RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Ik heb die stroom uit de 400 volt wikkeling kan leveren heb ik met 2 diodes gemeten zodat ik op 550 volt uit kwam
500 uF er over. En de hele boel belast met 3x100 Watt van 230 volt
En belast tot de trafo winding 10% was gezakt t o v Onbelast Anne
Edit
De lampen van 230 volt had ik in serie gezet
Dat klinkt wat aan de krappe kant, er is minstens 200mA bij 400V (of 550V met diodes) nodig.
Daarvoor ruim 150mA bij 800V wisselspanning.
Dat is 5k33 bij 120W :shock:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Ik heb die stroom uit de 400 volt wikkeling kan leveren heb ik met 2 diodes gemeten zodat ik op 550 volt uit kwam
500 uF er over. En de hele boel belast met 3x100 Watt van 230 volt
En belast tot de trafo winding 10% was gezakt t o v Onbelast Anne
Edit
De lampen van 230 volt had ik in serie gezet
Dat klinkt wat aan de krappe kant, er is minstens 200mA bij 400V (of 550V met diodes) nodig.
Daarvoor ruim 150mA bij 800V wisselspanning.
Dat is 5k33 bij 120W :shock:
Anne
Zal ik dit nog uit proberen ?
Er is maar 145 Watt totaal er uit te halen
Dus als ik het vermogen van de andere wikkeling er afhaalt is er 80 Watt over voor de HS
Dus nooit 200 ma bij 800 volt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Ja, 145W is te weinig voor alles uit één trafo.
De trafo van Rein is voor 400mA, wordt niet helemaal gebruikt, kan wel de gloei voor de EYY13 bij.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Ja, 145W is te weinig voor alles uit één trafo.
De trafo van Rein is voor 400mA, wordt niet helemaal gebruikt, kan wel de gloei voor de EYY13 bij.
Anne
Nu dan moet ik deze niet opsturen naar Urk :think:
Kan ik jammer genoeg Rein niet helpen :(
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Ik heb het hele verhaal net even mee gelezen en bedankt voor het meedenken en het aanbod Bert en Anne. Hoeveel mA ben ik nodig om de twee buizen te voeden? Iets van 200 mA toch of liefst meer? Als ik de 380 volt trafo wil gebruiken - wat mijn voorkeur heeft omdat dat flink wat kosten bespaart - moet ik of een gloei bij wikkelen of een aparte gloeitrafo er bij zetten. Dat neemt wel wat extra ruimte op het chassis en ik weet niet of dat gaat passen want er komen natuurlijk ook nog twee flinke UGT's op te staan :think:
Ik zal die trafo straks eens even bekijken om te zien of het mogelijk is die extra wikkelingen er op te leggen.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Maarrrre, wat gebeurt er als we in plaats van die 400 volt wikkeling van Bert de 360 volt wikkeling gebruiken? Is dat geen mogelijkheid? Of is dat een domme vraag? :hide:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Voor die prijs en misschien 20€ er bij Kan je bij Torroidy een trafo op maat laten wikkelen
Dan kan je alles op een trafo laten wikkelen
Dat is even een nadenkertje Rein
En goed nadenken welke spanningen je precies allemaal nodig hebt
Ik heb wel nog een zware jongen staan maar daar zit alleen 350-300-275-250-0250-275-300-350 HS 250 mA
op en 6,3 volt 6 Amp die is door AE gewikkeld als op mijn klacht over die Trafo van EOO die zo warm wordt
Deze is gewikkeld om niet heter te worden bij vollast dan 40 grd bij omg temp van 20 graden
Er staat 0,25Amp maar denk dat het dubbele kan in pieken Wil het wel meten met lampen
Maar hij is voor mijn projecten te zwaar het is een boot anker , en dat meer voor iemand uit Urk :lol:
Ik heb er 88€ voor betaald Maar voor 50€ :-k
Anne is die trafo wat ? 120 bij 100 uit Mn hoofd en 50 dik
Bijlagen
8C82F546-9606-423F-BE96-38C4283C0E09.jpeg
1FDC45FE-A0CD-4B6A-8E44-636B1EC34A63.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

