Automatisch inschakelen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Automatisch inschakelen
Ik zoek een schakelingetje dat automatisch de versterker inschakelt als er een line-signaal wordt aangeboden.
Zal niet zo moeilijk zijn om dit zelf te verzinnen, maar dit wiel is vast al een keer uitgevonden op dit forum. Kan het alleen niet vinden.
Wie heeft een tip ?
Gr. Dirk
Zal niet zo moeilijk zijn om dit zelf te verzinnen, maar dit wiel is vast al een keer uitgevonden op dit forum. Kan het alleen niet vinden.
Wie heeft een tip ?
Gr. Dirk
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Automatisch inschakelen
Ik heb besloten verder te gaan met de schakeling van http://sound.whsites.net/project38.htms. Maaaar ... op de automatisch in te schakelen versterker worden twee computers met geluidskaart aangesloten.
Als dus één van die geluidskaarten output geeft moet de versterker inschakelen.
Maar ik kan de L en R outputs van beide geluidskaarten natuurlijk niet zomaar aan elkaar knopen.
Volgens mij heb ik dus een schakeling nodig zoals bijgevoegd. Maar gaat dit alles niet teveel verliezen geven in zowel het signaal als ook in de detectie daarvan door de automatische schakeling.
Natuurlijk kan ik elke input eerst opkrikken met een eigen opamp, maar dan wordt het wel een gedoe om iets simpels te bereiken.
Wat is jullie advies ?
Dirk
Als dus één van die geluidskaarten output geeft moet de versterker inschakelen.
Maar ik kan de L en R outputs van beide geluidskaarten natuurlijk niet zomaar aan elkaar knopen.
Volgens mij heb ik dus een schakeling nodig zoals bijgevoegd. Maar gaat dit alles niet teveel verliezen geven in zowel het signaal als ook in de detectie daarvan door de automatische schakeling.
Natuurlijk kan ik elke input eerst opkrikken met een eigen opamp, maar dan wordt het wel een gedoe om iets simpels te bereiken.
Wat is jullie advies ?
Dirk
Re: Automatisch inschakelen
Door 2 signalen aan elkaar te knopen met 2 identieke weerstanden verlies je de helft van je signaal. De achterliggende versterker moet dit op vangen.
De detector kun je meer versterking geven door R5 (100k) bijvoorbeeld te verhogen naar 220k. Dan is het verlies gecompenseerd.
Piet
De detector kun je meer versterking geven door R5 (100k) bijvoorbeeld te verhogen naar 220k. Dan is het verlies gecompenseerd.
Piet
Re: Automatisch inschakelen
Als 't teveel verlies geeft kun je het nog zo proberen
Anne
Anne
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Automatisch inschakelen
Dank voor jullie reactie. Ik heb eigenlijk geen idee op welk niveau een geluidskaart van een PC het signaal uitgeeft. De achterliggende versterker wordt iets eenvoudigs op basis van 2 X een LM3886. Is voldoende voor geluid (kwaliteit/vermogen) vanuit een PC. Volgens mij is daar met een standaardversterking van zo rond de 20 de gevoeligheid ergens rond de 1 V.
Ik ga dus eerst maar eens experimenteren of ik voldoende gevoeligheid heb voor goed uitsturing en inderdaad dan zonodig de gevoeligheid van de detector ophogen. Volgens mij versterkt die nu standaard 100X. Zou toch wel voldoende moeten zijn schat ik zo.
Dirk
Ik ga dus eerst maar eens experimenteren of ik voldoende gevoeligheid heb voor goed uitsturing en inderdaad dan zonodig de gevoeligheid van de detector ophogen. Volgens mij versterkt die nu standaard 100X. Zou toch wel voldoende moeten zijn schat ik zo.
Dirk
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Automatisch inschakelen
Ik heb het schakelingetje van Rod Elliott eens nagebouwd maar het werkt niet echt echt niet. Er gaat/ik doe dus blijkbaar iets verkeerd.
Ik meet de volgende spanningen op het IC.
