Douwe's frankenstein set. Center en rears

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Aanvullende vraag nog aangaande filter componenten.

Ik had bedacht de spoelen te selecteren aan de hand van de "guide" van Troels. link: http://www.troelsgravesen.dk/coil.htm

Voor het laag spreekt hij over 1.2 - 1.8 met een lage weerstand op het laag, non ferriet core.

Voor het mid aircoil 0.8 - 1mm.

Voor het hoog aircoil 0.5 - 0.8mm.

Notch 0.8-1mm cored.

Nu kan ik me voorstellen dat troels uit gaat van een wat heftiger 2/3 weg en er in dergelijk speakers een stuk meer vermogen rond gaat dan wat ik voor ogen heb in deze center. Is het dan wel nodig om dergelijk dik bedrade spoelen te gebruiken of kan ik af met 1mm op het mid/laag ?
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Chocomel »

In het geval van luchtspoelen: het enige nadeel van dunne draad is de hogere gelijkstroomweerstand. In VituixCad kan je kijken wat daar het effect van is. Als hierdoor de afstemming van de woofer in kast bij lage tonen niet meer klopt, kan je de kast opnieuw afstemmen (kastvolume / afstemfrequentie poort) ter compensatie. In het geval van kernspoelen moet je ook kijken of de kern niet in verzadiging gaat bij de stroomsterktes die door de spoelen lopen. Sommige kernspoelen geven wat meer vervorming dan andere. De handleiding van Troels lijkt inderdaad op wat duurdere luidsprekers te zijn gericht, met deze coax lijkt het me scheef om tientallen euro's aan de spoelen uit te geven.

Je zou kunnen kijken wat voor filtermateriaal er in commerciële luidsprekers zit. Dat zal ongeveer de beste prijs-/kwaliteitsverhouding opleveren.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door John P »

Mijn eerste kandidaat zou in dit geval 1mm lucht voor de bas-mid en 0,6-0,7 voor de tweet zijn. Controle in een simulatie is niet overbodig.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Dank mannen, ik zal vanavond de dikte en weerstand van de verschillende spoelen invullen en het effect controleren.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Tom Magchielse »

Het merendeel van de " betere' commerciële luidsprekers is gewoon uitgerust met kernspoelen, zeker voor de grote waarden die je in 3-weg systemen nodig hebt. Als de stromen zo groot worden dat de spoel in verzadiging gaat, heeft de driver het meestal ook al opgegeven. Laat je niet bang maken, zeker niet door " voorlichters" met eigen commerciële belangen.
vr groet,
Tom
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Die neem ik ook mee, bv een 1mm 6,8mH met kern is wel even 7 euro goedkoper dan een aircoil van de zelfde dikte en waarde. een 3,3 scheelt ook 3 euro enz.

Heeft het meer nut om in een uiteindelijk filter wat meer te spenderen aan bv condensatoren ? of is het allemaal gerommel in de marge kijkend naar dit specifieke project.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door ds23man »

Ik zou in deze fase eerst maar eens met de goedkoopste componenten werken, de simulatie hoeft niet de werkelijkheid te zijn.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Ja dat sowieso, goedkoop met de juiste waarden. Ik doelde dan ook op na het finetunen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

Met je vlakke frequentie-karakteristiek is te verwachten dat je geluid nog steeds 'in to your face' klinkt. Beter klinkt volgens Harwood (BBC) een dip van max 2dB tussen 1 en 3 kHz. Zie http://www.linkwitzlab.com/models.htm#H . Tip: meet je luidsprekers in de kast met een 'bult' tussen 1 en 3 kHz van 2 dB in het meetsignaal en optimaliseer op een rechte response.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Interessant artikel.

De prestatieverhouding van een luchtspoel tov een kernspoel wordt er niet in meegenomen echter wordt wel duidelijk dat laatstgenoemde de grootste strooiveld problemen heeft wat de plaatsing crucialer maakt. Ook wordt genomed dat in het hoog de waarden dusdanig laag zijn dat meerkosten van een luchtspoel nihil zijn. Hieruit maak ik dan (wellicht onterecht) wel op dat een luchtspoel de voorkeur heeft.

De weerstand vd spoel speelt vooral bij het laag een grote rol, deze dient laaggehouden te worden, op het hoog is dit minder van belang.

Ik ga vd week eens verschillende waardes invullen en zien wat dat in de sim doet. Heb al contact met Rudy mbt het leveren vd coax, dan bestel ik het filter er bij en neem daar dan ook de op merking over het gebied tussen de 1 en 3Khz in mee. Leuk om mee te experimenteren.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Chocomel »

Nooby schreef:
De weerstand vd spoel speelt vooral bij het laag een grote rol, deze dient laaggehouden te worden, op het hoog is dit minder van belang.
Hoeft niet per se, mits je het meeneemt in je ontwerp en uit de simulatie blijkt dat een hogere weerstand acceptabel is.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Chocomel schreef:
Nooby schreef:
De weerstand vd spoel speelt vooral bij het laag een grote rol, deze dient laaggehouden te worden, op het hoog is dit minder van belang.
Hoeft niet per se, mits je het meeneemt in je ontwerp en uit de simulatie blijkt dat een hogere weerstand acceptabel is.
Ja idd, niets zonder controle in de simulatie :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Henkjan »

En in t luisteren.....
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Henkjan schreef:
En in t luisteren.....
Uiteraard! Simulatie voor een educated guess en luisteren om een mening te hebben en leren wat een wijziging op een scherm doet met de klank, daar heb ik nu nog maar een zeer gering idee van.

Juist daarom wil ik direct wat verschillende afstemmingen bestellen. Ik vind de theorie, het "waarom" ook altijd erg interessant. Ik hoop door het vergaren van dergelijke kennis ooit in staat te zijn om met steeds minder hulp tot een goed resultaat te komen. Ideeen genoeg in ieder geval :hide:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Spullen besteld bij Rumoh, hij kon de coax leveren ondanks dat hij nog niet in zijn assortiment zat, dat zal komende week wel ergens binnen komen.

Net de poort gehaald.
baspoort.jpg
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Kalimba »

"net de poort gehaald" :rofl:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Had een zaag mee gelukkig :-"
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Kalimba »

Raampjes open en in de breedte. Dan had je 'm heel thuis gehad :P
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Shadow »

M'n oom heeft zo eens in de 70's een antennemast voor m'n ouders meegebracht vanuit Soest naar Zeeland, paal van 10m ONDER een mini met een touw van voor naar achter over het dak om de uiteinden omhoog te houden :rofl:
Heb er alleen foto's van gezien maar toen kon dat soort kolder nog op de weg :lol:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

wel in de lengte hoop ik ? :P
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Shadow »

Ja dat wel gelukkig!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door OWC »

Qua waardes is het filter nog steeds een beetje vreemd.
Ik zie vooral veel dikke spoelen, terwijl dat helemaal niet hoeft.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Hmm ok, kan je een duw in de goede richting geven ? Heb besteld dus ga 't eerst zo maar proberen :p
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door OWC »

Nooby schreef:
Hmm ok, kan je een duw in de goede richting geven ? Heb besteld dus ga 't eerst zo maar proberen :p
Wat zijn de exacte dimensies van de kast?

Hier even heel snel een simpel filter.
Dat kun je prima al beginpunt gebruiken.
Bijlagen
CX150_filter_V0.1.png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”