RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Piet1950 schreef:
Hier nog even een foto. Het is stevig spul.
Idd indrukwekkend.En wat weegt dat "spul" ? :think:
Anne
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Piet1950 »

De trafo weegt 6kg (15x12,4x12cm), de smoorspoel 4,3kg (13x11x9cm).
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Hoi vrienden, dat is een mooi aanbod van Piet. Maar is die voedingstrafo geschikt? Anne?
Ik denk dat het met die smoorspoel(en) erg vol op het bovendek wordt maar dat zal ik even uit moeten meteren.
Kijk een Unitran trafo met NOS buizen zorgt natuurlijk wel voor een hele mooie versterker :yeah:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Hoi vrienden, dat is een mooi aanbod van Piet. Maar is die voedingstrafo geschikt? Anne?
Ik denk dat het met die smoorspoel(en) erg vol op het bovendek wordt maar dat zal ik even uit moeten meteren.
Kijk een Unitran trafo met NOS buizen zorgt natuurlijk wel voor een hele mooie versterker :yeah:
'tJa als je Bert achterna wil met een pijnlijke rug, 10kg en dan nog twee UGT, wordt wel erg zwaar.
Er zit geen tweede 6,3volt wikkeling op maar kan wel opgevangen met de 0-2,5-4-5volt wikkelingen.
0-4 + 0-2,5 = 6,5volt , net iets teveel, maar die 0,2 verlies je wel door de gloei met dunne draad te doen :sure:
Dus het kan, als je 'm nog kunt tillen :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Heb als je het niet erg vind te tillen een Hammond Choke zo,n mooi zwarte :kwijl: :kwijl: 5H 500 mA 10,75 LBS
Zelfs de foto is al zwaar Rein
Is een miskoop van een forum lid ! En heeft het aan mij gegeven , Maar hij ligt in de kast in doos spiksplinternieuw .
Dus als jij een hernia wilt Dan wil ik je wel daarbij helpen :lol: :lol:
Maar 5 H is misschien te weinig en 500 mA weer te veel en als een voorschakel apparaat van een TL balk goed is Dan twijfelde ik geen 10,75 lbs
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Dan twijfelde ik geen 10,75 lbs
Dat is wel een gewichtige twijfel :lol:
5H is meestal wel genoeg hoor.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Dan twijfelde ik geen 10,75 lbs
Dat is wel een gewichtige twijfel :lol:
5H is meestal wel genoeg hoor.
Anne
Ook met SE ik zie versterkers SE met 20H en en soms wel twee smoorspoelen :think:
Afijn zal misschien weer een resultaat zijn van een uit de handgelopen streven naar het allerallerbeste rimpelonderdrukking zijn
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Tsja, het moet natuurlijk geen allegaartje worden, Unitran, Hammond, alles door elkaar wordt niet mooi natuurlijk! Dat van die optelwikkeling had ik ook al gezien Anne dus dat is een voordeel. Hoeveel weegt die Unitran voedingstrafo eigenlijk Piet en heb je ook de afmetingen misschien?
Leuk project dit :lagge:
Oh ja, die hernia heb ik vorige week al opgelopen volgens de dokter en m'n fysiobuurman :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Hoeveel weegt die Unitran voedingstrafo eigenlijk Piet en heb je ook de afmetingen misschien?
viewtopic.php?f=7&p=1919416#p1919400
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

:oops:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Dat is ietsepietsie zwaarder dan de Hammond 373FX die op de EL34 PP staat, ook een monster :-&
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Straks moet je met een ketting takel en een koevoet je versterker omdraaien of verzetten
En is je versterker spiksplinter nieuw met lastrafo,s en of spul uit de begin vorige eeuw :idea: Past wel goed bij de buizen :mrgreen:
Zou er nog maar even een nachtje over slapen Rein
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Piet1950 »

Dag Rein en Bert,

Het is een beetje stil geworden rond de RS1003. Als je deze buis toe zal willen passen in balans op hoge spanning (800V), dan krijg je een versterker met een vermogen van ruim over de 100W per kanaal. Dat is een leuke uitdaging, maar knap veel voor de huiskamer. Je zal dan geen stereoversterker kunnen bouwen, maar monoblokken. Het gewicht wordt gewoon te hoog.