Pin 8 (voeding) 11V=
Pin 1: 4,9V=, met ingang kortgesloten
Pin 5: 4,9V=
Pin 7: 0V=, relais dus niet aangetrokken
Daar begint het "niet snappen" al: hoe komt die DC spanning nu op pin 1 ? Ik zou daar met kortgesloten ingang helemaal geen spanning verwachten.
Als ik de gate van de BS170 even op +5V zet dan trekt het relais wél aan en valt na een minuut of 5 weer af. Dat deel werkt dus oké. Met het "detector-deel" dus nog even niet
Jullie hulp/meedenken is gewenst.
Als jullie nog aanvullende info nodig hebben om een oplossing te bedenken dan hoor ik het wel.
Dank, Dirk
Ik meet de volgende spanningen op het IC.
Pin 8 (voeding) 11V=
Pin 1: 4,9V=, met ingang kortgesloten
Pin 5: 4,9V=
Pin 7: 0V=, relais dus niet aangetrokken
Daar begint het "niet snappen" al: hoe komt die DC spanning nu op pin 1 ? Ik zou daar met kortgesloten ingang helemaal geen spanning verwachten.
Als ik de gate van de BS170 even op +5V zet dan trekt het relais wél aan en valt na een minuut of 5 weer af. Dat deel werkt dus oké. Met het "detector-deel" dus nog even niet
Jullie hulp/meedenken is gewenst.
Als jullie nog aanvullende info nodig hebben om een oplossing te bedenken dan hoor ik het wel.
Dank, Dirk
Re: Automatisch inschakelen
Die 4,9V wil zeggen dat de zener die spanning geeft.dirklammers schreef:Ik meet de volgende spanningen op het IC.
Pin 8 (voeding) 11V=
Pin 1: 4,9V=, met ingang kortgesloten![]()
Pin 5: 4,9V=
Pin 7: 0V=, relais dus niet aangetrokken
Daar begint het "niet snappen" al: hoe komt die DC spanning nu op pin 1 ? Ik zou daar met kortgesloten ingang helemaal geen spanning verwachten.
Pin 3 zit ook op de zenerspanning via R3 en omdat U1A (voor gelijkspanning) op 1x ingesteld is wordt de uitgang (pin 1) ook de zenerspanning.
Pin 5 zit met een spanningsdeler (R6-R7) aan de zenerspanning, dat zou dan 4,9x100/110=4,45V moeten zijn. Als je daar ook 4,9V vindt is ofwel R7 onderbroken, R6 kortgesloten of het IC niet goed.
Anne
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Automatisch inschakelen
@Ray: de vraag naar plaatjes snap ik, maar heeft in deze fase echt geen zin. De print bevatte bij nader inzien al een fout dus e.e.a. is met veel losse draadjes aangepast aan hoe het wél had gemoeten. Wordt vervolgd mét plaatjes én een goede printlayout ....
@Anne: je uitleg snap ik helemaal. Ik heb R6 vervangen door een 20K instelpot zodat ik e.e.a. wat beter "op scherp" kan zetten. Terecht noem je ergens in een tussenzinnetje "voor gelijkspanning" en die gelijkspanning laat zich natuurlijk gemakkelijk meten. Maar uiteindelijk zal het geheel natuurlijk moeten reageren op de inkomende wisselspanning en dat is wat lastiger om te meten.
Nu ik met de instelpot de boel wat beter kan instellen lijkt het te werken. Ik zie nu de gelijkspanning op pin 7 variëren als ik een audiosignaal op de ingang zet. De FET gaat dan in geleiding. Dat signaal op punt 7 verdwijnt weer als het audiosignaal wegvalt en uiteindelijk valt het relais af als C4 is leeggelopen.
Het instelpunt is zeer kritisch en ik heb zo mijn twijfels of het geheel wel stabiel genoeg is om altijd in te schakelen als er audio wordt toegevoegd, maar nooit in te schakelen als dat niet het geval is.
Waar ik dan al wel vast een plaatje van kan sturen is de rest van de versterker. Recht-toe-recht-aan met 2 X LM3886.
