Douwe's frankenstein set. Center en rears

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Ok, nog een vraag...

Kan het / is het nuttig om de nearfield woofer meting met de meting op een meter te combineren om ook het lage deel mee te simmen ?

ff snel wat gefrutseld. Vind het maar lastig allemaal, dikke dip op 10K en de dip op 700Hz negeer ik maar even voor het gemak... fase en imp is prima
Filter 1 gemeten.png
SPL filter 1 gemeten response.png
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

Ziet er opvallend goed uit. Lukt het je met een Notch-filter (condensator, spoel, kleine weerstand in serie) parallel aan de tweeteraansluitingen om de piek bij 2 kHz weg te werken, ben je klaar. Gelukkig begint de woofer pas boven de 5kHz te bundelen. Een alternatief is een lagere overnamefrequentie op 2kHz, alleen dan moet je de bult van de tweeterkarakteristiek slim weten weg te werken. Succes!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Dacht dat het aardig was ja :)

Heb met spullen die ik heb liggen iets erg vergelijkbaars gemaakt, die hang ik er morgen even aan.

Best verschil met het eerste filter iig :D
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

De dip bij 10kHz heeft vrijwel zeker te maken met de plaatsing van de tweeter in de mond van de wooferhoorn. Niets aan te doen. Overigens moeilijk te horen omdat de dip zo smal is en omdat je onder een andere hoek daar juist een piek hebt.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

Alleen de dip bij 700Hz blijft mysterieus, vooral omdat die nearfield weg is. Het kunnen niet randreflecties zijn omdat de afstand woofer - rand - microfoon te veel varieert. Het zou heftige resonanties in je baspoorten unisono kunnen zijn. Misschien mede veroorzaakt door de lengte van de buis die ongeveer gelijk is aande afstand tussen de buizen. Is die toevallig 50 of 25 cm, dus ongeveer een deel van de golflengte van 700 Hz? Al de geluidsdruk aan de mondopening gemeten?
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 22 jun 2019, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Mondopening nog niet gemeten, t zit nog in klemmen. Wellicht helpt dat ook niet. Morgen lijm ik m vast.

Vd week nog even wat meten. Pak ik de mondopening ook mee
Laatst gewijzigd door Douwe84 op za 22 jun 2019, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Shadow »

:-#
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Shadow schreef:
:-#
Que?

Ander filtertje speelt nu, minder heftig op het hoog. Zal vanavond ff fototje posten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Shadow »

Ik zal geen flauwe grappen maken over mondopeningen - oh nee - maar je gaat lekker zo =D>
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

haha ja, na de wel niet hobby en 9 maanden discussie... :P

Dit speelt er nu, eigenlijk heel niet gek... filtertje hier boven ziet er wel netter uit dus ga na het meten en z nog wel wat bestellen :)
bij elkaar geraapt filter.png
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Wieger61 schreef:
Alleen de dip bij 700Hz blijft mysterieus, vooral omdat die nearfield weg is. Het kunnen niet randreflecties zijn omdat de afstand woofer - rand - microfoon te veel varieert. Het zou heftige resonanties in je baspoorten unisono kunnen zijn. Misschien mede veroorzaakt door de lengte van de buis die ongeveer gelijk is aande afstand tussen de buizen. Is die toevallig 50 of 25 cm, dus ongeveer een deel van de golflengte van 700 Hz? Al de geluidsdruk aan de mondopening gemeten?
Afstand hart hart is 29cm, lengte 16eneenbeetje.

Wat is unisono ?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

Nee :-S
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

Nou, de in en uitstroming wijzigingen de effectieve poortlengte, dus die zou best eens 2 x de hartafstand kunnen zijn. Alleen die afstanden hebben weinig met 700 Hz te maken ... :-(
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Helaas, kan het iets met de scherpe hoeken te maken hebben ? of is dat diffractie in het hoog only ?

Baffle er op gelijmd en weer in elkaar gezet. Deze week vreselijk druk, elke avond al vol gepland dus meten gaat na het weekend worden. ik kan wel even prutsen aan een notch voor de bult op 1750Hz

Uiteraard een plaatje.
baflle gelijmd.jpg
Edit: Zoiets dan denk ik. spul voor de nothc heb ik liggen, paar dingetjes bestellen maar dat overstijgt de verzendkosten maar net. heel even wachten want zit nog wat anders in het vat... Iets met surround speakers :hide:
Filter 2 gemeten response.png
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door MarcoSQ »

Bij 700Hz; ik gok erop dat je daar naar de 'eerste orgelpijp-resonantie' van je pijpjes zit te kijken.
Is in algemene zin een probleem bij (vooral) kleinere kastjes, en heb er bij mijn vorige kleine monitortjes ook best last van gehad.
If so, dan zou je ze met dichtgestopte poorten niet meer mogen terugmeten.

Met scherpe hoeken in je kast kan het (lijkt mij) niks te maken hebben.

Gedrag komt namelijk heel behoorlijk overeen met dat van twee poorten van iets meer dan 50mm dia (55mm?) en grofweg 200mm lengte.
Is eigenlijk niet veel tegen te doen. Poortoutput een beetje dempen (bijvoorbeeld rietjes erin), maar daar worden ze ook minder efficient van. Of poorten verplaatsen...maar das praktisch bezien geen oplossing. Sommigen zeggen dat gaatjes boren in de poort helpt, als een soort hoogfrequent-demping. Ik heb het nooit geprobeerd. De poort zou dan iets verlengd moeten om te compenseren.

Verder; ik vind dat je filtercurves extreem 'hoekig' zijn. Waarmee ik bedoel dat ze niet vloeiend verlopen van passband, naar stopband.
Het is alles, of niets. Het stukje waar 2 drivers samen sommeren, waar ze samen de klus klaren, is maar een krappe 2kHz breed. Dat gaat misschien vol op de as een mooie som geven, maar buiten de as.... het lijkt me onwaarschijnlijk. Dit deed je op de eerste pagina een héél stuk mooier ;-).

