Fusion 567

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Dichtbij meting:
mic.PNG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door hannesie »

Dat Grolsch effect werkt dan ook niet mee met de grondtonen. :shock:

Het effect en de afstelling is net niet helemaal te zien in Arta, Ik zie tussendoor nog een meting verschijnen :mrgreen:

Heb je de meting op deze hoogte gedaan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Groundplane, dus de box op de zijkant op de grond en microfoon ook ( 2,5 meter).
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Fusion 567

Bericht door dre »

En hoe klinkt het?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Omdat ik tegen de grenzen van de Dayton mic aanliep qua vervormingsmetingen heb ik nu een Nti M2215 class 1 microfoon. Deze doet probleemloos 153db met 3 % vervorming.
https://www.nti-audio.com/en/products/m ... icrophones

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat....

Een paar indoor vervormingsmetingen met de mic op 30 cm afstand.

Omdat ik nog geen spl kalibrator heb, een passende omschrijving van de gebruikte geluidsdruk :lol:

Zacht:
zachtdist.PNG
zacht%.PNG
Orkaankracht, waarbij de behringer die er bovenop lag er af rammelde en de box van het bierkratje af dreigde te donderen. Moest de handel letterlijk vasthouden. :rofl:
harddist.PNG
hard%.PNG
Blauw is tweede harmonische vervorming ( denk aan cone breakup) en rood derde harmonische waar mfb en stroomsturing greep op hebben.

Missie geslaagd, al zal een outdoor meting nog betere resultaten laten zien.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door hannesie »

Je hebt dan wel gehoor bescherming, anders kun je er later niet van genieten.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Fusion 567

Bericht door John P »

Je weet toch wel dat jouw omgeving onder een seismisch vergrootglas ligt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

John P schreef:
Je weet toch wel dat jouw omgeving onder een seismisch vergrootglas ligt?
Ze moeten eens wat beter gaan meten bij het Knmi, ze zitten er een kilometer naast:

https://www.knmi.nl/nederland-nu/seismo ... rdbevingen

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef:
Omdat ik tegen de grenzen van de Dayton mic aanliep qua vervormingsmetingen heb ik nu een Nti M2215 class 1 microfoon. Deze doet probleemloos 153db met 3 % vervorming.
https://www.nti-audio.com/en/products/m ... icrophones

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat....

Een paar indoor vervormingsmetingen met de mic op 30 cm afstand.

Omdat ik nog geen spl kalibrator heb, een passende omschrijving van de gebruikte geluidsdruk :lol:

Zacht:

zachtdist.PNG
zacht%.PNG

Orkaankracht, waarbij de behringer die er bovenop lag er af rammelde en de box van het bierkratje af dreigde te donderen. Moest de handel letterlijk vasthouden. :rofl:

harddist.PNG
hard%.PNG

Blauw is tweede harmonische vervorming ( denk aan cone breakup) en rood derde harmonische waar mfb en stroomsturing greep op hebben.

Missie geslaagd, al zal een outdoor meting nog betere resultaten laten zien.
Hoe hard is de gemeten geluidsdruk? Ik kan niet afgaan op een verhaal over heftig trillende boxen, ik ben gewend aan impulsgecompenseerde subwoofers dus die rammelen nooit.
Op zich zijn de metingen mooi, maar ik ben dit soort cijfers ook gewend van een eenvoudige analoge setup en spanningsturing met de bekende SEAS 10" woofer. Natuurlijk is dit een kleinere woofer dan is dit veel moeilijker dat begrijp ik. Die hebben de neiging om bij lagere frequenties ineens veel meer te gaan vervormen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Ik heb een mic kalibrator besteld en dan zal ik later nog eens buiten meten.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion 567

Bericht door Wieger61 »

Ziet er inderdaad goed uit. :-) Ben wel benieuwd wat je allemaal hebt moeten instellen om zover te komen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Zo, de kalibratiefile is ook eindelijk binnen.

