Potmeter probleem.
Moderator: Beheerdersteam
Potmeter probleem.
Hallo beste forumleden,
Ik heb een eindversterker gebouwd met de LM 3886 printjes.
Om de input levels te kunnen regelen heb ik achteraan 2 ALPS potmeters gezet van 100k.( stereo saat parallel )
De loper van de pot gaat naar de ingang van de versterker ,de massa's komen aan de ene kant samen en het ingangsignaal aan de andere kant.
De bron ziet dus 50K als de loper links dicht is gedraaid en de versterker hangt aan de massa.
Maar als ik nu begin te regelen naar rechts gaat de versterker in het begin slechts zeer langszaam luider,op laatste doet die dan een flinke toename in geluid.Dus de regeling is alles behalve.
Ik heb al verschillende versterkers gebouwd en sommige regelen goed andere niet.
Heeft hier iemand een verklaring voor?Zou dit aan de pot.meter liggen?
Of doe ik iets verkeerd?
Alvast bedankt op voorhand voor jullie reacties.
Groetjes
Berreke
Ik heb een eindversterker gebouwd met de LM 3886 printjes.
Om de input levels te kunnen regelen heb ik achteraan 2 ALPS potmeters gezet van 100k.( stereo saat parallel )
De loper van de pot gaat naar de ingang van de versterker ,de massa's komen aan de ene kant samen en het ingangsignaal aan de andere kant.
De bron ziet dus 50K als de loper links dicht is gedraaid en de versterker hangt aan de massa.
Maar als ik nu begin te regelen naar rechts gaat de versterker in het begin slechts zeer langszaam luider,op laatste doet die dan een flinke toename in geluid.Dus de regeling is alles behalve.
Ik heb al verschillende versterkers gebouwd en sommige regelen goed andere niet.
Heeft hier iemand een verklaring voor?Zou dit aan de pot.meter liggen?
Of doe ik iets verkeerd?
Alvast bedankt op voorhand voor jullie reacties.
Groetjes
Berreke
Re: Potmeter probleem.
Vermoedelijk zit er bij de ingang (tussen pin 10 IC en massa) een weerstand van iets van 22k.
Als dat zo is vervang die 's door 47k, niet ideaal maar wordt wel beter dan.
Anne
Als dat zo is vervang die 's door 47k, niet ideaal maar wordt wel beter dan.
Anne
Re: Potmeter probleem.
Met 47k verhoog je wel flink de DC offset aan de uitgang. 10K biasweerstand aan de ingang is de goede waarde om dat redelijk in de hand te houden. Dus de 100k pot naar 10k.
Re: Potmeter probleem.
Is toch niet zo erg ?Pjotr schreef:Met 47k verhoog je wel flink de DC offset aan de uitgang. 10K biasweerstand aan de ingang is de goede waarde om dat redelijk in de hand te houden. Dus de 100k pot naar 10k.
Input 0,2 tot max 1µA geeft -9 tot -47mV over 47k.En met 20x versterking -180mV tot max -940mV op de uitgang.
Daar lig ik niet wakker van
Anne
Re: Potmeter probleem.
Bedankt jongens,
Ik ga een log potmeter proberen van 10 K en zien of de boel beter in te regelen valt.
Ik hou jullie alvast op de hoogte!
Groetjes
Berreke
Ik ga een log potmeter proberen van 10 K en zien of de boel beter in te regelen valt.
Ik hou jullie alvast op de hoogte!
Groetjes
Berreke
Re: Potmeter probleem.
Toch raar dat de geluidssterkte in het begin nauwelijks en dan uiteindelijk heel hard toeneemt. Als er per ongeluk een lineaire potmeter in zit zou je het omgekeerde verwachten, dat het al kneiterhard is als je 'm een heel klein beetje opendraait.
