Adire Audio Subwoofer

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Ok even weer wat updates
Afbeelding

Even de wanden bekleden met loodbitumen. Dit laat zich echt heel makkelijk verwerken.

Afbeelding

Nog een foto

Afbeelding

In afwachting van de definitieve voetjes toch deze er op gezet met overschotjes uit de bracing

Afbeelding

Een overzichtje langs boven (euh of is't vanonderen) gezien. Op de foto ziet de demping er misschien heel druk uit, maar in realiteit zit dit er heel luchtig in. De sub zit bijlange niet vol!

Conclusie tot nu toe: De bitumen is echt een hele verbetering. De wanden trillen echt niet meer, tenzij je echt uitzinnig luid of heel extreme bassen gaat er door jagen. Dan voel je de wanden heel lichtjes trillen.

Nu even luisteren wat dit zegt!

Keep you updated
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Goed bezig Dinobe :D

Lijkt mij ook wel wat om bitumen te gebruiken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

JuuL schreef:
Goed bezig Dinobe :D

Lijkt mij ook wel wat om bitumen te gebruiken.
Laat de asfaltset dan maar aanrukken:
Afbeelding
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hey Dionobe,

Ik ben zelf ook bezig met een subwoofer, maar het lijkt alsof ik met hetzelfde probleem zit: de kast trilt mee :roll:
Dus ik ben ook van plan om hier wat tegen te doen. Die loodbitumen helpen blijkbaar wel erg goed.
Ik had nog wat vraagjes over die loodbitumen. Hoe heb je die loodbitumen vastgemaakt, het lijkt wel een smeerbaar goedje ofzo? En hoeveel kostte het je?

En heb je nog wat updates? :)
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Ik heb die loodbitumen besteld bij lautsprechershop.de

Bitumex FG 4 SK
4 mm
245 x 325 mm
EUR 3,30

Het zijn echt 'platen' tussen 2 lagen plastic zit dus het bitumen dat bij kamertemperatuur en vaste, maar licht kleverige substantie is.

Verwerken is heel eenvoudig: gewoon met een scherp mes aan de niet-klevende kant een snede aan brengen en dan dubbelplooien. Het bitumen zal mooi scheuren/breken op de snee. Gewoon met een scherp mes de kleverige kant doorsnijden.

Supersnelle service en veel goedkoper dan dat ik hier kan krijgen. De loodbitumen platen zijn aan de ene kant voorzien van een zelfklevende laag. Gewoon de beschermfolie afhalen en kleven maar!

Voorlopig nog geen updates. Ik hoop zo snel mogelijk de goede voetjes te maken en die er onder te zetten en dan kan ik beginnen aan afwerken. Voorlopig weet ik echt nog niet goed hoe ik hem wil afwerken (€€€) en welke voorbereidende stappen er bij komen kijken (schuren, plamuren, ...)

'k heb het voor het ongenblik heel druk met werk, school, vzw,... maar afwerken komt er wel van!
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Dinobe schreef:
Ik heb die loodbitumen besteld bij lautsprechershop.de

Bitumex FG 4 SK
4 mm
245 x 325 mm
EUR 3,30


Supersnelle service en veel goedkoper dan dat ik hier kan krijgen. De loodbitumen platen zijn aan de ene kant voorzien van een zelfklevende laag. Gewoon de beschermfolie afhalen en kleven maar!
3 euro bij de audiofabriek :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Of loodbitumen, zelfklevend, 50 x 100 x 0,4 cm.
Gewicht 3,75 kg: 14 euro.... (www.remo.nl, DenHaag)
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Supersnelle service en veel goedkoper dan dat ik hier kan krijgen
In Belgïe is DIY audio niet zo voor de hand liggend. Dus was lautsprechershop de beste keuze....
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Bericht door Motorfret »

Hoi Dinobe,

ik heb zelf ook een shiva (in een 125 liter gesloten kast) en ook ik moet je vertellen dat de shiva echt moet inspelen!

wat voor versterker gebruik je eigenlijk?
de mijne is voorzien van een hypex HS200.
ik heb 'm in het begin 's beluisterd met een goedkope 125w subamp, maar die was echt onder de maat voor de shiva. (versterker zorgde voor veel vervorming)
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Hey,

Het allerbelangrijkste is het afregelen en dat is echt een heel precies en frustrerend werkje. Ik heb de Conrad 250W versterker. Dit ding heeft echt gigantisch veel vermogen en doet het hele huis daveren zonder enig probleem.

Het meest problemen heb ik met de de "level" knop. Deze vind ik te veeel te gevoelig. Situatie: Je hoort totaal geen bass en dan vraag je je af of de sub wel speelt. Dus te stil afgesteld. Van het minste dat je aan het knopje durft draaien schiet het volume omhoog en verzuipt alles in bass. En dan spreek ik over maximaal 1 mm aan het knopje draaien. Er is echt zo een gevoel van alles of niets. Nèt goed of perfect zit er precies niet bij....

Ook is de plaatsing op dit moment echt niet goed. Ik moet een aantal zaken veranderen maar daar heb ik de voorbij weken geen tijd voor gehad.

Het volgende wat moet gebeuren is de sub afwerken. Ik moet nog eens goed rondkijken wat en hoe en waar. ....
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

andere potmeter erin zetten
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Bericht door Motorfret »

kleine tip:
ik heb een keer een testverslag gelezen van de conrad amp.
line ingang was erg slecht, high level ingang was WEL goed.

misschien iets om in het achterhoofd te houden.
kiddyl
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 okt 2005, 12:24
Locatie: Delft

Bericht door kiddyl »

Ik heb dus nu al ongeveer 1,5 jaar een Shiva met de Conrad AMP. Hij is steeds beter gaan werken in de loop der tijd, maar ik wil wel dat testverslag lezen over die Amp. Ik heb hem aangesloten op de line-ingang, maar ik wil best wel even wat kabel kopen om het te proberen aan te sluiten op de high-level ingang.

Mijn huisgenoten zijn nog steeds niet echt blij met mijn 54L Shiva :twisted: Hoe zou dat nou komen.
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Bericht door Motorfret »

staat ergens op gathering.tweakers.net
er is daar in de DIY audio hoek een jonge belg die er helemaal gek is met DIY audio.

heeft de amp doorgemeten met z'n scope e.d.
grafiekjes en al.
zit echt een GROOT verschil tussen de line in en high in.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Motorfret schreef:
staat ergens op gathering.tweakers.net
er is daar in de DIY audio hoek een jonge belg die er helemaal gek is met DIY audio.

heeft de amp doorgemeten met z'n scope e.d.
grafiekjes en al.
zit echt een GROOT verschil tussen de line in en high in.
Dat was de DT-300 ;) High level is idd veel beter imho, en dat zeggen de metingen ook. Sowiso is het beter, omdat je zo het filter in je receiver kunt omzeilen. De 300W van de Detotnation kloppen trouwens echt. Hij haalt ze ruim en met gemak.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Bedankt voor de tips, ik zal hem binnenkort eens aansluiten op high level.

Mijn versterker (Rotel RA972) heeft geen speciale gefiltered sub uitgang. Wel een preout om extra eindversterkers en dergerlijk aan te hangen. Mijn sub krijgt op die manier wel het volledige signaal.

Ik ben ook nog wat eens met de instellingen zitten prutsen en nu is mijn sub gefiltered op 40hz, dus de laagste stand die kan en alles klinkt een stuk beter!

Door mijn sub te hoog te filteren op 60hz ongeveer, kwamen hoger liggende frequenties in het vaarwater van mijn mains. Waardoor alles nogal aangedikt en zompig klonk....
Gesloten