Ah, je hebt nog een soort pre-ringing aan het begin van de impuls, dat had ik over het hoofd gezien. Of je die nou wel of niet binnen je gate moet hebben is met niet helemaal duidelijk. Hij ontstaat door de manier waarop ARTA de impulsrespons berekent. Aan de ene kant is de pre-ringing onderdeel van je signaal, aan de andere kant ziet de frequentierespons er beter (betrouwbaarder?) uit als je niet een hoop (bijna) stilte vóór de piek van je impulsrespons meeneemt binnen je gate.Nooby schreef:Ok, ik dacht aan het begin vd impulszo dan dus ?
Douwe's frankenstein set. Center en rears
Moderator: Beheerdersteam
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Laatst gewijzigd door Chocomel op di 18 jun 2019, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Ik ga vanavond nog eens aan de slag met alle tips van hier. Als er dan geen fatsoenlijke meting uit komt zou je bijna denken dat het ergens anders aan ligt...
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Dit heb ik er van kunnen bakken:
Nearfield met filter 2 weg
1m met filter 2 weg
tweeter nearfield + 1m
woofer nearfield
woofer farfield
Nearfield met filter 2 weg
1m met filter 2 weg
tweeter nearfield + 1m
woofer nearfield
woofer farfield
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
ik was de demping vergeten...
Nearfield woofer met demping:
1m woofer met demping
Nearfield woofer met demping:
1m woofer met demping
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Waar komt toch bij de woofer die dip op 700 Hz op 1 meter vandaan die je ook onder andere hoeken optreedt?
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Werkelijk geen idee, ik heb nu alleen ff on axis gemeten. Off kan ik morgen wel even doen denk ik, het gaat al soepeler allemaal 
Waar zou t evt van kunnen komen ? De speaker stond op een stapel speakers, massief dus... Moet dat anders ?
Edit: nearfield is gewoon 1m meting maar dan dichtbij toch ?
Waar zou t evt van kunnen komen ? De speaker stond op een stapel speakers, massief dus... Moet dat anders ?
Edit: nearfield is gewoon 1m meting maar dan dichtbij toch ?
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Nearfield is dichtbij: Max 1 inch zou ik zeggen. Die dip onder andere hoeken heb je al eerder gemeten. En die stapel verandert je meting door de kasten en mogelijk door meetrillende luidsprekers. Ik doe mijn metingen op een stevige camerastatief.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Dan ook maar op zoek naar een alternatief daar voor.
Eerder deed ik de meting op de tafel, aan de rand. Dan zat er niets onder verder...
Eerder deed ik de meting op de tafel, aan de rand. Dan zat er niets onder verder...
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Heel eventjes inbreken hoor
. Voor mijn begrip; wat ben je hier nu aan het meten, je (gefilterde) coax, of de Classix als een soort controlemeting ?
Ik neem even aan, je coax. Het ziet er nogal heel sterk naar uit, dat je hier 1 of waarschijnlijk 2 vrijwel ONgefilterde drivers aan het meten bent.
Ergo ; check eerst even of je filter zelf wel goed in elkaar steekt. Ik vermoed een aardig rijtje aan grove foutjes
.
(En/of : leg een GEfilderde drivermeting ter controle, naast een ONgefilderde)
Zie bijvoorbeeld je gefilterde tweetercurve op deze pagina. Vrijwel gelijk aan de ONgefilterde curve op de vorige pagina.
Ook de woofer ziet mij er nogal mild gefilterd, tot zelfs helemaal niet gefilterd uit.
Niet verrassend dat die twee niet willen optellen. Tenzij ik iets helemaal verkeerd begrepen heb in dit verhaal.
Meetfoutjes zijn er vast en zeker, maar vallen in het niet bij de 'grote' fout...
.
[drie edits later ; vaag, de dubbelepunt doet het niet meer op dit forum kennelijk...]
