RS-1003, het proberen waard?
Moderator: Beheerdersteam
RS-1003, het proberen waard?
Ik kwam laatst diverse keren paartjes RS-1003 buizen tegen op MP en 2dehands.nl, ook geschikt voor het bouwen van een leuke SE versterker. Maar eens wat rondgeneusd op internet voor ik me weer in één of ander avontuur stort, maar heb al wel een optie op een paartje van Telefunken. Het blijkt een prima buis volgens diverse fora en ook op ons onvolprezen forum is er al eens iemand mee bezig geweest: viewtopic.php?f=7&t=21787&p=1741752&hil ... 3#p1741752
Helaas is dat project nooit tot een voltooiing gekomen dus lijkt het mij leuk om het maar eens op te pakken als nieuw draadje.
De notenhouten behuizing is er al maar voor de rest blijft het voorlopig even bij inlezen.
Helaas is dat project nooit tot een voltooiing gekomen dus lijkt het mij leuk om het maar eens op te pakken als nieuw draadje.
De notenhouten behuizing is er al maar voor de rest blijft het voorlopig even bij inlezen.
Re: RS-1003, het proberen waard?
Nu vond ik ook al een schakeling van Hans Koch met een EF86 als voorversterker en dat is helemaal leuk. Want toevallig heb ik ook nog twee SQ E80F buisjes van Philips liggen waar ik toch eens mee moet gaan doen:http://www.hupse.eu/radio/frameset.htm?&ContentFrame.
Hier even dat beroemde schema:
Hier even dat beroemde schema:
Re: RS-1003, het proberen waard?
En dan nu de hamvraag: Wat vinden jullie hier als ultieme foruministen van?
Groeten Rein
Groeten Rein
Re: RS-1003, het proberen waard?
Kwam de spullen pas nog tegen en het staat nog steeds op het lijstje om mee verder te gaan heb alleen veel te veel liggen en niks is af 
Re: RS-1003, het proberen waard?
Tja,En dan nu de hamvraag: Wat vinden jullie hier als ultieme foruministen van?
Heb Anne al een tijdje niet gezien
Maar die had het over Push pull met deze buizen,,beter dan,, GU-50
Wel een stuk duurder
Re: RS-1003, het proberen waard?
Mogge vrienden, wat betreft Robert Jan, tsja, gewoon aan beginnen en in de tussentijd niet aan iets anders want dan is het eind zoek en blijven er uiteindelijk alleen onafgemaakte projecten over. En dat is zonde van de spullen en van de tijd
Jouw project heeft me overigens wel enthousiast gemaakt voor deze buizen.
PushPull gaat hem niet worden met deze buizen Demo, inderdaad wordt me veel te duur maar ik vindt een SE zelf mooier om te bouwen.
Ik was in twijfel over de type buizen die ik wil gebruiken want heb nog twee JJ KT88 en een paartje Zaerix 807's liggen. Tot ik tegen het project van RJ en tegen de aangeboden buizen op Tweedehands aan liep.
Jouw project heeft me overigens wel enthousiast gemaakt voor deze buizen.
PushPull gaat hem niet worden met deze buizen Demo, inderdaad wordt me veel te duur maar ik vindt een SE zelf mooier om te bouwen.
Ik was in twijfel over de type buizen die ik wil gebruiken want heb nog twee JJ KT88 en een paartje Zaerix 807's liggen. Tot ik tegen het project van RJ en tegen de aangeboden buizen op Tweedehands aan liep.
Hij zal toch niet ziek zijn?Heb Anne al een tijdje niet gezien![]()
Re: RS-1003, het proberen waard?
Zie net je berichtje HoMer: Dat is ook nog een mooi schema maar wat een zware buis voor de aansturing? Een EL84-achtige eindpentode?
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ik weet het en probeer het elke keer en elke keer gaat het weer mis. Zie ik weer wat leuks weer super enthousiast en begin ik er aan en dan komt er weer wat leuks voorbijPA4URK schreef:Mogge vrienden, wat betreft Robert Jan, tsja, gewoon aan beginnen en in de tussentijd niet aan iets anders want dan is het eind zoek en blijven er uiteindelijk alleen onafgemaakte projecten over. En dat is zonde van de spullen en van de tijd![]()
Jouw project heeft me overigens wel enthousiast gemaakt voor deze buizen.
Maar wel leuk dat je door mij hiervoor enthousiast bent geworden voor dit project
Ik vind de buis best wel mooi om te zien
Succes met het project en ga het zeker volgen hij is bij mij nog niet van het ToDo lijstje af
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ik zou het wel in push pull willen bouwen
Moet ik wel een andere versterker weg doen , Maar voorlopig lekker niet.
