Advies voor toslink kabel?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Advies voor toslink kabel?
Derhalve is behoudens de connector degelijkheid mijn Toslink niet echt belangrijk als je wat audio uit een Samsung TV trekt van Eur. 700.
Re: Advies voor toslink kabel?
Als de luisteraar een mooie dure kabel heeft gekocht geldt alleen een blinde AB test.Wieger61 schreef:Meet zelf door te luisteren. Niet denken, praten of typen over Toslinks, maar luisteren naar Toslinks. Beter nog AB. En luister dan aandachtig naar goede opnames liefst mer klassieke instrumenten of jazz. En als je geen verschil hoort, wil dat niet zeggen dat een duurdere Toslink niet beter is, maar dat op jouw installatie met jouw oren het verschil niet te horen is. Een audio keten is zo sterk als de zwakste schakel, even los van smaakverschillen die oordelen ook anders doen uitvallen.
De prijs van een Toslink kabel maakt niks uit als de kabels gewoon hun werk doen.
Wat wel uit maakt is of je WILT dat de dure beter klinkt.
En natuurlijk wil je dat als je net een flink bedrag hebt neergelegd voor een mooiere kabel.
En dat doe je alleen als je de belofte van de verkoper gelooft.
Enfin, dit is allemaal al zo vaak gezegd, ik kan net zo goed niks zeggen...
Fijn voor dure Toslink kabel kopers dat ze het beter vinden klinken, maar aangezien ZBA een overwegend technisch forum is, roept het rationele reakties op, die bovendien meer steek houden dan de argumenten van de 'gelovers'.
Zeker in een geval van digitale signaal overdracht en netsnoeren.
Maar ook analoge interlinks eigenlijk, omdat dat al gauw niet meer de zwakste schakel is, aangezien het er voor en er na dikwijls door pluggen en chassisdelen, smalle printbaantjes, condensators, weerstanden, schakelaars en potmeters gaat.
Als je het echt beter wilt hebben gebruik je geen pluggen en chassis delen, maar soldeer je alles aan elkaar.
Gek dat niemand in 'high end land' dat doet eigenlijk. (Of misschien ook wel maar heb ik het nog nooit gezien).
Voor wat betreft Toslinks nog, waarom dan ook niet een krachtigere LED in de bron, als je je (kennelijk) zorgen maakt of het signaal wel goed aan komt?
En niet dat ik het allemaal zo goed weet ofzo, in tegendeel eerder, vergeleken met de meeste ZBA leden.
Ik hou van luidsprekers, maar ik merk hier telkens dat ik van luidsprekers bouwen eigenlijk maar heel weinig verstand heb.
Re: Advies voor toslink kabel?
Inderdaad: Met mijn eigen ontwerpen zet ik alles zo aan elkaar met een minimum aan connectors. Dus icm. mijn M.C. element bereken ik de optimale parameters en die soldeer ik er dan in. Geen dipswitches, schakelaars enz. alleen een ingangs connector.
Re: Advies voor toslink kabel?
Yray5150 schreef:Hee, Jerommel heeft wel een toetsenbord met een "enter" knop.![]()
e
p
.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Advies voor toslink kabel?
Zojuist twee kabels besteld, een Oehlbach van elf en een ValueLine van twee euro. Eens kijken of ik verschil hoor, verwacht van niet. Ik zal wel in de categorie doven thuishoren 
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Advies voor toslink kabel?
Ik hoorde ook geen verschil tussen een kabel van een tientje en een van bijna een rug... Ik denk dat mijn installatie toch wel op het niveau zit waarop je dat zou moeten horen.VintageHarry schreef:Zojuist twee kabels besteld, een Oehlbach van elf en een ValueLine van twee euro. Eens kijken of ik verschil hoor, verwacht van niet. Ik zal wel in de categorie doven thuishoren
Re: Advies voor toslink kabel?
Enkelblinde tests kunnen ook onbetrouwbaar zijn. Ik heb ooit eens deelgenomen aan een informele enkelblinde test van twee paar korte, audiofiele luidsprekerkabels.
Een collega van mij (Frank) gooide buiten ons zicht een muntje op om te bepalen welke kabels hij aan moest sluiten, hij haalde altijd beide kabels los en rommelde altijd wat met alle vier de kabels. Twee andere collega's (Richard en Bert) en een vriend van Richard (Hans) luisterden naar de muziek en probeerden te horen welke kabel gebruikt werd. Ik luisterde uitsluitend naar het geluid van het verwisselen van de kabels en schreef mijn antwoord op voor de muziek aangeschakeld werd. Richard en Hans geloofden in hoorbare verschillen, Bert had geen uitgesproken mening en ik was sceptisch. We hadden van tevoren besloten 10 pogingen te doen en enkelzijdig te testen: als iemand er 8 of meer goed zou hebben, zou het gelden als een significant resultaat.
