Eerste stappen in Tubetown

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rody
Contacteer:

Re: Eerste stappen in Tubetown

Bericht door Rody »

Ah!buis schreef:
Rody schreef:
Ah!buis schreef:
Het is een balansversterker (zei het een beetje ongebruikelijk getekend) dwz de twee kanten van de "balans" zijn hetzelfde maar in tegenfase.Is dus geen verdubbeling van de weerstanden, eerder het spiegelbeeld.
Anne
Dan zie ik nog niet helemaal wat er zou gebeuren als je er 1 weerstand van maakt met de aftakking aan de andere kant...afgezien van het feit dat de anodes dan direct aan elkaar hangen....misschien ben ik aan het mieren over niets maar ik wil graag snappen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt zodat ik beter inzicht in de materie krijg. Alle hulp daarbij is welkom ;-)
Als je de twee anodes aan elkaar zet verbindt je twee signalen in tegenfase, komt er niks meer uit :lol:
Anne
Ah, bedankt , dan klopte het dus wat mijn collega zei. Ik snap het nu ook denk ik #-o
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

Ik vroeg me af waarom de fasedraaier niet meteen de uitgangsbuizen aanstuurt. Ik kwam toen op deze site http://www.angelfire.com/electronic/fun ... Heart.html. Interessant leesvoer. Want vinden jullie van het ontwerp in figuur 3? Nog simpeler....
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Rody schreef:
Ik vroeg me af waarom de fasedraaier niet meteen de uitgangsbuizen aanstuurt.
Bij de Davoli is dat ook 't geval, komt vaak voor.
Ik kwam toen op deze site http://www.angelfire.com/electronic/fun ... Heart.html. Interessant leesvoer. Want vinden jullie van het ontwerp in figuur 3? Nog simpeler....
Daar vertonen ze een kangoeroe fasedraaier en de mooiste nml gelijkspanningsgekoppeld met de (spannings)voorversterker.
Heeft wel z'n nadelen, beperkte uitstuurmogelijkheid en vraagt een gelijke belasting voor de twee fasen (fases, phases ?).
Zonder gelijkspanningskoppeling kan de uitsturing wel iets groter.Maar meestal wordt er een extra versterkertrap tussen fasedraaier en eindtrap gezet voor eindbuizen die veel sturing nodig hebben.
Ook mooi is een kathodevolger voor de eindtrap.
Elke extra trap geeft wel meer faseverschuiving wat stabiel tegenkoppelen steeds lastiger maakt.
Anne
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

Ah!buis schreef:
Rody schreef:
Ik vroeg me af waarom de fasedraaier niet meteen de uitgangsbuizen aanstuurt.
Bij de Davoli is dat ook 't geval, komt vaak voor.
Hmm, of ik begrijp je verkeerd, of ik snap het niet. De eerste ecc82, is dat niet de fasedraaier en de tweede (voormalig ELL80) de driver voor de el504?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Rody schreef:
Hmm, of ik begrijp je verkeerd, of ik snap het niet. De eerste ecc82, is dat niet de fasedraaier en de tweede (voormalig ELL80) de driver voor de el504?
Die ELL80 is half een verdere spanningsversterking en half een fasedraaier.
Een buis in gemeeschappelijke kathodeschakeling heeft de uitgang in tegenfase met de ingang.De rechtse eindbuis krijgt wat de rechtse ELL levert en de linkse eindbuis wat de rechtse ook krijgt maar via de linkse ELL en daarmee met omgekeerde fase.
Om de linkse eindbuis niet veel meer sturing te geven als de rechtse (krijgt z'n signaal via één versterkertrap meer) zit er een flinke (regelbare) verzakking tussen met een deler R3/R9+R10.
Anne
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

Ik ben er nog, alleen heel druk dus is dit even naar de achtergrond verschoven (hoewel het rustig doorpruttelt in mijn grijze massa)....wordt vervolgd!
Plaats reactie