DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

Versterker: in mijn post van 23 nov 2017 liet ik verstaan dat de C1 goed gevoed moet worden
"Een speaker waar ik toch wel graag naar luister en het maakt weinig uit welke muziek je er op draait. Een goede en krachtige versterker is wel een must want je hebt fors vermogen nodig om die woofers te voeden en de tweeter wil absoluut geen rotzooi binnen krijgen.
Met betaalbare drivers en een passief filter zulk een uitstekend presterende speaker ontwerpen is niet iedereen gegeven.
Jeroen biedt hier met deze kit voor relatief weinig geld toch wel een uniek systeem aan."

Woofers: Jeroen heeft ergens in de beginposts de reden opgegeven van zijn keuze omtrent de woofers. Ik heb deze post niet teruggevonden maar herinner mij dat deze ScanSpeak drivers 'toevallig' goede parameters hadden om voor dit kleine OB-systeem in aanmerking te komen en dat er toen maar weinig of geen alternatieven waren. Daar kan ik me bij aansluiten. Een kleine prijsgunstige woofer voor gebruik in open baffle met passieve correctie was toen geen evidentie (en zelfs vandaag misschien ook nog niet). Deze ScanSpeak voldeed daar 'toevallig' wel aan. Dat ze minder presteren in het subgebied en een uiterst lage impedantie hebben kun je ze niet kwalijk nemen, tenslotte is het altijd een compromis.

Ik laat de C1's regelmatig spelen op een digitale Lyngdorf versterker en een analoge Mission Cyrus 2 versterker en die doen dat prima. Graag zou ik er wel nog een buizenversterker willen bij hebben waar ze zich goed op voelen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Henkjan »

https://www.hifi.nl/artikel/27652/Prime ... kmaar.html

Morgen en zondag kan je zelf luisteren
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Walt »

Zeker een aanrader inderdaad, de C1 klinkt nog een klasse beter samen met de Lab12, exceptioneel goede speaker voor het geld. De Lab12 is ook echt prachtig.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door VintageHarry »

Off-topic, de Lab12 doet me toch wel sterk denken aan mijn LiTe DAC AH, die heeft ook 8x TDA1543 aan boord. Grappig dat zo'n concept nu weer terugkomt....
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

Er werd mij gevraagd om een geluidssysteem voor enkele klassieke voorstellingen, te voorzien.
De weergave ruimte was ongeveer 11 x 5m en bood plaats voor 35 luisteraars.
Daarvoor heb ik de Daudio C1 cloon ingezet, aangestuurd door een 40 jaar oude Luxman L10 versterker en een Marantz CD6006 cd speler / dac.
Dit gaf een mooi resultaat.
De speakers heb ik fors naar elkaar toegedraaid teneinde een mooi stereobeeld te hebben op elke luisterplaats.
Ter ondersteuning van het sublaag heb ik nog een kleine subwoofer bijgeplaatst (XLS10 met hypex 80).
C1 Simone.jpg
C1 Simone 2.jpg
C1 thuis.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Geslaagde voorstelling denk ik?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

Shadow schreef:
Geslaagde voorstelling denk ik?
inderdaad. Het is een groep senioren die geregeld naar concerten gaan.
Zij stonden versteld van de weergavekwaliteit.
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door erikdebest »

Asterduc,

aangezien je beide gebouwd hebt, hoe doet jouw Verenter het tov de Daudio C1? Nieuwsgierig omdat ik ook de SB34NRX75-16 heb gebruikt.

Dank en groet!
Erik
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door hans_b »

Leuk Asterduc,
Altijd goed te horen dat luisteraars hebben genoten van de weergave kwaliteit.
Erg leuk dat je die demo hebt verzorgd!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

erikdebest schreef:
aangezien je beide gebouwd hebt, hoe doet jouw Verenter het tov de Daudio C1? Nieuwsgierig omdat ik ook de SB34NRX75-16 heb gebruikt.
Eigenlijk zijn het, ondanks hun gelijkaardige opbouw, 2 compleet verschillende weergevers.
Het prijskaartje van de Verenter is ook meer dan dubbel zo hoog in vergelijking met de C1 cloon.

Het laag van de grotere SB's scheelt een octaaf (Verenter is trouwens 2 weg actief) en die leveren ook genoeg slam, zelfs als OB.
De grotere Illuminator middentoner speelt duidelijk in een ander klasse als de SB middentoner.
De hoogweergave ... dat is een kwestie van smaak. De Mundorf kan fantastische en indrukwekkende details weergeven op voorwaarde dat het bronmateriaal goed is. De ScanSpeak Berillium tweeter daarentegen doet dat bescheidener en stoort zich niet aan een mindere opname.