Er zit wel een aardig kapitaal aan buizen in De voeten zijn ook erg duur
Maar 120 Watt aan dissipatie per kanaal max in klasse A Dat is Veul
Als Anne weer aan wezig is kan hij misschien wat waarden uit rekenen
welke hoogspanning
welke waarde moet de UGT zijn 2,4 K
Het is een triode dus wel goed is voor de bassen strak
Hoeveel sturing heb je nodig
Is Cathode tegenkoppeling mogelijk ?
Zou zeker eerst met Anne overleggen voor je begint
Moet ik wel een andere versterker weg doen , Maar voorlopig lekker niet.
Er zit wel een aardig kapitaal aan buizen in De voeten zijn ook erg duur
Maar 120 Watt aan dissipatie per kanaal max in klasse A Dat is Veul
Als Anne weer aan wezig is kan hij misschien wat waarden uit rekenen
welke hoogspanning
welke waarde moet de UGT zijn 2,4 K
Het is een triode dus wel goed is voor de bassen strak
Hoeveel sturing heb je nodig
Is Cathode tegenkoppeling mogelijk ?
Zou zeker eerst met Anne overleggen voor je begint
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ik heb 2 dagen terug Anne een pb gestuurdPA4URK schreef:Mogge vrienden, wat betreft Robert Jan, tsja, gewoon aan beginnen en in de tussentijd niet aan iets anders want dan is het eind zoek en blijven er uiteindelijk alleen onafgemaakte projecten over. En dat is zonde van de spullen en van de tijd![]()
Jouw project heeft me overigens wel enthousiast gemaakt voor deze buizen.
PushPull gaat hem niet worden met deze buizen Demo, inderdaad wordt me veel te duur maar ik vindt een SE zelf mooier om te bouwen.
Ik was in twijfel over de type buizen die ik wil gebruiken want heb nog twee JJ KT88 en een paartje Zaerix 807's liggen. Tot ik tegen het project van RJ en tegen de aangeboden buizen op Tweedehands aan liep.Hij zal toch niet ziek zijn?Heb Anne al een tijdje niet gezien![]()
Maar hij heeft nog niet gekeken
Re: RS-1003, het proberen waard?
Is ondertussen gebeurdBert61 schreef:Ik heb 2 dagen terug Anne een pb gestuurd
Maar hij heeft nog niet gekeken
Die schakeling van Koch moet wel kunnen.Geeft wel wat bedenkingen.
Met de gelijkstroom koppeling tussen de trappen liefst wel een zekering in de voedingsaansluiting van de eindtrap, als er iets verkeerd gaat bij de EF86 zou dat heel ongezond uitpakken voor de (dure) eindbuis.
De grote anodeweerstand van de EF86 zou wel 's wat verlies in 't hoog kunnen geven, vooral in UL.
Je verstookt wel een hoop van de voeding in de kathodeweerstand eindbuis, hoewel tov de gloei is't nog zoveel niet.
Hou er wel rekening mee dat de UGT voor SE van deze grootte groot, zwaar en duur uitvalt.
Daarom had ik voor RJM iets met een mosfet voorgesteld.
Anne
Re: RS-1003, het proberen waard?
Gelukkig, daar is tie weerIs ondertussen gebeurd![]()
We maakten ons al zorgen Anne.
Even over de RS-1003, inderdaad een dure buis. Ik kan ze overnemen voor €35,00 per stuk. Maar SE KT88 en 807 zijn er al zoveel gebouwd en dit is toch wel een vrij unieke buis om iets moois van te maken. Blingbling
Het liefst houdt ik me bij het schema van Koch om hierboven al genoemde redenen, uiteraard met de nodige aanpassingen door ons aller Anne
Overigens: Wat is duur? Ik heb gister mijn AliExpress-versterker leuk verkocht dus er is weer financiële ruimte voor een experiment
Het wordt trouwens geen haastklus hoor, eerst even goed brainstormen met z'n allen.
Wat heb ik al?
De twee Philips SQ E80F buisjes met gouden voetjes (jaja!), een mooie notenhouten behuizing met knoppen en assen voor de schakelaar en volumepot.
Het beroemde volumeprintje van ome Ali met afstandsbediening en de meeste passieve onderdelen liggen hier ook wel ergens.
