Langlopend Leach poweramp project
Moderator: Beheerdersteam
Langlopend Leach poweramp project
Ben een tijdje afwezig geweest op dit forum... Destijds hier goede info gehaald voor mijn Thorens platenspeler. In tussentijd wat bezig geweest met zelfbouw spul voor de gitaarhobby, maar nu toch weer een Hifi projectje verzonnen.
In mijn huidige setup is eigenlijk de Onkyo 626 de zwakste schakel. Handig dingetje voor de home cinema opstelling, maar voor mijn audio moet het beter kunnen. Het idee is om eerste een mooie eindversterker te bouwen, welke ik aan de pre-out van de onkyo hang. Vervolgens zal er ook nog wel een zelfbouw preamp komen t.z.t.
Op zoek naar een mooie poweramp kwam ik eigenlijk al snel bij twee doe het zelf ontwerpen uit waar veel info van te vinden is en die regelmatig aangeraden worden. De Nelson pass diy amps en de leach amp.
Na wat zoekwerk op marktplaats heb ik een mooie amplimo ringkern kunnen vinden die overeenkomt met de specs voor de leach amp, dus de keuze is gevallen op de leach amp. De gevonden trafo heeft 2x40v 9.38A. Daarnaast ook twee condensatoren gevonden voor de voeding, 23000uF 100V.
Zoals de titel zegt zal het een langlopend project gaan worden aangezien mijn vrije tijd wat verdeeld wordt over diverse hobby's.
Alvast een eerste vraag. De 23000uF zijn behoorlijke jongens. De meningen over 1 grote condensator of meerdere kleine condensatoren verschillen wat op internet. Een andere optie wat je vaak ziet is een grote condensator die wordt gebypassed door een 0.1uF condensator.
Wat zijn de meningen hierover? Zijn de condensatoren die ik heb gevonden (23000uF,100V) goed toe te passen? Leach zegt zelf 8000uF of groter en minimaal 75V.
Geeft het verbetering ze te bypassen met een 0.1uF condensator?
In mijn huidige setup is eigenlijk de Onkyo 626 de zwakste schakel. Handig dingetje voor de home cinema opstelling, maar voor mijn audio moet het beter kunnen. Het idee is om eerste een mooie eindversterker te bouwen, welke ik aan de pre-out van de onkyo hang. Vervolgens zal er ook nog wel een zelfbouw preamp komen t.z.t.
Op zoek naar een mooie poweramp kwam ik eigenlijk al snel bij twee doe het zelf ontwerpen uit waar veel info van te vinden is en die regelmatig aangeraden worden. De Nelson pass diy amps en de leach amp.
Na wat zoekwerk op marktplaats heb ik een mooie amplimo ringkern kunnen vinden die overeenkomt met de specs voor de leach amp, dus de keuze is gevallen op de leach amp. De gevonden trafo heeft 2x40v 9.38A. Daarnaast ook twee condensatoren gevonden voor de voeding, 23000uF 100V.
Zoals de titel zegt zal het een langlopend project gaan worden aangezien mijn vrije tijd wat verdeeld wordt over diverse hobby's.
Alvast een eerste vraag. De 23000uF zijn behoorlijke jongens. De meningen over 1 grote condensator of meerdere kleine condensatoren verschillen wat op internet. Een andere optie wat je vaak ziet is een grote condensator die wordt gebypassed door een 0.1uF condensator.
Wat zijn de meningen hierover? Zijn de condensatoren die ik heb gevonden (23000uF,100V) goed toe te passen? Leach zegt zelf 8000uF of groter en minimaal 75V.
Geeft het verbetering ze te bypassen met een 0.1uF condensator?
Re: Langlopend Leach poweramp project
Over het algemeen worden er wel wat grotere waardes condensatoren gebruikt om elco's te bypassen.
Denk aan 1.0, 2.2, of 4.7 microFarad.
In dit stuk van Texas Instruments worden vele aspecten van conventionele voedingen voor eindversterkers behandeld.
Denk aan 1.0, 2.2, of 4.7 microFarad.
In dit stuk van Texas Instruments worden vele aspecten van conventionele voedingen voor eindversterkers behandeld.
Re: Langlopend Leach poweramp project
Bedankt voor het document. Zal dat op mijn gemakje eens doorlezen, zo in eerste snelle blik lijkt het inderdaad een mooi stukje uitleg te geven over de diverse condensatoren in een voeding.