Groet, Dirk
@Anne: je uitleg snap ik helemaal. Ik heb R6 vervangen door een 20K instelpot zodat ik e.e.a. wat beter "op scherp" kan zetten. Terecht noem je ergens in een tussenzinnetje "voor gelijkspanning" en die gelijkspanning laat zich natuurlijk gemakkelijk meten. Maar uiteindelijk zal het geheel natuurlijk moeten reageren op de inkomende wisselspanning en dat is wat lastiger om te meten.
Nu ik met de instelpot de boel wat beter kan instellen lijkt het te werken. Ik zie nu de gelijkspanning op pin 7 variëren als ik een audiosignaal op de ingang zet. De FET gaat dan in geleiding. Dat signaal op punt 7 verdwijnt weer als het audiosignaal wegvalt en uiteindelijk valt het relais af als C4 is leeggelopen.
Het instelpunt is zeer kritisch en ik heb zo mijn twijfels of het geheel wel stabiel genoeg is om altijd in te schakelen als er audio wordt toegevoegd, maar nooit in te schakelen als dat niet het geval is.
Waar ik dan al wel vast een plaatje van kan sturen is de rest van de versterker. Recht-toe-recht-aan met 2 X LM3886.
Groet, Dirk
Re: Automatisch inschakelen
Met de instelpot kun je nu de drempel instellen waarboven het ingangssignaal moet komen om in te schakelen.dirklammers schreef:Nu ik met de instelpot de boel wat beter kan instellen lijkt het te werken. Ik zie nu de gelijkspanning op pin 7 variëren als ik een audiosignaal op de ingang zet. De FET gaat dan in geleiding. Dat signaal op punt 7 verdwijnt weer als het audiosignaal wegvalt en uiteindelijk valt het relais af als C4 is leeggelopen.
Het instelpunt is zeer kritisch en ik heb zo mijn twijfels of het geheel wel stabiel genoeg is om altijd in te schakelen als er audio wordt toegevoegd, maar nooit in te schakelen als dat niet het geval is.
Als de drempel te laag is kan een stoorsignaal of zelfs ruis de boel inschakelen.
Een beetje lastig om een goed punt te vinden, je moet steeds weer lang wachten tot ie uitgaat.
Om het instellen te vergemakkelijken, voorlopig, R10 vervangen (of overbruggen) met 100k, hoef je niet zo te wachten.
Anne
Re: Automatisch inschakelen
Nog even een wat andere manier.Ipv een vaste drempelspanning eentje die meeloopt.Mag de boel verlopen, de drempel schuift mee, geen kans dat ie na een tijdje zomaar inschakeld.dirklammers schreef:Het instelpunt is zeer kritisch en ik heb zo mijn twijfels of het geheel wel stabiel genoeg is om altijd in te schakelen als er audio wordt toegevoegd, maar nooit in te schakelen als dat niet het geval is.
Zo kan de schakeling bijv ook op 6V werken met enkel een ander relais.
Anne
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: Automatisch inschakelen
ik lift even mee in dit topic (als het mag van TS), maar ik ben eigenlijk op zoek naar een gelijkaardige schakeling, echter liefst "gebruiksklaar" op PCB, omdat ik zelf nog nooit een print heb ontworpen laat staan gemaakt.
doel is om een amp in- en uit te schakelen bij detectie van een audiosignaal aan de ingang, maar daarbij gebruik makend van de amp z'n eigen standby SMPS (5VDC), om eea zo klein en compact mogelijk te houden.
ik heb al veel gezocht op het www, maar àls ik al wat vind wat werkt op externe spanning, dan is dat altijd 12V...niets op 5VDC
heeft iemand een idee of wat ik wil ook mogelijk is en waar ik het dan kan vinden?
doel is om een amp in- en uit te schakelen bij detectie van een audiosignaal aan de ingang, maar daarbij gebruik makend van de amp z'n eigen standby SMPS (5VDC), om eea zo klein en compact mogelijk te houden.
ik heb al veel gezocht op het www, maar àls ik al wat vind wat werkt op externe spanning, dan is dat altijd 12V...niets op 5VDC
heeft iemand een idee of wat ik wil ook mogelijk is en waar ik het dan kan vinden?