Dus alleen de trafo's wordt even een puzzel. Voor de TT22 heb ik destijds bij AE Europe geshopt maar dat was ook duur èn groot. Hammond is me goed bevallen met het laatste project maar ook duur en groot
Re: RS-1003, het proberen waard?
Voor de voedingstrafo moet je eerst 's bedenken of je mono gaat of dubbel.
Wat de uitgang betreft, een jaartje of wat geleden was er dit, en toen heeft de inflatie toegeslagen
En dan is er nog een ringkern mogelijk, Er zijn er misschien wel meer, zo heb je een idee waar je aan begint
Anne
Wat de uitgang betreft, een jaartje of wat geleden was er dit, en toen heeft de inflatie toegeslagen
Anne
Re: RS-1003, het proberen waard?
Anne als je met deze buis PP wilt doen wat is dan de hoogspanning en de UGT imp
En is Cathode feedback mogelijk
of alleen de feedback vanaf de LS aansluiting naar de kathodes eerste voorversterker buis
Fasedraaier met ECC99. mogelijk ? Of de 6N6P ?
Is de versterking dan nog voldoende met een ECC82 ervoor of een robuuster uitziende 6SN7
Alvast bedankt Anne
En leuk dat je er weer bent

En is Cathode feedback mogelijk
of alleen de feedback vanaf de LS aansluiting naar de kathodes eerste voorversterker buis
Fasedraaier met ECC99. mogelijk ? Of de 6N6P ?
Is de versterking dan nog voldoende met een ECC82 ervoor of een robuuster uitziende 6SN7
Alvast bedankt Anne
En leuk dat je er weer bent
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ik zit een beetje te prakkiseren Anne, even hypothetisch denken zeg maar. Ik heb nog een voedingstrafo om 380 (en 400 en 420) volt om te zetten in 230 volt. Ik neem aan dat ik die ook omgekeerd kan gebruiken. Dan heb ik in ieder geval de HS al. Verder heb ik nog een (geschakelde) voedingsprint om van 230 volt iets van tussen 0 en 24 volt gelijkspanning te fabriceren. Kan een ampèretje of 6 leveren en staat afgesteld op 6.3 volt. Dan hoef ik alleen nog ergens een negatieve spanning te maken. En 5 volt want ik wil natuurlijk wèl een buizengelijkrichter. Of zit ik nu een beetje te luchtfietsen?
Re: RS-1003, het proberen waard?
Daar is een mooi lijstje van in het databladBert61 schreef:Anne als je met deze buis PP wilt doen wat is dan de hoogspanning en de UGT imp
Als je kijkt naar de nodige sturing (Ug1-g1s) zie je dat daar niet zoveel nodig is, moet geen probleem zijn.
Anne
Re: RS-1003, het proberen waard?
Moet wel kunnen voor twee.Er komt wel minder uit zo omgekeerd.Secundair worden er wat windingen bijgelegd, kopensatie trafoverliezen.In de andere richting zit 't dan net verkeerd, maar nog genoegPA4URK schreef:Ik zit een beetje te prakkiseren Anne, even hypothetisch denken zeg maar. Ik heb nog een voedingstrafo om 380 (en 400 en 420) volt om te zetten in 230 volt. Ik neem aan dat ik die ook omgekeerd kan gebruiken. Dan heb ik in ieder geval de HS al.
Is wel genoeg met 2,3A gloei per eindbuis.Verder heb ik nog een (geschakelde) voedingsprint om van 230 volt iets van tussen 0 en 24 volt gelijkspanning te fabriceren. Kan een ampèretje of 6 leveren en staat afgesteld op 6.3 volt.
Waar heb je die negatieve spanning voor nodig ?Dan hoef ik alleen nog ergens een negatieve spanning te maken. En 5 volt want ik wil natuurlijk wèl een buizengelijkrichter.
Voor een buizengelijkrichter heb je een trafo met middenaftakking nodig of valsspelen met twee diodes erbij.
En je hebt hier een stevige gelijkrichtbuis nodig (voor 2 eindbuizen), EYY13 of 5DJ4 (5R4,5U4 op 't kantje) of 2x EY88 (PY88) als er geen bezwaar is tegen een topaansluiting.
Niet vergeten een smoorspoel, ook niet de kleinste bij iets van 250mA (5...10H).
Anne
Re: RS-1003, het proberen waard?