Hoedanook, de C1 cloon vind ik toch een heerlijke weergever waar ik even graag naar luister. Hij levert een heel analytisch detail in het laag waar ik erg van houd. Dat hij dat laag dan nog brengt als open baffle speaker en passief zonder basboost is een pluim voor de ontwerper. Voor slam en indrukwekkender laag heb je wel extra een subwoofer nodig.
De middentoner doet wat hij moet doen, en hij doet dat onopvallend en zonder fouten.
Alleen die Mundorf, daar heb ik eerder een liefde haat relatie mee.
verenter vs C1.jpg
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Thomox »

Ik ben sinds een uurtje weer aan het luisteren naar m'n LBVS in plaats van de C1's.... Ik moest m'n filter van de C1 van 1 kant nog even fatsoenlijk op een plankje monteren, vandaar. De set gaat over een tijdje naar de spuiter :hide:

Maar wat valt dat tegen om weer naar de LBVS te luisteren. Het is zeker niet slecht, maar vermoeiend is het goede woord. Het is allemaal scherp en too much. Stereobeeld is wel heel goed (in m'n nieuwe huis).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

asterduc schreef:
(Verenter is trouwens 2 weg actief)
Is die passief mogelijk Ed, zonder dsp dus?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

Shadow schreef:
asterduc schreef:
(Verenter is trouwens 2 weg actief)
Is die passief mogelijk Ed, zonder dsp dus?
nog niet, staat wel op programma maar voorlopig teveel andere prioriteiten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Ik snap O:)
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door erikdebest »

Dank voor de uitleg en de impressies Ed,

En mijn implementatie, met de SB woofers, de NEO10 en de Mundorf AMT is wederom anders, met actieve filtering. Die Mundorf heeft een flinke peak, heb ik ook zo gemeten (iets van 7-8dB) en ik heb die er met een Notch filter uitgehaald.

maar de woofers zijn idd heel goed, en compacbel is een goede winkel - dus mijn dank voor de tips, die beide van jou kwamen!
Erik
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

De resonantie piek van deze tweeter moet inderdaad worden onderdrukt en daarin is voorzien in de C1.

Ik begrijp de haatliefde van Ed niet zo goed, is is ook persoonlijk. Ik heb al meer mensen ontmoet (wel een minderheid) die wat problemen hebben met de resolutie van een AMT
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
..... problemen hebben met de resolutie van een AMT
het kan idd wel overdonderend zijn, kom je van een "zacht/vriendelijk" systeem dan is het wel wennen. en (maar dat is op de C1 niet van toepassing uiteraard) als de tweeter wat (te) hard staat dan is het op het intimiderende af.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Jeroen is er gewoon al wat langer aan gewend :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Kan niet meer zonder eigenlijk hoewel ik voor een nieuw budget project een hele mooie goedkope softdome heb gevonden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Henkjan »

ga je meedoen aan de wedstrijd? :bakkie:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door VintageHarry »

Of komt er een Daudio budget model??
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ik begrijp de haatliefde van Ed niet zo goed
zoals ik reeds eerder aangaf Jeroen, met goed bronmateriaal is de weergave overgeweldig, maar slechte opnames of geluid met storingen (vinyl bvb), vind ik op deze AMT niet prettig klinken.
VintageHarry schreef:
Of komt er een Daudio budget model??
de C1 in 'highend land' kun je naar mijn mening onder 'budget' plaatsen ;-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Pjotr »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
Ik begrijp de haatliefde van Ed niet zo goed
zoals ik reeds eerder aangaf Jeroen, met goed bronmateriaal is de weergave overgeweldig, maar slechte opnames of geluid met storingen (vinyl bvb), vind ik op deze AMT niet prettig klinken.
Kan ik mij wel iets bij voorstellen. Ik zelf ervaar met dat soort opnamen dat puur alu ribbons het wel goed doen en de detailrijkdom van AMT's evenaren. Gerrit is daar hier uitvoerig mee bezig geweest een paar jaar terug.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Thomox »

Even een vraag met betrekking tot de C1 set. Is het mogelijk hier een kleine MFB sub bij te plaatsen op een stereo versterker? Oftewel, kan ik het sublaag (<40Hz) weghalen uit het signaal en in de sub stoppen?

Voor muziek is het absoluut niet nodig, maar bij een stevige film mis ik een subwoofer....
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Walt »

Jeroen_d had de C1 in Breda 2 jaar terug spelen samen met een aktieve 2x 10 inch subwoofer, dat klonk niet verkeerd.

Gr. Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”