Re: Langlopend Leach poweramp project
Hallo Thiez, ik heb nog printen liggen van een Leach ontwerp van DIYaudio. Ik ga ze niet meer gebruiken dus als je interesse hebt laat maar horen.
Het zijn printen met 6 torren per kanaal, dus 3 paartjes. zal wel een link sturen.
Groeten,
Het zijn printen met 6 torren per kanaal, dus 3 paartjes. zal wel een link sturen.
Groeten,
Re: Langlopend Leach poweramp project
Loek,
Mogelijk wel geïnteresseerd in de printjes. Ik zie het linkje graag verschijnen. Wat voor transistoren worden er gebruikt?
Mogelijk wel geïnteresseerd in de printjes. Ik zie het linkje graag verschijnen. Wat voor transistoren worden er gebruikt?
Re: Langlopend Leach poweramp project
Enig Googlen gaf mij deze resultaten :
https://www.diyaudio.com/forums/solid-s ... h-amp.html
http://leachlegacy.ece.gatech.edu/lowtim/
Ik begrijp uit het laatste artikel dat onder andere de MJ15003 en 4 als eindtor ingezet kunnen worden.
https://www.eoo-bv.nl/zoeken?controller ... it_search=
(bestellen aldaar per email.)
https://www.diyaudio.com/forums/solid-s ... h-amp.html
http://leachlegacy.ece.gatech.edu/lowtim/
Ik begrijp uit het laatste artikel dat onder andere de MJ15003 en 4 als eindtor ingezet kunnen worden.
https://www.eoo-bv.nl/zoeken?controller ... it_search=
(bestellen aldaar per email.)
Re: Langlopend Leach poweramp project
Ray, ik weet inderdaad welke er standaard gebruikt worden. Maar loek heeft een printje met 6 transistoren, dus mogelijk zijn het andere types dan de 15003/4. Er zijn ook diverse prints te krijgen met een andere type dan de OT-3 transistoren.
Ik was er nu vanuit gegaan om gewoon de originele 15003/4 te gebruiken, maar dat is de vraag of die pcb's daar geschikt voor zijn.
Ik was er nu vanuit gegaan om gewoon de originele 15003/4 te gebruiken, maar dat is de vraag of die pcb's daar geschikt voor zijn.
Re: Langlopend Leach poweramp project
Het maakt thermisch weinig tot niets uit of je de metalen TO3 of plastic TO3P (of TO264) gebruikt.
Re: Langlopend Leach poweramp project
Het probleem is meer dat de plastic uitvoering wel op de plaats van een TO-3 gezet kan maar niet omgekeerd.Pjotr schreef:Het maakt thermisch weinig tot niets uit of je de metalen TO3 of plastic TO3P (of TO264) gebruikt.
Als de print voor de plastic tor is bedoeld, is het draadjes solderen naar de TO-3 en gaten boren.
Anne
Re: Langlopend Leach poweramp project
Laten we eerst maar eens afwachten of er wel een probleem is....

Re: Langlopend Leach poweramp project
Ohh, die komen heus welPjotr schreef:Laten we eerst maar eens afwachten of er wel een probleem is....![]()
Anne
Re: Langlopend Leach poweramp project
Psies, daarom is op voorhand verzinnen niet nodigAh!buis schreef:Ohh, die komen heus welPjotr schreef:Laten we eerst maar eens afwachten of er wel een probleem is....![]()
![]()
Anne
Re: Langlopend Leach poweramp project
Het gaat me niet zo zeer om de bouwvorm. Meer om het feit dat het een print is voor 6 transistoren, terwijl het originele ontwerp gemaakt is met 4 stuks. Dus ben ik benieuwd wat er gebruikt is, en of het uitgangsvermogen ook omhoog gaat. Wat in mijn geval niet nodig is, aangezien er maar 2x100w speakers aan komen te hangen.
Re: Langlopend Leach poweramp project
Het zijn geen lampen hoor, je gaat met 6 torretjes toch geen KW vermogen draaien?
