Douwe's frankenstein set. Center en rears
Moderator: Beheerdersteam
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Aanvullende vraag nog aangaande filter componenten.
Ik had bedacht de spoelen te selecteren aan de hand van de "guide" van Troels. link: http://www.troelsgravesen.dk/coil.htm
Voor het laag spreekt hij over 1.2 - 1.8 met een lage weerstand op het laag, non ferriet core.
Voor het mid aircoil 0.8 - 1mm.
Voor het hoog aircoil 0.5 - 0.8mm.
Notch 0.8-1mm cored.
Nu kan ik me voorstellen dat troels uit gaat van een wat heftiger 2/3 weg en er in dergelijk speakers een stuk meer vermogen rond gaat dan wat ik voor ogen heb in deze center. Is het dan wel nodig om dergelijk dik bedrade spoelen te gebruiken of kan ik af met 1mm op het mid/laag ?
Ik had bedacht de spoelen te selecteren aan de hand van de "guide" van Troels. link: http://www.troelsgravesen.dk/coil.htm
Voor het laag spreekt hij over 1.2 - 1.8 met een lage weerstand op het laag, non ferriet core.
Voor het mid aircoil 0.8 - 1mm.
Voor het hoog aircoil 0.5 - 0.8mm.
Notch 0.8-1mm cored.
Nu kan ik me voorstellen dat troels uit gaat van een wat heftiger 2/3 weg en er in dergelijk speakers een stuk meer vermogen rond gaat dan wat ik voor ogen heb in deze center. Is het dan wel nodig om dergelijk dik bedrade spoelen te gebruiken of kan ik af met 1mm op het mid/laag ?
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
In het geval van luchtspoelen: het enige nadeel van dunne draad is de hogere gelijkstroomweerstand. In VituixCad kan je kijken wat daar het effect van is. Als hierdoor de afstemming van de woofer in kast bij lage tonen niet meer klopt, kan je de kast opnieuw afstemmen (kastvolume / afstemfrequentie poort) ter compensatie. In het geval van kernspoelen moet je ook kijken of de kern niet in verzadiging gaat bij de stroomsterktes die door de spoelen lopen. Sommige kernspoelen geven wat meer vervorming dan andere. De handleiding van Troels lijkt inderdaad op wat duurdere luidsprekers te zijn gericht, met deze coax lijkt het me scheef om tientallen euro's aan de spoelen uit te geven.
Je zou kunnen kijken wat voor filtermateriaal er in commerciële luidsprekers zit. Dat zal ongeveer de beste prijs-/kwaliteitsverhouding opleveren.
Je zou kunnen kijken wat voor filtermateriaal er in commerciële luidsprekers zit. Dat zal ongeveer de beste prijs-/kwaliteitsverhouding opleveren.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Mijn eerste kandidaat zou in dit geval 1mm lucht voor de bas-mid en 0,6-0,7 voor de tweet zijn. Controle in een simulatie is niet overbodig.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Dank mannen, ik zal vanavond de dikte en weerstand van de verschillende spoelen invullen en het effect controleren.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Het merendeel van de " betere' commerciële luidsprekers is gewoon uitgerust met kernspoelen, zeker voor de grote waarden die je in 3-weg systemen nodig hebt. Als de stromen zo groot worden dat de spoel in verzadiging gaat, heeft de driver het meestal ook al opgegeven. Laat je niet bang maken, zeker niet door " voorlichters" met eigen commerciële belangen.
vr groet,
Tom
vr groet,
Tom
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Die neem ik ook mee, bv een 1mm 6,8mH met kern is wel even 7 euro goedkoper dan een aircoil van de zelfde dikte en waarde. een 3,3 scheelt ook 3 euro enz.
Heeft het meer nut om in een uiteindelijk filter wat meer te spenderen aan bv condensatoren ? of is het allemaal gerommel in de marge kijkend naar dit specifieke project.
