DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

Ben weer eens aan het prutsen geslagen en heb een bordje van DIYINHK laten komen, de AD1865 dual differential.

Nu wil ik daar I-out van gaan gebruiken, standaard is het bordje bedoelt voor V-out.

Is het slim om onderstaande onderdelen van de print af te halen? De weerstand en condensator bevinden zich tussen v-out en SJ (Right/Left Channel Amplifier Summing Junction volgens de data sheet)
Bijlagen
300C2532-78BE-45ED-AF34-F82B0F9C9997.jpeg
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door MarcelvdG »

Als je poten 2, 13, 17 en 26 los kunt krijgen van de rest zonder al te veel sloop- en breekwerk, dan kun je die weerstanden en condensatoren laten zitten.

Als dat niet te doen is, dan moet je op een of andere manier de inwendige op-amps zo ver zien te krijgen dat ze niets doen. Maakt poot 1 contact met poot 26 en poot 14 met poot 17? Worden poten 2 en 13 gebruikt, en zo ja, zit 2 dan aan 3 en 13 aan 12?

Mocht poot 26 aan poot 1 zitten en er niet met goed fatsoen van los te krijgen zijn, mocht hetzelfde gelden voor poot 17 en poot 14 en mochten 2 en 13 helemaal nergens aan zitten, dan is het inderdaad verstandig om de weerstanden en condensatoren tussen SJ (poten 1 en 14) en Vout (3 en 12) maar te verwijderen. Van 1 en 14 kun je dan de signaalstromen afnemen.

Afhankelijk van offsets kunnen de uitgangen van de inwendige op-amps dan nog gaan staan klapperen met het signaal en mogelijk veroorzaken ze dan ook vervorming in het normale signaalpad. Het is het mooiste als je op een of andere manier een offset weet op te drukken op de SJ's zodat de ingebouwde op-amps de hoek in gaan en blijven, maar ook weer niet zo groot dat de DAC er last van krijgt.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Marcel,goede uitleg :goedzo:

Wat zou ik proberen :think:

Plaats voor de condensator een printkroonsteen 5mm.

Tussen de printkroonsteen een weerstand van 200 ohm metal film,of 2x 100 ohm in serie. (als I/V conversie)

Trek de opamp er uit.

Check of je signaal hebt op de weerstand,,inpluggen op versterker,, zal zeer zacht klinken,versterker op 10 !!

Als je signaal hebt =D>

Buizentrapje er aan en dat was het. (geen filter gebruiken :hide: )
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

Inderdaad een mooie uitleg Marcel! Wat wel opmerkelijk is is dat er op het bordje een een I-out uitgang aanwezig is. Zal er straks even een foto van maken.

Het ‘bijzondere’ van dit bordje is wel de dubbel e dac chip, per kanaal een processor. Daar kan mooi een broskie cathode follower achter.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

Fotootje
Bijlagen
03054259-B5D4-4E78-BCE5-03E577D6F593.jpeg
EA8C2CF5-651D-42F4-A264-CB12EBD67F14.jpeg
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door MarcelvdG »

Zijn die Iout'en nu altijd doorverbonden met de SJ's van de ingebouwde op-amps van de AD1865 of moet je daarvoor jumpers of 0 ohm-weerstandjes plaatsen? In dat laatste geval is het gewoon een kwestie van de jumpers of 0 ohm-weerstandjes weglaten of weghalen en verder alles laten zitten.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

Ga ik morgen de multimeter even op zetten Marcel. Er zijn in ieder geval geen jumpers of nul ohm weerstanden.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

MarcelvdG schreef:
Zijn die Iout'en nu altijd doorverbonden met de SJ's van de ingebouwde op-amps van de AD1865 of moet je daarvoor jumpers of 0 ohm-weerstandjes plaatsen? In dat laatste geval is het gewoon een kwestie van de jumpers of 0 ohm-weerstandjes weglaten of weghalen en verder alles laten zitten.
De SJ en I-out van de betreffende kanalen zijn doorverbonden. Pin 1 zit aan 26, 14 aan 17.
RF is niet direct doorverbonden met V-out.

Ik denk dat het wel lukt om de SJ's los te koppelen (1 & 14), daar kan ik nog redelijk bij. De weerstand en condensator zijn ook wel los te peuteren.

In dat geval hangt de I-out helemaal los en doet de interne op-amp niet meer mee. Of zie ik dat verkeerd? :think:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door MarcelvdG »

Hoogstwaarschijnlijk zie je dat goed en staat de uitgang van de op-amp dan netjes vast tegen de positieve of de negatieve voedingsspanning. Ik zou nog wel een vergezocht verhaal kunnen verzinnen over overspraak waardoor een op-amp met weinig offset toch kan staan te klapperen en dan weer terug overspreekt, maar dat wordt wel erg vergezocht.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

Het is jammer dat er bij de diyinhk bordjes geen schema meegeleverd wordt. Het blijft nu een beetje gissen hoe en waarom ze het zo gemaakt hebben.

