Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

meooms
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 13:32

Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door meooms »

Ik heb van mijn audiofiele high-end broer 2 Cantille M-1 monoblokken gekregen :). Hij wist er weinig meer over, behalve dat ze in Nederland gebouwd zijn en erg fraai klonken. En dat er iets was met stoppen die doorsloegen als ze allebei tegelijk aangingen... Omdat ik een soldeerbout heb, dacht hij dat ik er wel belangstelling voor zou hebben
IMG_20190405_141434.jpg
Ze zien er serieus uit, met wat hobbyistische tikjes. Grote ringkerntrafo en 4 serieuze Philips elco's en 2 TO-3 transistoren/FETS? per blok.

Ze werken wel, maar helaas staat er bijna 100mV DC op de uitgang bij beide. Ik durf ze daarom niet zomaar op mijn actieve crossoverloze speakers aan te sluiten. Heb ook geen idee of ze meer voor de tweeters, mid of bas geschikt zouden zijn. Ik denk niet dat er enige vorm van beveiliging in zit, geen relais'.
Kent iemand deze versterkers nog en heeft iemand er wellicht een schema van of andere informatie erover? Het zou fijn zijn om in ieder geval de offset en bias te kunnen aanpassen en te weten of het klasse A of AB is. Helaas is de printplaat in een soort hars gegoten. :?
Ik denk dat ze meer dan 20 jaar oud zijn. Heb wat foto's bijgevoegd.
IMG_20190405_141854.jpg
IMG_20190405_141944.jpg
IMG_20190405_142201.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door markbakk »

Bekend koelprofiel! Dat kan zo maar al uit begin jaren '80 stammen ;) Ik gok een bipolaire eindtrap, ik dacht dat je FET's niet zo met aansluitdraden moet verbinden. En v.w.b. de DC-output: als de eindtrap DC-gekoppeld is kun je natuurlijk altijd nog een DC-servo om de versterker heen bouwen.

[Edit] en een softstart of een cheap ass NTC voor de trafo verhelpt de ellende in de stoppenkast. En zet meteen een zekering in het 230V-circuit, die zie ik in elk geval niet zitten. :think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door ray5150 »

Ik zie ook een losse draad tussen de elco's hangen ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door ds23man »

"Ze werken wel, maar helaas staat er bijna 100mV DC op de uitgang bij beide. Ik durf ze daarom niet zomaar op mijn actieve crossoverloze speakers aan te sluiten."

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :think: :think: :think: :think: :think:
meooms
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 13:32

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door meooms »

markbakk schreef:
Bekend koelprofiel! Dat kan zo maar al uit begin jaren '80 stammen ;) Ik gok een bipolaire eindtrap, ik dacht dat je FET's niet zo met aansluitdraden moet verbinden. En v.w.b. de DC-output: als de eindtrap DC-gekoppeld is kun je natuurlijk altijd nog een DC-servo om de versterker heen bouwen.

[Edit] en een softstart of een cheap ass NTC voor de trafo verhelpt de ellende in de stoppenkast. En zet meteen een zekering in het 230V-circuit, die zie ik in elk geval niet zitten. :think:
Dank je! NTC is een goed idee, gelijk besteld en ook 5A zekeringen. Zou best uit de jaren 80 kunnen komen. Zou van door nederlandse zelfbouwer die ze ook verkocht destijds moeten zijn gemaakt.
DC-servo zie ik zonder schema niet zo zitten, dat gaat me boven de pet
Laatst gewijzigd door meooms op vr 05 apr 2019, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
meooms
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 13:32

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door meooms »

ray5150 schreef:
Ik zie ook een losse draad tussen de elco's hangen ?
Wauw, goed gezien!
Zit ook een weestand aan. Ik denk dat ooit de signaalgrond aan het chassis verbonden was geweest, maar daarna is doorgeknipt. Dit was bij allebei zo. Ik zie ook geen reden om dat te doen, eigenlijk.
meooms
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 13:32

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door meooms »

ds23man schreef:
"Ze werken wel, maar helaas staat er bijna 100mV DC op de uitgang bij beide. Ik durf ze daarom niet zomaar op mijn actieve crossoverloze speakers aan te sluiten."