De trafo van marktpl is duur en te lage spanning.Ook de AE spanning te laag.
Je kunt rekenen op ongeveer de trafospanning als gelijkspanning (belast) met een buizengelijkrichter.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
De trafo van marktpl is duur en te lage spanning.Ook de AE spanning te laag.
Je kunt rekenen op ongeveer de trafospanning als gelijkspanning (belast) met een buizengelijkrichter.
Anne
Ja dat vergeet ik steeds er af te trekken Anne
En diodes is geen optie over die EYY13 ? Zodat hij die 50 volt weer terugheeft ?
Even een voorbeeld gepakt met die diodes . Dus let ff niet op de rest aub
Bijlagen
248554DA-812E-4198-BA73-54EBF9ED3167.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
En diodes is geen optie over die EYY13 ? Zodat hij die 50 volt weer terugheeft ?
Even een voorbeeld gepakt met die diodes.
Nee Bert, dat is een handigheidje om het ontbreken van een middenaftakking te omzeilen. Blijft een buizengelijkrichter.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
En diodes is geen optie over die EYY13 ? Zodat hij die 50 volt weer terugheeft ?
Even een voorbeeld gepakt met die diodes.
Nee Bert, dat is een handigheidje om het ontbreken van een middenaftakking te omzeilen. Blijft een buizengelijkrichter.
Anne
Dat is jammer
Dit document heeft AE bij die trafo gevoegd
600 volt 0,25 Amp
Bijlagen
F5F09CE6-62D7-4020-ABC1-4A771AD242C0.png
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Dus wat we nodig hebben is een HS trafo van 400 volt met liefst een middenaftakking die zo'n 300 mA kan leveren, verder twee 6.3 volt gloeispanningen van ééntje 6 ampère en eentje van minimaal 2.5 ampère. Toch maar eens met die Pool praten maar?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Ome Ali heeft ook mooie trafo's maar met verzenden ook duur...
https://nl.aliexpress.com/item/GZbotola ... 39.99734.0
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door OpaBert »

PA4URK schreef:
Dus wat we nodig hebben is een HS trafo van 400 volt met liefst een middenaftakking die zo'n 300 mA kan leveren, verder twee 6.3 volt gloeispanningen van ééntje 6 ampère en eentje van minimaal 2.5 ampère. Toch maar eens met die Pool praten maar?
Ja en ook voor eventueel een wikkeling voor negatief en of voor hulpspanning 12 of 15 volt 2Amp ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Bert wil ook al negatief :lol: en die alie-trafo, duur en niet geschikt.
Als je met de trafo die je hebt het midden met twee diodes, zoals Bert liet zien, doet en "ergens" 6volt vandaan haalt zit je toch goed ?
Als er iets meer dan 1mm zit tussen blik en wikkelingen is het niet moeilijk om er wat bij te leggen.
Gewoon doorrijgen, voor die paar wikkelingen hoeft de trafo niet uit elkaar.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door democles »

Was even aan het rommelen in mijn trafo voorraden,vond deze nog.
Was bedoeld voor mijn GM-70 project,maar dat wordt hem eerst niet.
De trafo is geen kleintje en doet 0,6A.
De trafo heeft nog ruimte tussen het blik om er een 6,3v bij te wikkelen.
DSC07335.JPG
DSC07336.JPG
http://www.elektrodump.nl/nl/hoogspanni ... mator.html

Deze er bij bestellen en je bent zo,n beetje klaar,
voor het spanningsgedeelte.

http://www.elektrodump.nl/nl/laagspanni ... mator.html
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Bedankt Demo, we zijn op de goede weg :lol:
Bij de 380 volt van mezelf kunnen geen windingen worden bij-gerijgd Anne, dat heb ik net even bekeken. Maar ik heb ook eens eventjes 230 volt op de uitgang gezet met de variac en er komt wel een hele mooie 380 volt uit. Dus in principe hebben we HS. En zoals je al zei, dan hebben we alleen nog wat gloei nodig. Ik heb die MeanWell print van mij nog eens goed bekeken maar ik heb type PD65B en die beschikt over een 5 volt uitgang van 3.5 A en een regelbare 24 volt uitgang van 2 A. Helaas veel te weinig. Dan komen we toch terug bij Demo. Bij Hammond had ik al een gloeitrafo gevonden, de 266PA6 van 6.3 volt en 6 ampère, die kost vier tientjes. Maar de Elektrodump variant is vele malen goedkoper :goeie:
Als ik er daar twee van bestel heb ik voor de EYY13 een aparte gloei en voor de overige buizen ook. En groot zijn ze niet, misschien dat ze ook nog makkelijk onder de motorkap passen. Ik krijg er dan wel twee extra potentiële strooivelden bij.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

