Je moet toch ergens van winnen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Je moet toch ergens van winnen

Bericht door Arno »

Blijkbaar doe ik mee met de luidspreker-ontwerpwedstrijd. :mrgreen:

Even m'n kansen in kaart brengen:

-meten kan ik niet
-gefilterd heb ik nog nooit
-als ik doe waar ik echt goed in ben, krijg ik strafpunten vanwege het gebrek aan nabouwbaarheid.

Goed uitgangspunt dus :lol:

Nu heb ik nog drivers liggen waar ik een drieweg mee zou kunnen maken, echter zijn de woofers niet meer verkrijgbaar, dus mogen ze niet meedoen volgens het regelement, dus wordt het een tweeweg monitor (originaliteit is ook een beoordelingspuntje...).

De drivers worden dus:

- http://www.tb-speaker.com/products/25-1719s
- http://www.tb-speaker.com/products/w5-704d

Wel een leuke gelegenheid voor mij om eens wat te rommelen met filtering. Op gehoor dus waarschijnlijk.
Verder heb ik ook wel zin om iets aparts te doen met de behuizingen. Al dan niet een cnc-hoogstandje, of juist iets met afwijkende materialen.
Laatst gewijzigd door Arno op vr 31 jan 2020, 8:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door Pjotr »

Je moet het gewoon omdraaien Arno: Van je ontwerp straks mooie CNC gefreesde houtpakketten gaan leveren 8)
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door VintageHarry »

Of een betonvorm? :wink:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door John P »

We doen het voor de hobby, dus maak vooral iets waar je zin in hebt. Verstandige en algemeen geaccepteerde oplossingen staan al bij de Mediamarkt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door ray5150 »

Het is eigenlijk wel oneerlijk verdeeld in de ZBA-wereld, de een heeft geringe theoretische achtergrond (van luidsprekers dus) maar wel de beschikking over een uitgebreid machine park, en anderen hebben goede kennis van zaken, maar amper gereedschap in huis.

Misschien is er al iets met die TB drivers gedaan ? dan zou je dat als uitgangspunt kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Het is eigenlijk wel oneerlijk verdeeld in de ZBA-wereld, de een heeft geringe theoretische achtergrond (van luidsprekers dus) maar wel de beschikking over een uitgebreid machine park, en anderen hebben goede kennis van zaken, maar amper gereedschap in huis.

Misschien is er al iets met die TB drivers gedaan ? dan zou je dat als uitgangspunt kunnen nemen.
Nee hoor prima verdeeld :rock: Enige beoordelingscriteria voor zo'n wedstrijd zou originaliteit moeten zijn + prestatie/prijs. Mahjah, zoveel mensen, zoveel meningen daarover. Het wordt m.i. nu ook een beetje dood gereguleerd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door beijert »

En veel CNC werkjes zijn zeker wel nabouwbaar maar heel bewerkelijk.

Dat is echter niet het probleem van de ontwerper maar een keuze die je maakt wanneer je na gaat bouwen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door Arno »

Ik neem het allemaal niet te serieus hoor. :wink:

Ik heb er eigenlijk wel zin en ga het gewoon heel basic aanpakken met het filteren. Als het echt niet lukt meld ik me gewoon ziek op de dag van de wedstrijd. :lol:

Om te beginnen heb ik de drivers alvast in Sketchup getekend. Nee, dat wordt niet de vorm van de baffle.
Bijlagen
drivers.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door wouter »

Heb hier ook nog 4 van die midwoofers liggen, mocht je een uitbreiding nodig hebben, weet me dan te vinden :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door hannesie »

:rofl: Ik heb er nu al lol om.............!!!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door SSassen »

Ik ga 't goed met je maken Arno, als jij mijn kastjes voor de 2020 wedstrijd CNC-ed dan meet ik je drivers en ontwerp/meet ik je filter etc.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door Pjotr »

Een nieuwe wedstrijdklasse? De tandemklasse? :D :relax:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door Arno »

Ideetje
Bijlagen
optie a.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door hannesie »

Zo krijgen we ook nog eens een niveau in vormgeving. :sure: :kwijl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door Henkjan »

mooi
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door anonamemouse »

Apart! Ik zeg: doen!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door ds23man »

Wat is de voorkant? :think: :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door hannesie »

Heb je die operatie aan je ogen nog niet gehad, of moet je een nieuwe pc? #-o :rofl: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door Arno »

ds23man schreef:
Wat is de voorkant? :think: :think:
Ik wilde eigenlijk die kant met de drivers erin als voorkant aanhouden. Maar ik sta open voor suggesties.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
Heb je die operatie aan je ogen nog niet gehad, of moet je een nieuwe pc? #-o :rofl: :mrgreen:
Ah, als ik het plaatje aanklik zie ik in het verste duister wat drivers. :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door Arno »

SSassen schreef:
Ik ga 't goed met je maken Arno, als jij mijn kastjes voor de 2020 wedstrijd CNC-ed dan meet ik je drivers en ontwerp/meet ik je filter etc.
Oeh, ja dat klinkt aanlokkelijk.

Nu moet ik zeggen dat ik het wel zie zitten om wat aan te klootviolen met het filter, dus dat ga ik eerst doen. Dus als ik nu eens jouw kasten cnc, en jouw service dan achter de hand houd? Dan beloof ik dat ik niet om 2 voor 12 aan kom kloppen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door Henkjan »

Dat laatste is wel gebruikelijk voor wedstrijd speakers, sommige schakelen dan zelfs op de dag zelf nog forumgenoten in om t filter te solderen :mrgreen:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door FR_Aad »

Henkjan schreef:
Dat laatste is wel gebruikelijk voor wedstrijd speakers, sommige schakelen dan zelfs op de dag zelf nog forumgenoten in om t filter te solderen :mrgreen:
Bijlagen
IMG_0483.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
Dat laatste is wel gebruikelijk voor wedstrijd speakers, sommige schakelen dan zelfs op de dag zelf nog forumgenoten in om t filter te solderen :mrgreen:
Hoe staat het eigenlijk met de soldeercursus die je zou volgen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020

Bericht door Shadow »

Die wordt tegelijk gegeven met de cursus ‘omgaan met teleurstellingen’
A807636E-58A2-42E6-BF46-E3A67D99CE39.jpeg
:lol:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”