Als je eens testcomponentjes nodig hebt : roep maar hoor. Het meeste heb ik liggen, en ik ben niet ver van je weg...
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

Een beetje Sonofil in de poorten? De basreflexafstemming is circa 45 Hz, dus de demping is bij die frequentie veel minder dan bij 700Hz. Daar kan het dan net helpen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

MarcoSQ schreef:
Bij 700Hz; ik gok erop dat je daar naar de 'eerste orgelpijp-resonantie' van je pijpjes zit te kijken.
Is in algemene zin een probleem bij (vooral) kleinere kastjes, en heb er bij mijn vorige kleine monitortjes ook best last van gehad.
If so, dan zou je ze met dichtgestopte poorten niet meer mogen terugmeten.

Met scherpe hoeken in je kast kan het (lijkt mij) niks te maken hebben.

Gedrag komt namelijk heel behoorlijk overeen met dat van twee poorten van iets meer dan 50mm dia (55mm?) en grofweg 200mm lengte.
Is eigenlijk niet veel tegen te doen. Poortoutput een beetje dempen (bijvoorbeeld rietjes erin), maar daar worden ze ook minder efficient van. Of poorten verplaatsen...maar das praktisch bezien geen oplossing. Sommigen zeggen dat gaatjes boren in de poort helpt, als een soort hoogfrequent-demping. Ik heb het nooit geprobeerd. De poort zou dan iets verlengd moeten om te compenseren.

Verder; ik vind dat je filtercurves extreem 'hoekig' zijn. Waarmee ik bedoel dat ze niet vloeiend verlopen van passband, naar stopband.
Het is alles, of niets. Het stukje waar 2 drivers samen sommeren, waar ze samen de klus klaren, is maar een krappe 2kHz breed. Dat gaat misschien vol op de as een mooie som geven, maar buiten de as.... het lijkt me onwaarschijnlijk. Dit deed je op de eerste pagina een héél stuk mooier ;-).

Als je eens testcomponentjes nodig hebt : roep maar hoor. Het meeste heb ik liggen, en ik ben niet ver van je weg...
Dank voor je aanbod, daar maak ik graag gebruik van als ik weer wat te testen heb :)

In de sim is het op 15 graden ook al waardeloos inderdaad, dat is wel jammer. Ik heb gisteren even wat geprutst maar daar kwam echt niets moois uit.

Aan welke breedte moet ik denken voor een nette off axis response ? is daar uberhaubt iets over te zeggen ? bv 4Kz als streven oid ?

Ik ga ook even op zoek naar projecten met deze coax, misschien kan ik wat afkijken :sure:
Wieger61 schreef:
Een beetje Sonofil in de poorten? De basreflexafstemming is circa 45 Hz, dus de demping is bij die frequentie veel minder dan bij 700Hz. Daar kan het dan net helpen.
Ga ik proberen zodra ik weer wat ga meten, leuk om dat effect te zien (als het er is :P)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

toch even aan het prutsen geweest. oplopend hoog is een ding maar de overname bandbreedte (mooi woord toch) is een stukje breder
Filter 3 gemeten response.png
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door MarcoSQ »

Dat ziet er wat mij betreft dramatisch veel beter uit ja, chapeau :).
Veel regelmatigere/vloeiendere flanken, met name die van de tweeter is echt onvergelijkbaar veel mooier :). (Die laatste kón ook eigenlijk echt niet wmb :-$ )

Dat oplopen boven 12kHz ; ik zou me er niet druk om maken. In ieder geval niet, voordat je het gehoord hebt.
Om te beginnen is dat stukje nou niet heel erg kritisch, het dreigt al bijna buiten gehoorbereik te vallen.
(Kan stiekem zelfs wel een lekker frisse indruk geven).
Maar belangrijker : in de datasheet zie je hem ook terug, en op 15 graden ben je hem al volledig kwijt. Wegcompenseren zou kunnen betekenen, dat je iets weghaalt wat eigenlijk niet weg had gehoeven.
(je simuleert toch met metingen op nul graden, dat begrijp ik toch goed ? En wat is die groene curve dan, want daar loopt het tóch ook wat op boven 12k ?)

Gekozen crossoverpunt is ook prima zo, voor een 13cm + 25mm. Lijkt op papier allemaal stukken beter dan de eerdere situatie.

Hoge spoelwaarde voor die woofer zeg, een stuk hoger dan ik zou verwachten... Hoewel, met zo'n smal kastje zou het misschien nog niet eens zo heel gek zijn.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

:)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Mooi! leuk dit :)

Dit is 0 Graden inderdaad, de groene lijn is het gemiddelde van de 3 geladen responses 0 15 en 30gr meen ik...

Dit filter ga ik bij elkaar scharrelen en vd week nog aansluiten, als het lukt iig..

Wat ik wel lastig vind is het klankmatig beoordelen van een enkele speaker, normaliter zou je een stereo paar neerzetten en een bekende playlist aanzetten. Ik denk dat ik deze maar onder de tv zet waar hij toch komt en dan mono ga luisteren...

-edit- heb een aantal filter delen liggen, ik bestel de rest want moet toch nog wat meer van rumoh hebben :)
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

De poorten al gemeten? Ik ben benieuwd :-)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Niets meer kunnen doen, hoop komende week even tijd te kunnen maken voor metingen aan de poort (direct een meting met een beetje demping er in ter vergelijk)en huidig filter.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

Bekend probleem: Tijd :-)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

er is genoeg, ik heb te weinig :P

Ondertussen een beetje voor de surrounds aan het rommelen...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”