Het resultaat was uiteindelijk dat Bert er 3 van de 10 goed had(*). Richard en Hans hadden er 4 van de 10 goed, maar hadden wel steeds exact hetzelfde antwoord gegeven terwijl ze niet (althans niet bewust) bij elkaar hadden afgekeken. Ze hadden wel naast elkaar op de bank gezeten. Ik had er 0 van de 10 goed. Doordat we besloten hadden enkelzijdig te testen hadden we geen van allen een significant resultaat, maar dat ik bij alle tien de pogingen precies het verkeerde antwoord gaf na naar het geluid van het verwisselen van de kabels te luisteren, geeft natuurlijk te denken.
(*): Het kan zijn dat ik het door elkaar haal en Bert er 4 goed had en Richard en Hans 3. Ik herinner het me niet precies meer, het is meer dan twintig jaar geleden. Van de rest ben ik nog wel zeker.
Een collega van mij (Frank) gooide buiten ons zicht een muntje op om te bepalen welke kabels hij aan moest sluiten, hij haalde altijd beide kabels los en rommelde altijd wat met alle vier de kabels. Twee andere collega's (Richard en Bert) en een vriend van Richard (Hans) luisterden naar de muziek en probeerden te horen welke kabel gebruikt werd. Ik luisterde uitsluitend naar het geluid van het verwisselen van de kabels en schreef mijn antwoord op voor de muziek aangeschakeld werd. Richard en Hans geloofden in hoorbare verschillen, Bert had geen uitgesproken mening en ik was sceptisch. We hadden van tevoren besloten 10 pogingen te doen en enkelzijdig te testen: als iemand er 8 of meer goed zou hebben, zou het gelden als een significant resultaat.
Het resultaat was uiteindelijk dat Bert er 3 van de 10 goed had(*). Richard en Hans hadden er 4 van de 10 goed, maar hadden wel steeds exact hetzelfde antwoord gegeven terwijl ze niet (althans niet bewust) bij elkaar hadden afgekeken. Ze hadden wel naast elkaar op de bank gezeten. Ik had er 0 van de 10 goed. Doordat we besloten hadden enkelzijdig te testen hadden we geen van allen een significant resultaat, maar dat ik bij alle tien de pogingen precies het verkeerde antwoord gaf na naar het geluid van het verwisselen van de kabels te luisteren, geeft natuurlijk te denken.
(*): Het kan zijn dat ik het door elkaar haal en Bert er 4 goed had en Richard en Hans 3. Ik herinner het me niet precies meer, het is meer dan twintig jaar geleden. Van de rest ben ik nog wel zeker.
Re: Advies voor toslink kabel?
Erger nog, het is mogelijk soms verschil te horen tussen dezelfde kabel!anonamemouse schreef:Ik hoorde ook geen verschil tussen een kabel van een tientje en een van bijna een rug... Ik denk dat mijn installatie toch wel op het niveau zit waarop je dat zou moeten horen.VintageHarry schreef:Zojuist twee kabels besteld, een Oehlbach van elf en een ValueLine van twee euro. Eens kijken of ik verschil hoor, verwacht van niet. Ik zal wel in de categorie doven thuishoren
groet,
Aat
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Advies voor toslink kabel?
Wat is het verschil tussen een kabel?AatV schreef:Erger nog, het is mogelijk soms verschil te horen tussen dezelfde kabel!anonamemouse schreef:Ik hoorde ook geen verschil tussen een kabel van een tientje en een van bijna een rug... Ik denk dat mijn installatie toch wel op het niveau zit waarop je dat zou moeten horen.VintageHarry schreef:Zojuist twee kabels besteld, een Oehlbach van elf en een ValueLine van twee euro. Eens kijken of ik verschil hoor, verwacht van niet. Ik zal wel in de categorie doven thuishoren![]()
groet,
Aat
Des te duurder des te klinkt ie.
Re: Advies voor toslink kabel?
Hetgeen de vraag oproept hoe klank verhandeld wordt. En hoe dure klank klinkt en hoe goedkope klank klinkt. Hier lijkt Leo meer van te weten. Kom op, vertel......pappaleo schreef:...................................
Des te duurder des te klinkt ie.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Advies voor toslink kabel?
viewtopic.php?f=18&t=27548#p1918721dre schreef:Wat voor kabel was dat?
Ik weet het type niet meer.
Ook 16 jarige dochter hoorde geen verschil, zij was niet een oordopjes type in die tijd.
Re: Advies voor toslink kabel?
Wie geen verschil hoort, kan tevreden zijn: Hij is lekker goedkoop uit. Wie het wel hoort, is tevreden met z'n investering. Ze kunnen elkaar helaas weinig overtuigen, omdat ze niet hetzelfde horen. Zo simpel lijkt me de conclusie.
Re: Advies voor toslink kabel?
