Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Moderator: Beheerdersteam
Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Hallo,
Nieuw hier en momenteel de laatste hand aan het leggen aan een setje fostex fe206en in de behuizing van de fe 208ez.
Nu heb ik hier nog een bijna compleet buizenversterkertje in onderdelen liggen uit de elektuur van eind jaren 80, uit mn hoofd.
Mis eigenlijk alleen de buizen (heb ik met de laatste verhuis veilig opgeborgen, kan ze nu dus never nooit niet meer vinden) maar deze zijn nog goed verkrijgbaar dus geen probleem. Wat denken jullie , zou dat een leuk projectje zijn of kan ik beter naar iets anders uitkijken. Ze klonken destijds best goed, maar kocht toen een leuke Aura set en heb ze afgedankt.
Nieuw hier en momenteel de laatste hand aan het leggen aan een setje fostex fe206en in de behuizing van de fe 208ez.
Nu heb ik hier nog een bijna compleet buizenversterkertje in onderdelen liggen uit de elektuur van eind jaren 80, uit mn hoofd.
Mis eigenlijk alleen de buizen (heb ik met de laatste verhuis veilig opgeborgen, kan ze nu dus never nooit niet meer vinden) maar deze zijn nog goed verkrijgbaar dus geen probleem. Wat denken jullie , zou dat een leuk projectje zijn of kan ik beter naar iets anders uitkijken. Ze klonken destijds best goed, maar kocht toen een leuke Aura set en heb ze afgedankt.
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Je bedoelt de "Straight" 2xEL34+ECC83+EF86 ? Is Ray mee bezig geweest meen ik.Best een leuke versterker, wel een dure UGT.
Anne
Anne
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Nee, hoor. ik heb nog nooit een buizen-eindversterker gebouwd.
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Tja, iemand heeft hier er wel mee bezig geweestray5150 schreef:Nee, hoor. ik heb nog nooit een buizen-eindversterker gebouwd.
Dat ik aan Ray dacht is geen wonder ... waar ie niet mee bezig is geweest is op de vingers van één hand te tellen
Anne
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Uhm...ugt?Ah!buis schreef:Je bedoelt de "Straight" 2xEL34+ECC83+EF86 ? Is Ray mee bezig geweest meen ik.Best een leuke versterker, wel een dure UGT.
Anne
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Oh, sorry heb de beide ringkern uitgangstrafo,s ook hoor. Was idd de straightAh!buis schreef:UitGangsTrafo ! En was 't de Straight ?
Anne
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Het is idd deze, met dezelfde buizen als de straight, gaat het niet om dezelfde dan?AatV schreef:Misschien was het deze wel :
elektuur 4 pitter.jpg
groet,
Aat
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Heb de elkektuur er even bijgepakt, heet idd de vierpitter.Peter 53 schreef:Het is idd deze, met dezelfde buizen als de straight, gaat het niet om dezelfde dan?AatV schreef:Misschien was het deze wel :
elektuur 4 pitter.jpg
groet,
Aat
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
En verkeerd gelezen waren alleen de el 84 als eindbuizen bij de vierpitter, el 34 bij de straight
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
In plaats van die ECC83 een 6SL7 inwendig gelijk aan de ECC83
De 6SL7 is wat forser ( mooier ) om te zien andere voet Octal net als de EL34
De 6SL7 is wat forser ( mooier ) om te zien andere voet Octal net als de EL34
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
De "Straight" is deze, uitgetekend volgens de print.
Anne
Anne
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Heb deze ook wel gezien, de vierpitter is een wat simpeler ontwerp met minder vermogen, maar leek me goed te gebruiken in combinatie met de backloaded horn speakers welke ik aan het bouwen ben.Ah!buis schreef:De "Straight" is deze, uitgetekend volgens de print.
