Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Hallo Fireman,
Ik zie dat je hier op het forum wat vragen stelt over de eerder bij mij aangeschafte Vivace 2012 luidsprekers en ik wil daar als aanvulling (en correctie) op eerdere opmerkingen wat dingen over zeggen.
De Vivace is een serieus 3 weg systeem, een grote luidspreker met behoorlijk hoogwaardige luidsprekers. De woofer is echt optimaal geschikt voor basreflex en zit in een optimaal afgestemde kast. Veranderen van poortlengte of het gesloten maken van de kast zorgen er inderdaad voor dat er dingen veranderen maar gaan uiteindelijk alleen maar ten koste van de performance. Je creëert een mis afstemming.
Laagweergave is in de praktijk het meest lastige om te beïnvloeden of aan te passen. Van alle zelfbouwontwerpen die er zijn is de Vivace (in deze uitvoering 2012 met de Vifa NE woofer) juist relatief zeer goed in het accuraat, vervormingsvrij en ongecomprimeerd weergeven van laag.
Zoals gezegd is de plaatsing/opstelling van de luidspreker in de ruimte een zeer belangrijke factor, ze moeten zeker niet te dicht bij een wand of een hoek staan. Eigenlijk wil je ze in de knopen van de staande golven in de kamer zetten maar bij een kamer van 8 meter lang staan ze dan 2 meter van de muur.
Op een zwevend gelegde houten vloer zou ik toch goede dempers gebruiken, als je niet direct op de betonnen vloer kegels kan plaatsen.
De eigenschappen van de aangesloten versterker zijn ook essentieel, daar zitten in de praktijk echt grote verschillen tussen. Ze staan bij Speakerland niet voor niets op 2 audiolab monoblokken. Zoiets is geen overbodige luxe. Ook de bron is in de praktijk heel erg belangrijk als het om laagweergave gaat.
Het corrigeren met een DSP kan prima als het echt alleen om het diepe laag gaat zoals bij een subwoofer. Om een DSP te gebruiken in een full range configuratie is het kind met het badwater weggooien. Je kunt inderdaad leuk en makkelijk de response corrigeren maar je geluidskwaliteit is grotendeels weg. En neem van mij aan dat ik dat in allerlei vormen heb toegepast en vergeleken, ook met dure DSP's.
Dan nog het laatste puntje: er zijn inderdaad best veel opnamen die voorzien zijn van achterlijk veel laag. Ook bij live concerten in de grotere zalen is dat de norm, blijkbaar is er behoefte aan deze overkill. De Vivace gaat dat dus ook gewoon weergeven en waar een kleiner systeem met een 17 cm woofer al snel gaat comprimeren doet de Vivace dat niet. Dat is nu eenmaal zoals het is, er is gelukkig ook een heleboel muziek waar het laag wel normaal is ingemixed.
Ik hoop dat je hier wat mee kan, natuurlijk zijn er op dit forum over deze zaken weer talloze andere meningen, maar ja, het is een forum...
Met vriendelijke groet,
Ruud Jansen
Ik zie dat je hier op het forum wat vragen stelt over de eerder bij mij aangeschafte Vivace 2012 luidsprekers en ik wil daar als aanvulling (en correctie) op eerdere opmerkingen wat dingen over zeggen.
De Vivace is een serieus 3 weg systeem, een grote luidspreker met behoorlijk hoogwaardige luidsprekers. De woofer is echt optimaal geschikt voor basreflex en zit in een optimaal afgestemde kast. Veranderen van poortlengte of het gesloten maken van de kast zorgen er inderdaad voor dat er dingen veranderen maar gaan uiteindelijk alleen maar ten koste van de performance. Je creëert een mis afstemming.
Laagweergave is in de praktijk het meest lastige om te beïnvloeden of aan te passen. Van alle zelfbouwontwerpen die er zijn is de Vivace (in deze uitvoering 2012 met de Vifa NE woofer) juist relatief zeer goed in het accuraat, vervormingsvrij en ongecomprimeerd weergeven van laag.
Zoals gezegd is de plaatsing/opstelling van de luidspreker in de ruimte een zeer belangrijke factor, ze moeten zeker niet te dicht bij een wand of een hoek staan. Eigenlijk wil je ze in de knopen van de staande golven in de kamer zetten maar bij een kamer van 8 meter lang staan ze dan 2 meter van de muur.
Op een zwevend gelegde houten vloer zou ik toch goede dempers gebruiken, als je niet direct op de betonnen vloer kegels kan plaatsen.
De eigenschappen van de aangesloten versterker zijn ook essentieel, daar zitten in de praktijk echt grote verschillen tussen. Ze staan bij Speakerland niet voor niets op 2 audiolab monoblokken. Zoiets is geen overbodige luxe. Ook de bron is in de praktijk heel erg belangrijk als het om laagweergave gaat.
