Pjotr schreef:Gel accu's kun je max. met 0,3 laden maar 0,1 C is beter. Klopt. Voor deze toepassing zijn VRLA accu's beter geschikt denk ik en ook goedkoper. Die zijn beter geschikt voor cyclisch gebruik. Hebben evengoed een daarvoor geschikte lader nodig. Voor alle accu's geldt verder dat je een afschakelautomatiek nodig hebt tegen te diep ontladen. Trek je alles er steeds uit totdat ie niet meer kan dan gaan ook PB accu's niet lang mee. Loodaccu's moet je sowieso zoveel mogelijk "vol" houden en b.v. niet half leeg weg zetten. Altijd zo snel mogelijk weer bijladen. Is wel een puntje van aandacht.
Zo, we komen bij mijn vakgebied... Eens met Pjotr
VLRA (AGM) is the way to go. En kies dan een tractie variant. Je kan ze construeren voor een hoge startstroom en kortere adem (Ah), of een lagere koudstartstroom en meer Ah, ofwel langdurig een lagere stroom kunnen leveren. De tractie variant worden bijv. gebruikt in scootmobiels, die langdurig stroom moeten kunnen gebruiken en over zo lang mogelijke afstand.
Wat Pjotr al zegt, VLRA/AGM kan tegen cylische belasting, en ook niet onbelangrijk... diepontladingen (tot op zekere hoogte). Een standaard "klotsende"(ca/ca of EFB) zijn hier niet tegen bestand. Bovendien kunnen AGM's onder normale omstandigheden niet lekken en gassen.
Denk er aan dat je de accu's individueel laad en niet in serie, er is er altijd 1 die net wat beter is en 1 net wat minder (al is het maar marginaal), na verloop van tijd zal 1 accu dan steeds slechter geladen worden en afglijden tot die onbruikbaar is. Als je dan enkel die accu vervangt begint het verhaal opnieuw maar omgekeerd. Met parallel laden heb je hier geen last van.
Ideaal zijn spiraal accu's maar die hebben een wat hogere laadspanning (14,7V) als normale AGM nodig om ze tot 100% state of charge (SOH) te krijgen. De meeste acculaders redden dat niet. Standaard VRLA/AGM gaat naar 100% SOH met 14,5-14,7V. Echter, beiden gaan ze er niet stuk van. Deze accu's mogen permanent 20% ontladen zijn, en de levensduur lijd daar nauwelijks onder. Dat gebeurd ook in auto's. De 20% die niet geladen is wordt gebruikt als buffer bij regeneratief remmen, waarbij dan heel snel veel energie opgeslagen moet worden. En dat gaat niet met een 100% geladen accu.
Je kan ook industriele VRLA accu's kopen, dan heb je meer keuze in Ah en formaat. Die zijn vaak ook compacter en vierkant wat makkelijker inbouwt.
Ik heb zelf een druppellader bij de lidl gekocht (online) van 3A (geen haast) en als je die op de winter stand zet voert die de laadspanning op naar zo'n 14,5 a 14,6V meen ik. Dat is omdat een koude loodzuur accu zich moeilijker laat laden. Zo bij kamer temperatuur in ieder geval aardig geschikt voor VRLA/AGM en een stuk beter dan 14,2-14,4V.