Oud stoffig 6550 project oppakken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Piet1950 »

Toetertje schreef:
Een vriend van mij heeft een mooie set KT66 buizen liggen.
Kunnen die zo in mijn versterker, i.p.v de 6550, of moet ik dan aanpassingen doen?
De KT66 mag 500V hebben in een ultra lineaire schakeling. De negatieve roosterspanning zal aangepast moeten worden.
Verder mag pin 1 op de buisvoet niet aangesloten zijn, omdat daar inwendig wat aan vast kan zitten.
Verder opletten of bij de KT66 buis pin 6 ontbreekt. Deze is niet gebruikt. In jou versterker is pin 6 van de buisvoet als soldeersteunpunt gebruikt. Als de KT66 wel een pin 6 heeft, zul je pin 6 van de buisvoet niet mogen gebruiken. Voor de zekerheid.
Verder zal de aanpassing van de trafo mogelijk moeten veranderen, want de KT66 kan minder vermogen leveren dan de 6550, en heeft een hogere aanpasweerstand nodig.

Piet
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Een vriend van mij heeft een mooie set KT66 buizen liggen.
Kunnen die zo in mijn versterker, i.p.v de 6550, of moet ik dan aanpassingen doen?
Ze hebben dezelfde aansluitingen, zou wel kunnen.Er moet wel voldoende negatieve roosterspanning zijn om deze buizen op een lager pitje te zetten (mogen niet zoveel verstoken als de 6550).Hoeveel negatief hangt van de (positieve)voedingsspanning af.
Het uitgangsvermogen valt ook terug tot ong de helft.Hoeveel vermogen is dan weer een kwestie van welke UGT en ook weer de voeding.
Anne
Zie net dat er ook al ijverig getoeterd is :D , zo heb je iets voor elk oor :lol:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Als ik dan die 2 oren samenvoeg, dan zegt iets in mij, niet doen!

Van de uitgangstrafo weet ik eigenlijk nog niets.
Ik weet ook niet welke spanningen er aanwezig zijn in de versterker.
Het plan is om die deze week te meten, en in het schema te vermelden.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ik heb inmiddels een paar metingen gedaan.

Ik heb een B+ van 380 volt.

De 6550 buis: 420 volt op de anode, en 415 volt op G2.
En een negatieve spanning van 45 volt op G1.
De gemeten spanning is gemiddeld, maar ze liggen erg dicht bij elkaar.

Als ik deze waardes invoer in een bias calculator, dan zit ik met mijn
30mA wel erg laag denk ik. Of doe ik iets niet goed?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

Snap ik niet, B+=380V en dan 420V op de anode.Waar komt die meerspanning vandaan ?
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Tsja, dat vroeg ik mij dus ook al af. En hoopte dat jij dat kon uitleggen. [-o<
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Tsja, dat vroeg ik mij dus ook al af. En hoopte dat jij dat kon uitleggen. [-o<
B+ op de verkeerde plaats gemeten :think:
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ik doe mijn beste Anne. Het printje voor de voeding is in mijn versterker ander.
Ik dacht dat ik de goeie te pakken had, maar niet dus.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ik heb het schema weer een beetje aangepast. Met name de aansluitingen van de 6550 zat anders aangesloten,
dan in het eerdere schema. De voortrap moet ik nog nakijken, maar de eindtrap klopt zo.
Bijlagen
Ella final.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Met name bij het 6j5 buisje moet ik flink gummen. Het is net of er in het schema een compleet ander buisje is getekend. :boos:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Met name bij het 6j5 buisje moet ik flink gummen. Het is net of er in het schema een compleet ander buisje is getekend. :boos:
Ja, dat is met de 6N1P.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ah, dat verklaard een hoop. Ik ben weer even bezig geweest met het schema.
Tot en met de 6sn7 klopt het schema nu, inclusief de juiste waardes.
Bijlagen
Ella final.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Ah, dat verklaard een hoop. Ik ben weer even bezig geweest met het schema.
Tot en met de 6sn7 klopt het schema nu, inclusief de juiste waardes.
Voor de 6J7 moet er een ander voetje en een groter (virtueel) gat :lol:
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

De 6j5 bedoel je? Mwah 8 voetje wat nu in de tekening staat heeft ook 8 pootjes, daar red ik het wel mee.

Hoe ziet het schema er tot nu toe uit?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
De 6j5 bedoel je? Mwah 8 voetje wat nu in de tekening staat heeft ook 8 pootjes, daar red ik het wel mee.
Er zit duidelijk een 9-poot waar de grotere 8-poot moet komen :o
9.png
9.png (104.57 KiB) 306 keer bekeken
Hoe ziet het schema er tot nu toe uit?
Nog niet veel, regeling+voeding negatieve roosterspanning is er ook nog niet.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Oeps, blunder. Ik zie nu ook dat het voetje in de tekening 10 pootje heeft. :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Oeps, blunder. Ik zie nu ook dat het voetje in de tekening 10 pootje heeft. :oops:
Nee, 9 en een lege plaats :-s
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Jeetje, hoe doe jij dat toch met paint? Ik ben uren aan het kliederen voor een kleine aanpassing.

Oh sjips 9 ja. Het gaat lekker vandaag. :hide:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door OpaBert »

toetertje schreef:
Jeetje, hoe doe jij dat toch met paint? Ik ben uren aan het kliederen voor een kleine aanpassing.

Oh sjips 9 ja. Het gaat lekker vandaag. :hide:
Ja dat is verrekte knap
Ik kijk er ook iedere keer weer van op als hij me middels een tekening me op het goede pad tracht te brengen :P
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Zo, weer wat uurtjes aan het kliederen geweest. Op de voeding na klopt nu alles. Ook qua waardes van de componenten.
Alleen zie ik op de tekening nog dat de min van de speakers met de ground verbonden is. Dit is in werkelijkheid niet zo.
Zou dat wel moeten??
Bijlagen
Ella final3.jpg.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Alleen zie ik op de tekening nog dat de min van de speakers met de ground verbonden is. Dit is in werkelijkheid niet zo.
Zou dat wel moeten??
Zit op de tekening wel goed, ook als je (later ?) nog tegenkoppeling wil.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Moet ik dat nu in de versterker aanpassen, daar zit de min van de speaker niet verbonden met ground.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Moet ik dat nu in de versterker aanpassen, daar zit de min van de speaker niet verbonden met ground.
Zolang je geen tegenkoppeling gebruikt maakt 't niet echt kwaad.
De wikkelingen aan de +kant zitten op een hoge spanning, een kleine lekweerstand en de, niet geaarde, LS krijgt ook die hoge spanning.Niet echt gevaarlijk wegens de grote serieweerstand maar voelt niet goed en als het zo nu en dan overslaat hoor je misschien een tik of gesputter.
Dus beter aarden.Zonder tegenkoppeling om 't even waar.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

Ik hoor alleen een beetje gesputter als ik geen bron aangesloten heb.

oh ja, en als ik de vaatwasser niet uitgeruimd heb. :lol:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Oud stoffig 6550 project oppakken

Bericht door toetertje »

De voeding is wat moeilijker te doorgronden.
Er komen 3 spanningen van de trafo af. 315, 50 en 12 volt.
De 12 volt wordt gebruikt voor de inschakelvertraging.
Voor de 50 volt heb ik nog geen verklaring.
Plaats reactie