SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Moderator: Beheerdersteam
SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Hoi allen,
Ik heb afgelopen week stage gelopen bij een scheepswerf voor school en wanneer ik daar klaar was met het "werken" mocht ik aan een eigen project werken. Nou had ik al een lange tijd de SB-Acoustics SB23MFCL45-4 liggen na een gefaalde subwoofer. Ik had hem eerst in een veels te grote kast met te weinig bracing in de kast. Nu mocht ik dus een eigen project kiezen en heb ik ervoor gekozen om dus een nieuwe kist te maken voor de sub. Ik heb uiteindelijk voor een gesloten kast van 30 liter gekozen. De kast heeft nu voldoende bracing en door het geweldige gereedschap dat ze bij mijn stageplek hebben, zit de kast nu heel erg solide in elkaar. Alles is in verstek gezaagd dus ook geen problemen met het dichten van het MDF op de kopse kanten.
Nu was het mijn plan om een GHP constructie toe te passen. Mijn versterker heeft voldoende vermogen voor de iets lagere gevoeligheid, dus dat zal vast geen problemen veroorzaken. Na wat simulaties ben ik uitgekomen op een C van 1120uf. Dit is lekker makkelijk want dan kan ik gewoon twee keer 560uf doen. Hebben jullie nog enige feedback of tips hiervoor? Ook vroeg ik mij af wat voor condensatoren ik zou moeten gebruiken? Ik heb nog nooit GHP toegepast en ben hier dus een complete noob in. Ik heb in AJhorn een Vbox van 29 liter genomen door de ongeveer 2 liter van de bracing en driver. Ik heb tijdens het bouwen eigenlijk maar heel weinig foto's gemaakt maar hier zijn er dan een paar: Hij is al in de grondverf geschilderd en ik ga hem waarschijnlijk zwart spuiten zodat ze matchen met mijn andere speakers.
Ik heb afgelopen week stage gelopen bij een scheepswerf voor school en wanneer ik daar klaar was met het "werken" mocht ik aan een eigen project werken. Nou had ik al een lange tijd de SB-Acoustics SB23MFCL45-4 liggen na een gefaalde subwoofer. Ik had hem eerst in een veels te grote kast met te weinig bracing in de kast. Nu mocht ik dus een eigen project kiezen en heb ik ervoor gekozen om dus een nieuwe kist te maken voor de sub. Ik heb uiteindelijk voor een gesloten kast van 30 liter gekozen. De kast heeft nu voldoende bracing en door het geweldige gereedschap dat ze bij mijn stageplek hebben, zit de kast nu heel erg solide in elkaar. Alles is in verstek gezaagd dus ook geen problemen met het dichten van het MDF op de kopse kanten.
Nu was het mijn plan om een GHP constructie toe te passen. Mijn versterker heeft voldoende vermogen voor de iets lagere gevoeligheid, dus dat zal vast geen problemen veroorzaken. Na wat simulaties ben ik uitgekomen op een C van 1120uf. Dit is lekker makkelijk want dan kan ik gewoon twee keer 560uf doen. Hebben jullie nog enige feedback of tips hiervoor? Ook vroeg ik mij af wat voor condensatoren ik zou moeten gebruiken? Ik heb nog nooit GHP toegepast en ben hier dus een complete noob in. Ik heb in AJhorn een Vbox van 29 liter genomen door de ongeveer 2 liter van de bracing en driver. Ik heb tijdens het bouwen eigenlijk maar heel weinig foto's gemaakt maar hier zijn er dan een paar: Hij is al in de grondverf geschilderd en ik ga hem waarschijnlijk zwart spuiten zodat ze matchen met mijn andere speakers.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
ik zou adviseren toch de woofer-in-kast op te (laten) meten, bij GHP en subwoofers zou ik niet blind op een sim op basis van TSP alleen vertrouwen. zi bv de SDX10 in mijn zware 3weg, daar kwam ik op een heel andere C uit dan de sim voorspelde
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Ik heb een meetset, dan zal ik even kijken of ik komende week kan gaan meten.
Weet iemand wat voor condensator ik moet gebruiken?
Weet iemand wat voor condensator ik moet gebruiken?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Dit kan gewoon een elco zijn lijkt me, evt. kijken naar een wat hoger voltage. Maar door meerdere te gebruiken kom je al op een prima belastbare combi denk ik.
Door te kijken naar je impedantieverloop kun je de target van je simulatie gebruiken om te controleren waar je afstemming zit/naar toe moet.
Het impedantieverloop kun je vergelijken met wat de software 'verwacht'. Dat je dan op een andere C uitkomt mag zo zijn, je wil niet een bepaalde waarde condensator gebruiken, je wilt een bepaalde afstemming. Dus, kun je ook impedantiemetingen doen?
Door te kijken naar je impedantieverloop kun je de target van je simulatie gebruiken om te controleren waar je afstemming zit/naar toe moet.