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :think: :think: :think: :think: :think:
:o :think:
niet duidelijk? Bedoel dat de vesterker direct op de drivers zijn aangesloten. XO in software. dys geen consensatoren om DC tegen te houden
Laatst gewijzigd door meooms op vr 05 apr 2019, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door ray5150 »

Koelblok is zo te zien een Fischer SK53, werd ook voorgeschreven voor de Crescendo.
https://www.fischerelektronik.de/web_fi ... ndex.xhtml
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door Barry2001 »

Ziet eruit als zelfbouw, het merk komt me niwt bekend voor in elk geval. Wellicht is Cantille een verwijzing naar de bouwer, naam, wie zal het zeggen.
Als ‘ie gewoon ‘aan’ staat zonder te spelen, worden de koelblokken warm? Vermoedelijk klasse A, anders AB.
meooms
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 13:32

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door meooms »

ray5150 schreef:
Koelblok is zo te zien een Fischer SK53, werd ook voorgeschreven voor de Crescendo.
https://www.fischerelektronik.de/web_fi ... ndex.xhtml
Lijkt er wel wat op ja, 1983 zou kunnen....
meooms
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 13:32

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door meooms »

Barry2001 schreef:
Ziet eruit als zelfbouw, het merk komt me niwt bekend voor in elk geval. Wellicht is Cantille een verwijzing naar de bouwer, naam, wie zal het zeggen.
Als ‘ie gewoon ‘aan’ staat zonder te spelen, worden de koelblokken warm? Vermoedelijk klasse A, anders AB.
De frontplaat met de naam ziet er wel professioneel uit, maar het zou inderdaad iets met zijn naam te maken hebben: want volgens mijn broer spreek je het uit als KANTILLE, op z;n hollands dus.
Zal ze inderdaad tijd aan laten morgen, kijken wat de temperatuur en offset doen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door ray5150 »

Lijkt mij ook iets van een zelfbouw product, die constructie met een kroonsteen kan ik me niet goed voorstellen dat dat door een commerciële fabrikant zo uitgevoerd is. het kan allemaal wat netter, maar er zijn ook wel eens slechtere voorbeelden opgedoken van voor of eindversterkers opgedoken.

Wat de DC ofsett betreft, hier een voorbeeld van een zelf te bouwen DC servo : http://raylectronics.nl/frame_it.html?h ... endo3.html
In mijn Crescendo topic staat er ook wat over, ik heb die ook opgebouwd en toegepast. wat je ook zou kunnen doen is een grote condensator tussen versterker en luidspreker zetten om de DC tegen te houden. waarde daarvan kan ik niet zo zeggen, maar anderen hebben daar meer ervaring mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door Pjotr »

Ziet er i.d.d. erg zelfbouw uit. Zou mij niet verbazen als dit niet e.o.a. Elektuur ontwerp is (Crescendo?). Maar om dat vast te stellen is een goede foto van de print wel noodzakelijk.
meooms
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 13:32

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door meooms »

Pjotr schreef:
Ziet er i.d.d. erg zelfbouw uit. Zou mij niet verbazen als dit niet e.o.a. Elektuur ontwerp is (Crescendo?). Maar om dat vast te stellen is een goede foto van de print wel noodzakelijk.
De printplaat is helaas in een soort hars ingegoten. Het lijkt inderdaad wel op een miniuitvoering van de Crescendo. Ik ben ook ergens een post over een Cantille M-2 tegengekomen. Verder geen details, helaas. Dat zou dan het Elektuur Crescendo ontwerp uit 83 kunnen zijn geweest....?
meooms
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 13:32

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door meooms »

ray5150 schreef:
Lijkt mij ook iets van een zelfbouw product, die constructie met een kroonsteen kan ik me niet goed voorstellen dat dat door een commerciële fabrikant zo uitgevoerd is. het kan allemaal wat netter, maar er zijn ook wel eens slechtere voorbeelden opgedoken van voor of eindversterkers opgedoken.

Wat de DC ofsett betreft, hier een voorbeeld van een zelf te bouwen DC servo : http://raylectronics.nl/frame_it.html?h ... endo3.html
In mijn Crescendo topic staat er ook wat over, ik heb die ook opgebouwd en toegepast. wat je ook zou kunnen doen is een grote condensator tussen versterker en luidspreker zetten om de DC tegen te houden. waarde daarvan kan ik niet zo zeggen, maar anderen hebben daar meer ervaring mee.
Wordt wel erg ingewikkeld allemaal. Moet ook nog een DC beschermingsprint met relais in, NTC, zekering. Geen idee wat voor oude elco's onder de hars liggen te lekken.
Misschien is het beter op basis van deze voeding (+39V - 0 - -39V) en behuizing een nieuwe versterker te bouwen? Heb wel zin in 2 krachtige monoblokken. Heeft iemand een aanrader voor een goede AB kit voor deze spanning? Zelf PCB ontwerpen lijkt me het wiel opnieuw opvinden en oscilleert me sowieso boven de pet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door ray5150 »

Je zou je in kunnen schrijven op de wachtlijst van de versterker die Pjotr momenteel aan het ontwerpen is.
viewtopic.php?f=7&t=26958
Zitten er 2 of 4 transistoren of mosfet's op het koelblok ?