Max 2db afwijking!
ntimic.PNG
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Fusion 567

Bericht door firsttimer »

Mooi resultaat hoor! Is de MFB ook nog te bypassen? Als dit makkelijk te doen is dan zouden vervormingmetingen met en zonder MFB natuurlijk erg gaaf zijn om de meerwaarde van MFB in deze speaker aan te tonen!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Was dat maar zo makkelijk, ik zou natuurlijk alles kunnen bypassen in de mfb dsp maar dan zit je nog met de stroomsturing. Daarom zou ik de hele mfb tussenprint moeten verwijderen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door Henkjan »

Amp uitwisselen voor een standaard?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Zou kunnen, heb nog wel een 252 liggen. Dat is de luxe als 5 fusions hebt liggen. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Geijkte meting voor Jeroen:
netnietclipnorumble.PNG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

Netjes. Toch moet dit beter kunnen als je zo'n nette opzet hebt zoals jij hebt gemaakt, want dit bereik ik ook analoog met spanningsturing. De meerwaarde van dsp en stroomsturing wordt me niet duidelijk. Ik heb ook al gemerkt dat om vervorming omlaag te krijgen de meerwaarde vooral beneden het gebied van 80-100Hz begint. Ik verwacht dat jij boven 80Hz vrijwel dezelfde vervorming meet zonder MFB.

Begrijp me goed, prachtig dat je dit product integreert in de Fusion zodat het kant-en-klaar wordt!

Waar zit nu de beperking nu om het nog beter te krijgen. Is dat uiteindelijk toch niet de sensor zelf, die zijn eigen vervorming in de tegenkoppellus gooit?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

De vervormingslijnen zijn in % Jeroen, niet zoveel db onder het signaal.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

Ja dat had ik gezien maar zou lager moeten liggen met 30dB tegenkoppeling. Dan lijkt de sensor de beperking te zijn.

Post anders hetzelfde plaatje zonder MFB op dezelfde geluidsdruk. Dan weten we wat de driver doet met en zonder.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

De tegenkoppeling is niet overal gelijk:

https://mfblabs.nl/forum/viewtopic.php? ... 180#p11706

Verder moet je vooral niet naar de H2 kijken, die wordt veroorzaakt door cone break-up en de acoustische invloed van de rolrand. Daar doet mfb niets tegen. Maar 2 % H3 30Hz op 97db kan die nieuwe Purifi driver toch echt een puntje aan zuigen.....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

Zo te zien heb je voor de 3de harmonische een tegenkoppeling van ongeveer een factor 20 en daarmee haal je 2%. Je wilt toch niet zeggen dat zonder de MFB de woofer maar liefst 40% vervormt op 30Hz? Ja het kan natuurlijk, 8" driver maar toch...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Laten we even de Purifi driver erbij pakken:
puridist.PNG
Ook een driver met 87db rendement. Rond de 30Hz ligt de d3 iets meer dan 20db onder de curve, bijna 10% dus. En dat is nog maar op 1 watt....
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fusion 567

Bericht door wouter »

ga je nou met een middriver met 1/3e van de oppervlakte van jouw woofer vergelijken ...

elke driver die een actieve correctie gebruikt lijkt me minder interessant nieuws dan een exemplaar die dat vooral als passieve al voor elkaar heeft. Evt pak je die dan voor MFB... als vervorming een rol speelt. Zat goed functionerende systemen hebben drivers die vervormen als ik het goed heb.

Misschien dat de 12 ohm 6,5" Excel midwoofer van Hobby Hifi met deze MFB aanpassing de purify driver zoek speelt...
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion 567

Bericht door Wieger61 »

Elke verlaging van de vervorming in het laag is prettig omdat de gevoeligheid van het oor in het laag voor de hogere harmonische vervorming hoger is dan voor de grondtoon.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 13 jul 2019, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”