Hypex Fusion Amp inbouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mspijker

Hypex Fusion Amp inbouwen

Bericht door mspijker »

Ik heb twee FA123 Fusion Amps gekocht en moet nu een onderkomen voor deze dingen maken. Ik ga ze gebruiken met een setje zuil luidsprekers en de bedoeling is om een "uitbouwtje" aan de achterkant van de zuiltjes te maken. Dan hangen ze mooi uit het zicht en toch dichtbij de luidsprekerunits.

Nou schrijft Hypex in de Fusion Manual het volgende:
"The compartment in which the FusionAmp is fitted should be constructed of V-1 class material (flammability standard). Additionally, a layer of V-0 class material should be fitted, on the inner side of the cabinet, at both sides of the amplifier module. Alternatively, the whole compartment can be made of V-0 class material or better. Note: this information is given as guideline only. For exact measurers, please consult EN-IEC 62368-1:2014,chapter 6."

Voor degenen die ook een Fusion Amp gebruiken, wat gebruiken voor de behuizing van die dingen? Als ik naar de Fusion-3 van Troels Gravesen kijk, dan zet hij ze gewoon in een bak van multiplex en MDF. Is MDF een V-0 class materiaal? Ik kan daar op het web niets over vinden. Dan wat betreft EMI, geen afscherming nodig of gewenst? Kortom, wat is jullie ervaring?

Menno
cool

Re: Hypex Fusion Amp inbouwen

Bericht door cool »

Zoek op UL94 veiligheidsnorm , dan vind je wel meer.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hypex moet dit gewoon vermelden vanwege de bekende juridische rompslomp. Verder niets van aan trekken.
mspijker

Bericht door mspijker »

Daar had ik al zo'n vermoeden van maar ik dacht laat ik hier eens even vragen. Bedankt.
satefan

Bericht door satefan »

De mijne gaan in deze. 3D geprint in PETG.
Screen Shot 2019-04-06 at 20.56.34.png
Groet

Stefan
Dr barry

Bericht door Dr barry »

Waarom niet gewoon simpel 2 latjes mdf van 6 cm hoog en 35cm lang aan de achterkant van de speakers lijmen. Daar de fusion amp op vast schroeven, dan het je meteen goede koeling aan de achterzijde van de amp.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hypex hoeft w.d.b. niks te vermelden. Het is sowieso schemergebied. Het is een halffabricaat en dan is de eindgebruiker/eindproducent verantwoordelijk voor een veilige toepassing en het geheel van CE validatie.
mspijker

Bericht door mspijker »

Zijn 4 latjes mdf 6cm hoog geworden. Met maar 2 latjes wordt het op den duur zo'n stofnest. Misschien boor ik nog een paar gaten in de onderkant en bovenaan de zijkanten voor wat extra luchtdoorstroming.

Wat betreft veiligheid ben ik de eindgebruiker en heb er dus zelf wel baat bij om het hele zaakje op een veilige manier in te bouwen. Het kan dus geen kwaad om eens even te kijken hoe het officieel zou moeten en wat de praktijkervaring hier is. Nou zal het allemaal wel loslopen. Het ergste wat ik ooit bij de hand gehad heb met falende elektronica was een ejaculerende elco in een buizenversterker. Dat stonk behoorlijk. :-&
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Verbrand epoxy (printplaat) wil je ook echt niet ruiken! :sure: Qua veiligheid is het belangrijkste verder dat de afstand tussen 230V netspanning voerende delen en wat je aan kunt raken (lucht isolatie) minimaal 6 mm moet zijn.
mspijker

Bericht door mspijker »

Daarom ook 4 latjes en geen open bodem. Ik heb dan wel geen kleine kinderen of huisdieren maar schoonmakende dames moet je ook niet uitvlakken. :rofl:
satefan

Bericht door satefan »

Dr barry schreef:
Waarom niet gewoon simpel 2 latjes mdf van 6 cm hoog en 35cm lang aan de achterkant van de speakers lijmen. Daar de fusion amp op vast schroeven, dan het je meteen goede koeling aan de achterzijde van de amp.
Dat gaat niet vliegen bij mijn ontwerp. De 'kast' van de hypex wordt een onderdeel van de standaard waar mn speaker op komt. Bedrading allemaal binnendoor etc.

grt

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

De vorderingen. In 2 delen geprint. Nog niet vastgelijmd.
IMG_5180.JPG
IMG_5182.JPG
Groet,

Satefan
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Is geen doen, zo gedraaid :( .Krijg er een stijve nek van :-s
Anne
Bijlagen
DRAAI.jpg
Plaats reactie