Iets met een Hypex UCD zou ook kunnen.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door meanman64 »

Ik heb zelfs een perfect werkende Crescendo 1982 te koop staan .
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door Barry2001 »

Kun je die blokken (waar de versterker zelf in zit) eraf schroeven? Als je daar een fotootje van maakt zou het wellicht duidelijk kunnen worden welke versterker het is.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door OpaBert »

Aan de Cresendo is ook het eerste waar ik aan dacht alleen ik had de fets op een soort Hoekprofiel aan het koelblok zitten
En twee ringkern trafo,s van 750 VA wat regelmatig de aardlekschakelaar activeerde tot groot genoegen :^o van Mn echtgenote en het was lomp zwaar en in 1983 - 1984 weg gegeven
En Leuke webshop Ray en mooie zelfbouw versterkers en ook met lampen :D
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door markbakk »

Die FET’s zaten bij de Crescendo ook niet voor niets op een hoekprofiel direct op de print, volgens mij was het gehele ontwerp redelijk gevoelig voor oscilleren en was het zaak om de baantjes naar de vermogenstrap zo kort mogelijk te houden. Ik denk niet dat het deze oudgediende is, overigens. De drivers van de Crescendo zaten op een eigen koelprofieltje en dat moet je niet in de hars gieten, denk ik. Maar even het kapje van een tor afschroeven en je zou het kunnen weten (mits het type er niet is afgeschuurd).
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door OpaBert »

Ben Ray zijn pagina aan het besnuffelen geweest :kwijl:
Je bouwt prachtig strak mooi alles in lijn symetrisch echt eigenbouw porno
Complimenten Ray ik heb nog nooit zo,n mooie versterker gezien Super :!:
Bijlagen
764123CC-7582-4678-9B47-A80CACA404DF.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door Ah!buis »

De versterker is vermoedelijk minder zwaar geworden dan gedacht, hebben ze 'm opgelucht "Cantille" genoemd :lol:
100mV op de LS is maar 80mW op 8Ω , kan geen kwaad, maar doet wel vermoeden dat er wat verlopen is.Misschien wel een trimpot die het ingieten niet erg op prijs heeft gesteld.
Met een weerstand in de voeding kun je schade voorkomen mocht het mis gaan met de eindversterker.
Vmod.png
Links wat het is (wat vereenvoudigd) en rechts een weerstand erbij.
Zo gaat er nooit meer dan 340mA DC door de LS als het fout gaat, is iets meer dan 1W, daar verbrandt ie niet van.Wel die weerstand, weet je hoe laat 't is :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door ray5150 »

Bert61 schreef:
Ben Ray zijn pagina aan het besnuffelen geweest :kwijl:
Je bouwt prachtig strak mooi alles in lijn symetrisch echt eigenbouw porno
Complimenten Ray ik heb nog nooit zo,n mooie versterker gezien Super :!:
Voor de duidelijkheid, dat ben ik niet, maar slechts een naamgenoot. hij is ook geen lid hier.
(tenminste, niet dat ik weet.)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
Bert61 schreef:
Ben Ray zijn pagina aan het besnuffelen geweest :kwijl:
Je bouwt prachtig strak mooi alles in lijn symetrisch echt eigenbouw porno
Complimenten Ray ik heb nog nooit zo,n mooie versterker gezien Super :!:
Voor de duidelijkheid, dat ben ik niet, maar slechts een naamgenoot. hij is ook geen lid hier.
(tenminste, niet dat ik weet.)
Dat is jammer :( ik vind het prachtig iig trek ik bij deze de complimenten weer in :lol:
meooms
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 13:32

Re: Cantille M-1 monoblok: wie kent ze?

Bericht door meooms »

Ah!buis schreef:
De versterker is vermoedelijk minder zwaar geworden dan gedacht, hebben ze 'm opgelucht "Cantille" genoemd :lol:
100mV op de LS is maar 80mW op 8Ω , kan geen kwaad, maar doet wel vermoeden dat er wat verlopen is.Misschien wel een trimpot die het ingieten niet erg op prijs heeft gesteld.
Met een weerstand in de voeding kun je schade voorkomen mocht het mis gaan met de eindversterker. Vmod.png Links wat het is (wat vereenvoudigd) en rechts een weerstand erbij.
Zo gaat er nooit meer dan 340mA DC door de LS als het fout gaat, is iets meer dan 1W, daar verbrandt ie niet van.Wel die weerstand, weet je hoe laat 't is :lol:
Anne
Ook een goed idee. Ik ga me bezinnen op de mogelijkheden; aanpassen of nieuw bouwen.
Iedereen heel erg bedankt voor de nuttige suggesties!
Plaats reactie