Re: Langlopend Leach poweramp project
Ach, als de print voor 6 is en je wil er maar 4 dan laat je de rest weg, hindert niet.Thiez schreef:Het gaat me niet zo zeer om de bouwvorm. Meer om het feit dat het een print is voor 6 transistoren, terwijl het originele ontwerp gemaakt is met 4 stuks. Dus ben ik benieuwd wat er gebruikt is, en of het uitgangsvermogen ook omhoog gaat. Wat in mijn geval niet nodig is, aangezien er maar 2x100w speakers aan komen te hangen.
Anne
Re: Langlopend Leach poweramp project
Zal voor de zekerheid nog even een kanttekening maken bij dit topic, ik ben nog redelijk vers in het hele transistor en hifi versterker gebeuren.
Ik beheerst een zekere mate van basis elektronica en heb mezelf inmiddels redelijk verdiept in buizentechniek (en dan voornamelijk in gitaarversterker).
Nu begrijp ik dat de basis van buizen vs transistor redelijk te vergelijken is op veel vlakken. Maar verwacht dus veel vragen en mogelijke domme antwoorden van mijn kant uit.
Ik beheerst een zekere mate van basis elektronica en heb mezelf inmiddels redelijk verdiept in buizentechniek (en dan voornamelijk in gitaarversterker).
Nu begrijp ik dat de basis van buizen vs transistor redelijk te vergelijken is op veel vlakken. Maar verwacht dus veel vragen en mogelijke domme antwoorden van mijn kant uit.
Re: Langlopend Leach poweramp project
Twee grote verschillen.Thiez schreef:Nu begrijp ik dat de basis van buizen vs transistor redelijk te vergelijken is op veel vlakken.
Bij transistors meestal geen hoge (gevaarlijke) spanningen maar doe je iets verkeerd sneuvelt er zo vanalles in stilte, einde verhaal.
Bij buizen gaat 's een weerstand in rook op of een buis gaat hevig blozen maar blijft vrolijk werken.
Anne
Re: Langlopend Leach poweramp project
En bij transistor versterkers kan het vervangen van een defecte (eind)tor nog wel eens wat werk zijn om te vervangen. een buis prik je er zo in.
Ook kan het monteren van een koelblok nog wel eens een operatie zijn. (zagen, boren, tappen)
Ook kan het monteren van een koelblok nog wel eens een operatie zijn. (zagen, boren, tappen)
Re: Langlopend Leach poweramp project
Is relatief, voor de prijs van een set goeie UGT's bouw je al een leuke torrenbak.
Re: Langlopend Leach poweramp project
De Leach in de 2e link van Ray is de versterker die ik hier lange tijd heb gebruikt, is nu aan een revisie toe. De printen daarvan heb ik ook nog liggen maar zijn uitgevoerd met een enkel paar in de eindtrap. Mijn trafo heeft 2x30V AC en geeft 40V DC: 50W aan 8 ohm en 80W aan 4 ohm.
Voor jou trafo is deze uitvoering niet aan te bevelen, ik zou minstens 2 paar torrren nemen en maakt inderdaad niet veel uit of je TO-3 of TO-247 neemt.
Ik heb zelf nog printen gemaakt voor 2 paar TO-247 en voortrap en eindtrap op aparte printen zodat je meer vrijheid hebt met inbouwen.
Zie foto.
De printen van DIYaudio zijn , als beginner, wel erg complex denk ik voor je en ook flink aan de maat. 110x235mm.
Afgelopen zondag in Breda had ik een heleboel elco's bij me, de meeste zijn nu weg.
Maar heb nog wel mooie Elna caps te koop, paartje 2x15000uF/63V.
Of Felsic, ook 15000uF/63V. Maar de 22000uF zijn natuurlijk ook prima. Wel eerst formeren voor gebruik.
Link Leach op DIYaudio: https://www.diyaudio.com/forums/group-b ... e-buy.html
pag. 144 e.v. voor schema en onderdelenlijst.
Ook een ander leuk project op DIYaudio is SYMASYM in diverse uitvoeringen, van 1p tot 2p met TO-3 en TO247 torren. Maar lagere vermogens....
Groeten,
Voor jou trafo is deze uitvoering niet aan te bevelen, ik zou minstens 2 paar torrren nemen en maakt inderdaad niet veel uit of je TO-3 of TO-247 neemt.
Ik heb zelf nog printen gemaakt voor 2 paar TO-247 en voortrap en eindtrap op aparte printen zodat je meer vrijheid hebt met inbouwen.
Zie foto.
