Gefilterd stekkerblok

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

winterwhise
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 19:49

Gefilterd stekkerblok

Bericht door winterwhise »

Ha beste forumlui!

de laatste tijd ben ik weer bezig met het upgraden van mijn Audio keten.

omdat ik me nog niet ga verdiepen in het verbeteren, het maken van versterkers e.d. (en ik naar mijn idee geen slecht beestje heb staan) wil ik een aantal andere upgrades gaan doen. waaronder alle kabels... van interlink tot power kabels tot zelfs de aarde draad van mijn pick-up mogen er aan gaan geloven (mag ook wel na 20? jaar)

het enige probleem op dit moment is.. je raad het al, het stroomsignaaltje van de muur naar de audio toren.

nu wil ik een Netfilter "stekkerblok" gaan maken (dubbel aderig) met de ground aan de radiator/cv leiding.
ik heb her en der even gekeken naar kant en klare filterdozen, van hoog en laag bedrag, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

ik wil dat al mijn bron apparaten een "schoon" signaal uit de muur krijgen. om welke apparaten gaat het hier?

Marantz PM-15 MKII (geaard) aangepast stroomsnoer (komt nog een post van)
Technics SL-3310 (geaard via versterker) aangepast stroomsnoer
*Sony CDP-CX571 wisselaar (ongeaard) originele stekker
Bluesound Node 2 (ongeaard) aangepast stroomsnoer

*de Sony heeft ook nog het originele snoer, welke ruisgevoelig is. deze hoeft dus niet persee op het stekkerblok.

heeft iemand een idee hoe ik kan uitzoeken welke filters ik hier het beste voor kan gebruiken, en misschien zelfs iets van een schematische bouwtekening?

groetjes!

PS. de aangepaste kabels van de platenspeler komen nog op het forum, zodra de hele Technics weer bijgewerkt is.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Chocomel »

Heb je last van plopjes, brom of andere storing, dat je een netfilter wilt gebruiken? Zo niet, dan is er geen probleem. Vrijwel alle elektronica heeft een voeding die rommel van het net voldoende tegenhoudt en, andersom, niet te veel rommel op het net gooit. Verder kan een netsnoer niet ruisgevoelig zijn.

Als de transformator van de versterker bromt kan je een dc blocker maken.

Een verwarming mag nooit gebruikt worden als aarde, dat is gevaarlijk. Gebruik de randaarde van het stopcontact.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Pjotr »

Chocomel schreef:
Als de transformator van de versterker bromt kan je een dc blocker maken.
Dat kun je i.d.d. doen. Is een leuk tijdverdrijf maar tegen brommende trafo's helpt het geen ene malle moer. Waarom blijft iedereen wat dat betreft elkaar steeds maar napraten? Brommende trafo's zijn heel vaak aan de orde orde geweest hierroo op dit forum en steevast roept er dan iemand "DC BLOKKER" !!! Maar de eerste keer dat een DC blokker daar tegen hielp moet ik nog tegen komen.

En wat stekkerblokken betreft. Daar is maar één eis aan: Veilig, stevig en deugdelijk! Bij audio demonstraties waarbij toch voor over de 10K aan audiospullen gedemonstreerd werd, zag ik toch menigmaal de hele winkel op 1 jaren '70 Hema blokkie met 2x 0,75mm2 snoer naar het stopcontact aangesloten. En iedereen roept "Prachtig" =D> Superduper Furutech en WBT netstekkers blijken ook in die oude Hema doosjes te passen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Henkjan »

winterwhise
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 19:49

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door winterwhise »

Heb je last van plopjes, brom of andere storing, dat je een netfilter wilt gebruiken?
dit heb ik voornamelijk als ik mijn CD wisselaar gebruik, heb dan in stille stukken (of bij het wisselen van CD) en zachte ruis over de boxen heen lopen.
zelfde had ik bij de Chromecast Audio, echter is deze vervangen voor de BlueSound.

@henkjan, had het topic voorbij zien komen, wat dat betreft heb ik even bij Ali rondgespeurd, daar heb je voor 5 tientjes een versimpelde variant. (voornamelijk met het idee dat als de spanning te hoog wordt je apparatuur niet door brand)

groetjes!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Kalimba »

Ik hoop dat je iets moois kunt vinden. Hoorbaar of niet, gewoon al leuk om zoiets moois te bouwen. In mijn onderschrift staat een link naar zelfbouw net kabels waarbij ik de bekende Belden heb gebruikt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door ray5150 »

Chocomel schreef:
Een verwarming mag nooit gebruikt worden als aarde, dat is gevaarlijk. Gebruik de randaarde van het stopcontact.
Mogelijk heeft TS geen geaarde WCD's in zijn woon of luisterkamer ?
(Ja, ik weet dat dat geen excuus is om dan de verwarming daarvoor gebruiken, maar het leek me de meest voor de hand liggende oorzaak.)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Pjotr »

