Pauze stand media-spelers - Soms gevaarlijk!! (DC)
Moderator: Beheerdersteam
Pauze stand media-spelers - Soms gevaarlijk!! (DC)
Allen,
Mijn kompaan Jeroen (niet actief op dit forum) gebruikt Linux Deadbeef als media-speler (bit-perfect etc) en stuurde me deze week deze mail:
"Gebruikers van Linux systemen met de DeadBeef player (high-end, datastroom transparante audio player) moet ik waarschuwen voor een extreem gevaarlijke bug. Als je de player op pauze zet (en dat doe je in de praktijk vaak genoeg), dan blijft de player de waarde van de laatst gespeelde sample kontinu uitsturen. Dat is dus gelijkspanning! Extreem gevaarlijk voor de speakers. Als je een beetje stevig speelt en je zet de player in pauze, kan dat een flinke spanning zijn.
Het feit dat ik mijn speakers er niet mee heb opgeblazen, heb ik puur te danken aan de DC beveiliging van mijn Hypexversterker. Die grijpt in bij meer dan 5V DC. Dan flikkert het rode waarschuwingsledje voortdurend. Dat gebeurt dus regelmatig. Bij minder dan 5V zet hij het gewoon op de speaker, met als gevolg dat de conus in de hoek staat en de spreekspoel van elke woofer kontinu 1.5 Watt stookt (Hypex is DC gekoppeld!).
Ik heb het gek genoeg nog niet eerder opgemerkt (want ik draai normaal gesproken met veel minder dan 5V uitsturing). Maar ik kwam erachter nu ik bezig ben met testsignalen ivm een aanstaande demonstratie. Ik heb de Adacious, Audacity en VLC players geprobeerd en die hebben er er geen van allen last van.
Inmiddels blijkt dat ook de Strawberry speler soms een grote DC spanning uitstuurt. Ook dat gebeurt bij het in pauze zetten van een audiotrack. Ik heb het nu 2 keer gezien. Het gebeurt dus af en toe. Dat in tegenstelling tot de Deadbeef player, waarbij het bij zowat iedere pauzestop gebeurt.
Dus wees gewaarschuwd! Het kan kennelijk bij meer players gebeuren."
Groet,
Satefan
Mijn kompaan Jeroen (niet actief op dit forum) gebruikt Linux Deadbeef als media-speler (bit-perfect etc) en stuurde me deze week deze mail:
"Gebruikers van Linux systemen met de DeadBeef player (high-end, datastroom transparante audio player) moet ik waarschuwen voor een extreem gevaarlijke bug. Als je de player op pauze zet (en dat doe je in de praktijk vaak genoeg), dan blijft de player de waarde van de laatst gespeelde sample kontinu uitsturen. Dat is dus gelijkspanning! Extreem gevaarlijk voor de speakers. Als je een beetje stevig speelt en je zet de player in pauze, kan dat een flinke spanning zijn.
Het feit dat ik mijn speakers er niet mee heb opgeblazen, heb ik puur te danken aan de DC beveiliging van mijn Hypexversterker. Die grijpt in bij meer dan 5V DC. Dan flikkert het rode waarschuwingsledje voortdurend. Dat gebeurt dus regelmatig. Bij minder dan 5V zet hij het gewoon op de speaker, met als gevolg dat de conus in de hoek staat en de spreekspoel van elke woofer kontinu 1.5 Watt stookt (Hypex is DC gekoppeld!).
Ik heb het gek genoeg nog niet eerder opgemerkt (want ik draai normaal gesproken met veel minder dan 5V uitsturing). Maar ik kwam erachter nu ik bezig ben met testsignalen ivm een aanstaande demonstratie. Ik heb de Adacious, Audacity en VLC players geprobeerd en die hebben er er geen van allen last van.
Inmiddels blijkt dat ook de Strawberry speler soms een grote DC spanning uitstuurt. Ook dat gebeurt bij het in pauze zetten van een audiotrack. Ik heb het nu 2 keer gezien. Het gebeurt dus af en toe. Dat in tegenstelling tot de Deadbeef player, waarbij het bij zowat iedere pauzestop gebeurt.
Dus wees gewaarschuwd! Het kan kennelijk bij meer players gebeuren."
Groet,
Satefan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Pauze stand media-spelers - Soms gevaarlijk!! (DC)
Dat is wel slordig! Zeker gezien het feit dat er geen koppel c's op de uitgang zit.
Re: Pauze stand media-spelers - Soms gevaarlijk!! (DC)
Die C zitten toch wel in de versterker
Ik gebruik een buizen versterker daar krijg ik geen DC door Vind ik ook erg saai om naar te luisteren
Ik gebruik een buizen versterker daar krijg ik geen DC door Vind ik ook erg saai om naar te luisteren
Re: Pauze stand media-spelers - Soms gevaarlijk!! (DC)
Ik denk dat Stefan en Gerhard doelen op van die Fusion dingen.
Re: Pauze stand media-spelers - Soms gevaarlijk!! (DC)
Alles wat DC gekoppeld is dus Ray, jij hebt nog es zo’n Dynacord gereviseerd die dat ook kon...
Re: Pauze stand media-spelers - Soms gevaarlijk!! (DC)
Met Squeezebox of Roon nog nooit gemerkt.
Zal het mogelijk in de andere distributie zitten?
Maar goed dat Bert er niet mee speelt
Zal het mogelijk in de andere distributie zitten?
Maar goed dat Bert er niet mee speelt
Re: Pauze stand media-spelers - Soms gevaarlijk!! (DC)
De Soekris is redelijk dc ontkoppeld lijkt me Hans 
Re: Pauze stand media-spelers - Soms gevaarlijk!! (DC)
Er zijn ook professionele CD-spelers die dat lijken te doen. Sluit je de digitale uitgang aan op een digitaal mengpaneel en druk je op pauze, dan blijft de meter van het mengpaneel althans stilstaan in plaats van dat die terug naar -oneindig dB gaat.