De printen van DIYaudio zijn , als beginner, wel erg complex denk ik voor je en ook flink aan de maat. 110x235mm.
Afgelopen zondag in Breda had ik een heleboel elco's bij me, de meeste zijn nu weg.
Maar heb nog wel mooie Elna caps te koop, paartje 2x15000uF/63V.
Of Felsic, ook 15000uF/63V. Maar de 22000uF zijn natuurlijk ook prima. Wel eerst formeren voor gebruik.
Link Leach op DIYaudio: https://www.diyaudio.com/forums/group-b ... e-buy.html
pag. 144 e.v. voor schema en onderdelenlijst.
Ook een ander leuk project op DIYaudio is SYMASYM in diverse uitvoeringen, van 1p tot 2p met TO-3 en TO247 torren. Maar lagere vermogens....
Groeten,
Laatst gewijzigd door cool op di 28 mei 2019, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Langlopend Leach poweramp project
Ook niet vergeten om voor dit formaat trafo een inschakelvertraging te gebruiken.
En voor de zekerheid ook een luidspreker beveiliging circuit.
En voor de zekerheid ook een luidspreker beveiliging circuit.
Re: Langlopend Leach poweramp project
Dat heeft zeker de aanbeveling jacool schreef:Ook niet vergeten om voor dit formaat trafo een inschakelvertraging te gebruiken.
En voor de zekerheid ook een luidspreker beveiliging circuit.
Re: Langlopend Leach poweramp project
Dat heb ik inderdaad al ondervonden.. Een keer voor een vriend van me zijn transistor amp gerepareerd, maar daar zijn wel wat transistoren gesneuveld. Bij een buizenversterker kun je wat makkelijker traceren waar de fout zit. Maar ook daar zijn we met behulp van een forum uitgekomen, dus hopelijk gaat dit ook lukkenAh!buis schreef:Twee grote verschillen.Thiez schreef:Nu begrijp ik dat de basis van buizen vs transistor redelijk te vergelijken is op veel vlakken.
Bij transistors meestal geen hoge (gevaarlijke) spanningen maar doe je iets verkeerd sneuvelt er zo vanalles in stilte, einde verhaal.
Bij buizen gaat 's een weerstand in rook op of een buis gaat hevig blozen maar blijft vrolijk werken.
Anne
Dat is het zeker, ik heb eerst overwogen voor een buizenampje te gaan. Maar voor de prijs van een goede transistoramp bouw je slechts een matig buizenampje. Dus toch maar besloten voor prijs/kwaliteit te gaan.ray5150 schreef:Is relatief, voor de prijs van een set goeie UGT's bouw je al een leuke torrenbak.
Bedankt voor het aanbod van de printjes en de elco's. Elco heb ik inmiddels gevonden (welke ik inderdaad rustig op zal starten met de geregelde voeding) en voor de printjes denk ik dat ik zelf aan de ets ga (inmiddels al wat ervaring met het zelf etsen van printjes), de PCB ontwerpjes staan ook op de leach pagina. Overigens zien de elco's op jouw foto er wel een stuk compacter uit. Degene die ik heb zijn 7,5 bij 13cm..cool schreef:Ook niet vergeten om voor dit formaat trafo een inschakelvertraging te gebruiken.
En voor de zekerheid ook een luidspreker beveiliging circuit.
In de leach zit zover ik weet een beveiligingscircuit http://leachlegacy.ece.gatech.edu/lowtim/prot.html
Nog tips met betrekking tot een goede inschakelvertraging? Ik zal op dit forum eens rondzoeken, zijn vast meerdere voorbeelden te vinden. In het bovenstaande document van texas instruments staat er ook een. Is dit een goede basis om over te nemen naar de voeding van de Leach (uiteraard met hoger voltage relais, aangezien ik op 56v uit ga komen)?
Laatst gewijzigd door Thiez op wo 29 mei 2019, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Langlopend Leach poweramp project
Omdat het hier om netspanning gaat, niet moeilijk doen: https://www.diyclassd.com/product/softstart-module/38Thiez schreef:Nog tips met betrekking tot een goede inschakelvertraging? Ik zal op dit forum eens rondzoeken, zijn vast meerdere voorbeelden te vinden. In het bovenstaande document van texas instruments staat er ook een. Is dit een goede basis om over te nemen naar de voeding van de Leach?