Ik neem even aan, je coax. Het ziet er nogal heel sterk naar uit, dat je hier 1 of waarschijnlijk 2 vrijwel ONgefilterde drivers aan het meten bent.
Ergo ; check eerst even of je filter zelf wel goed in elkaar steekt. Ik vermoed een aardig rijtje aan grove foutjes
(En/of : leg een GEfilderde drivermeting ter controle, naast een ONgefilderde)
Zie bijvoorbeeld je gefilterde tweetercurve op deze pagina. Vrijwel gelijk aan de ONgefilterde curve op de vorige pagina.
Ook de woofer ziet mij er nogal mild gefilterd, tot zelfs helemaal niet gefilterd uit.
Niet verrassend dat die twee niet willen optellen. Tenzij ik iets helemaal verkeerd begrepen heb in dit verhaal.
Meetfoutjes zijn er vast en zeker, maar vallen in het niet bij de 'grote' fout...
[drie edits later ; vaag, de dubbelepunt doet het niet meer op dit forum kennelijk...]
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Inderdaad de coax 
Vandaag enkel de eerste 2 meetingen compleet met filter gedaan, woof en tweet gewoon aangesloten.
De rest is zonder filter tweet en woof los en de laatste 2 de woof met demping 1m en near.
@wieger: maar eens op zoek naar een statief of idd een kruk, liefst inklapbaar ivm de ruimte.
Vandaag enkel de eerste 2 meetingen compleet met filter gedaan, woof en tweet gewoon aangesloten.
De rest is zonder filter tweet en woof los en de laatste 2 de woof met demping 1m en near.
@wieger: maar eens op zoek naar een statief of idd een kruk, liefst inklapbaar ivm de ruimte.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Duidelijk, dank. In dat geval inderdaad gewoon nog geen mooi aansluitend filter zo, maar niet zo ernstig als ik dacht
.
Als ik je goed begrijp, ben je dan nu juist bezig om zo goed mogelijke 'basismetingen' te krijgen (?). Juist om de input voor je filtersim zo goed mogelijk te krijgen.
Dan inderdaad ; probeer het inderdaad wat reflectievrijer te krijgen. Geen absolute noodzaak, het ziet er al redelijk uit, maar het zou zeker fijn zijn.
Je resultaten zien er iig niet heel raar uit.
Het wordt mooi weer; sleep de boel lekker naar buiten. Praktisch gezien is het gewoon heel erg lastig om dit binnenshuis voor elkaar te krijgen in een normaal woonhuis (meubels, rommel), zeker in een voor zover ik me herinner kleinere ruimte.
Als ik je goed begrijp, ben je dan nu juist bezig om zo goed mogelijke 'basismetingen' te krijgen (?). Juist om de input voor je filtersim zo goed mogelijk te krijgen.
Dan inderdaad ; probeer het inderdaad wat reflectievrijer te krijgen. Geen absolute noodzaak, het ziet er al redelijk uit, maar het zou zeker fijn zijn.
Je resultaten zien er iig niet heel raar uit.
Het wordt mooi weer; sleep de boel lekker naar buiten. Praktisch gezien is het gewoon heel erg lastig om dit binnenshuis voor elkaar te krijgen in een normaal woonhuis (meubels, rommel), zeker in een voor zover ik me herinner kleinere ruimte.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Wat betreft tijdvenster en laagste frequentie: Het tijdvenster tot de eerste plafond/vloerreflectie is met de speaker halverwege breed wortel(h^2+s^2) - s, met de plafondhoogte h en s de meetafstand. Deel de berekende afstand door de geluidssnelheid voor je tijdvensterduur. Meet op te minste 5 x de grootste afstand van het trillend object. Bij een woofertje van circa 10 cm op 50 cm. Dat levert een laagste frequentie van 140Hz bij een plafond van 2,7m. Akoestisch nauwkeuriger neem je de kastrandreflecties ook mee en meet je dus op 5 x de bafflediagonaal. Maar dan wordt de frequentiekarakteristiek getekend in grovere stappen van de laagste frequentie van 200 Hz of meer. Enerzijds, anderzijds.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op wo 19 jun 2019, 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Klopt, eerst wil ik weten of ik goed meet en daarna verder met die metingenMarcoSQ schreef:Duidelijk, dank. In dat geval inderdaad gewoon nog geen mooi aansluitend filter zo, maar niet zo ernstig als ik dacht.