Het corrigeren met een DSP kan prima als het echt alleen om het diepe laag gaat zoals bij een subwoofer. Om een DSP te gebruiken in een full range configuratie is het kind met het badwater weggooien. Je kunt inderdaad leuk en makkelijk de response corrigeren maar je geluidskwaliteit is grotendeels weg. En neem van mij aan dat ik dat in allerlei vormen heb toegepast en vergeleken, ook met dure DSP's.
Dan nog het laatste puntje: er zijn inderdaad best veel opnamen die voorzien zijn van achterlijk veel laag. Ook bij live concerten in de grotere zalen is dat de norm, blijkbaar is er behoefte aan deze overkill. De Vivace gaat dat dus ook gewoon weergeven en waar een kleiner systeem met een 17 cm woofer al snel gaat comprimeren doet de Vivace dat niet. Dat is nu eenmaal zoals het is, er is gelukkig ook een heleboel muziek waar het laag wel normaal is ingemixed.
Ik hoop dat je hier wat mee kan, natuurlijk zijn er op dit forum over deze zaken weer talloze andere meningen, maar ja, het is een forum...
Met vriendelijke groet,
Ruud Jansen
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Deze avond de speakers nog eens helemaal nagelopen. Uiteindelijk de baspoort (losse buis) exact 16cm gemaakt, dat pritex er allemaal uit en geen sokken in de baspoort
. Dus zoals ie hoort te zijn naar het originele ontwerp.
Daarna de speakers wat verder van de muur (vrouw vriendelijk/acceptabel
) en een meter verder uit elkaar gezet. Nu zo ca. 250 cm.
men men men wat een verschil nu al. Geen overdreven bass mee, alleen als ik de volume knop verder omhoog draai in wat extreem luide situatie. Nu mooi strak en vol laag.
Ja en inderdaad, er zijn enkele nummers die een mega grote bass inzicht hebben. Zoals Röyksopp - The Drug. Ik zou zeggen test dat eens thuis en vertel hier je ervaring.
Van de week nog eens opzoek naar goede rubber voetjes/dempers voor onder mijn speakers. (tips?? )
Als het allemaal in orde is dan kunnen mijn speakers naar de spuiterij.
Daarna de speakers wat verder van de muur (vrouw vriendelijk/acceptabel
men men men wat een verschil nu al. Geen overdreven bass mee, alleen als ik de volume knop verder omhoog draai in wat extreem luide situatie. Nu mooi strak en vol laag.
Ja en inderdaad, er zijn enkele nummers die een mega grote bass inzicht hebben. Zoals Röyksopp - The Drug. Ik zou zeggen test dat eens thuis en vertel hier je ervaring.
Van de week nog eens opzoek naar goede rubber voetjes/dempers voor onder mijn speakers. (tips?? )
Als het allemaal in orde is dan kunnen mijn speakers naar de spuiterij.
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Zet eens een plaat steenwol van 10cm dik, of liever 20cm, dan kun je nog wat harder gaan voor je ruimte gaat protesteren, want dat is wat je hoort.
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
En het zou je verbazen hoeveel meningen hier over het scherm gaan waarachter behoorlijk wat wetenschappelijke onderbouwing schuilgaat. Dat weet Ruud ook wel. Zijn opmerking over 'meningen' is imho nogal flauw.audioruud schreef:natuurlijk zijn er op dit forum over deze zaken weer talloze andere meningen, maar ja, het is een forum...
Redelijk wat onderzoekers hebben aangetoond dat lagere frequenties en kleinere ruimten niet goed samengaan vanwege eigentonen, ook staande golven genoemd. De problemen die je ervaart/ervoer, zijn dan ook zeker te wijten aan die staande golven, niet aan de luidspreker. Aanpakken van staande golven gaat redelijk effectief met dsp (je moet wel een beetje weten wat je doet). Het lukt nog beter wanneer je met specifieke akoestische dempers en/of meer dan twee (bas)luidsprekers verspreid over je kamer gaat werken, maar die technieken zijn maatwerk voor specialisten.
Wat je nu hebt gedaan, het beter plaatsen van de luidsprekers, is helemaal prima. Beter dan sokken in baspoorten of kasten volstoppen met demping. En het goed opstellen van je speakers is de basis van een goede installatie. Dat kan niet vaak genoeg worden gezegd.
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Welke rubber voetjes kunne jullie adviseren? En waarom? (welk vergelijkingsmateriaal hebben jullie)
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Is iets wat je vooral moet uitproberen. Bij ontkoppeling met rubber is het belangrijk dat je de juiste invering bereikt. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort rubber, de totale oppervlak aan rubber dat je gebruikt, het gewicht van je speaker... Bij teveel invering werkt het niet en bij te weinig ook niet.fireman schreef:Welke rubber voetjes kunne jullie adviseren? En waarom? (welk vergelijkingsmateriaal hebben jullie)
Er wordt wel eens geroepen dat je zo'n 10% invering moet hebben, maximaal 30. Onder de zelfbouwers waren er regelmatig goede ervaringen met siliconenrubberen blokjes. Wat volgens mij geen goed idee is, is van die harde zelfklevende stootrubbers die je vaak in de bouwmarkt ziet. Ik heb eventueel nog wel wat stukjes elastomeer over waar je mee kan rommelen.
