pass pearl 2 - de kast in met dat ding!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Zo zie ik niet goed wat aan wat zit.Is misschien wel goed, voor de zekerheid een tekeningetje :D
Anne
Bijlagen
fettst.png
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Leeuwarden »

Ben je al aan het matchen, Henkjan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

Bijna. Alles ligt klaar, nu nog wat tijd vinden
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Zo zie ik niet goed wat aan wat zit.Is misschien wel goed, voor de zekerheid een tekeningetje :D
Anne
Zo dan
15543096278651939760620.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

Zo, tijdens de match de FETs gematched :mrgreen:
IMG-20190430-WA0009.jpeg

Gemeten waarden tussen de 3.13 en 5.80 :shock: is dat normaal zo'n spreiding?
Ik klop t lijstje morgen wel in excel
IMG-20190430-WA0012.jpeg
Gemeten waarden goed reproduceerbaar en ook stabiel, de laatst gemeten staat nu al een uur aan en nog geen cijfer is veranderd
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Shadow »

Keurig =D>
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

zo, de meet resultaten.
gemiddelde stroom bij 12V is dus 4.43mA
de Δ in de tabel is het verschil van de waarde met die direct er onder.
welke kan ik nu t best gebruiken voor de Pearl?

CODE: Selecteer alles

nr	U[V]	Δ
38	3.11	0.64%
24	3.13	1.90%
30	3.19	1.56%
25	3.24	7.14%
 6	3.48	0.57% 
 8	3.50	3.92%
28	3.64	1.36%
32	3.69	0.27%
21	3.70	1.61%
16	3.76	0.00%
33	3.76	2.11%
10	3.84	0.52%
14	3.86	0.00%
35	3.86	0.26%
 3	3.87	2.05%
 9	3.95	1.51%
17	4.01	2.22%
23	4.10	2.65%
29	4.21	0.71%
26	4.24	2.56%
11	4.35	0.92%
37	4.39	2.92%
 1	4.52	1.10%
31	4.57	0.00%
34	4.57	4.70%
27	4.79	6.27%
22	5.10	0.20%
13	5.11	0.20%
12	5.12	0.39%
 5	5.14	1.74%
 7	5.23	0.19%
 4	5.24	1.70%
 2	5.33	1.67%
18	5.42	1.47%
15	5.50	2.16%
40	5.62	0.53%
36	5.65	1.23%
19	5.72	0.87%
39	5.77	0.52%
20	5.80	
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Shadow »

Alles onder de 1% is goed lijkt me?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

geen idee

hier voor t gemak het schema nogmaals. twee setjes: Q6 t/m Q9 en Q4 en Q5 zijn die waar het om gaat.
moeten Q6 t/m Q9 dus ge4en binnen een bepaalde tolerantie vallen? en Q4 en Q5? alleen onderling (binnen t setje) matchen?
en wil je voor t linker en rechter kanaal een beetje gelijke,of maakt dat niet uit?
Bijlagen
schema (deel) PassPearl.PNG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door dre »

Anne had daar wat over geschreven in mijn Pearl topic als ik het goed heb......
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
Anne had daar wat over geschreven in mijn Pearl topic als ik het goed heb......
Anne schreef:
De vier parallel liefst niet te verschillend voor 't beste resultaat.Als er een duidelijk meer stroom trekt dan de andere drie ga die bijna alleen spelen.Gate en source aaneen en stroom meten naar drain.Voor de vier iets tussen 3 en 4mA uitzoeken.
Voor de andere twee verderop komt de stroom niet zo nauw maar liefst ook onderling niet te verschillend.

en maakt t nog wat uit voor links en rechts?

en welke waarde van I kan ik heb beste kiezen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
zo, de meet resultaten.
gemiddelde stroom bij 12V is dus 4.43mA
de Δ in de tabel is het verschil van de waarde met die direct er onder.
welke kan ik nu t best gebruiken voor de Pearl?

CODE: Selecteer alles

nr	U[V]	Δ
38	3.11	0.64%
Wat is U[V] ? Niet de spanning over 100Ω of 1k bij gemiddeld 4,4mA in ieder geval :?
Voor Q4 en Q5 die met de grootste stroom nemen en liefst min of meer gelijk.
De versterking wordt met tegenkoppeling ingesteld mogen best rechts/links verschillend zijn.
Dan Q6...9 hoeven minder precies gelijk te zijn.Wel liever die met de stroom onder 4mA.
En hier wel rechts/links niet te verschillend, zou zeggen zo dat de som van de vier stromen bij de twee kanten ongeveer gelijk zijn.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

bedankt, ik ga eens puzzelen.