Een goede AB test organiseren is inderdaad niet eenvoudig. Dat doe je niet even dobbelend op een achternamiddag, las ik ergens. Persoonlijk vind ik daarbij het onthouden van klankmomenten in de muziek om ze te vergelijken het lastigste. Meestal vergelijk ik daarom korte stukjes van bijvoorbeeld een minuut en luister ik bijvoorbeeld naar verschillen in het galmveld op opnames van klassieke muziek. Hoor je de paukenslag als los onderdeel van zijn nagalm uit de zaal daarna, of hoor je vooral een nagalm die plotseling begint? Eerste is beter.
Re: Advies voor toslink kabel?
Muziek met geluiden die ruimte suggereren gebruik ik sowieso voor een kwaliteitscheck omdat de juiste timing en relatieve niveau van galmgeluid volgens mij voor de hoorbare kwaliteit daarvan essentieel is. In beoordelingen van zeer goed klinkende installaties wordt vaak ruimte om of tussen de instrumenten gemeld. Wat blijft daarvan over als je een spotgoedkope Toslink gebruikt? Al geluisterd? Klinkt misschien als mp4 of aptX.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Advies voor toslink kabel?
Ik ben blij dat jij als 40+er nog de oren van een 15 jarig meisje hebt en de subtiliteiten van een bepaald geluid als enige persoon ter wereld langer als 15 seconden kunt onthouden. Ik hoop dat je werkt in een high-end studio of bij een audiokabelmaker, zo niet dan laat je je talent echt verloren gaan...Wieger61 schreef:Muziek met geluiden die ruimte suggereren gebruik ik sowieso voor een kwaliteitscheck omdat de juiste timing en relatieve niveau van galmgeluid volgens mij voor de hoorbare kwaliteit daarvan essentieel is. In beoordelingen van zeer goed klinkende installaties wordt vaak ruimte om of tussen de instrumenten gemeld. Wat blijft daarvan over als je een spotgoedkope Toslink gebruikt? Al geluisterd? Klinkt misschien als mp4 of aptX.
Re: Advies voor toslink kabel?
Dank je
Zij die niet zo begaafd zijn, kunnen gerust zijn: Ze zijn goedkoper uit. Desalniettemin ben ik blij dat ontwikkelaars van audioapparatuur wel zulke mierenneukers zijn. Zo heeft Putzeys de klokfrequentie van zijn DSP niet op 192 kHz staan vanwege een voor velen van ons onhoorbare verbetering van het geluid. Dank Bruno!
Re: Advies voor toslink kabel?
Hier een interessante uitleg van de bronnen van jitter en metingen aan verschillende modellen: https://www.stereophile.com/features/368/index.html .
Op het einde gaat het over de psycho-akoestische ervaring van relatief veel jitter: https://www.stereophile.com/content/tra ... low-jitter Erg interessant.
Mijn ervaring: Het verschil tussen een goede en een zeer goede CD-transport is (onder andere) de suggestie van ruimte (diepte x breedte). Op een CD-transport van C.E.C. klinken klassiek opnames diep en breed, op een Cyrus transport ondiep. Als je de Cyrus gebruikt, weet je niet wat je mist.
Op het einde gaat het over de psycho-akoestische ervaring van relatief veel jitter: https://www.stereophile.com/content/tra ... low-jitter Erg interessant.
Mijn ervaring: Het verschil tussen een goede en een zeer goede CD-transport is (onder andere) de suggestie van ruimte (diepte x breedte). Op een CD-transport van C.E.C. klinken klassiek opnames diep en breed, op een Cyrus transport ondiep. Als je de Cyrus gebruikt, weet je niet wat je mist.
Re: Advies voor toslink kabel?
Er zal ongetwijfeld een groot prijsverschil in beide loopwerken zitten. Kun je ook aangeven waarin ze nog meer verschillen waardoor ze zo verschillend van diepte zijn?Wieger61 schreef:Mijn ervaring: Het verschil tussen een goede en een zeer goede CD-transport is (onder andere) de suggestie van ruimte (diepte x breedte). Op een CD-transport van C.E.C. klinken klassiek opnames diep en breed, op een Cyrus transport ondiep. Als je de Cyrus gebruikt, weet je niet wat je mist.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Advies voor toslink kabel?
Bedankt voor de links Wieger. Erg interessant zeg, en verrassend ook. Verplcht leesvoer, mn voor objectivisten.
@Pjotr: lees de artikelen eens, maar de titel geeft al een hint
@Pjotr: lees de artikelen eens, maar de titel geeft al een hint
Re: Advies voor toslink kabel?
Bedoel je dat dat met jitter te maken zou hebben? Dat woord dwaalt een beetje rond.Henkjan schreef:Bedankt voor de links Wieger. Erg interessant zeg, en verrassend ook. Verplcht leesvoer, mn voor objectivisten.
@Pjotr: lees de artikelen eens, maar de titel geeft al een hint
Sorry hoor maar dit soort proza: "It sounded as though the violins were being played with hacksaw blades.In addition, low-level detail was lost; the harpsichord seemed to disappear, blabbalblablabalbla............................... " Kan ik niet serieus nemen. Hele klavecimbels zoek en violen die hij met kettingzagen te lijf gaat enz. enz. Audioter kan bijna niet.....