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Met een koker siliconenkit en wat eierhoudertjes of een ijsblokjes mal kun je leuk en goedkoop experimenteren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
You rang M'lord?ray5150 schreef:Met een koker siliconenkit
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Transportbedrijven gebruiken zwarte matten van gemalen autoband om te voorkomen dat lading gaat schuiven. Het is ook behoorlijk elastisch, vooral bij wat zwaardere luidsprekers werkt dit perfect (ervaringsdeskundige hier).
Elke vrachtwagenchauffeur heeft dit spul in zijn wagen liggen.
Elke vrachtwagenchauffeur heeft dit spul in zijn wagen liggen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Dat is inderdaad perfect spul, en is ook verkrijgbaar als tegeldragers (voor tegels op dakterras) in diktes van 1 tot 2 cm. De 2cm dikke variant gebruik ik al jaren onder de wasmachine, computers en luidsprekers.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Je hebt ook rubber speelplaatstegels, ook fijn spul en je kan er kleine blokjes van snijden.
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Ik zie de meerwaarde van geveerd opstellen van de luidsprekers nog niet zo bij zo'n vloer.fireman schreef:Nieuwbouw met betonnen vloer. Daarop groene ondervloertegels met daarop 3cm eiken (houten vloer)
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Het is zo'n kleine moeite, en de omschrijving van de vloer zegt mogelijk niet genoeg over of er klank inzit of niet. Als er wat spanning in de vloerdelen zit waardoor hij her en der wat vrijkomt van de ondervloer krijgt hij al meer klank.markbakk schreef:Ik zie de meerwaarde van geveerd opstellen van de luidsprekers nog niet zo bij zo'n vloer.fireman schreef:Nieuwbouw met betonnen vloer. Daarop groene ondervloertegels met daarop 3cm eiken (houten vloer)
Ontkoppelen kan niet echt kwaad toch?
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
De reactiekrachten in zo’n speaker liggen in het horizontale vlak. Daarvoor doen je dempers weinig, al zou je die krachten moeten vertalen in een (vrij miniem) koppel van de kast op de vloer. Of dat koppel vloerdelen op een ondervloer in resonantie zou brengen... ik betwijfel het. Ik ga ervan uit dat de paneeltrilling van de bodem van de kast vrijwel nihil is (zo de kast niet al op de hoeken (viltjes...) staat. Baat het niet, dan schaadt het niet, maar je kunt je energie beter in andere zaken stoppen.
Het is overigens niet onwaarschijnlijk dat je wél kunt horen dat de speaker wat hoger staat. Het interferentiepatroon tussen direct en gereflecteerd geluid verandert nét wat daardoor. Maar of dat beter is?
Het is overigens niet onwaarschijnlijk dat je wél kunt horen dat de speaker wat hoger staat. Het interferentiepatroon tussen direct en gereflecteerd geluid verandert nét wat daardoor. Maar of dat beter is?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Wat is de diameter en lengte van de poort eigenlijk?
Als ik zo naar de bouwtekening kijk, is de kast wel erg groot voor een NE265W-4.
Ik kom op iets van 40-50 liter uit.
Uiteindelijk ben ik het Mark eens dat het eerder een kwestie is van plaatsing en afstemming van de kast/BR
Als ik zo naar de bouwtekening kijk, is de kast wel erg groot voor een NE265W-4.
Ik kom op iets van 40-50 liter uit.
Uiteindelijk ben ik het Mark eens dat het eerder een kwestie is van plaatsing en afstemming van de kast/BR
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Wat gebeurt er als ik het volume van het woofer kleiner maak? Simpel weg het wollig laag temperen? Waar daar de bass nog strakker wordt?
Dan wel met een vulmateriaal ala zand of andere dichte structuur als het onder in de kast zal liggen. Dus geen pritex o.i.d. wat een betrekkelijk open structuur heeft.
Dan wel met een vulmateriaal ala zand of andere dichte structuur als het onder in de kast zal liggen. Dus geen pritex o.i.d. wat een betrekkelijk open structuur heeft.
Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?
Nu een aantal dagen lekker zitten luisteren. Zowel vette techno, film en rustige muziek... Wat ik specifiek merk is dat als ik in mijn "sweetspot" zit dat het geluid nu echt fenomenaal is. Loop ik door mijn ruimte en zit ik in een specifieke hoek dan is er onbalans (Knoop/buik??? )
Dit onbalans (gelukkig) alleen bij luid spelen.
Maar in de sweetspot... ik ga steeds meer mooiere dingen horen. Breedte, diepte, muzikaliteit, punch, levendigheid, etc... Wat een verschil met mijn vorige (en kleinere) speakers.
Dit onbalans (gelukkig) alleen bij luid spelen.
Maar in de sweetspot... ik ga steeds meer mooiere dingen horen. Breedte, diepte, muzikaliteit, punch, levendigheid, etc... Wat een verschil met mijn vorige (en kleinere) speakers.