De oorzaak van wat Ray? Vroegâh was het vrij standaard om daarvoor de waterleiding te gebruiken. Maar dat mocht alleen als ie gesoldeerd was. En dat was ie toen altijd! Gasleiding mocht beslist niet en de verwarmingsbuizen ook niet omdat die onbetrouwbaar als elektrisch leidingen waren/zijn. De randaarde dient als veiligheid indien er door een mankement netspanning op de behuizing komt te staan. Die randaarde moet dan de kortsluitstroom van de groepszekering goed kunnen weerstaan en in dat geval mogen er ook geen gevaarlijke spanningen ontstaan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Shadow »

winterwhise schreef:
Heb je last van plopjes, brom of andere storing, dat je een netfilter wilt gebruiken?
dit heb ik voornamelijk als ik mijn CD wisselaar gebruik, heb dan in stille stukken (of bij het wisselen van CD) en zachte ruis over de boxen heen lopen.
zelfde had ik bij de Chromecast Audio, echter is deze vervangen voor de BlueSound.

@henkjan, had het topic voorbij zien komen, wat dat betreft heb ik even bij Ali rondgespeurd, daar heb je voor 5 tientjes een versimpelde variant. (voornamelijk met het idee dat als de spanning te hoog wordt je apparatuur niet door brand)

groetjes!
Ga dan maar rustig je versterker en bron eens wisselen, ik had zelfs met bovengenoemd filter een brom en die kwam toch echt van m’n versterker waar ik zo gek op was.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Aaad »

winterwhise schreef:
Heb je last van plopjes, brom of andere storing, dat je een netfilter wilt gebruiken?
dit heb ik voornamelijk als ik mijn CD wisselaar gebruik, heb dan in stille stukken (of bij het wisselen van CD) en zachte ruis over de boxen heen lopen.
zelfde had ik bij de Chromecast Audio, echter is deze vervangen voor de BlueSound.

@henkjan, had het topic voorbij zien komen, wat dat betreft heb ik even bij Ali rondgespeurd, daar heb je voor 5 tientjes een versimpelde variant. (voornamelijk met het idee dat als de spanning te hoog wordt je apparatuur niet door brand)

groetjes!
Als de ruis alleen te horen is bij het wisselen en niet bij het afspelen, zou ik er niets aan doen, tenzij je er zenuwachtig van wordt. :lol:
En aarde aan de cv buis vind ik levensgevaarlijk. Als de buizen niet (goed) geaard zijn weet je niet waar de schok toeslaat, maar daarna zal het je worst wezen.

Aad
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Aaad »

Pjotr schreef:
De oorzaak van wat Ray? Vroegâh was het vrij standaard om daarvoor de waterleiding te gebruiken. Maar dat mocht alleen als ie gesoldeerd was. En dat was ie toen altijd! Gasleiding mocht beslist niet en de verwarmingsbuizen ook niet omdat die onbetrouwbaar als elektrisch leidingen waren/zijn. De randaarde dient als veiligheid indien er door een mankement netspanning op de behuizing komt te staan. Die randaarde moet dan de kortsluitstroom van de groepszekering goed kunnen weerstaan en in dat geval mogen er ook geen gevaarlijke spanningen ontstaan.
Mijn zwager heeft ooit eens een fitter in een kelder gevonden die een waterleiding had doorgezaagd die als aarde werd gebruikt.
Fitter die nu aan waterleidingen gaan werken dienen altijd een bypass an te brengen via een kabel met 2 steviger klemmen om eventuele beunhazerij te overleven.

Aad
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Ouwebok »

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door mischa72 »

Het is al een tijdje geleden dat er voor het laatst op dit topic gereageerd is, maar hoe is het nu met het filter afgelopen? Ik ben momenteel op zoek naar een filter om mijn PC-speakers (Logitech Z-2300) plopvrij te maken. Ik heb nogal wat last van een koelkast en vriezer die hier om de hoek staan.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Pjotr »

Daar helpt niet echt een filter tegen. Koelkast en PC+speakers op verschillende groepen vaak wel.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door rikpost »

Pjotr schreef: wo 01 mei 2019, 14:44
Chocomel schreef:
Als de transformator van de versterker bromt kan je een dc blocker maken.
Dat kun je i.d.d. doen. Is een leuk tijdverdrijf maar tegen brommende trafo's helpt het geen ene malle moer. Waarom blijft iedereen wat dat betreft elkaar steeds maar napraten? Brommende trafo's zijn heel vaak aan de orde orde geweest hierroo op dit forum en steevast roept er dan iemand "DC BLOKKER" !!! Maar de eerste keer dat een DC blokker daar tegen hielp moet ik nog tegen komen.

