trafo vraagje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
trafo vraagje
Heb bij Electro Dump een trafo gekocht met een aantal secondaire windingen die ik in serie wil zetten.
Op de trafo staat een tekening van de aansluitingen.
Mijn vraag is of ik ze ,als aangegeven op de foto, kan doorverbinden om max er uit te halen?
Heb de weerstanden gemeten op de pootjes,het zijn allemaal afzonderlijke windingen.
Op de trafo staat een tekening van de aansluitingen.
Mijn vraag is of ik ze ,als aangegeven op de foto, kan doorverbinden om max er uit te halen?
Heb de weerstanden gemeten op de pootjes,het zijn allemaal afzonderlijke windingen.
Re: trafo vraagje
Als je twijfelt neem een 10 ohm weerstandje 1/8 Watt in serie van een set windingen in plaats van een draadbrug
Als hij zonder belasting niet warm wordt zit je goed
Als hij zonder belasting niet warm wordt zit je goed
Re: trafo vraagje
Ja inderdaaddemocles schreef:Bedankt Bert.
Ik neem aan dat het pootje met de letter S het scherm is?
Re: trafo vraagje
Een dingetje het is mogelijk dat er een winding in tegen fase staat Dan wordt de spanning lager
Bijvoorbeeld 24 - 0 - 24 - 0 dan krijg je 0 staan ze goed is het 48 volt
Bijvoorbeeld 24 - 0 - 24 - 0 dan krijg je 0 staan ze goed is het 48 volt
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: trafo vraagje
Zou eerder zeggen dat waar het rookt de splijtstofstaaf niet voldoende koeling heeft gehad...Shadow schreef:En dan treed de derde wet van Kirchoff in werking; ‘daar waar de schakeling rookt, is de stroom het grootst’
Re: trafo vraagje
Dan maar even de proef op de som
Winding voor winding doorverbonden en gemeten.
En dat ging goed
Maar even een printje voor ontwerpen
148v wissel bij 250mA,ideaal voor klein buizenspul
Winding voor winding doorverbonden en gemeten.
En dat ging goed
Maar even een printje voor ontwerpen
148v wissel bij 250mA,ideaal voor klein buizenspul
Re: trafo vraagje
Al dat gedoe over een trafo aansluiten met nucleaire melt down schrikbeelden
Als je de meter er bij hebt en je sluit een winding kort met een 10 ohm 1/8 Watt weerstandje
Dan rookt hooguit die weerstand .
Maar als je dat doet en je hebt hem vast en je tikt met het weerstands draadje tegen een van de wikkelingen
Dan heb echt geen spontane vlambogen en rookwolken
op de multimeter meter zie je meteen dat je minder spanning er uit krijgt .
Ik doe dit al jaaaaaren en nog nooit een trafo kapot gemaakt zo en ook geen brandblaren
Alleen met laag spanning waar demo mee bezig is
Je moet dat uiteraard niet aan de 220 volt kant doen
Dan neem je een 220 lamp in serie
Er zijn reperateurs die hebben op een plankje een stopcontact en schakelaar Lamp fitting en Die werken er al 50 jaar mee
En zo doe ik dat ook
Niks Rook kapotte trafo,s en zeker geen brand
Als je de meter er bij hebt en je sluit een winding kort met een 10 ohm 1/8 Watt weerstandje
Dan rookt hooguit die weerstand .
Maar als je dat doet en je hebt hem vast en je tikt met het weerstands draadje tegen een van de wikkelingen
Dan heb echt geen spontane vlambogen en rookwolken
op de multimeter meter zie je meteen dat je minder spanning er uit krijgt .
Ik doe dit al jaaaaaren en nog nooit een trafo kapot gemaakt zo en ook geen brandblaren
Alleen met laag spanning waar demo mee bezig is
Je moet dat uiteraard niet aan de 220 volt kant doen
Dan neem je een 220 lamp in serie
Er zijn reperateurs die hebben op een plankje een stopcontact en schakelaar Lamp fitting en Die werken er al 50 jaar mee
En zo doe ik dat ook
Niks Rook kapotte trafo,s en zeker geen brand
Re: trafo vraagje
Je weet het, rook altijd in de transformator laten zitten.Shadow schreef:Gerhard refereerde meer aan mijn werk, dan aan dat van Demo, Bert
Aad
Re: trafo vraagje
Dat begreep ik niet JoramShadow schreef:Gerhard refereerde meer aan mijn werk, dan aan dat van Demo, Bert
