Douwe's frankenstein set. Center en rears

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

kast is 45 bij 19

Ik heb dit in Vituixcad ingevoerd met dit resultaat:
filter bart.png
filter bart graph.png
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door toetertje »

Niet dat ik veel verstand van filteren heb, maar ik vind het verschil tussen pieken
en dalen best groot. Met name die piek bij 4 khz kan vervelend worden.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Ik geloof ook niet echt dat dit overeen komt met hetgeen Bart gesimuleerd heeft :p
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door OWC »

Ehm, lol nee, dat is wel een beetje anders.

Ik heb het gesimuleerd in Boxsim, voornamelijk omdat VituixCad echt een draak van een programma is.
Uiteindelijk toch het eea voor elkaar gekregen, maar dat ziet er ook niet zo uit, dus ik denk dat het ergens fout gaat.
Ik vraag me af of je de impedantie wel correct hebt.

Ik had de kast geschat op 30x15, dus dat scheelt ook nog een klein beetje.

De tweeter laat zich sowieso niet heel makkelijk filteren, dat kun je ook al uit de datasheet halen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Misschien moet ik maar eens met boxsim om leren gaan, net als de rest hier....
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door OWC »

Nooby schreef:
Misschien moet ik maar eens met boxsim om leren gaan, net als de rest hier....
Boxsim is ook niet alles ;)
Daarnaast kun je met eigen metingen maar 1 as bekijken (de off-axis response klopt dat niet meer binnen Boxsim)

Overigens, bedenk wel dat je (helaas) deze speaker nooit helemaal netjes zult krijgen.
Dat kun je al zien in de metingen. Om een of andere reden is de koppeling met de tweeter niet zo heel netjes.
Daardoor heeft de tweeter een hoop meer energie rond de 8kHz.
Als je even op het internet zoekt wordt dat ook bevestigd door mensen die zelf metingen hebben gedaan.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Ik las wel iets over lekkage langs de tweeter die rommel gaf, het 8khz deel niet.

Jammer maar alsnog een prima middel om te leren meten/simmen lijkt me.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door dre »

ds23man schreef:
Stuk beter zo, de tweet mag nog wel iets zachter.
2 of 3 db mag nog wel inderdaad.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

Ik heb wat ervaring met filteren van coaxen van SEAS en optimaliseren met Boxsim.De piek bij 4 kHz komt waarschijnlijk door de veel te hoge Q van het hoogdoorlaatfilter. De optimalisator kiest op zoek naar een optimum ergens de verkeerde afslag (meestal zijn er meerdere optima, als pieken in een landschap). Een ander startpunt, bijv een voorbeeldfilter bijv van Boxsim of SEAS evt aangepast aan de weerstandswaarden van je driver, is een oplossing. Zelf gebruik ik LspCAD van Ijdata om de filterhellingen netjes te krijgen. De piek bij 8 kHz kan door de geometrie van de hoornmond komen en off-axis verdwijnen in een dal. De gemiddelde afstraling binnen een kegel van 60 graden, met pieken en dalen, zou vlak moeten zijn. Gelukkig is het een coax, zodat je enkel het niveau van metingen onder 0, 10, 20 en 30 graden of 0, 15 en 30 hoeft te middelen. Met die gemiddelde metingen ga je dan simuleren en optimaliseren.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door OWC »

De enige manier om die dikke bult weg te krijgen met een passief filter is om naar 4e orde te gaan of naar een notch.
Aangezien een notch meer componenten kost, dan maar een extra spoeltje erbij.

Ik heb nog even een ander programma erbij gepakt (FINE Xover van Loudsoft) om te kijken of Boxsim ergens te fout in ging.
Dit is overigens freq resp en imp laden in boxsim, kasteffecten toevoegen en dan vervolgens weer exporteren.
Dit is dan de freq resp op 15 graden. Die tweeter wiebelt nu eenmaal veel helaas.
Bijlagen
CX150_filter_V1_0.png
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

Ik nam met een notch een bult in het hoog gemeten on-axis van mijn SEAS C16 weg, maar off-axis bleek een dip verdiept. En omdat al het afgestraalde geluid bijdraagt aan het geluid dat onder welke hoek dan ook opgesteld, mijn oor als eerste treft, heb ik de Notch weggehaald zodat de gemiddelde frequentiekarakteristiek nu keurig vlak loopt.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op ma 22 apr 2019, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

Pas op: Hoe hoger de orde, hoe kritischer de componentkeuze wordt.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door OWC »

