Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Hallo,
Nieuw hier en momenteel de laatste hand aan het leggen aan een setje fostex fe206en in de behuizing van de fe 208ez.
Nu heb ik hier nog een bijna compleet buizenversterkertje in onderdelen liggen uit de elektuur van eind jaren 80, uit mn hoofd.
Mis eigenlijk alleen de buizen (heb ik met de laatste verhuis veilig opgeborgen, kan ze nu dus never nooit niet meer vinden) maar deze zijn nog goed verkrijgbaar dus geen probleem. Wat denken jullie , zou dat een leuk projectje zijn of kan ik beter naar iets anders uitkijken. Ze klonken destijds best goed, maar kocht toen een leuke Aura set en heb ze afgedankt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Ah!buis »

Je bedoelt de "Straight" 2xEL34+ECC83+EF86 ? Is Ray mee bezig geweest meen ik.Best een leuke versterker, wel een dure UGT.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door ray5150 »

Nee, hoor. ik heb nog nooit een buizen-eindversterker gebouwd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Nee, hoor. ik heb nog nooit een buizen-eindversterker gebouwd.
Tja, iemand heeft hier er wel mee bezig geweest :?
Dat ik aan Ray dacht is geen wonder ... waar ie niet mee bezig is geweest is op de vingers van één hand te tellen :lol:
Anne
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Ah!buis schreef:
Je bedoelt de "Straight" 2xEL34+ECC83+EF86 ? Is Ray mee bezig geweest meen ik.Best een leuke versterker, wel een dure UGT.
Anne
Uhm...ugt?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Ah!buis »

UitGangsTrafo ! En was 't de Straight ?
Anne
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Ah!buis schreef:
UitGangsTrafo ! En was 't de Straight ?
Anne
Oh, sorry heb de beide ringkern uitgangstrafo,s ook hoor. Was idd de straight
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door AatV »

Misschien was het deze wel :
elektuur 4 pitter.jpg
groet,
Aat
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

AatV schreef:
Misschien was het deze wel :

elektuur 4 pitter.jpg

groet,
Aat
Het is idd deze, met dezelfde buizen als de straight, gaat het niet om dezelfde dan?
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Peter 53 schreef:
AatV schreef:
Misschien was het deze wel :

elektuur 4 pitter.jpg

groet,
Aat
Het is idd deze, met dezelfde buizen als de straight, gaat het niet om dezelfde dan?
Heb de elkektuur er even bijgepakt, heet idd de vierpitter.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

En verkeerd gelezen waren alleen de el 84 als eindbuizen bij de vierpitter, el 34 bij de straight
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door OpaBert »

In plaats van die ECC83 een 6SL7 inwendig gelijk aan de ECC83
De 6SL7 is wat forser ( mooier ) om te zien andere voet Octal net als de EL34
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Ah!buis »

De "Straight" is deze, uitgetekend volgens de print.
Anne
Bijlagen
Straight.bmp
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Ah!buis schreef:
De "Straight" is deze, uitgetekend volgens de print.
Anne
Heb deze ook wel gezien, de vierpitter is een wat simpeler ontwerp met minder vermogen, maar leek me goed te gebruiken in combinatie met de backloaded horn speakers welke ik aan het bouwen ben.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

AatV schreef:
Misschien was het deze wel :

elektuur 4 pitter.jpg

groet,
Aat
Het is idd deze, jouw schema is wel wat aangepast ten opzichte van het orgineel zie ik
Bijlagen
20190618_085353.jpg
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door PA4URK »

viewtopic.php?f=7&t=6436&hilit=Straight
Dat was mijn eerste buizenproject
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door PA4URK »

Alweer elf jaar geleden :wink:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door OpaBert »

Ik heb dat artikel De 4 pitter uit Elektuur bewaard met de 4 pitter incl print tekening
Dat is met EF86 en ECC83 en 2 x EL84
Als je de printekening wilt scan ik het ik in de afm. staan erbij ter controle
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

Bert61 schreef:
Ik heb dat artikel De 4 pitter uit Elektuur bewaard met de 4 pitter incl print tekening
Dat is met EF86 en ECC83 en 2 x EL84
Als je de printekening wilt scan ik het ik in de afm. staan erbij ter controle
Ik heb het artikel hoor, maar ben nog steeds benieuwd wat de meer ervaren mensen ervan vinden, en of het de moeite is deze weer op te bouwen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door OpaBert »

Dit heeft Anne me ooit aanbevolen
Als dit ontwerp je aanstaat scan ik dit in en gooi ik de foto,s weg
Bijlagen
53F48136-3F26-44AA-A9EE-F37C40A5E796.jpeg
1438C2DA-256D-491D-A3FE-49148915EA51.jpeg
4D9739F4-F5B4-4D3C-AF9E-85393AD7BC23.jpeg
A19ADC1D-8977-4279-ADEE-81320F0B1DD9.jpeg
A3CD6BC5-F41D-482F-B073-79567170F753.jpeg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door PimDriessen »

Hoi Bert,
Zit hier geen uitgangstransformator in deze versterker?.
Heb je een type nummer van de versterker of de officiële naam?.
Groet,
Pim
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door Piet1950 »

Peter schreef:
Ik heb het artikel hoor, maar ben nog steeds benieuwd wat de meer ervaren mensen ervan vinden, en of het de moeite is deze weer op te bouwen.
Dit schema is prima, en bestaat in veel uitvoeringen, met onderling slechts geringe verschillen. Velen zijn gebaseerd op het Mullard schema, uit oude tijden, de Mullard 5-10. Zie o.a.

http://www.r-type.org/articles/art-003e.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Mullard_5-10

Bij Elektuur is de EF86 in triode geschakeld. Hierdoor is de versterking van deze buis wat lager, maar dit geeft volgens mij een grotere kans op een stabiele versterker. Bij het Muller schema is de versterking erg hoog, en er wordt een zeer sterke tegenkoppeling toegepast. Dan wordt alles veel kritischer. Het Elektuur schema is dus prima.

Piet
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef:
Hoi Bert,
Zit hier geen uitgangstransformator in deze versterker?.
Heb je een type nummer van de versterker of de officiële naam?.
Groet,
Pim
Hoi Pim,
In principe kan er elke UGT op als de impedantie klopt 8-10K
Edit 4-5K
Maar ik denk dat de trafo,s uit een HF10 toen op het menu stonden :-k
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Vierpitter uit elektuur

Bericht door Peter 53 »

20210705_170209.jpg
Ben onlangs begonnen om de vierpitter waarvan de opgebouwde printen al jaren in de kast lagen opnieuw op te bouwen. Heb n proefopstelling gemaakt en zowaar er is geluid en n boel brom. Echter heb ik ook het idee dat de ef86 buis niet mee doet. Nou heb ik deze maanden terug bij alie laten komen en twijfel ik of dit n rechtstreekse vervanger is. Zo niet rijd ik effe naar etten leur om nieuwe te halen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vierpitter uit elektuur

Bericht door Ah!buis »

Die 6Ж32П zou idd een EF86 zijn. Of dat de oorzaak van de brom zou zijn ?
Gezien het een oud ding is zou het eerder aan uitgedroogde elcos kunnen liggen.
Maar zo los opgebouwd mist vermoedelijk voldoende afscherming en met een EF86 is het meestal een (veel te) gevoelige ingang.
Anne
Plaats reactie