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: Automatisch inschakelen
die werkt inderdaad perfect (heb hem destijds in huis gehaald na bovenstaande post), maar hij is wat groot voor wat ik ermee wil doen, vandaar m'n specifieke vraag.
ik vraag me dus af of een dergelijke schakeling ook (technisch) kan worden opgebouwd met externe voeding van 5VDC (in mijn geval door de amp zelf aangeleverd), om zo het hele voeding-/trafogedeelte op deze schakeling weg te kunnen laten en uiteindelijk een (veel) kleinere PCB te kunnen bouwen.
ik vraag me dus af of een dergelijke schakeling ook (technisch) kan worden opgebouwd met externe voeding van 5VDC (in mijn geval door de amp zelf aangeleverd), om zo het hele voeding-/trafogedeelte op deze schakeling weg te kunnen laten en uiteindelijk een (veel) kleinere PCB te kunnen bouwen.
Re: Automatisch inschakelen
In DIYaudio zijn ze daar ook over bezig geweest,
https://www.diyaudio.com/forums/power-s ... ignal.html
Heeft geen kant en klare oplossing gegeven.Zal wel zelfdoen worden.
Kan waarschijnlijk zonder relais, signaal-in naar trigger-aan of zo, met iets als de schakeling hierboven met wat aanpassen.
Anne
https://www.diyaudio.com/forums/power-s ... ignal.html
Heeft geen kant en klare oplossing gegeven.Zal wel zelfdoen worden.
Kan waarschijnlijk zonder relais, signaal-in naar trigger-aan of zo, met iets als de schakeling hierboven met wat aanpassen.
Anne
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: Automatisch inschakelen
in m'n vele zoektochten met Google was ik ook al eens op dat draadje uitgekomen, maar zoals je aangeeft...geen "oplossing" in de zin van een werkend schema, laat staan een uitgewerkte PCB
ik heb Djuke (Menno) van eerder vermelde oplossing ook maar eens een mailtje gestuurd met de vraag of hij misschien zoiets kent/kan bedenken, maar reken er niet op dat 'ie positief gaat antwoorden.
ik heb Djuke (Menno) van eerder vermelde oplossing ook maar eens een mailtje gestuurd met de vraag of hij misschien zoiets kent/kan bedenken, maar reken er niet op dat 'ie positief gaat antwoorden.
Re: Automatisch inschakelen
Dat (aangepaste) schakelingetje met LM358 kan ook wel op 5V werken.Moet wel iets anders dan het relais om een trigger-in aan te sturen.En daar wringt dan de schoen, is meestal dan weer 12V voor nodig.
Anne
Anne
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: Automatisch inschakelen
Menno heeft me geantwoord
volgens hem zou het wel moeten kunnen vanaf 5vDC met zijn schakeling mits wat aanpassingen, waarbij ik dan idd het hele voedingsgedeelte zou kunnen weg laten maar het originele 12V relais wel dien te vervangen door een 5V exemplaar.
volgens hem zou het wel moeten kunnen vanaf 5vDC met zijn schakeling mits wat aanpassingen, waarbij ik dan idd het hele voedingsgedeelte zou kunnen weg laten maar het originele 12V relais wel dien te vervangen door een 5V exemplaar.
Re: Automatisch inschakelen
Ja, dat hadden we al.Maar wat moet dat relais dan schakelen ?
Niet het inschakelen want er is al 5V uit de voeding, die staat dus al aan (zei het op een laag pitje).
Anne
Niet het inschakelen want er is al 5V uit de voeding, die staat dus al aan (zei het op een laag pitje).