Wieger61 schreef:
Pas op: Hoe hoger de orde, hoe kritischer de componentkeuze wordt.
Gebaseerd op en definieer kritisch? :think:

Ik heb het hier trouwens over een bult die op alle assen aanwezig is (zie metingen en datasheet)
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

One World Concepts schreef:
Wieger61 schreef:
Pas op: Hoe hoger de orde, hoe kritischer de componentkeuze wordt.
Gebaseerd op en definieer kritisch? )
Check een site waar ze zesdeorde actieve filters voorrekenen en adviseren 1% types te gebruiken. Ofwel: Het kan wel, maar dan moet je per tweeter en setje filtercomponenten optimaliseren.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door bas focal m180 »

Je kan veel simuleren maar ik denk dat filteren ook op het gehoor dient te worden gedaan met deze speaker.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

One World Concepts schreef:

Ik heb het hier trouwens over een bult die op alle assen aanwezig is (zie metingen en datasheet)
Die bult uit de specs krijg je als je een tweeter meet in een ronde of vierkante baffle een paar keer groter dan de tweeter. Dus inderdaad onder elke hoek dezelfde piek. Ga voor akoestisch 2e orde LR2 filter en zoek de overnamefrequentie waarbij je tussen 1 en 3 kHz een dal hebt en de rest +/- 1 dB loopt. Moet lukken.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

En gebruik LspCAD voor de simulatie. Daar stel je de akoestische doelkarakteristiek bijv LR2 in en de optimalisatie rekent de onderdelen uit. Neem ik die over, dan klopt de meting van het berekende filter bijna altijd met het gesimuleerde. Boxsim is te zwak.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door OWC »

Erg bijzondere conclusies allemaal, maar weinig concrete argumenten.

Die piek blijkt uit de oneindige baffle meting die Dayton zelf heeft gedaan en komt tevens terug in meerdere metingen van derden.
Het lijkt mij vrij sterk dat al die metingen zo onnauwkeurig zijn.
Mocht dat toch zo zijn, dan kunnen we dit hele vooronderzoek per direct staken en over gaan naar daadwerkelijke praktische metingen.

Dit is GEEN 6e orde filter ACTIEF filter, maar een 4e orde passief filter.
De toleranties daarvan zijn allemaal prima te simuleren, dus nogmaals; definieer probleem? (dat is overigens ook prima te doen met actieve filters trouwens)

Ik zie niet in waarom LspCAD zo heilig zou moeten zijn, de afgelopen jaren heb ik denk ik wel honderden systemen gesimuleerd voor professionele en hobbymatige doeleinden.
De tijd heeft niet stil gestaan, evenmin de (veel goedkopere) concurrentie tov LspCAD.
Doorgaans maak je eerst een filter op papier, waarna daarna nog wat kleine punten op gehoor doet.
Ik heb nog nooit een geval gehad waarbij het "gehoor" daar significant en buitensporig veel van afweek.

Als het puur gaat om het simuleren van filters (dus niet allerlei diffractie en bafflestep simualties) zijn alle programma's, goedkoop en duur, zo goed als aan elkaar gelijk.
Dus nogmaals, waar zijn deze beweringen op gebaseerd, ik zie namelijk weinig concrete argumenten?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

Zul je zelf moeten zoeken. De details van mijn argumentatie boeien me even niet. Ik ben tevreden met mijn conclusies en resultaten :-)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Spulletjes zijn binnen :)
spulletjes.jpg
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

Tip: Ik heb zo'n bult van de tweeter (zie specs) met een condensator van 3uF vlak gekregen. Meer had ik niet nodig. :-) Kreeg ik er gratis een akoestische LR4 hoogdoorlaatfilter bij. :beer:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Haha dank, ik zal het kastje gaan bouwen en het zaakje na inspelen eens meten :)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Plankjes binnen en wat in de klemmen, ik hoop volgende week vrijdag te kunnen meten maar dan moet hij woensdag avond wel spelen denk.... grenzend aan kansloos maar wie weet.
20190522_165628_HDR.jpg
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Kalimba »

Mooi! Ben benieuwd naar het resultaat. Is het zwart MDF of is het ander materiaal?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door wouter »

Heb dat onlangs ook gekocht bij de praxis, zeer fraai voor zo'n bouwmarkt. Mooi zwaar en dicht van structuur. Veel beter dan normaal MDF van de praxis, dat meer weg heeft van roggebrood ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”