U[V] is de spanning U [eenheid Volt] die ik gemeten heb over die 1kΩ weerstand
e.e.a. conform dit schema:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
U[V] is de spanning U [eenheid Volt] die ik gemeten heb over die 1kΩ weerstand.
:oops: Ik had niet gezien dat de lijst veel langer was en kon doorschuiven.
Met de eersten van de lijst kom je lang niet aan gemiddeld 4,44mA met een 1k weerstand.
Maar ja, m'n neus bleek tekort :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
....
Dan Q6...9 hoeven minder precies gelijk te zijn.Wel liever die met de stroom onder 4mA.
En hier wel rechts/links niet te verschillend, zou zeggen zo dat de som van de vier stromen bij de twee kanten ongeveer gelijk zijn.
is links/rechts binnen ~1% en het verschil tussen max en min binnen een set ~10% accoord? of mag dat laatste ook 20% zijn? dan is het verschil L/R helemaal te verwaarlozen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
Ah!buis schreef:
....
Dan Q6...9 hoeven minder precies gelijk te zijn.Wel liever die met de stroom onder 4mA.
En hier wel rechts/links niet te verschillend, zou zeggen zo dat de som van de vier stromen bij de twee kanten ongeveer gelijk zijn.
is links/rechts binnen ~1% en het verschil tussen max en min binnen een set ~10% accoord? of mag dat laatste ook 20% zijn? dan is het verschil L/R helemaal te verwaarlozen
Het verschil rechts/links is evt nog bij te stellen door tegenkoppeling in de uitgangstrap instelbaar te maken, dan hoeft 't niet zo gelijk te zijn.
De vier van één kant binnen 10% lijkt me mooi genoeg.
De versterking (steilheid) van de vier telt op omdat ze samen hetzelfde versterken maar de ruis is willekeurig en telt niet evenredig op.Hoe meer fet's parallel hoe meer de hoeveelheid ruis achterblijft bij het signaal.
Stel het uiterste geval één zwakke fet, is 't alsof er nog maar drie het werk doen, de vierde voegt voornamelijk ruis toe.Dus, hoe meer de vier gelijk zijn hoe beter :D , zonder te overdrijven :sure:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
................., zonder te overdrijven :sure:
Anne
Ga je nu disclaimers inbouwen Anne? :shock: Het zout is nog lang niet op hoor :rofl:

Voor de 4 aan de ingang is op 10% onderling goed zat. Ook tussen L en R is 10% prima. Er zitten ook nog source weerstanden in wat het effect van onderlinge verschillen nog eens verkleint.

Q4 en Q5 wel zoveel mogelijk gelijk houden. Dat bepaalt de off set van de versterker daar. Tussen L en R hoeft het daar niet zo gelijk op te gaan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
................., zonder te overdrijven :sure:
Anne
Ga je nu disclaimers inbouwen Anne? :shock: Het zout is nog lang niet op hoor :rofl:
10% zout is eigenlijk nog veel te veel :-& :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

dan gaan het dus deze worden:

Q6,7,8,9

CODE: Selecteer alles

   nrs       	avg	    Δ
L: 6,10,32,21	3.68	9.8%
R: 28,8,33,16	3.67	7.1%
en voor Q4&5

CODE: Selecteer alles

L: 12	5.12   &   5	5.14
R:  7	5.23   &   4	5.24

nu heb ik naast de al bijna af set van Sander ook nog wat printen liggen, daar reserveer ik dus deze voor:

CODE: Selecteer alles

nrs       	avg	    Δ
14,9,17,26	4.02	9.5%
3,35,29,23	4.01	8.7%
en

CODE: Selecteer alles

40	5.62   &   36	5.65   
39	5.77   &   20	5.80  
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

en dan heb ik deze dus nog over:

CODE: Selecteer alles

nr	U[V]
38	3.11
24	3.13
30	3.19
25	3.24
11	4.35
37	4.39
 1	4.52
31	4.57
34	4.57
27	4.79
22	5.10
13	5.11
 2	5.33
18	5.42
15	5.50
19	5.72
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Pjotr »

Je hebt zo best aardige setjes bij elkaar HJ. Dat lukt ook niet altijd :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Shadow »

=D>
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Ah!buis »

Tja, met passen en meten ... :-s maar dan heb je ook wat :D
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

Zo, van 1 print zitten de nw FETs er in. Het heet lopen van R9 dat Sander had is niet meer aanwezig, maar nu weer wat anders dat niet klopt :(

Zie de gemeten spanningen (geel):
IMG-20191117-WA0007.jpeg
De spanning tussen R16 en R17 staat constant op 23.4V, draaien aan de pot heeft geen effect.
De spanning over R6 is maar 0.2V, onafhankelijk van de pot. Spanning tussen pot en R6 is met de pot volledig rechtsom gedraaid 23.2V, met de pot compleet links 24.0V
Spanningsval over R9 is 6.4V
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pass pearl 2 probleem

Bericht door Henkjan »

En een blonde soldeervraag ook nog: hoe krijg ik de gaatjes op de print waar de pootjes van de componenten door moeten weer leeg? Zitten vol met soldeer
Plaats reactie