En wat stekkerblokken betreft. Daar is maar één eis aan: Veilig, stevig en deugdelijk! Bij audio demonstraties waarbij toch voor over de 10K aan audiospullen gedemonstreerd werd, zag ik toch menigmaal de hele winkel op 1 jaren '70 Hema blokkie met 2x 0,75mm2 snoer naar het stopcontact aangesloten. En iedereen roept "Prachtig" =D> Superduper Furutech en WBT netstekkers blijken ook in die oude Hema doosjes te passen.
Oud draadje maar ik kwam het tegen met Google .
ik heb ook brommende trafo's ik heb al gekeken of de mechanische bevestiging nog goed is maar daar zit het probleem niet .
die DC blockers durf ik ook zo maar niet aan te schaffen omdat je daar dus inderdaad wisselende ervaringen over leest .
wat ik wel verdacht vind is dat het brommen komen en gaat, soms zijn ze muisstil en de andere keer duidelijk hoorbaar zelfs op de luisterplek dus daar wil ik wel van af .
je zou denken dat wanneer het losse wikkelingen betreft ze altijd moeten brommen .
heb wel al van alles geprobeerd andere groep ander fase, stekkers omdraaien ,Helpt allemaal geen fuck !
Ik heb Amplimo een mailtje getuurd met de vraag wat hun gedachte hier over is .
iemand nog verdere ervaringen hier mee .
ik weet dat ik het draadje kaap maar ik zie hier toch weinig activiteit meer :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Pjotr »

Zijn het soms nog 220V trafo's? Die kunnen bij een verhoogde netspanning tegen de verzadiging aan lopen en gaan dan ook brommen. Omdat de netspanning een + en - 5% kan variëren kan dat brommen daarmee ook op en neer gaan. Overigens worden de trafo's in dat geval wel flink warm.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door rikpost »

C6264DA7-0B03-4D52-B3F3-3EC15CAD8781.jpeg
Nee is modern spul ,nu ja tien jaar oud .
Het is nu ook niet bepaald rotzooi ,gerenomeerd merk !
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Pjotr »

rikpost schreef: wo 04 mei 2022, 21:44

Het is nu ook niet bepaald rotzooi ,gerenomeerd merk !
Zegt niks. Ik heb beroepsmatig duizenden Amplimo trafo's voorbij zien komen, en vele andere bekende merken ringkernen, waarvan toch zeker de helft bromverschijnselen vertoonde. Ok, dat was dan een industriële toepassing waarbij dat gebrom in het geheel niet belangrijk was. Dit lijkt mij een vrij standaard trafo en ook wel van een behoorlijk vermogen en dan is brommen niet iets bijzonders.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door rikpost »

Het Antwoord van Amplimo

Goedemiddag mijnheer Post,

Hartelijk dank voor uw email.
Ik verwacht niet dat er iets aan de hand is met uw trafo’s.

Trafo’s kunnen gaan brommen door een belasting die niet symmetrisch is
als gevolg van een ontwerp of defect verder in de schakeling. Aangezien bij u
de brom niet altijd aanwezig is lijkt dit niet de oorzaak.

Een andere oorzaak zou de aanwezig netspanning kunnen zijn. Het is inderdaad mogelijk
dat hier een DC component of offset op zit. Ook is het mogelijk dat uw netspanning flink
fluctueert. Heeft u al eens gemeten wat de netspanning is op stille momenten en momenten
van brom ?

Nu heb ik de netspanning gemeten die is toch wel redelijk stabiel
Ik meet geen DC tussen Fase en 0 vreemd genoeg wel tussen 0 en aarde .
Overal in huis overigens !
Dit fluctueert tussen de 150mv en 450 Mv met het fluctueren brommen ook de trafo’s harder en zachter het is niet zo dat wanneer het hoger word het gelijk betekend dat de brom heftiger is maar het stijgen en dalen van de spanning heeft wel invloed lijkt het , al lijkt het na te ijlen !

Morgen kan ik een APC ups lenen van het werk van het weekend eens kijken op eiland bedrijf !
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Shadow »

Ik heb alle audio in de woonkamer achter filters zitten, nooit last gehad tot zover. Heb nu ook geen trafo voedingen in m'n versterker zitten btw. (Voorheen wel)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door ray5150 »

Omgebouwd naar SMPS dus ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Pjotr »

Denk idd dat in de moderne Legodozen geen trafo's meer zitten. 'Tis tegenwoordig allemaal weggooi spul als het stuk gaat :?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door rikpost »

Pjotr schreef: vr 06 mei 2022, 10:26
Denk idd dat in de moderne Legodozen geen trafo's meer zitten. 'Tis tegenwoordig allemaal weggooi spul als het stuk gaat :?
Zouden die lineaire voedingen niet langzaam verdwijnen ?
Vroegha wilde niemand schakelende voedingen in de audio keten maar tegenwoordig zijn die dingen naar ik aanneem prima .
Je hebt in ieder geval geen brom 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door Pjotr »

Klopt, alleen een trafo gaat eeuwig mee, een SMPS gemiddeld 5 jaar. En met wat geluk een jaar of 10.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gefilterd stekkerblok

Bericht door rikpost »

Ah oké dus met Hypex was ik al aan de beurt geweest
Dus al die Actieve luidsprekers zoals Grimm en KII ,Dutch & Dutch na vijf jaar kaduuk en met geluk. 10 :think:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”