Bedoel, normaal zou I-out nergens aan vast hoeven te zitten. Terwijl er wel een I-out op het bordje gemaakt is.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

Dit is de eerste opzet. Het HV gedeelte voor de twee buisjes komt nog achterin. De buizen op het alu hoekprofieltje.

De NanoPi of Allo Usbridge wilde ik in eerste instantie in de behuizing hebben maar dan wordt het erg vol en uitwisseling is dan niet zo eenvoudig.

Die laat ik voorlopig nog buiten het kastje.
Bijlagen
0DAA7AAC-4F9F-4FFD-A749-B14DEE60246C.jpeg
CE074A46-FA23-4A84-8DCF-F5427E8F742D.jpeg
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

En we hebben beeld. Heb wel een probleempje met het xmos diyinhk bordje.

Direct aangesloten op een pc werkt ie vlekkeloos. Aangesloten op een NanoPi Neo2 (met dietpi) of Allo USBridge (met Volumio) wordt het bordje niet herkent of niet goed herkend. Iemand tips?
Bijlagen
2C98A2B5-F967-44C8-BD13-922D6B545206.jpeg
AF64BE56-C913-4D42-8E55-BE847E846B84.jpeg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Mooi dat je alles al in elkaar hebt zitten.

Hoe heb je de I out nu aangesloten?
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

Heb de zaak eerst via V-out aangesloten aan een cathode volger (ecc88). Dat klinkt al niet verkeerd, wilde eerst weten of er überhaupt wel geluid uit wilde komen.

Volgende stap:
- Voedingen aanpassen (temperatuur trafo’s aan de hoge kant)
- I-out
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

Voor de verandering vandaag eens niet werken dus aan het freubelen. Voedingen zijn alvast aangepast, ook de HS trafo vervangen. Bleek dat de ecc88 buisjes iets meer vroegen dan de trafo leveren kon. Nu verder met het NanoPi avontuur.
Bijlagen
F17F87F0-F1BD-4CBB-9A76-6EE4EBBB3661.jpeg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Is 6v trafo genoeg voor de 3,3v Salas?

Ik denk dat het niet genoeg is voor die print er naast ,tenminste als je die voor de gloei wou gebruiken :?
5V er uit peuteren moet kunnen met een LT regelaar met die 6v trafo.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

Krapjes. Nu even kijken of het LT3042 bordje beter wil werken. Zo komen we de dag wel door ;)
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

De eerste uurtjes zitten erop. Het ding klinkt nu al fijn (of verbeeld ik mij dat :lol:). Ben erg benieuwd wat ie doet als de dac een poosje gespeeld heeft en als I-out gebruikt gaat worden.

Staat nu trouwens te spelen op een Allo TPA3116 ampje, kun je nagaan..
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

De ‘echte’ versterker er maar eens bijgeschouwd vandaag en de behoorlijk gemodificeerde dddac ernaast geplant.

Oei..mis toch wel wat details. Het stereobeeld lijkt soms wat fladderig, heb er even geen ander woord voor :think:. Wisseling tussen RPI, NanoPi of Allo USBridge gaf geen hoorbaar verschil. De boel eerst nog maar eens een paar dagen in laten spelen en dan weer verder.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Gebruik je een opamp of pluk je direct van het bordje?

En hoe ziet je buizenschema er uit?
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

De opamp gebruik ik niet. Het signaal pluk ik van de jumpers naast de dac chips.

Erachter zit een cathode follower a la Broskie met 2x E88cc. Plan is om die te vervangen door de 6H2N (bij I-out).
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

Vanavond weer wat verder geknutseld. Cathode volger eruit, srpp erin. Dac bordje eruit en de ongebruikte weerstanden en c’tjes van de print gehaald. Ook SJ losgewipt van de pcb. Omdat ik geen gebalanceerde apperatuur heb hier ga ik maar 1 uitgang van elke chip gebruiken. Morgen weer verder..
Bijlagen
F9180FD2-B0B4-45C0-B8DD-AE14D15CF3EE.jpeg
AD5BD8C3-6ADD-4408-8118-870FE49BA9EC.jpeg
588D53F0-C570-4131-A9EE-D520A8AF89BE.jpeg
2597F7B5-0920-46C1-80C8-00E293F92297.jpeg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Weerstandje er tussen gezet als I/V convertor,zie ik.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door 3kes »

200 ohm, het is een wel een simpele metaaloxide weerstand. Eerst testen, als het werkt komt er beter exemplaar in.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje

Bericht door democles »

Ik had de beste sound met gewone 1/4w 1% metaalfilm.
Heb ook exoten geprobeerd ,tja, niet de moeite.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”