Bedenk 2 dingen, wat de uitgangstrafo's betreft: Dit zullen speciale uitvoeringen moeten zijn, die ook ontworpen moeten zijn voor deze hoge spanningen. Bijna alle trafo's, die voor een betaalbare prijs te koop zijn, zijn voor maximaal 400 tot 500V, maar zeker niet voor 800 tot 1000V. Unitran heeft een trafo, de 11U21, die geschikt is voor 800V. Deze kan tot 140W leveren. De trafo is zeer zeldzaam.

Het tweede waar je rekening mee moet houden is het gewicht: De 11U21 weegt 9kg. Ik heb zelf een 3U51. Deze is geschikt voor lagere spanning (400-450V), en kan 120W leveren. Het gewicht is 12kg! Wat gewicht aangaat, zijn ringkerntrafo's in het voordeel.

Pas als je een geschikte uitgangstrafo op het oog hebt, zoek dan een geschikte, bijpassende voedingstrafo of trafo's. Het kunnen er natuurlijk meer zijn. Om een mooi geheel te krijgen, kun je eventueel trafokappen/doosjes gebruiken, waarin je de trafo's verstopt. Bij mijn huidige project (2 monoblokken) gebruik ik per monoblok 4 trafos en 2 kappen. Er komen 2 ringkerntrafo's onder de ene kap, en een EI trafo onder de andere kap. Verder komt de kleinste trafo (EI) onder het chassis. Dat gaat een mooi geheel opleveren (project wordt later beschreven).
Succes.

Piet
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Hoi Piet, stil? Nee hoor, we zitten allemaal lekker te prakkiseren en alle indrukken te verwerken en Anne zit druk te rekenen op die uitgangstrafo's :)
Wat jij boven beschrijft is hier absoluut de bedoeling niet, gewoon een single-ended versterker volgens een schema dat al eerder gebouwd is met een paar niet-standaard buizen. Een beetje excentrieker dan de doorsnee EL34, KT88 of 6L6 misschien. Het wordt ook geen haastklus en als het volgend jaar juni af is? Prima. Beetje ideeën uitwisselen en reeds genomen beslissingen weer compleet omver gooien. Mooi hoor. Ik vindt het sociale aspect van het forum ook ontzettend leuk want iedereen komt met iets aandragen waar je later weer profijt van hebt.
Voorlopig ga ik gewoon uit van de 380 volt trafo die ik hier heb plus twee gloeitrafootjes. Kan ik denk ik prima kwijt in de beuken/peren/eikenhouten behuizing. Ik twijfel nog over de chassisplaat. Die heb ik ook al eens van hout gezien in plaats van aluminium en ik heb een vriend die zoiets heel mooi voor me zou kunnen maken. Ideeën genoeg dus. :rock:
Laatst gewijzigd door PA4URK op vr 14 jun 2019, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Bedankt Piet voor alle tips
Ik wil ook volgend jaar wat gaan doen met die RS1003
Goeie tip van die UGT niet bj stilgestaan dat die spanning een probleem zou zijn
Bij Mn UGT leverancier Torroidy ga ik daar navraag over doen
Maar als dat een probleem is Ga ik er niet mee verder ik heb geen zin om 240€ aan UGT,s te verzieken , voorlopig blijf ik nog met de GU50 stoeien, ben het langzaam aan het opbouwen op een plank
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Piet1950 »

Rein schreef:
Wat jij boven beschrijft is hier absoluut de bedoeling niet, gewoon een single-ended versterker
Duidelijk Rein, ik had, ten onrechte, de conclusie getrokken dat het een stereo balansversterker werd.