Anne
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: Automatisch inschakelen
bij normaal gebruik moet je de main-SMPS activeren door de "power supply enable" pin hoog te brengen, dmv hem bijvoorbeeld aan de "Vout standby" te hangen. (de standby-SMPS krijgt nl. meteen spanning van zodra er voeding op de Hypex wordt gezet)
als ik nu dmv een signaaldetectie-print eea wil gaan schakelen, lijkt het me 't simpelst om deze specifieke verbinding te onderbreken, of zie ik wat over 't hoofd?
fwiw; het is diezelfde standby-SMPS die ook de 5VDC voorziet welke ik wil gebruiken voor de signaaldetectie
als ik nu dmv een signaaldetectie-print eea wil gaan schakelen, lijkt het me 't simpelst om deze specifieke verbinding te onderbreken, of zie ik wat over 't hoofd?
fwiw; het is diezelfde standby-SMPS die ook de 5VDC voorziet welke ik wil gebruiken voor de signaaldetectie
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Automatisch inschakelen
Als TS blijf ik dit onderwerp wel volgen, maar voor mijzelf heb ik inmiddels een andere weg gekozen.
Ik kreeg de schakeling niet betrouwbaar, waardoor die soms niet inschakelde en dan weer niet wilde uitschakelen.
Omdat de versterker bedoeld was voor gebruik bij de twee PC's hier thuis heb ik gekozen om het ooit door mij ontworpen en steeds gebruikte KAKU printje te laten triggeren door +5V vanuit een of vanuit beide PC's.
Dit werkt uiteraard betrouwbaar.
Door de gebruikte PIC te herprogrammeren schakelt de versterker niet automatisch aan als een van de PC's aangaat (je hebt niet altijd geluid nodig), maar kun je handmatig inschakelen met een drukknop. Eenmaal ingeschakeld gaat uitschakelen wél automatisch als beide PC's uit gaan. Zo voorkom ik dat zoals voorheen de versterker dagenlang blijft aanstaan omdat we die domweg vergaten uit te schakelen.
Groet,
Dirk
Ik kreeg de schakeling niet betrouwbaar, waardoor die soms niet inschakelde en dan weer niet wilde uitschakelen.
Omdat de versterker bedoeld was voor gebruik bij de twee PC's hier thuis heb ik gekozen om het ooit door mij ontworpen en steeds gebruikte KAKU printje te laten triggeren door +5V vanuit een of vanuit beide PC's.
Dit werkt uiteraard betrouwbaar.
Door de gebruikte PIC te herprogrammeren schakelt de versterker niet automatisch aan als een van de PC's aangaat (je hebt niet altijd geluid nodig), maar kun je handmatig inschakelen met een drukknop. Eenmaal ingeschakeld gaat uitschakelen wél automatisch als beide PC's uit gaan. Zo voorkom ik dat zoals voorheen de versterker dagenlang blijft aanstaan omdat we die domweg vergaten uit te schakelen.
Groet,
Dirk
Re: Automatisch inschakelen
De databladen van die Hypex voedingen lopen niet bepaald over van duidelijkheidDynky schreef:bij normaal gebruik moet je de main-SMPS activeren door de "power supply enable" pin hoog te brengen, dmv hem bijvoorbeeld aan de "Vout standby" te hangen. (de standby-SMPS krijgt nl. meteen spanning van zodra er voeding op de Hypex wordt gezet)
als ik nu dmv een signaaldetectie-print eea wil gaan schakelen, lijkt het me 't simpelst om deze specifieke verbinding te onderbreken, of zie ik wat over 't hoofd?
fwiw; het is diezelfde standby-SMPS die ook de 5VDC voorziet welke ik wil gebruiken voor de signaaldetectie
Als ik het zo bekijk bedoel je iets uit de UcD3xMP serie.Heeft idd +5V ook bij uit en moet +5V op de standby om in te schakelen.Zal wel een prikker (overbrugging) voor wezen die weg moet om de standby te schakelen.
Bij de schakeling hierboven de relais weg, transistor erin en wat hysteresis om te voorkomen dat de uitgang ergens halfweg blijft treuzelen, en dan wordt 't zoiets.
Anne
