Bruno Putzeys voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bruno Putzeys voorversterker

Bericht door Henkjan »

In vol5 van Linear Audio beschreef Bruno Putzeys als voorbeeld van goed gebalanceerd ontwerpen een voorversterker die gebalanceerd, goedkoop en goedklinkend zou zijn Bij het tijdschrift zat een PCB, dus dan denk ik daar moeten mensen hier zijn die t ding gebouwd hebben... zo ja, laat eens zien, vertel, etc.

PS: het is dit artikel https://www.diyclassd.com/img/upload/do ... G_word.pdf
Pjotr

Re: Bruno Putzeys voorversterker

Bericht door Pjotr »

Dat artikel is al 6 jaar oud! Goed klinkend == niet klinkend. Dat is dus helemaal niet moeilijk op lijn niveau. Nooit geweest ook. Bruno zette het alleen daar nog eens even op een rijtje. Het wordt pas spannend als er ook vermogen aan speakers geleverd moet gaan worden. Wil je hem gaan bouwen HJ?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hou er wel even rekening mee dat door het gebruik van een lineaire potmeter een S curve in de regeling zit, daardoor is de volumeregeling zeer gevoelig bij lage ( en hoge) standen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Er is toen wel een actie geweest bij
https://www.diyaudio.com/forums/group-b ... y-3-a.html

En ik heb hier een man gehad die dan die print had en een 2x Soekris opzet (4 kanaals)

Die zou je dan moeten bestellen, maar het is telkens uitverkocht. Of duur.

https://oshpark.com/shared_projects/IOBd6GY2

Afbeelding
bp.JPG
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Mocht er nog iemand behoefte hebben aan het (lege) printje uit Linear Audio 5: ik heb er nog eentje liggen die ik wel tegen portokosten wil opsturen. Ik heb het alleen gebruikt als bladwijzer.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er ontbreekt wel een weerstand in dat schema :o
Ziet er allemaal wat overdreven uit, moet eenvoudiger kunnen, 's kijken of er wat geknipt kan :mrgreen:
Anne
Bijlagen
Rbij.png
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Als je het hele schema weet te reduceren tot 1 dual opamp en 4 weerstanden en potmeter, krijg je een taart van mij. :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach wat, 1 THAT receiver + 1 THAT/TI/AD driver, fatsoenlijke potmeter er tussen...
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Met die gedachte loop ik ook al de hele dag Peter. Qua cmrr zijn die ic's niet te verslaan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt en qua vervorming eigenlijk ook niet. Kun je ook nog een combi maken van gebalanceerd en niet-gebalanceerd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Heb nog een stuk of 10 van die line drivers liggen. Misschien een leuk projectje voor in de toekomst.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Als je het hele schema weet te reduceren tot 1 dual opamp en 4 weerstanden en potmeter, krijg je een taart van mij. :mrgreen:
't Ja, ik moet op m'n lijn denken, zal me maar wat inhouden :sure:
Zoveel mogelijk met zo weinig mogelijk, lijkt wel het begin van de buizentijd.Kreeg je een HFversterker-detector-LFversterker met één buis.
Maar hier dacht ik meer, als je de gelijkspanning buiten houdt hoeft die herstelregeling niet.
En versterkingsregeling met potmeter tussen de fasen, scheelt weer een opatje O:)
Zoiets dus,
Knipsel.png
en ik ben weer een tijdje bezig geweest :D
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, zo'n DC servo zit eigenlijk alleen maar in de weg. Ik vind het klankmatig het laag ook niet ten goede komen. Hier nog wat leesvoer: http://www.thatcorp.com/datashts/AES626 ... put_IC.pdf
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
.....

Die zou je dan moeten bestellen, maar het is telkens uitverkocht. Of duur.
de gerbers staan op de site van linear audio, wat laten maken bij de bezorgchinees zou geen probleem mogen zijn toch?

Pjotr schreef:
....Wil je hem gaan bouwen HJ?
nee, het verbaasde me alleen dat van iets waar de PCB werden uitgedeeld dat er geen projecten voorbij kwamen.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Ah!buis schreef:
Ziet er allemaal wat overdreven uit, moet eenvoudiger kunnen, 's kijken of er wat geknipt kan :mrgreen:
Anne
Op bladzijde 10 van zijn artikel legt Bruno Putzeys uit waarom die extra weerstand er niet in zit: als je alleen een lineaire potmeter gebruikt (lineair in de zin van vaste hoeveelheid weerstand per graad asverdraaiing) in de tegenkoppeling rond de op-amp, valt de vervorming van de weerstandsbaan weg. Bruno Putzeys is nogal van de extreem lage vervormingscijfers. Dat je de versterking zo naar oneindig kunt draaien, lijkt mij toch wel een nadeel.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

MarcelvdG schreef:
Ah!buis schreef:
Anne
Op bladzijde 10 van zijn artikel legt Bruno Putzeys uit waarom die extra weerstand er niet in zit: als je alleen een lineaire potmeter gebruikt (lineair in de zin van vaste hoeveelheid weerstand per graad asverdraaiing) in de tegenkoppeling rond de op-amp, valt de vervorming van de weerstandsbaan weg. Bruno Putzeys is nogal van de extreem lage vervormingscijfers. Dat je de versterking zo naar oneindig kunt draaien, lijkt mij toch wel een nadeel.
Extreem lage vervorming en versterking de openlus van de opamp klinkt nogal tegenstrijdig :think:
Anne
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Tja, vandaar dat hij de vervorming meet bij een versterking van 1.

Eigenlijk zou je er een soort mechanische constructie op moeten zetten waardoor de volumepotmeter niet te ver open kan. Dan heb je geen extra weerstandje nodig en behoud je dus de vervormingscompensatie van Bruno Putzeys, terwijl je ondertussen de versterking niet zo ver omhoog kan draaien dat de uitgang vastloopt op versterkte offset of de op-amp praktisch met open lus werkt.
Plaats reactie