Als ik je goed begrijp, ben je dan nu juist bezig om zo goed mogelijke 'basismetingen' te krijgen (?). Juist om de input voor je filtersim zo goed mogelijk te krijgen.
Dan inderdaad ; probeer het inderdaad wat reflectievrijer te krijgen. Geen absolute noodzaak, het ziet er al redelijk uit, maar het zou zeker fijn zijn.
Je resultaten zien er iig niet heel raar uit.
Het wordt mooi weer; sleep de boel lekker naar buiten. Praktisch gezien is het gewoon heel erg lastig om dit binnenshuis voor elkaar te krijgen in een normaal woonhuis (meubels, rommel), zeker in een voor zover ik me herinner kleinere ruimte.
Naar buiten is nog even lastig, die kleinere ruimte is een appartement op 3 hoog. ik zou in de toekomst het geheel mee kunnen slepen naar mijn zusje met 3500m2 tuin of rond maart volgend jaar in de eigen tuin.
Het moet binnen toch wel mogelijk zijn iets werkbaars te meten zodat de basis gelegd kan worden lijkt me...
De meeting van het woofertje ziet er filterloos nog niet eens zo slecht uit meen ik, alleen die dip op 700Hz
Kan ik een en ander nog een beetje manipuleren ? dus lager plaatsen maar bv dikke kussens over de meetafstand op de grond leggen ( fatboy zitzak wellicht) of is dat gerommel in de marge ?Wieger61 schreef:Wat betreft tijdvenster en laagste frequentie: Het tijdvenster tot de eerste plafond/vloerreflectie is met de speaker halverwege breed wortel(h^2+s^2) - s, met de plafondhoogte h en s de meetafstand. Deel de berekende tijd door de geluidssnelheid voor de laatste frequentie. Meet op te minste 5 x de grootste afstand van het trillend object. Bij een woofertje van circa 10 cm op 50 cm. Dat levert een laagste frequentie van 140Hz bij een plafond van 2,7m. Akoestisch nauwkeuriger neem je de kastrandreflecties ook mee en meet je dus op 5 x de bafflediagonaal. Maar dan wordt de frequentiekarakteristiek getekend in grovere stappen van de laagste frequentie van 200 Hz of meer. Enerzijds, anderzijds.
De huiskamer is zon 4,5 x 6, in het midden van de breedte/hoogte as en 1/3 van de lengte as plaatsen met de speaker richting het langste deel vd kamer is wel ok ?
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Lijkt me prima. Maak ergens daarin een objectvrije, dus lege ruimte zo breed en diep als het plafond hoog is met in het midden luidspreker en microfoon. Demping op de grond moet voldoende poreus zijn om niet zelf voor reflecties te zorgen (maar hoe poreuzer, hoe lager de demping) en werkt alleen voor de hogere frequenties met een golflengte van circa 8 x de dempingsdikte of minder. En demping op de grond zonder demping tegen het plafond lost maar de helft van je probleem op. Dus gepiel in de marge zou ik zeggen. En buiten is alleen een grondvlakmeting een alternatief omdat met een luidspreker op een standaard je altijd nog de vloerreflectie hebt. Pas met de luidspreker op een staander van 2,5 meter levert meerwaarde op, maar ook een lastige klus.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
ok, net weer even wat gedaan.