Heeft het meer nut om in een uiteindelijk filter wat meer te spenderen aan bv condensatoren ? of is het allemaal gerommel in de marge kijkend naar dit specifieke project.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Ik zou in deze fase eerst maar eens met de goedkoopste componenten werken, de simulatie hoeft niet de werkelijkheid te zijn.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Ja dat sowieso, goedkoop met de juiste waarden. Ik doelde dan ook op na het finetunen.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Met je vlakke frequentie-karakteristiek is te verwachten dat je geluid nog steeds 'in to your face' klinkt. Beter klinkt volgens Harwood (BBC) een dip van max 2dB tussen 1 en 3 kHz. Zie http://www.linkwitzlab.com/models.htm#H . Tip: meet je luidsprekers in de kast met een 'bult' tussen 1 en 3 kHz van 2 dB in het meetsignaal en optimaliseer op een rechte response.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Interessant artikel.Henkjan schreef:
De prestatieverhouding van een luchtspoel tov een kernspoel wordt er niet in meegenomen echter wordt wel duidelijk dat laatstgenoemde de grootste strooiveld problemen heeft wat de plaatsing crucialer maakt. Ook wordt genomed dat in het hoog de waarden dusdanig laag zijn dat meerkosten van een luchtspoel nihil zijn. Hieruit maak ik dan (wellicht onterecht) wel op dat een luchtspoel de voorkeur heeft.
De weerstand vd spoel speelt vooral bij het laag een grote rol, deze dient laaggehouden te worden, op het hoog is dit minder van belang.
Ik ga vd week eens verschillende waardes invullen en zien wat dat in de sim doet. Heb al contact met Rudy mbt het leveren vd coax, dan bestel ik het filter er bij en neem daar dan ook de op merking over het gebied tussen de 1 en 3Khz in mee. Leuk om mee te experimenteren.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Hoeft niet per se, mits je het meeneemt in je ontwerp en uit de simulatie blijkt dat een hogere weerstand acceptabel is.Nooby schreef:De weerstand vd spoel speelt vooral bij het laag een grote rol, deze dient laaggehouden te worden, op het hoog is dit minder van belang.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Ja idd, niets zonder controle in de simulatieChocomel schreef:Hoeft niet per se, mits je het meeneemt in je ontwerp en uit de simulatie blijkt dat een hogere weerstand acceptabel is.Nooby schreef:De weerstand vd spoel speelt vooral bij het laag een grote rol, deze dient laaggehouden te worden, op het hoog is dit minder van belang.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Uiteraard! Simulatie voor een educated guess en luisteren om een mening te hebben en leren wat een wijziging op een scherm doet met de klank, daar heb ik nu nog maar een zeer gering idee van.Henkjan schreef:En in t luisteren.....
Juist daarom wil ik direct wat verschillende afstemmingen bestellen. Ik vind de theorie, het "waarom" ook altijd erg interessant. Ik hoop door het vergaren van dergelijke kennis ooit in staat te zijn om met steeds minder hulp tot een goed resultaat te komen. Ideeen genoeg in ieder geval
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Spullen besteld bij Rumoh, hij kon de coax leveren ondanks dat hij nog niet in zijn assortiment zat, dat zal komende week wel ergens binnen komen.
Net de poort gehaald.
Net de poort gehaald.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Raampjes open en in de breedte. Dan had je 'm heel thuis gehad 
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
M'n oom heeft zo eens in de 70's een antennemast voor m'n ouders meegebracht vanuit Soest naar Zeeland, paal van 10m ONDER een mini met een touw van voor naar achter over het dak om de uiteinden omhoog te houden
Heb er alleen foto's van gezien maar toen kon dat soort kolder nog op de weg
Heb er alleen foto's van gezien maar toen kon dat soort kolder nog op de weg
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Qua waardes is het filter nog steeds een beetje vreemd.
Ik zie vooral veel dikke spoelen, terwijl dat helemaal niet hoeft.
Ik zie vooral veel dikke spoelen, terwijl dat helemaal niet hoeft.
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Hmm ok, kan je een duw in de goede richting geven ? Heb besteld dus ga 't eerst zo maar proberen 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax
Wat zijn de exacte dimensies van de kast?Nooby schreef:Hmm ok, kan je een duw in de goede richting geven ? Heb besteld dus ga 't eerst zo maar proberen
Hier even heel snel een simpel filter.
Dat kun je prima al beginpunt gebruiken.
