer.....
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door grimoire »

ds23man schreef:
In mijn 567's is er totaal geen ruis te bekennen, ook al duw je je hoofd in de woofer.....
Is dat leeftijd, of kwaliteit ? :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

grimoire schreef:
ds23man schreef:
In mijn 567's is er totaal geen ruis te bekennen, ook al duw je je hoofd in de woofer.....
Is dat leeftijd, of kwaliteit ? :)
https://sargasso.nl/de-leukste-thuis-2/
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door pappaleo »

Ik heb vandaag deze speakers mogen beluisteren. Voor mij wordt hier een nieuwe standaard neergezet qua laagweergave. De definitie is fenomenaal. Het geluidsbeeld is transparant en van "dichtlopen" is geen sprake. Alle geluidjes in een complex geluidsbeeld zijn heel goed te volgen.

Het leuke van de SB Satori mid driver in combinatie met de Seas DXT tweeter is dat de offset van de akoestische centra gelijk is waardoor de tonale balans niet wijzigt als je off axis luistert. Dat is mede verantwoordelijk voor het mooie stabiele plaatje dat neergezet wordt.

Die mid driver stond al op mijn verlanglijstje, maar nu deze hele weergever. Ik wil ze ook!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion 567

Bericht door Shadow »

Ah vandaar die bril :lol:
Het was ZBA bezoekdag dan? Ik had Hans over de vloer O:)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door hannesie »

Klopt, ik vond Vlissingen wat beter te doen dan Eenum. :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fusion 567

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
Ik heb vandaag deze speakers mogen beluisteren. Voor mij wordt hier een nieuwe standaard neergezet qua laagweergave. De definitie is fenomenaal. Het geluidsbeeld is transparant en van "dichtlopen" is geen sprake. Alle geluidjes in een complex geluidsbeeld zijn heel goed te volgen.

Het leuke van de SB Satori mid driver in combinatie met de Seas DXT tweeter is dat de offset van de akoestische centra gelijk is waardoor de tonale balans niet wijzigt als je off axis luistert. Dat is mede verantwoordelijk voor het mooie stabiele plaatje dat neergezet wordt.

Die mid driver stond al op mijn verlanglijstje, maar nu deze hele weergever. Ik wil ze ook!
Gaaf, voor iedereen die denkt dat er weinig ontwikkeling in luidsprekertechniek zit.... high end komt steeds meer richting verklaarbaar en betaalbaar :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Het was gezellig met Leo, het is wel eens prettig als een ander eens luistert. Wat je ook afspeelt op deze speakers, het klopt gewoon nergens is iets van een probleem te horen en je pikt gelijk de fouten eruit van het monitorsysteem waar iets op afgemixd is.

De DXT/Satori combo is gewoon een killer, totale integratie van het geluidsbeeld door een uniforme afstraling en doordat de akoestische offsets gelijk zijn ook heel makkelijk te filteren met een passief filter.

Metingen horizontaal on axis, 22,5 en 45 graden:
horizontaal1m.PNG
Door de mooie afstraling heb je niet meer het idee dat je naar een tweeter zit te luisteren.

Het laag is gewoon fenomenaal en de gebruikelijke vervorming in het sublaag werkt niet meer door in het midlaag.

Als je bijvoorbeeld een toon hebt op 50Hz met 10% vervorming ( niet ongebruikelijk) dan heb je een extra toon op 100Hz ( H2) en 150Hz ( H3), en smeert de handel dicht!

De open loop curve waar ik nu mee draai:
def.PNG
Je ziet dat in het gebied tussen de 40 en 100Hz er ongeveer 30db feedback is wat ook de vervormingsreductie is. En op 200Hz nog altijd 12db en op 500Hz stopt de feedback. De woofer wordt nu gecrossed op 350Hz.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Fusion 567

Bericht door Chocomel »

Gaaf! 30 dB openlusversterking en nette fasemarges. Is de onregelmatigheid in de afstraling op 1,8 kHz een gevolg van diffractie bij de randen van de baffle?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

De randen van de baffle kan het niet zijn, dit is een meting van de sensor.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Fusion 567

Bericht door Chocomel »

Ik bedoel in je bovenste plaatje, met metingen op 0; 22,5; 45 graden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
De randen van de baffle kan het niet zijn, dit is een meting van de sensor.
deze toch niet:
Afbeelding
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Oh die, dat is de dip rond de 1,5K van de Satori mid die off axis een bult wordt en je dus niet on axis moet corrigeren.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Fusion 567

Bericht door Chocomel »

Vreemd, in de meting van SB Acoustics zelf wordt het off-axis geen piek.
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... i-mr13p-8/ (0; 30; 60 graden)
Bijlagen
5%20SATORI%20MR13P-8-graph[1].jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Dat was me ook opgevallen, maar dat is wel een meting op slechts 31,6 cm....
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Fusion 567

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Dat was me ook opgevallen, maar dat is wel een meting op slechts 31,6 cm....
Maar dat zijn wel hele grote centimeters! :mrgreen:

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Ze hadden zeker een hele grote rolmaat.... :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fusion 567

Bericht door ray5150 »

Hoe verhoud zich dit eigenlijk tot het ultrazoom systeem ?
(qua luisteren, dus)
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 10 sep 2019, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”