Oud stoffig 6550 project oppakken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door OpaBert »

Is de 50 volt niet om negatief te maken om de buis te kunnen regelen ?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Dat zou goed kunnen Bert, alleen mij zegt het nog niets.

Ik probeer een schema te maken van de voeding.
Alleen nog even niet letten op het 50v deel, daar ben ik nog niet uit.
Bijlagen
Ella power.PNG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

Met wat je al getekend had zou het printje verder zo aan de trafo komen.
Anne
Bijlagen
Vdg.png
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Dat klopt wel voor het grootste deel Anne, maar ik heb een ander printje erin zitten.
om die goed uit te pluizen, moet ik hem er eerst even uit solderen. Wat mij opviel,
is dat er maar 1 gelijkrichter op zit. Volgens mij zit er nog een spanningsregelaar voor
de spoel van het relais, maar zou dat dan geen gelijkspanning moeten zijn?
Ik denk dat de timer voor het relais werkt met een condensator en een transistor.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

Er zijn veel wegen naar Rome, ik kan hoogstens uitgaan van wat je laat zien.Hier is de versterker niet.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Oeps, dat is even schrikken. ik hoop dat dat een oud probleem is. :shock:
De versterker speelt perfect, en staat vaak de hele dag aan.
Bijlagen
20190403_190257.jpg
20190403_220919.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Wat ik mij nog afvraag, ik heb nog een handje schottky diodes liggen.
Maakt dat bij deze versterker nog uit om die erin te zetten, eventueel met een 0.1 capje er over?
Heb eigenlijk geen idee of dat bij een buizenversterker ook nut heeft.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Wat ik mij nog afvraag, ik heb nog een handje schottky diodes liggen.
Maakt dat bij deze versterker nog uit om die erin te zetten, eventueel met een 0.1 capje er over?
Heb eigenlijk geen idee of dat bij een buizenversterker ook nut heeft.
Denk niet dat dat de moeite is.Zijn die diodes trouwens wel geschikt voor hoge spanning (>500V)?
Ondertussen de voedingsprint bekeken,
prt.png
En dan krijg ik zo'n schema eruit,
sch.png
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Super Anne, hartelijk dank weer.
Heb jij een verklaring voor die verbrande plek?
Zou daar een te lichte weerstand hebben gezeten, die nu vervangen is voor een dubbele?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Heeft iemand nog een mening over die brandplek onder de weerstand bij de B+?

Ik heb ook het laatste voedingsschema van Anne nog een beetje aangepast.
Met name de 2 extra condensatoren bij de B+.
Bijlagen
SchemaAnnevoeding.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Heeft iemand nog een mening over die brandplek onder de weerstand bij de B+?
Als het relais er wat lang over doet om in te klappen worden de twee 10k weerstanden flink heet, kan verder geen kwaad :sure:
Ik heb ook het laatste voedingsschema van Anne nog een beetje aangepast.
Met name de 2 extra condensatoren bij de B+.
Is maar een schema, staat ook geen waarde bij die elco's.Condensators parallel blijven condensators.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Klopt, maar ik had de waardes erbij gezet, en er zat nog een dikke condensator na de weerstand van de B+.

Moet de diode van de 12 volt ingang in jouw schema niet andersom? :hide:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Moet de diode van de 12 volt ingang in jouw schema niet andersom? :hide:
Vergelijk 't met de 50V~ in.Die moet negatief opleveren, de 12V~ positief.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Is het nog te berekenen wat de waarde van de voedingscondensator minimaal moet zijn.
Deze heeft nu een combinatie van 3 grote condensatoren. Dit vind ik niet de meest elegante oplossing,
en ik vraag mij af of dat anders kan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Is het nog te berekenen wat de waarde van de voedingscondensator minimaal moet zijn.
Deze heeft nu een combinatie van 3 grote condensatoren. Dit vind ik niet de meest elegante oplossing,
en ik vraag mij af of dat anders kan.
Voor de versterker hoeft de elco niet zo dik, 50µF is al genoeg.Een PP-versterker heeft geen last van brom van de eindtrap als die goed in balans is.Maar dat wil nog wel 's tegenvallen en dan wil een dikkere elco helpen.Zo van brom nog wat, plak er een elco bij O:) .Meestal zal z'n 200µF ruim voldoende zijn.
De brom van de fasedraaier en de voorversterker moeten wel voorkomen worden.Valt niet weg zoals in de eindtrap, hoewel bij een symetrische fasedraaier wel, maar beetje brom wordt nog verder versterkt.Voeden via serieweerstand en ook weer een elco (soms zelfs twee achter elkaar)
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Dus 1 voor 1 weghalen, en kijken of hij gaat brommen?
Er zit 220 op het printje zelf, daar parallel een 640 en dan na de weerstand nog eens 640. Lijkt mij dan nogal wat te veel van het goede.

Ik vond van een oud projectje nog een kwartet BY288 diodes. Volgens kenners zouden die sneller zijn dan die
ik er nu in heb zitten. Is waarschijnlijk wel de moeite om die eens te proberen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

ik heb de 2 grote condensatoren van 680µF eruit gehaald, en daar voor in de plaats 2 van 100µF gezet.
De versterker lijkt hetzelfde te spelen, maar het scheelt wel ruimte.

Ook heb ik inmiddels de diodes ook vervangen. Volgens de site van dht rob, zou dit type veel beter zijn
dan de standaard diodes die erin zaten. Die wereld van verschil ervaar ik niet, maar ik heb wel echt het
idee, dat het geluid toch wat meer open trekt.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ik heb nog een vraag, De 6j5 buizen slaan helemaal zilver uit.
1 kant van het glas is helemaal zilver, bijna een spiegel.
En bij 1 buis, is er zelfs bijna geen helder glas meer over.
Ik heb wel eens iets gelezen over getter materiaal, is dat bij deze ook zo?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Ik heb nog een vraag, De 6j5 buizen slaan helemaal zilver uit.
1 kant van het glas is helemaal zilver, bijna een spiegel.
En bij 1 buis, is er zelfs bijna geen helder glas meer over.
Ik heb wel eens iets gelezen over getter materiaal, is dat bij deze ook zo?
Niks aan de hand. Pas als die spiegel wit wordt is het mis.Begint aan de rand en naar gelang er meer lucht binnen komt er meer wit.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ik kwam na 6 jaar en veel extra stof, deze weer tegen in de kast.
Nu met kerst en al die lichtjes, jeukt zo'n buizenversterker ook wel weer.

Maar, ik heb het topic weer eens doorgelezen, en door extreme geheugen problemen snap ik totaal niet meer wat er allemaal gezegd is.

De vraag is eigenlijk, wat zal ik er nu mee doen, het was wel 1 van mijn favorieten.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

De stand van zaken is nu overigens, dat de versterker wel speelt,
maar sinds ik hem een beetje gefatsoeneerd heb, zit er een brom in.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Uch...
Bijlagen
20251223_183941.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Niemand zin om even mee te kijken?

Misschien aan de hand van de foto, wat verbeter tips?

(behalve leegtrekken, en overnieuw beginnen) :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door democles »

Ik kijk mee......
Wou je een tactisch antwoord of een eerlijk antwoord?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Fijn dat je meekijkt. Maar, is dat een strikvraag? :mrgreen:

Wat de klank betreft ben ik op zich best tevreden, maar het brommetje moet er wel even uit.
En de boel moet even wat netter. Dus voor mij hoeft niet perse de schakeling zelf op de schop.

Ik kijk dus meer naar de manier van bekabeling, en eventueel plaatsing van componenten.
Plaats reactie