Mijn vraag waarom is er voor zo'n lage weerstandswaarde gekozen.
Vraagje over voeding.
Moderator: Beheerdersteam
Vraagje over voeding.
Ik heb een tweetal van der Stoet voedingen 24V 6A, keurig afgewerkt, trafo, brugcel, smoorspel, elco en tussen plus en min vd elco een weerstand (bleeder neem ik aan) van 100 ohm. Aan de aansluitdraden is te zien dat deze loei heet wordt, wat ik me kan voorstellen.
Re: Vraagje over voeding.
Voor zover te lezen is de voeding voor 24volt 6amp.
Die weerstand trekt maar 240mA en is vermoedelijk het minimaal verbruik nodig om de uitgangsspanning op de gemiddelde waarde te krijgen.
Het is nml een schakeling met eerst een smoorspoel en dan pas de reservoir-C.
Zonder belasting loopt daar de spanning op tot de topwaarde van de aangeboden wisselspanning en zakt in tot de gemiddelde waarde bij voldoende verbruik.Bij nog meer stroom zakt de spanning veel minder, geeft een redelijk stabiele uitgang zonder stabilisatie.
Anne
Die weerstand trekt maar 240mA en is vermoedelijk het minimaal verbruik nodig om de uitgangsspanning op de gemiddelde waarde te krijgen.
Het is nml een schakeling met eerst een smoorspoel en dan pas de reservoir-C.
Zonder belasting loopt daar de spanning op tot de topwaarde van de aangeboden wisselspanning en zakt in tot de gemiddelde waarde bij voldoende verbruik.Bij nog meer stroom zakt de spanning veel minder, geeft een redelijk stabiele uitgang zonder stabilisatie.
Anne
Bingo Anne. Al lijkt mij 250 mA zelfs nog wat weinig om de smoorspoel constant "onder stroom" te houden. Zoiets zonder buffer_C direct achter de trafo, werkt eigenlijk alleen goed bij de volle en constante stroomafname.
Bedankt voor de antwoorden!
Ik snap het niet helemaal, maar dat komt vast nog wel eens als ik wat meer theorie onder de knie heb
Wat ik in ieder geval niet snap is dat de weerstand zo warm geweest is, aansluitdraden isolatie weg gebrand.
Zo'n voeding is toch ideaal voor een klasse A versterker? of sla ik nu wederom de plank mis?
Groet van Bert.
Ik snap het niet helemaal, maar dat komt vast nog wel eens als ik wat meer theorie onder de knie heb
Wat ik in ieder geval niet snap is dat de weerstand zo warm geweest is, aansluitdraden isolatie weg gebrand.
Zo'n voeding is toch ideaal voor een klasse A versterker? of sla ik nu wederom de plank mis?
Groet van Bert.
Een klasse A trekt steeds veel stroom, dan kan die weerstand weg.Apeldoorn schreef:Bedankt voor de antwoorden!
Ik snap het niet helemaal, maar dat komt vast nog wel eens als ik wat meer theorie onder de knie heb![]()
Groet van Bert.
Een bedenking, als er met de versterker iets mis gaat zodat er weinig of geen stroom gebruikt wordt, zou de spanning wel 's te hoog kunnen oplopen voor de dikke elco (zo'n 38V).
Anne
De elco is een 40V type, als ik de voeding ga inzetten voor een klasse A versterker bv de JLH 69 een 68/100V type kiezen dus.
Bert
Bert
Ik dacht dat 63V gangbaar is. Maar om van de brom af te komen met zo weinig filtering ?
Wie weet met een heel dikke elco ?
Anne
Wie weet met een heel dikke elco ?
Anne
Daarom die dikke smoorspoel Anne. Ik weet niet hoe groot die is. Overigens heeft de JLH de voedingsrail gestabiliseerd. Dat helpt een flinke slok met de brom. Overigens staat op het plaatje van de voeding: 24V DC bij 6A. Neem dan ook aan dat e.e.a. zo gedimensioneerd is dat er ook 24V uit komt bij 6A. Met die smoorspoel is de gelijkgerichte spanning de gemiddelde waarde = V_piek x 2 / pi. De piekspanning wordt daarmee 24 x pi/2 = 38V. Onbelast zal er dan zo'n ruim 40V uitkomen.