Anne
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Het is idd deze, jouw schema is wel wat aangepast ten opzichte van het orgineel zie ikAatV schreef:Misschien was het deze wel :
elektuur 4 pitter.jpg
groet,
Aat
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
viewtopic.php?f=7&t=6436&hilit=Straight
Dat was mijn eerste buizenproject
Dat was mijn eerste buizenproject
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Ik heb dat artikel De 4 pitter uit Elektuur bewaard met de 4 pitter incl print tekening
Dat is met EF86 en ECC83 en 2 x EL84
Als je de printekening wilt scan ik het ik in de afm. staan erbij ter controle
Dat is met EF86 en ECC83 en 2 x EL84
Als je de printekening wilt scan ik het ik in de afm. staan erbij ter controle
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Ik heb het artikel hoor, maar ben nog steeds benieuwd wat de meer ervaren mensen ervan vinden, en of het de moeite is deze weer op te bouwen.Bert61 schreef:Ik heb dat artikel De 4 pitter uit Elektuur bewaard met de 4 pitter incl print tekening
Dat is met EF86 en ECC83 en 2 x EL84
Als je de printekening wilt scan ik het ik in de afm. staan erbij ter controle
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Dit heeft Anne me ooit aanbevolen
Als dit ontwerp je aanstaat scan ik dit in en gooi ik de foto,s weg
Als dit ontwerp je aanstaat scan ik dit in en gooi ik de foto,s weg
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Hoi Bert,
Zit hier geen uitgangstransformator in deze versterker?.
Heb je een type nummer van de versterker of de officiële naam?.
Groet,
Pim
Zit hier geen uitgangstransformator in deze versterker?.
Heb je een type nummer van de versterker of de officiële naam?.
Groet,
Pim
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Peter schreef:
http://www.r-type.org/articles/art-003e.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Mullard_5-10
Bij Elektuur is de EF86 in triode geschakeld. Hierdoor is de versterking van deze buis wat lager, maar dit geeft volgens mij een grotere kans op een stabiele versterker. Bij het Muller schema is de versterking erg hoog, en er wordt een zeer sterke tegenkoppeling toegepast. Dan wordt alles veel kritischer. Het Elektuur schema is dus prima.
Piet
Dit schema is prima, en bestaat in veel uitvoeringen, met onderling slechts geringe verschillen. Velen zijn gebaseerd op het Mullard schema, uit oude tijden, de Mullard 5-10. Zie o.a.Ik heb het artikel hoor, maar ben nog steeds benieuwd wat de meer ervaren mensen ervan vinden, en of het de moeite is deze weer op te bouwen.
http://www.r-type.org/articles/art-003e.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Mullard_5-10
Bij Elektuur is de EF86 in triode geschakeld. Hierdoor is de versterking van deze buis wat lager, maar dit geeft volgens mij een grotere kans op een stabiele versterker. Bij het Muller schema is de versterking erg hoog, en er wordt een zeer sterke tegenkoppeling toegepast. Dan wordt alles veel kritischer. Het Elektuur schema is dus prima.
Piet
Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur
Hoi Pim,PimDriessen schreef:Hoi Bert,
Zit hier geen uitgangstransformator in deze versterker?.
Heb je een type nummer van de versterker of de officiële naam?.
Groet,
Pim
In principe kan er elke UGT op als de impedantie klopt 8-10K
Edit 4-5K
Vierpitter uit elektuur
Ben onlangs begonnen om de vierpitter waarvan de opgebouwde printen al jaren in de kast lagen opnieuw op te bouwen. Heb n proefopstelling gemaakt en zowaar er is geluid en n boel brom. Echter heb ik ook het idee dat de ef86 buis niet mee doet. Nou heb ik deze maanden terug bij alie laten komen en twijfel ik of dit n rechtstreekse vervanger is. Zo niet rijd ik effe naar etten leur om nieuwe te halen.
Re: Vierpitter uit elektuur
Die 6Ж32П zou idd een EF86 zijn. Of dat de oorzaak van de brom zou zijn ?
Gezien het een oud ding is zou het eerder aan uitgedroogde elcos kunnen liggen.
Maar zo los opgebouwd mist vermoedelijk voldoende afscherming en met een EF86 is het meestal een (veel te) gevoelige ingang.
Anne
Gezien het een oud ding is zou het eerder aan uitgedroogde elcos kunnen liggen.
Maar zo los opgebouwd mist vermoedelijk voldoende afscherming en met een EF86 is het meestal een (veel te) gevoelige ingang.
Anne