Jammer dat 't er niet tussen past.
De hoogspanning heb je al, is die van e-dump niet nodig, ook wel heeel erg dik.
En 6volt trafo voor 7€50 is mooi, neem je er twee (ook minder port ?).
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door democles »

Toch mooi dat ik je heb kunnen helpen :D

Gaat de grote trafo weer op de plank.

Dan heb je nog uitgangstrafo,s nodig en smoorspoel(en). :think:

http://www.ogonowski.eu/transformers/si ... lo-se25-3/

https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTG-KT ... 00B-SE/566

https://www.ebay.de/itm/Eintakt-Ausgang ... SwOylcb~Wm
Bij deze zijn de verzendkosten hoog,misschien valt er wat te regelen bij 2.

http://www.roehrentechnik.de/html/eintakt.html
Laatst gewijzigd door democles op ma 10 jun 2019, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Smoorspoel: https://nl.aliexpress.com/item/Buizenve ... 4c4dpD40ap
Deze? Hebben we allebei al een keer gebruikt :wink:
16Smoorspoel.jpg
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door PA4URK »

Die Eintakt Ausgangsübertager ATR 18N 2500 u. 3400 Ohm SE UL is best een mooie trafo Democles, en niet duur vergeleken met Ogonowski, Hammond en consorten.
https://www.tbtroehrentrafo.com/produkt ... -ohm-se-ul
Een vergelijkbare trafo van Hammond kost over de €200,00 8-[
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Die Eintakt Ausgangsübertager ATR 18N 2500 u. 3400 Ohm SE UL is best een mooie trafo Democles, en niet duur vergeleken met Ogonowski, Hammond en consorten.
https://www.tbtroehrentrafo.com/produkt ... -ohm-se-ul
Ziet er een mooie uit O:) .
Ze hebben ook een smoorspoel,
https://www.tbtroehrentrafo.com/produkt ... 8-h-250-ma
Als je 't goedkoper wil kan een TL-ballast ook.Een 36W (vroeger 40W, mag ook) kost in een doe'tzelfzaak een goeie 5€.(geen 60Hz nemen, heeft minder zelfinduktie).
Anne
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Piet1950 »

Ik heb nog een Unitran trafo staan en wat smoorspoelen. Deze trafo heeft een enkele 360V wikkeling, met nog 2 extra wikkelingen van elk 60V. De spanning kan zo maximaal 480V wisselspanning zijn. Verder zit er een smoorspoel bij met midden-aftakking. Deze is bedoeld als ingangsmoorspoel voor spanningsverdubbeling met buisgelijkrichters (bijv. 2x AX50). De spanning kan dan 800V worden (220mA), maar lager kan ook. Zie verder het lijstje.
Verder heb ik ook nog een min of meer identieke smoorspoel, maar dan met 2 losse wikkelingen. Deze kan eveneens voor spanningsverdubbeling gebruikt worden, met dezelfde specificaties. Maar deze kan ook met de wikkelingen parallel gebruikt worden. Dan levert de set maximaal 400V, maar wel met de dubbele stroom (440mA). Alles is gebaseerd op buisgelijkrichters. Gebruik je diodes, dan zal de spanning nog wat hoger kunnen worden.
Bekijk het maar eens, en als het wat voor je is, dan verneem ik het wel.

Piet
Unitran1.jpg
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: RS-1003, het proberen waard?

Bericht door Piet1950 »

Hier nog even een foto. Het is stevig spul.
unie1.jpg
unie1.jpg (52.12 KiB) 273 keer bekeken
Plaats reactie