Opstelling op tafel op een kist wijn, smalste waar ik hem op durfte te zetten
1/3 vd kamer met 2/3 vrij voor de speaker.
ik heb ter controle de vifa die ik heb voor mn 2 weg ook gemeten in deze opstelling, dit ziet er prima uit toch ?
beide met filter nearfield:
beide me filter 1m:
tweeter nearfield zonder filter:
tweeter 1m zonder filter:
woofer nearfield:
woofer 1m:
Ter controle, Vifa tweeter in 20cm brede baffle:
nearfield:
1m:
Opstelling op tafel op een kist wijn, smalste waar ik hem op durfte te zetten
1/3 vd kamer met 2/3 vrij voor de speaker.
ik heb ter controle de vifa die ik heb voor mn 2 weg ook gemeten in deze opstelling, dit ziet er prima uit toch ?
beide met filter nearfield:
beide me filter 1m:
tweeter nearfield zonder filter:
tweeter 1m zonder filter:
woofer nearfield:
woofer 1m:
Ter controle, Vifa tweeter in 20cm brede baffle:
nearfield:
1m:
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
zie net dat de tweeter metingen de zelfde zijn, verkeerde overschreven helaas.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Euh, hoe moet ik het zeggen, het filter werkt niet. Bevat je simulatieprogramma een functie om het filter langs een doelgrafiek te krijgen? Ik gebruik met veel succes LspCAD. Die zoekt keurig de componenten voor een ingesteld filter bij elkaar nadat je hem goed ingesteld de goede richting op stuurt.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Die conclusie trok ik idd ook, dat ziet er niet uit. (en het klinkt ook raar) Het filter ga ik ook nog even checken hoor, tweet en woof los meten ed om zeker te stellen dat het filter wel goed in elkaar zit.
Rest me wel de vraag of de metingen zonder filter ergens op lijken, zo ja ga ik deze opnieuw doen en neem ik ook de 15 en 30 graden metingen mee en ga ik daarmee aan de slag.
Ik gebruik vituixcad, daar kan je wel een doelcurve instellen echter is me dat nog niet helemaal gelukt.
Rest me wel de vraag of de metingen zonder filter ergens op lijken, zo ja ga ik deze opnieuw doen en neem ik ook de 15 en 30 graden metingen mee en ga ik daarmee aan de slag.
Ik gebruik vituixcad, daar kan je wel een doelcurve instellen echter is me dat nog niet helemaal gelukt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Zo te zien staat er wat uit fase, anders krijg je nooit zo'n dip.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Ik zou eerst beide los van elkaar langs een curve leggen, dan de tweeter zachter zetten en dan de polariteit checken. Ik hoop dat het zo lukt.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Ik zal het een en ander van het filter checken en nogmaals meten en zal metingen zonder filter doen waarmee ik dan in vituixcad aan de gang ga.
Wordt vervolgd
-edit- kon het niet laten even wat metingen te doen...
Ik heb nu nearfield en 1m metingen 0gr 15gr en 30gr
Wat ik nog niet heb is IMP metingen, die heb ik ook nog nodig lijkt me, of kan ik de trace gebruiken ?
Hiermee kan ik aan de gang met VituixCAD toch... ?
Wordt vervolgd
-edit- kon het niet laten even wat metingen te doen...
Ik heb nu nearfield en 1m metingen 0gr 15gr en 30gr
Wat ik nog niet heb is IMP metingen, die heb ik ook nog nodig lijkt me, of kan ik de trace gebruiken ?
Hiermee kan ik aan de gang met VituixCAD toch... ?
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Zonder impedantiemeting klopt je simulatie niet. Vooral impedantie en fase rond de resonantiefrequentie van de tweeter zijn belangrijk.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Dayton levert de impedantiebestanden ( .zma) mee met de drivers, die kan je gebruiken. Als je de driver inbouwt in een kast verandert alleen het impedantieverloop van de woofer rond de 100 Hz. Voor het maken van het filter maakt dat niet zoveel uit.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
klopt dat bedacht ik met net ook, ga ik daar mee aan de gang 