Het impedantieverloop kun je vergelijken met wat de software 'verwacht'. Dat je dan op een andere C uitkomt mag zo zijn, je wil niet een bepaalde waarde condensator gebruiken, je wilt een bepaalde afstemming. Dus, kun je ook impedantiemetingen doen?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Ik zou vandaag de dag sowieso niet zo snel meer een GHP oplossing nemen, maar zoiets actief corrigeren.
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Ik zou het opzich wel actief kunnen doen door mijn pc als equalizer te gebruiken maar dan moet ik ook weer een hoogdoorlaatfilter op mijn monitors zetten anders maken die zich kapot denk ik. Mijn PC heeft geen aparte subwoofer uitgang dus dan komt de bassboost ook op mijn speakers.
En dat GHP lijkt mij niet zo'n heel ingrijpende procedure dat als ik het toch niet mooi vind klinken gewoon terug kan draaien.
En dat GHP lijkt mij niet zo'n heel ingrijpende procedure dat als ik het toch niet mooi vind klinken gewoon terug kan draaien.
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Een hoogdoorlaatfilter op je hoofdluidsprekers is sowieso een goed idee om hun vervorming en maximale geluidsdruk te verbeteren. Je zou het signaal dat uit de pc komt kunnen splitsen en het deel dat naar de versterker van de hoofdluidsprekers gaat met een RC-netwerkje kunnen filteren. Het signaal naar de subwoofer laat je ongefilterd.
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Ohja dat is ook wel een goed idee. Zal ik binnenkort ook even proberen. Ik gebruik nu equalizerAPO, weten jullie een betere? Ik vind hem tot nu toe goed werken en gebruik hem als een hoogdoorlaatfilter voor mijn speakers.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Als ik het geheel doorreken kom ik op een vrij goed resultaat met Ce = 1700 uF. Daarbij krijg je ca 5 dB extra bij 24 Hz. De max conusuitwijking wordt bij 24 Hz ca 1.65 x zo hoog. De impulsrespons lijkt goed gedempt.
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Thanks voor het simuleren! Ik ben nu een weekendje weg dus ik kan nu zelf even niet simuleren. Heb je de parameters van sb-acoustics gebruikt? Of heb je eigen metingen? Ik ben van plan om volgende komende week metingen te maken en ook even wat te gaan simuleren.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Ik heb inderdaad de parameters van SB Acoustics gebruikt. Die kloppen in ieder geval wel met elkaar, wat niet altijd het geval is.
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Vandaag eindelijk ook weer de tijd gehad om wat te simuleren en die 1700uf werkt ook erg goed. Ik ga denk ik niet zelf de driver meten aangezien ik daar niet de juiste middelen voor heb, ik vertrouw maar gewoon op SB-Acoustics. Wat voor condensatoren zou ik dan moeten gebruiken? Ik zat zelf te denken aan de Mundorf ECAP63. Is wel maar 63V maar dat krijgt de subwoofer bij mij toch niet te verduren. Zou het dan nog een goed idee zijn om de caps te bypassen met een goede MKP?
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Ja gewoon pakken die
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Dan zal ik die binnenkort even bestellen, zou ik ze dan nog moeten bypassen met een goede MKP?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
het is niet vanwege wantrouwen in de opgegeven parameters dat ik voorstel om te meten, maar omdat die (in elk geval bij mijn SDX10 project, en ik heb vergelijkbaar gelezen in de Hobby Hifi) niet goed genoeg het impedantie verloop beschrijven voor subwoofers (met hun mega spreekspoel) en dat is wat je nodig hebt. in mijn geval minder dan de helft aan capaciteit nodig voor het gewenste resultaat in vergelijk met de op basis van parameters en de q&d formule eerder berekende.Jirster schreef:..... ik vertrouw maar gewoon op SB-Acoustics....
zonder meten kan ook, maar zorg dan dat je voldoende waarden elko's hebt om mee te experimenteren, dan doe je het gewoon op gehoor. bouw de waarde op uit een samenstel van bv 330µF en 100µF, dan kan je in stapjes omlaag/omhoog
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Ohh oke zo, ik zal dan inderdaad even ook wat kleinere elkos bestellen om wat te experimenteren.
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Ik heb vorige week toch nog even de tijd genomen op de sub af te krijgen en ik ben er echt super blij mee!! Ik heb inderdaad de gesuggereerde 1700uf genomen (bedankt voor het simuleren Tom!:) De sub klinkt erg strak, nu alleen nog een goede subwoofer versterker, ik heb nu een oude plaatversterker van conrad die wel aan vervanging toe is. Dat wordt dan denk ik maar het volgende project.
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Ziet er netjes uit!
Wat is de reden dat je zegt dat de versterker aan vervanging toe is?
Wat is de reden dat je zegt dat de versterker aan vervanging toe is?
Re: SB23MFCL45-4 subwoofer GHP?
Er zit een raar geluid in, om de paar seconden komt er een soort zachte ruis. Ik heb echt geen flauw idee wat het zou kunnen zijn. Ook is het voorversterker gedeelte niet helemaal goed meer aangezien er toch nog hoge tonen door komen.