Piet
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Het is wel een ontwerp met wat bedenkelijke kanten.
Als de EF86 het niet doet of uituit ligt gaat de stroom door de eindbuis door 't dak.
Best een zekering in de +Ub naar de trafo (150mA)
Door de trimpot gaat iets van 50mA, moet een stevige zijn.
De hoge anodeweerstand van de EF86 is niet bevorderlijk voor 't hoog.Wordt wel wat bijgewerkt met tegenkoppeling maar niet fraai.
Anne
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Piet1950 »

Rein schreef:
Dit wordt hem ongeveer Piet
Als je geen bezwaar hebt tegen een transistor, dan kun je de buis wel beveiligen tegen overstroom, als de EF86 er niet is.
Deze EF86 staat in een zogenaamde "starvation" instelling, waarbij de versterking extra hoog wordt. Maar de impedantie ook, dus het hoog kan er onder lijden. Maar wordt vermoedelijk wel rechtgetrokken door de feedback.

Piet
RS1003 versterker.jpg
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Het is wel een ontwerp met wat bedenkelijke kanten.
Dat zal geen beletsel zijn Anne, we hebben voor hetere vuren gestaan. En het schema aanpassen - dus beter maken - kan ik alleen maar toe juichen. Dus Piet: Eén transistorretje heb ik dit keer geen bewaar tegen :lol:
Wat ik heb op het ogenblik: De behuizing, alle buizen, dus 2 x Philips E80F SQ in plaats van EF86, 2 x Telefunken RS-1003 en 1 x EYY13 en de benodigde buisvoeten (dank Bert!) . Verder de HS trafo en de beide gloeistroomtrafootjes moet ik nog even bestellen. Volumepot met IR-afstandsbediening, ingangsprintje (met dank aan RobertD) zijn er ook. Blijven over de uitgangstrafo's. Wat adviseren jullie? Ik heb de diverse trafoboeren al voorbij laten gaan maar heb geen echte voorkeur voor een bepaald merk. Al vindt ik €230,00 voor één Lundahl of Hammond trafo wel een beetje over de top 8) Daar heb ik twee Ogonowski trafo's voor...
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Piet1950 »

Rein schreef:
Blijven over de uitgangstrafo's. Wat adviseren jullie?
Ik heb alleen ervaring met de Duitse trafo's van Rhoerentechnik. Ik heb 2 single ended trafo's gebruikt (Typ 53.36). Dit is een trafo voor 3xEL84 parallel, maar ik heb deze trafo in een balansversterker gebruikt.... Dit werkte overigens prima. De trafo's zijn met een kap afgedekt, en kunnen dus zo op het chassis.
Met de andere merken heb ik geen ervaring, dan moet je bij anderen zijn. Het prijsverschil tussen de 2 verschillende Ogonoski's is niet de inflatie, maar de kern (EI blik tegenover bandkern). De specificaties zijn verder overigens precies gelijk. Deze lijken mij ook zeer geschikt, en zijn niet te duur. Maar er is nog wel een kap nodig.

Piet
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door democles »

Ogonoski maakt kwaliteit trafo,s.

Heb er nog een paar staan,waren bedoeld voor een GM-70 echt hele mooie trafo,s.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Ogonoski maakt kwaliteit trafo,s.

Heb er nog een paar staan,waren bedoeld voor een GM-70 echt hele mooie trafo,s.
Maar met een kap erover zie je er niks meer van :( :lol:
Sander heeft in z'n 6C33 SE ook Ogonowski gebruikt en zeer tevreden.
En idd Piet, niet zo op gelet, maar is op de foto te zien.En die van Sander waren ook bandkern.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Rein ook jij bedankt voor RS1003 de voeten :dank: :dank:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Maar er is nog wel een kap nodig.
Weet je dat Ome Ali in het verre China hele mooie kappen verkoopt in diverse uitvoeringen en maten? :wink:

Heb jij de specificaties van die Ogonowski trafo's Democles? Ik begreep eerder dat voor de RS-1003 volgens het schema van Hans Koch 2.5 kOhm nodig was. Want in dat geval denk ik dat ik voor de Ogonowski's ga.
Plaats reactie