Opknapbeurt Rotel RB980BX

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RolandKamp

Opknapbeurt Rotel RB980BX

Bericht door RolandKamp »

Voor een leuk bedrag deze versterker op de kop kunnen tikken. Er zijn dan ook een paar kleine dingetjes mis mee. Als eerste de speaker terminals, waarvan er eentje afgebroken was:

Afbeelding

Nu viel het nog niet mee om passende terminals te vinden. Zie ook viewtopic.php?f=7&t=27492. Uiteindelijk een goede set gevonden, maar daarmee nog niet passend. De plastic ring is dikker dan het gat groot is.
IMG_3583.jpg
Uiteindelijk met wat handigheid toch iets van weten te maken. Als eerste de ringetjes van de oude terminals gewonnen middels een steeksleutel, een hamer en een paar ferme tikken:
IMG_3585.jpg
Vervolgens deze ringen stuk voor stuk uitgeboord totdat ze om de nieuwe terminals passen. Secuur werkje, er blijft niet heel veel 'vlees' over.

6 mm boor:
IMG_3587.jpg
Trappenboor (tot de 8 mm, niet helemaal door)
IMG_3588.jpg
8 mm boor (helemaal door):
IMG_3589.jpg
En uiteindelijk loont dat dan toch wel:
IMG_3590.jpg
IMG_3604.jpg
Morgen komt het volgende onderdeel van de versterker aan de beurt...
Shadow

Re: Opknapbeurt Rotel RB980BX

Bericht door Shadow »

Leuk, die gebruik ik ook voor m’n versterkers, zie link in m’n signature :lol:
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Leuk om te zien. Wat ga je er allemaal aan doen?
RolandKamp

Bericht door RolandKamp »

Met name cosmetische zaken nog verwacht ik... gisteren de versterker kunnen aansluiten en na veel hoorbare kliks/pops tijdens de muziek verwachtte ik een toch al niet onwaarschijnlijke recap te moeten uitvoeren. Echter lijkt dit uit te spelen op een aardingsprobleem met m'n DAC, want toen de muziek van een andere bron kwam was er helemaal niets mis met het geluid. In tegendeel zelfs.

Wat nog moet gaan gebeuren is het vernieuwen van de zijkantjes van het frontje, dat ziet er normaal gesproken zo uit:
rotel-side.jpg
Echter ontbreekt bij mij een zijkant en aangezien ik niet zo handig ben met plastic dacht ik maar wat reststukjes hout in te zetten. Zebrano in dit geval. Als eerste een mal gemaakt van MDF met de exacte afmetingen van het oude stukje plastic (links) en twee restjes grof uitgezaagd:
IMG_3591.jpg
Na een tijdje met de bandschuurmachine om de freessporen weg te werken (het spul is keihard - redelijk te frezen, maar schuren...):
IMG_3592.jpg
Dan de mal en de freestafel in actie. Dubbelzijdig tape (tapijtband) om de mal op z'n plek te houden:
IMG_3593.jpg
IMG_3594.jpg
En met wat geluk hou je dan zoiets over:
IMG_3595.jpg
En met wat pech...:
IMG_3596.jpg
Weer een uurtje later nog een stukje vrijgespeeld uit het resthout: eerst op dikte frezen (van ~10mm naar ~5mm), uitzagen en dan weer vlakschuren.

Dit keer slaagde het stukje ook nog voor de freesproef en kon ik beide stukjes afkanten:
IMG_3598.jpg
En dan de afwerking met Osmo om het af te maken. Als eerste links (met Osmo) vs. rechts (zonder Osmo):
IMG_3601.jpg
En als laatste samen:
IMG_3603.jpg
Vandaag ga ik ze licht opschuren en nog een laagje geven.
Shadow

Bericht door Shadow »

Mooi mooi!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Gaat er zeker leuk uitzien zo.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Wat leuk om dat weer op te knappen. Ik heb een stokoude Rotel tuner/versterker, in mijn studententijd al als afgedankt tweedehandsje gekocht. Groot en loodzwaar maar niet kapot te krijgen. Die staat nog steeds op de knutselkamer. De nieuwe Onkyo's die in de woonkamer langs komen, houden het beduidend minder lang uit.
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Mooi met dat Zebrano. Plastic is denk ik wel te doen met een 3D-printer.
Plaats reactie