semi 2 kanaals meting versus echte
Moderator: Beheerdersteam
semi 2 kanaals meting versus echte
Bij de nu geliefde USB soundcards met ingebouwde mic preamp zoals Focusrite, Behringer en Presonus, wordt aangeraden de rechter uit met rechter in te verbinden om een 2 kanaalsmeting te doen. In de oudere setup met losse micpreamp en eenvoudige usb card evt met Artabox, wordt een echte 2 kanaalsmeting uitgevoerd.
Het grote voordeel van het tweekanaalssysteem is de "fasereinheid", je kan verschillende chassis combineren zonder in de simulatie de fase uit te lijnen. Mijn vraag is nu: kun je bij een semi 2 kanaalsmeting ook uitgaan van de fasereinheid. Mijn idee is dat je de faseverdraaing van de poweramp niet meeneemt, maar of dat erg is? Als die constant is dan is deze irrelevant toch? Bij vervormingsmetingen lijkt het mij een ander verhaal. Heeft iemand een meer gefundeerde mening?
Re: semi 2 kanaals meting versus echte
Als de poweramp een zeer laagohmige uitgangsimpedantie heeft, zodat de driver impedantie geen rol speelt, dan is de opzet van Bild 2.2 net zo goed.
Re: semi 2 kanaals meting versus echte
Voor de verschillen tussen de uitgangen van een geluidskaart hoef je het ook niet te doen. De verschillen in amplituderespons zijn verwaarloosbaar tussen 20 - 20k Hz. Een eventueel tijdsverschil tussen beide kanalen is constant en de bijbehorende afwijking in fase is dus ook altijd hetzelfde.
Re: semi 2 kanaals meting versus echte
Eigenlijk doe je altijd een 2-kanaals meting. Dat is inherent aan hoe het werkt. Het gemeten signaal wordt a.h.w. vergeleken met het het bronsignaal, dat fungeert dan als een referentie signaal. Wat je te zien krijgt is in de afwijking (het verschil) t.o.v. dat bronsignaal. Dat staat uitgebreid uitgelegd in het Arta manual. Je doet zo'n meting optimaal met een echte 2-kanaals meting: Je vergelijkt dan het gemeten signaal met het echte bronsignaal dat naar de speaker gaat --> Het signaal wat uit de versterker komt. Daar zijn 2 variaties op: Een 1-kanaals meting en een semi 2-kanaals meting. Bij een 1-kanaals meting wordt het gemeten signaal niet vergeleken met het echte signaal naar de speaker, maar met het ideale in software gegenereerde bronsignaal. Het nadeel daarvan is dat fouten/afwijkingen in amplitude en looptijd van je geluidskaart en versterker blijven zitten en als meetresultaat meetellen in het eindresultaat. Bij een semi 2-kanaals meting gebruik je niet het speakersignaal als referentie maar het 2e kanaal van je geluidskaart. Dat werkt alleen als beide kanalen van je geluidskaart zich exact identiek gedragen. Gelukkig is dat met vrijwel alle geluidskaarten zo, zelfs een oude Creative ISA kaart van een tientje! Op die manier ben je al een stuk verder. Het is dan een stuk nauwkeurigere dan een 1-kanaals meting. Alleen de invloed van de versterker blijft nog in de meting zitten dan maar de invloed van je geluidskaart ben je kwijt. Je hebt het dus goed gezien John 
Kleine opmerking over de 2-kanaalsmeting: Bij veel versterkers is de ground aansluiting van de ingang, de signaal gnd, niet dezelfde als de speaker ground, de power gnd. Daar kan best een aardige stoorspanning tussen staan. Wil je dus de speaker aansluiting van de versterker als referentie gebruiken dan gaat dat doorgaans alleen goed als je daarvoor een gebalanceerde ingang gebruikt. Zelfde probleem bij een BTL versterker. Bij de meeste LM3886 versterkertjes gaat het wel goed omdat daar meestal ing. en spk. gnd middels een steraarde aan elkaar zitten op de print.
Kleine opmerking over de 2-kanaalsmeting: Bij veel versterkers is de ground aansluiting van de ingang, de signaal gnd, niet dezelfde als de speaker ground, de power gnd. Daar kan best een aardige stoorspanning tussen staan. Wil je dus de speaker aansluiting van de versterker als referentie gebruiken dan gaat dat doorgaans alleen goed als je daarvoor een gebalanceerde ingang gebruikt. Zelfde probleem bij een BTL versterker. Bij de meeste LM3886 versterkertjes gaat het wel goed omdat daar meestal ing. en spk. gnd middels een steraarde aan elkaar zitten op de print.
Re: semi 2 kanaals meting versus echte
Ik bedenk mij net dat het geluidsniveau van de poweramp natuurlijk wel een rol speelt. Als je een vaste versterking hebt tot zeg 2,83 volt is dat irrelevant, maar als je een eindversterker met variabele uitgang hebt dan moet je iedere keer opnieuw zijeiken.
Laatst gewijzigd door John P op di 09 apr 2019, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: semi 2 kanaals meting versus echte
De Focusrite heeft een ingebouwde fantoomspanning. Kan deze geen kwaad wanneer je de uitgang en de ingang met elkaar vebindt?
Re: semi 2 kanaals meting versus echte
Je kunt die uitzetten en je kunt sowieso niet fatsoenlijk de mic ingang op de line uitgang aansluiten zonder verzwakker. Voor een 2-kanaals meting gebruik je het ene kanaal als mic input en het andere kanaal als line input.
Re: semi 2 kanaals meting versus echte
De fantoomspanning staat alleen op de XLR (microfoon) stekker. Als je een jack stekker gebruikt is er niets aan de hand, deze werkt als line input.
Re: semi 2 kanaals meting versus echte
Een driepolige stekker, en zo ja, op welke pool staat de spanning?
Re: semi 2 kanaals meting versus echte
Jack of XLR?
De uitgang van een Focusrite 2i2 blijft functioneren als je de fantoomspanning erop aanbiedt, al zou het kunnen zijn dat er elco's in het uitgangscircuit zitten die hierdoor een spanning in de verkeerde richting krijgen, waardoor hun isolatielaag na verloop van tijd wordt afgebroken.
De uitgang van een Focusrite 2i2 blijft functioneren als je de fantoomspanning erop aanbiedt, al zou het kunnen zijn dat er elco's in het uitgangscircuit zitten die hierdoor een spanning in de verkeerde richting krijgen, waardoor hun isolatielaag na verloop van tijd wordt afgebroken.
