ZBA CA versterkers bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Re: ZBA CA versterkers bouwen
De massaverbinding aan de bout door de trafo is verdacht.
Als de bout ook aan het geaarde chassis zit krijg je dat er of een kortsluitwikkeling ontstaat of dat het chassis op een (kleine) wisselspanning tov de massa heeft.Dat eerste geeft heetlopende toestanden en het laatste mogelijk brom.
Anne
Als de bout ook aan het geaarde chassis zit krijg je dat er of een kortsluitwikkeling ontstaat of dat het chassis op een (kleine) wisselspanning tov de massa heeft.Dat eerste geeft heetlopende toestanden en het laatste mogelijk brom.
Anne
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Heb het eens gedaan om te kijken of dat zo is, voorlopig staat het een uurtje aan en nog geen warmte voelbaar Anne 
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Als die draden naar de bouten de enige verbinding netaarde-chassis zijn is er geen (grote) kortsluitstroom.Maar dan zit het chassis op een wisselspanning van één trafowinding tov de netaarde.
Een aangesloten bron die aan de netaarde zit krijgt dan ook een (kleine) wisselspanning over de aansluitdraad bron-versterker -> brom.
Anne
Een aangesloten bron die aan de netaarde zit krijgt dan ook een (kleine) wisselspanning over de aansluitdraad bron-versterker -> brom.
Anne
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Ja zo ver issie nog niet opgebouwd dus dat kon ik nog niet meten
maar warm worden doet het iig niet. Zal hem ernaast zetten voor de gemoedsrust 
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Steeds een stukkie verder;
Hoor net dat ik vannacht niet hoef te werken dus we kunnen door vanavond
Hoor net dat ik vannacht niet hoef te werken dus we kunnen door vanavond
Re: ZBA CA versterkers bouwen
En dan heb je alles uitgelijnd, aangeboord, IC op z’n plek gesoldeerd, heat transfer pad ertussen, alles klaar, de laatste moertjes aandraaien van de printen, TIK m3 studje breekt af
en net 1 die verborgen gemonteerd zit met z’n schroef verzonken in de richel van het koelblok afgedekt door de bodemplaaaaat
Nu eerst even afkoelen en een
dan vanavond maar weer uit elkaar halen 
Nu eerst even afkoelen en een
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Wat een geluk...
Er moet tussen de LM en het koelprofiel géén heat transfer pad maar heat transfer pasta! 
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Ik heb er nu 2 gebouwd met die hittegeleidende pad en dit wordt nr. 3, geloof nou niet dat het problemen geeft? 
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Het IC is al geïsoleerd. Waarom zou je daar extra thermische weerstand aan toe voegen met een pad? Je wilt hem juist verlagen door de lucht in de poriën tussen het IC met warmte geleidende pasta op te vullen. Het is maar een klein vlakje waar alle warmte doorheen moet. Met zo'n pad verdubbel je al snel de warmteweerstand. Waar je het aan gaat merken is dat de SpiKe protectie eerder in komt. Je haalt dan niet het max. vermogen wat ie kan leveren en blijft dan ergens op de helft tot driekwart steken. Als dat voldoende is, is het geen punt natuurlijk.
En nog iets: Hopelijk zijn de bouten van de trafo's geïsoleerd
anders maak je een mooie kortsluiting met die aarddraad zo...
En nog iets: Hopelijk zijn de bouten van de trafo's geïsoleerd
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Oh ik kreeg dit eens van Knuistermans als alternatief voor pasta
ff kijken hoor, Bergquist ofzo?
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Nou dat heb ik eens getest nu, uur aangestaan, niet warm oid geworden, dus zolang het de enige aarde is loopt het wel los lijkt me. Ik heb inmiddels de draad aan een nabije m4 gelegd en niet meer op de trafo's.Pjotr schreef:En nog iets: Hopelijk zijn de bouten van de trafo's geïsoleerdanders maak je een mooie kortsluiting met die aarddraad zo...
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Heb je waarschijnlijk toevallig de primaire wikkelingen beide in de juiste fase (richting) staan...
Ja, die stopt het ook in een gerecyclede versterkast met een veel kleinere trafo. Dan haal je er sowieso lang niet uit wat er in zit. Is een keuze. Maar in jouw geval met ruim bemeten trafo's en voeding is het niet de manier.Shadow schreef:Oh ik kreeg dit eens van Knuistermans als alternatief voor pastaff kijken hoor, Bergquist ofzo?
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Hopsa;
Potdikke dit wordt de beste tot nu toe, en hij gaat naar een ander
Potdikke dit wordt de beste tot nu toe, en hij gaat naar een ander
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Veel te veel pasta, tis geen pindakaas wat je op je brood smeert... 
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Alle begin is moeilijk - je bent nooit te oud om te leren - maar zou het ook anders klinken en hoe kunnen we dat testen? 
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Hij gebruikt het zoals jij de siliconen kit...........ds23man schreef:Veel te veel pasta, tis geen pindakaas wat je op je brood smeert...
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Zelfde verhaal: Hoe dikker hoe meer warmteweerstand. Tis een kwestie van veel en vaak beginnenShadow schreef:Alle begin is moeilijk - je bent nooit te oud om te leren - maar zou het ook anders klinken en hoe kunnen we dat testen?
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Doet het ook, maar door het weghalen met een wattenstaafje krijg je een soort van voeg, lijkt dikker dan het is, ze liggen met die clips echt wel strak aan hoor 
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Het spul heeft ook niet allemaal dezelfde viscositeit. Met zo'n klemmetje kun je het nog wat rondschuiven als de print nog niet vast zit. Daarmee "veeg" je het meest overtollige nog wel weg onder het IC. Maar zo kritisch als met CPU koelers is het nou ook weer niet 
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Ja de laatste is altijd de beste,meestalPotdikke dit wordt de beste tot nu toe, en hij gaat naar een ander