Dat klinkt allemaal goed Anne, we zijn op de goede weg.
ik heb de buisvoeten ook net gevonden: https://nl.aliexpress.com/item/Groothan ... bdd05154-1
Waarom geen twee 5U4 buizengelijkrichters?En je hebt hier een stevige gelijkrichtbuis nodig (voor 2 eindbuizen), EYY13 of 5DJ4 (5R4,5U4 op 't kantje) of 2x EY88 (PY88) als er geen bezwaar is tegen een topaansluiting.
Waar heb je die negatieve spanning voor nodig ?
ik heb de buisvoeten ook net gevonden: https://nl.aliexpress.com/item/Groothan ... bdd05154-1
Re: RS-1003, het proberen waard?
Kan, heb je wel 6A gloeistroom nodig, 30WPA4URK schreef:Waarom geen twee 5U4 buizengelijkrichters?
Anne
Re: RS-1003, het proberen waard?
Rein als ik je voor de voeten loop hier maak ik dat ik weg komAh!buis schreef:Daar is een mooi lijstje van in het databladBert61 schreef:Anne als je met deze buis PP wilt doen wat is dan de hoogspanning en de UGT impRS-1003.png De buis is pas in z'n element bij hoge voedingsspanning. Vraagt wat ongebruikelijke UGT en dan ook nog 0-4-8-16Ω uit voor kathode-tegenkoppling wordt moeilijk.
Als je kijkt naar de nodige sturing (Ug1-g1s) zie je dat daar niet zoveel nodig is, moet geen probleem zijn.
Anne
Maar het leek me wel aardig om ook in PP wat gegevens hier te vragen en posten
Die 800 -1000 volt staat mij wel aan 8K trafo 80 Watt met Cathode tegen koppeling heeft
Als je een 350 volt trafo met spannngsverdubbeling gebruik met een choke
Is misschien best stabiel te krijgen met psu designer
En anders een ringkern 600 volt trafo laten wikkelen bij Torroidy
En Nog geen 20 volt negatief ook gloei er bij
Buizen via rein voor 35€ :
4x RA1003
4 x dure Buis voeten
output in Triode.
Jammer van de kostbare voeten 35€ dat is 140€
Re: RS-1003, het proberen waard?
NEE NEE NEE Bert! Dit is gewoon een heel interessante buis waarvan we gezamenlijk de mogelijkheden bekijken om er een leuke versterker mee te bouwen. Ik heb voor mezelf al besloten dat het de SE gaat worden naar het - aangepaste - schema van Koch. Maar dan wel met de buisgelijkrichter. Trouwens, jij hebt toch ook nog ergens zo'n door Anne hierboven aangedragen EYY13 gelijkrichter liggen?Rein als ik je voor de voeten loop hier maak ik dat ik weg kom![]()
Want tweemaal 5U4 wordt een beetje te gek
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ja die heb ik nog
Ik heb er toen 4 gekocht een heb ik al weg gedaan
Dus ik heb er nog 3
Wil je er 1 of 3
Twee doe ik niet weg ik moet ook met 2 monoblokken 2 EYY 13 over houden
Ik wil nog steeds een keer een Oldscool buizen versterker bouwen zonder ongedierte er in
Deze UGT zou passen in een PP met CFB ?
Deze als voeding ?
Ik heb er toen 4 gekocht een heb ik al weg gedaan
Dus ik heb er nog 3
Wil je er 1 of 3
Twee doe ik niet weg ik moet ook met 2 monoblokken 2 EYY 13 over houden
Ik wil nog steeds een keer een Oldscool buizen versterker bouwen zonder ongedierte er in
Deze UGT zou passen in een PP met CFB ?
Deze als voeding ?
Re: RS-1003, het proberen waard?
Probeer eens 2x 6DW4-B of 6CJ3. Goedkope voeten en buisjes van redelijk formaat.PA4URK schreef:.....Want tweemaal 5U4 wordt een beetje te gek
Re: RS-1003, het proberen waard?
Mooie buizen maar die 6CJ3 is wel wat overdreven 3,6A voor de twee is nog ruim 22W enkel voor de gloei.
Dan is de 6DW4 voordeliger met 2,4A.
Zou hetzelfde voetje zijn als voor EL500 (magnoval) maar de pinnen heten dunner.Zit dan wat erg los in de voet, heb je eigenlijk een "novar" voetje nodig.Weet niet of die makkelijk te vinden zijn.
Anne
Dan is de 6DW4 voordeliger met 2,4A.
Zou hetzelfde voetje zijn als voor EL500 (magnoval) maar de pinnen heten dunner.Zit dan wat erg los in de voet, heb je eigenlijk een "novar" voetje nodig.Weet niet of die makkelijk te vinden zijn.
Anne
